Εργαστήριο δεξιοτήτων “Ευ ζην”
1ο τμήμα
“Παίζω μεγαλώνω,τον εαυτό μου διαμορφώνω”
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2022-2023
Εργαστήριο Δεξιοτήτων “Φροντίζω το Περιβάλλον”
1ο τμήμα
“Το δάσος”
Το δάσος μας αγαπάει και το αγαπάμε!
Μας έδειξε το περιεχόμενο, και την χρησιμότητά του στον πλανήτη, το μεγάλο μας σπίτι.
Και εμείς διαβάσαμε …
Ακούσαμε τραγούδια και κάναμε ψυχοκινητικές δραστηριότητες
Ζωγραφίσαμε
Βρήκαμε τρόπους προστασίας του
Και καλέσαμε πυροσβέστες με το πυροσβεστικό τους όχημα για να μας δείξουν από κοντά την σπουδαία δουλειά που κάνουν
Φυτέψαμε σπόρους που θα γίνουν φυτά και μετά δέντρα και μετά το δικό μας δάσος
Φτιάξαμε αφίσα για την ανακύκλωση…
Το δάσος μας έδειξε την αξία του…Μένει σε μας να την διαφυλάξουμε…
Αφού μας αγαπάει και το αγαπάμε!!!
2ο τμήμα
«Καλάθι του πικ νικ»WWF Ελλάς
Το καλάθι του πικνίκ» είναι το νέο καινοτόμο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του WWF Ελλάς για τη διατροφή και το περιβάλλον. Στόχος του είναι η υιοθέτηση μιας υγιεινής και περιβαλλοντικά βιώσιμης διατροφής εκ μέρους των παιδιών, ξεκινώντας από το σχολικό δεκατιανό.
“«Πες μου τι τρως, να σου πω ποιος είσαι» είπε ένας σοφός Γάλλος που λεγόταν Σαβαρέν, πριν από 200 χρόνια. Τι λέτε να σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι αν φάμε ένα κουλουράκι… είμαστε κουλουράκια; Ή ότι αν φάμε λάχανο… είμαστε λάχανα; Ή ότι αν φάμε κοτόπουλο… είμαστε και κοτόπουλα…;
Φυσικά, ο κύριος Σαβαρέν εννοούσε αυτό. Τα λόγια του αλληγορικά και στην πραγματικότητα κρύβουν μέσα τους μια μικρή ιστορία. Την ιστορία του πώς το φαγητό γεννιέται και μεταμορφώνεται, ώστε να τρέφει το σώμα μας και να μας δίνει την ενέργεια που χρειάζεται, για να παίζουμε και να κάνουμε τα όνειρά μας πραγματικότητα. Ας φανταστούμε μια ντοματιά: ξεκινάει σαν σπόρος και μεγαλώνει σε νεαρό βλαστό. Ύστερα, ένας αγρότης παίρνει τον βλαστό στα χέρια του και τον φυτεύει προσεκτικά. Το φυτό πίνει νερό από τη βροχή και «τρώει» συστατικά από το έδαφος. Το φως του ήλιου φροντίζει το φυτό και βοηθάει τις μικρές, πράσινες ντομάτες να μεγαλώσουν και να γίνουν κόκκινες. Όταν η στρογγυλή ντομάτα ωριμάσει, ο αγρότης τη μαζεύει και τη βάζει για έναν σύντομο ύπνο σε ξύλινα καφάσια, τα οποία φέρνουν αυτό το νόστιμο λαχανικό στην αγορά και πιο κοντά σε
εμάς. Έτσι, όταν τρώμε τη σαλάτα μας, δεν τρώμε μόνο μια ντομάτα, αλλά ταυτόχρονα δεχόμαστε μέσα μας τη βροχή, το πλούσιο έδαφος, τον ήλιο και τη φροντίδα του αγρότη.
