Εσωτερική αξιολόγηση

Πρώτη Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου της Σχολικής Μονάδας (έτος αναφοράς: 2020-2021)

 

Α. ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ

 

Καταγράφονται συνοπτικά τα χαρακτηριστικά και οι ιδιαιτερότητες της σχολικής μονάδας, που κρίνονται σημαντικά για την αποτύπωση της εικόνας του σχολείου
 Επεξεργασία τεκμηρίωσηςΚείμενο τεκμηρίωσης

Το2/θέσιο  1 ο Νηπιαγωγείο Νέας Μηχανιώνας ιδρύθηκε το 1967 ανεγέρθη το 1987 και προήχθη το 1973.Απο τότε λειτουργεί αδιάληπτα. Βρίσκεται στην Ν.Μηχανιώνα του Δήμου Θερμαϊκού του Νομού Θεσσαλονίκης στην οδό Μ.Ευαγγελίδη 1,στο πιο κεντρικό οικοδομικό τετράγωνο της πόλης της Ν.Μηχανιώνας μαζί με το Δημοτικό κτίριο ,την Καψαλάκειο στέγη,και τον ιερό Ναό της Παναγίας Φανερωμένης.

Κατα το σχολικό έτος 2020-2021 λειτούργησε ως 2/θέσιο σχολείο με την ύπαρξη 3 τμημάτων, τα  2 υποχρεωτικά πρωινά και 1 προαιρετικό ολοήμερο τμήμα.Το διδκτικό προσωπικό του Νηπιαγωγείου αποτελούσαν 2 μόνιμοι Νηπιαγωγοί ,1 αποσπασμένη μόνιμη εκπαιδευτικός και 1 ψυχολόγος αποσπασμένη στο σχολείο μας μέσω ΕΣΠΑ που επισκεπτόταν τα τμήματα ισομερώς μία ημέρα την εβδομάδα.

Το μαθητικό δυναμικό αριθμούσε 31 παιδιά (16 νήπια και 15 προνήπια )κατανεμημένα με την απαιτούμενη ισορροπία σε 2 υποχρεωτικά πρωινά  τμήματα και σε ένα ολήμερο τμήμα με 12 νήπια προνήπια.

Κατά την χρονιά 2020-2021 το σχολείο λειτούργσε από 11/9/2020 εώς 15/11/2020 δια ζώσης με εφαρμογή όλων των οδηγιών του ΕΟΔΥ για για την αποφυγή εξάπλωσης του covid 19.Στην συνέχεια ανεστάλη περιοδικά η διαζώσης  λειτουργία των σχολείων της περιοχής λόγω εξάπλωσης του covid-19 και αντικαταστάθηκε απο σύγχρονη τηλεκπαίδευση μέσω WEBEX .Απο 10/5/2021 το σχολείο επανέρχεται στην διαζώσης λειτουργία του μέχρι το τέλος του σχολικού έτους.

Κατά το σχολικό αυτό έτος λόγω των εκτεταμένων υγειονομικών μέτρων και λόγω της καραντίνας    παρουσίαστηκαν  δυσκολίες και πράξεις αναστολής και ματαίωσης  πολλών  υπηρεσιών (π.χ. λειτουργία βιβλιοθήκης) και  προγραμμάτων κοινωνικής δράσης (π.χ. σχολικές εκπαιδευτικές συναντήσεις – εκδρομές) όπως και καθιερωμένες από άλλες χρονιές κοινωνικές δράσεις  με γονείς και μαθητές όπως οι ημέρες κηπουρικής ,οι καθιερωμένες μέρες τσαγιού ,ζαχαροπλαστικής ,παρουσίαση θεατρικών δρώμενων  και άλλα λόγω covid 19.

Δεδομένων των παραπάνω συνθηκών έγινε προσπάθεια από τους εκπαιδευτικούς της σχολικής μονάδας να αξιοποιήσουν ιδέες ,τεχνολογικά μέσα και δεξιότητες για να εξισορροπήσουν την απουσία της φυσικής παρουσίας και επαφής και να διατηρήσουν την κοινωνική αλληλεπίδραση και επαφή των νηπίων παρεμποδίζοντας την φυσική απόσταση να  επιβραδύνει την κοινωνικοσυναισθηματική ωρίμανση των παιδιών.

Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία
Απόκρυψη θεματικών αξόνων
Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση
4

 

 Επεξεργασία τεκμηρίωσης Δείκτες θεματικού άξοναΚείμενο τεκμηρίωσης

Κατα το σχολικό έτος 2020-2021 η εξαποστάσεως εκπαίδευση λειτούργησε ως αφορμή για να εφαρμοστούν καινοτόμες πρακτικές διδασκαλίας ενισχύοντας ιδιαίτερα τις ψηφιακές δεξιότητες των μαθητών/τριων.Τα διδακτικά περιεχόμενα  εμπλουτίστηκαν λόγω της φύσης της ψηφιακής διδασκαλίας  με ποικίλο υποστηρικτικό οπτικοακουστικό υλικό που και σύγχρονες εφαρμογές  εκπαιδευτικού υλικού.

Επετεύχθησαν κατά το πλείστο οι μαθησιακοί στόχοι που κατανεμήθηκαν σε χρονικές περιόδους ανα διδακτικά αντικείμενα με ένα χρονοδιάγραμμα που τηρήθηκε σε μεγάλο ποσοστό.

Παρατηρήθηκε βέβαια ότι παιδιά με  μειωμένη κοινωνική συμμετοχή και δυναμική δεν μπόρεσαν να ενσωματωθουν όσο θα θέλαμε στις εξαποστάσεως διδακτικές πράξεις
Σχολική διαρροή – φοίτηση
4

 

 Επεξεργασία τεκμηρίωσης Δείκτες θεματικού άξοναΚείμενο τεκμηρίωσης

 

  •  Η εξάποστάσεως εκπαίδευση που αντεκατέστησε την δια ζώσης λόγω των ειδικών υγειονομικών συνθηκών ,επέφερε ελάχιστα φαινόμενα αποχής η και αδυναμίας παρακολούθησης των μαθημάτων απο κάποια νήπια, των οποίων οι γονείς εργαζόταν τις ώρες της τηλεκπαίδευσης …όμως το ποσοστό αυτό ήταν αμελητέο (20% περίπου )και η συμμετοχή και φοίτηση στην εξαποστάσεως εκπαίδευση  των νηπίων αποτιμάται καθολική και  παρα πολύ ικανοποιητική .
  • Κατα την διάρκεια της δια ζώσης εκπαίδευσης η φοίτηση όλων των νηπίων ήταν κανονική.
  • Οι απουσίες των νηπίων γίνονται με ενημέρωση των εκπαιδευτικών και οι πρόωρες αποχωρήσεις πριν την λήξη του διδακτικού ωραρίου  ,με υπεύθυνες δηλώσεις απο τους γονείς .

 

Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών

 

  • Παρά το σύντομο διάστημα δια ζώσης εκπαίδευσης κατέστη δυνατή η ανάπτυξη κάποιων  δεσμών μεταξύ των μαθητών.
  • Παρατηρήθηκε βέβαια ότι απαιτείται μια πιο εξειδικευμένη   αντιμετώπιση μεμονωμένων περιπτώσεων παιδιών  με ιδιαίτερες ψυχοσυναισθηματικές ανάγκες εξαιτίας της παρατεταμένης εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης.Παιδιά με  μειωμένη κοινωνική συμμετοχή και δυναμική δεν μπόρεσαν να ενσωματωθουν όσο θα θέλαμε στις εξαποστάσεως διδακτικές πράξεις.
  • .Απο την άλλη  όμως η  εξαποστάσεως εκπαίδευση άφησε ελέυθερο πεδίο λόγω έλλειψης φυσικής παρουσίας και λόγω χρόνικης απόστασης να εξομαλυνθούν  εντάσεις,συγκρούσεις  και δυσχέρειες στην κοινωνικοσυναισθηματική αλληλεπίδραση των παιδιών που αποτελούσαν συχνά εμπόδιο στην συνεργατική κυρίως μάθηση.