Τι θα συνέβαινε, όμως, αν το φαγητό μας το μάζευαν άνθρωποι που είναι λυπημένοι; Ή αν περνούσε πολλές εβδομάδες σε ένα σκοτεινό ψυγείο; Τι θα γινόταν, αν κοβόταν σε μικρά κομματάκια και ύστερα συγκεντρωνόταν ξανά σε ένα μείγμα ψεκασμένο με ουσίες που αλλάζουν τη φυσική του γεύση, χωρίς να το αγγίξει ποτέ ανθρώπινο χέρι; Τι θα γινόταν αν το εργοστάσιο απελευθέρωνε καπνό στον αέρα; Αν το φαγητό ταξίδευε χιλιάδες χιλιόμετρα με αεροπλάνο ή καράβι, ρυπαίνοντας έτσι τον αέρα και το νερό; Αν πετάγαμε στα σκουπίδια μεγάλο μέρος του φαγητού, αφήνοντάς το να σαπίσει, μαζί με όλα τα υπέροχα στοιχεία που το δημιούργησαν; Αν συνέβαιναν αυτά τα πράγματα, τι θα τρώγαμε, μαζί με το φαγητό μας; Ας σκεφτούμε λοιπόν λίγο διαφορετικά:Όταν τρώμε ένα συγκεκριμένο φαγητό, μαζί του τρώμε και την ιστορία του. Γινόμαστε, μάλιστα, και εμείς μέρος της ιστορίας του. Αν η ιστορία είναι χαρούμενη, το φαγητό είναι χαρούμενο και είναι πιο πιθανό να είμαστε και εμείς χαρούμενοι, όταν το τρώμε. Αν το φαγητό έχει μαζέψει το φως του ήλιου μέσα του, το φέρνει και σε εμάς. Αν το φαγητό δεν έχει δει ποτέ τον ήλιο, δεν μπορεί να μας φέρει την ενέργεια του ήλιου. Όμως, αυτήν την ενέργεια τη χρειαζόμαστε για να παίζουμε και να εκπληρώνουμε τα όνειρά μας.”Πηγή:https://food.wwf.gr/schools
Αφού συζητήσαμε για όλα αυτά, ζωγραφίσαμε την ιστορία της ντομάτας
και συνειδητοποιήσαμε πως αυτή είναι και η ιστορία της μπανάνας, του μήλου, του πορτοκαλιού κ.ο.κ. που κάνουν τεράστια ταξίδια μέχρι να έρθουν στο πιάτο μας. Είδαμε αυτές τις διαδρομές στους χάρτες.
Αποφασίσαμε λοιπόν να δημιουργήσουμε με ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα διατροφής στο νηπιαγωγείο που θα περιλαμβάνει 1 μέρα σπιτικό φαγητό, 1 μέρα φρούτο και 1 μέρα όχι σπατάλη φαγητού.Οι γονείς ενημερώθηκαν με σχετικό σημείωμα. Ορίστηκαν και οι φρουτοντετέκτιβ που θα ελέγχουν ποια παιδιά το τηρούν.
Παρακολουθήσαμε σχετικά βίντεο και συζητήσαμε πολύ
WWF Ελλάς – Κάθε φρούτο στον καιρό του! on Vimeo
WWF Ελλάς – “Ναι” στα εποχικά και τοπικά φρούτα και λαχανικά! on Vimeo
WWF Ελλάς- Καλύτερα το σπιτικό, παρά το αγοραστό φαγητό! on Vimeo
WWF Ελλάς – Δεν πετάω φαγητό! on VimeoWWF Ελλάς – Ψωνίζω μόνο όσα χρειάζομαι! on Vimeo
WWF Ελλάς | Ένα εναλλακτικό παιδικό πάρτυ! on Vimeo
WWF Ελλάς – Άσε το γόνο να γίνει γονιός! on Vimeo
Παίξαμε το αγαπημένο μας ‘Φρουτ-Ζουκ” πολλές φορές και το χαρήκαμε!
Στα πλαίσια αυτού του προγράμματος φτιάξαμε σε συνεργασία με το Ειδικό νηπιαγωγείο Καλλονής τη δική μας, σπιτική βασιλόπιτα.
Επίσης συμμετείχαμε στην δημιουργία ταινίας animation με τίτλο “Είμαστε ό,τι τρώμε” σε συνεργασία με τα παιδιά από το 5ο Νηπιαγωγείο Δράμας και το 1ο Νηπιαγωγείο Προσοτσάνης.
Η ταινία συμμετείχε στον 13ο Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό Ταινιών Μικρού Μήκους “Cinema… διάβασες;”
και απέσπασε το 3ο βραβείο.
Το σχολείο μας με αυτήν συμμετείχε και στον διαγωνισμό Bravo Schools και έλαβε έπαινο συμμετοχής.
Ήταν μια υπέροχη εμπειρία από την αρχή ως το τέλος. Ευχαριστούμε πολύ τους συνεργάτες μας!
Οι γονείς των παιδιών στην αρχή και στο τέλος απάντησαν σε ερωτηματολόγια αξιολόγησης, τα οποία ήταν σημαντικά για την ενημέρωση και συμμετοχή των ιδίων.Όσο για εμάς, ακόμη μας αρέσει να συζητάμε για τις τροφές, να παίζουμε το “Φρουτ-Ζουκ” και να βλέπουμε την ταινία μας…Μας αρέσει να τρώμε χαρούμενες τροφές για να είμαστε ό,τι τρώμε, δηλαδή χαρούμενα παιδιά!