 

  • Τα συναισθήματα αγάπης, φροντίδας  ,ασφάλειας καθώς και  η οικειότητα, η αλληλεπίδραση ,η ανατροφοδότηση και ο αλληλοσεβασμός μεταξύ μαθητή εκπαιδευτικού ,διατηρήθηκε στο μέγιστο δυνατό και κατα την διάρκεια της τηλεκπαίδευσης με μεθοδευμένες δράσεις που διατήρησαν την προσωπική επαφή των νηπιαγωγών με κάθε μαθητή/ μαθήτρια χωριστά.
  • Η διατήρηση ατομικού  φακέλου με τις εργασίες του παιδιού όπου καταγράφεται το μαθησιακό επίπεδο της ανάπτυξης και τα επιτεύγματα του καθώς και η αποτύπωση και αποτίμηση  τους αποτέλεσαν την βάση για την σχέση των εκπαιδευτικών με κάθε παιδί χωριστά.
  • Στο σχολείο μέσα απο συζήτηση και έκφραση απόψεων απο τα νήπια συντάχθηκε συμφωνητικό και κανονισμός των προσδοκόμενων συμπεριφορών απο τους μαθητές και τις εκπαιδευτικούς ,το οποίο σφράγισε την ανάγκη όλων για δικαιοσύνη και ίση αντιμετώπιση όλων των παιδιών απο συμμαθητές και εκπαιδευτικούς.
  • Μέσα από δράσεις που στόχευαν στην αποδοχή της διαφορετικότητας και της τόνωσης της αυτοαξίας τους  τα νήπια ένιωσαν την αμέριστη και ισότιμη  φροντίδα και αποδοχή τους απο την εκπαιδευτικό.

 

 

Σχέσεις σχολείου – οικογένειας

 

  • Υπάρχει εδραιωμένη σχέση εμπιστοσύνης και ασφάλειας ανάμεσα σε γονείς και εκπαιδευτικούς οικοδομημένη συνήθως απο πολυετή γνωριμία (μονιμότητα εκπαιδευτικών-πρότερη φοίτηση και αδερφών των νηπίων κάθε οικογένειας.
  • Οι γονείς έδειξαν  σε ένα αξιοσέβαστο ποσοστό του συνόλου τους ενδιαφέρον για το μαθησιακό, παιδαγωγικό και κοινωνικοσυναισθηματικό  περιβάλλον μέσα στο οποίο ζουν καθημερινά τα παιδιά τους καθώς και για τον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά τους ενσωματώνονται και λειτουργούν μέσα σε αυτό.
  • Οι γονείς ενημερώνονται σε τακτά χρονικά διαστήματα για τα μαθησιακά περιεχόμενα και τους στόχους των σχεδίων δράσεων που σχεδιάζονται και εκπονούνται με την αμέριστη φροντίδα και συνεργασία του συλλόγου διδασκόντων καθώς και για την πρόοδο των παιδιών τους .
  • Βέβαια σε όλα αυτά πρέπει να προστεθούν οι δυσκολίες που προέκυψαν από τα υγειονομικά πρωτόκολλα αντιμετώπισης του covid19: περιορισμός των φυσικών συναντήσεων και των επισκέψεων των γονέων στο σχολείο, τεχνολογικά και άλλα προβλήματα με τις εξ αποστάσεως συναντήσεις
  • Υπήρξε άριστη και παραγωγική συνεργασία με τον σύλλογο γονέων σε όλα τα επίπεδα.
  • Τονώθηκε η γνωριμία  και συνεργασία με τους γονείς λόγω της καθημερινής επαφής  μέσω των διαδυκτιακών μαθημάτων και οι γονείς παρακολουθώντας τα ψηφιακά μαθήματα ήρθαν πιο κοντά η έστω πήραν μία ιδέα από την διδακτική πράξη του Νηπιαγωγείου και δημιουργήθηκαν λόγω της δεδομένης συνθήκης δίαυλοι επικοινωνίας του τριγώνου νήπιο -γονέας -εκπαιδευτικός που λειτούργησαν σε εικαστικές δράσεις ,σε ψηφιακές γιορτές  που πραγματοποιήθηκαν(για παράδειγμα γονέας και παιδί συνεργάστηκαν για την κατασκευή μάσκας η κοστουμιού για τον ρόλο που δόθηκε σε κάθε παιδί για διαδραστικά θεατρικά δρώμενα που πραγματοποιήθηκαν on line μέσω webex -σύγχρονης διδασκαλίας

 

Θετικά σημεία
  • Υπήρξε εγγύτητα και στενή προσωπική επικοινωνία με όλους τους γονείς.
  • Πραγματοποιήθηκαν ενημέρωσεις γονέων και σε γενικό και σε προσωπικό επίπεδο σε τακτά προκαθορισμένα χρονικά διαστήματα.Κατα την διάρκεια της καραντίνας οι συναντήσεις αυτές ήταν διαδυκτιακές.
  • Η συμβολή της ψυχολόγου του σχολείου λειτούργεισε ενισχυτικά στην σχέση σχολείου οικογένειας.

 

Σημεία προς βελτίωση
  • Το σχολείο θα μπορούσε την ήδη καλή συνεργασία με τους γονείς να την  εμπλουτίσει  με δράσεις κοινού ενδιαφέροντος για  γονείς  και  εκπαιδευτικούς ,και σε συνεργασία  με αρμόδιους φορείς να διεξάγει επιμορφωτικες συνεδριάσεις  με τη συμμετοχή Γονέων/Κηδεμόνων για θέματα κοινού ενδιαφέροντος.
  • Παράλληλα θα μπορούσαν να σχεδιαστούν και υλοποιηθούν κοινές δράσεις
    (σχολείου και γονέων/κηδεμόνων) αναφορικά με περιβαλλοντικά, πολιτιστικά, φιλανθρωπικά,  κοινωνικά θέματα καθώς και θέματα τοπικού ενδιαφέροντος.
  • Η δημιουργία ιστοσελίδας για μια πιο εξωστρεφή και οργανωμένη προβολή της εικόνας των δράσεων και του οράματος του σχολείου προς τους γονείς, θα βελτιώσει τον τομέα αυτό.
Ηγεσία – Οργάνωση και διοίκηση της σχολικής μονάδας
4

 

 Επεξεργασία τεκμηρίωσης Δείκτες θεματικού άξοναΚείμενο τεκμηρίωσης
T o 1 oΝηπιαγωγείο Νέας Μηχανιώνας λειτούργησε κατα το σχολικό έτος 2020-2021 σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις , αξιοποιήθηκε πλήρως το εκπαιδευτικό προσωπικό προς όφελος της εύρυθμης λειτουργίας του Νηπιαγωγείου  και  διασφαλίστηκε η ορθή διαδικασία τήρησης των αρχείων της σχολικής Μονάδας.
Λόγω της παλαιότητας του κτιρίου η Διεύθυνση του σχολείου αναζήτησε πόρους για την ανακαίνιση του κτιρίου και ειδικότερα την τοποθέτηση νέων πατωμάτων μεταξύ άλλων και ελαιοχρωματισμού του εξωτερικού περιβάλλοντα χώρου. Γενικά έγινε διαχείρηση των διατιθέμενων πόρων κατά το μέγιστο δυνατό.Ο υπάρχων εξοπλισμός διατηρήθηκε και μέρος του συντηρήθηκε και επιδιορθώθηκε και ένα μέρος του ηλεκτρονικού  εξοπλισμου ανανεώθηκε.
Το σχολείο συνεργάστηκε ομαλά και υποστηρικτικά με όλα τα όμορα και μη  νηπιαγωγεία της πόλης.
Στην περίοδο της πανδημίας έγινε προσπάθεια να γίνονται οι συναντήσεις του συλλόγου διδασκόντων διαδικτυακά για να μην χάνεται η συνοχή ,επικοινωνία και συνεργασία του για τα λειτουργικά και παιδαγωγικά  θέματα του σχολείου.