Εργαστήριο δεξιοτήτων “Ευ ζην”
1ο τμήμα
Ασφάλεια και πρόληψη
“Δεν μαλώνω, δεν μαλώνω, αγκαλιά μεγάλη απλώνω”
Για το πρόγραμμα των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων Ευ Ζην με τίτλο ” ΔΕ ΜΑΛΏΝΩ, ΔΕ ΜΑΛΩΝΩ ΑΓΚΑΛΙΆ ΜΕΓΆΛΗ ΑΠΛΏΝΩ” συμμετείχαμε σε μουσικοκινητικά παιχνίδια, χωριστήκαμε σε δυάδες μετά σε τετράδες, ζωγραφίσαμε τους εαυτούς μας και παρουσίασε η κάθε ομάδα στην ολομέλεια τους φίλους της
Παρατηρήσαμε εικόνες και διακρίναμε τις διάφορες μορφές βίας, σε λεκτική, σωματική και απομόνωσης
Δημιουργήσαμε ένα ομαδικό τραγούδι με τα παιδιά για να δείξουμε ότι επιλέγουμε την θετική συμπεριφορά καθώς η μουσική είναι ένας τρόπος για να αντιμετωπίσουμε τη βία και να θυμόμαστε τη θετική συμπεριφορά
Επίσης, ακούσαμε και τα παρακάτω τραγούδια
Γράψαμε τη λέξη φιλία σε διάφορες γλώσσες, έπειτα στολίσαμε την ομαδική μας με καρδιές, το σήμα της ειρήνης, λουλούδια και έντομα
Διαβάσαμε βιβλία, είδαμε εικόνες και συζητήσαμε
Φτιάξαμε αφίσα με τα 5 βήματα αντιμετώπισης της σχολικής βίας με αφορμή την Ημέρα κατά του σχολικού εκφοβισμού (6 Μαρτίου)
Κάναμε κατασκευή με την παλάμη μας όπου γράψαμε “stop στη βία”. Επίσης, φουσκώσαμε μπαλόνια και γράψαμε όμορφα μηνύματα σχετικά με τον σχολικό εκφοβισμό
2ο τμήμα
“Διατροφή”
Ένας ωραίος γάτος που τον έλεγαν Δαρείο μας παρακίνησε να ασχοληθούμε με την διατροφή,
να γνωρίσουμε την διατροφική πυραμίδα, τις ομάδες των τροφών ,τις βιταμίνες
Καλέσαμε διατροφολόγο στο σχολείο μας, που μας μίλησε γι΄αυτά και μας έδωσε υλικό για κατασκευή και προτάσεις για να τρώμε υγιεινά
Την ευχαριστoύμε πολύ για όλα!
Φέραμε φρούτα από το σπίτι και τα παρουσιάσαμε, τα ταξινομήσαμε ανά είδος και χρώμα και φτιάξαμε μια φρουτοσαλάτα.
Φτιάξαμε και διαβάσαμε τον πίνακα αναφοράς. Χειροτεχνήσαμε μήλα .Μάθαμε την παροιμία : «Ένα μήλο την ημέρα τον γιατρό τον κάνει πέρα»
Χωρίζουμε τις τροφές σε αυτές που μπορούμε να τρώμε συχνά και όχι.
Διαβάσαμε την ιστορία: «η μυστική συνταγή του παππούλη Ροδαλού»και ζωγραφίσαμε τις εντυπώσεις μας.
Φτιάξαμε κούκλες μαρότ με τις βιταμίνες
Διαβάσαμε την ιστορία του Πρίγκηπα Λεμόνη και της Όμορφης Κρεμμύδως και την δραματοποιήσαμε…
Φανταστήκαμε ένα ουράνιο τόξο από τροφές και το ζωγραφίσαμε.Φτιάξαμε αφίσα με αυτό και με το μήνυμά μαςγια την υγιεινή διατροφή
την οποία αφού παρουσιάσαμε στο άλλο τμήμα του νηπιαγωγείου μας ,την τοποθετήσαμε σε ευκρινές σημείο.
Φίλες και φίλοι, με χαρά το μοιραζόμαστε και μαζί σας!!!
Καλή όρεξη!!!
Εργαστήριο Δεξιοτήτων “Ενδιαφέρομαι και ενεργώ”
1ο τμήμα
Κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη-Ανθρώπινα δικαιώματα
“Καραβάνια χωρίς σύνορα: Αναζητώντας την πατρίδα της καρδιάς μας”
Στα πλαίσια του εργαστηρίου δεξιοτήτων με τίτλο “Καραβάνια χωρίς σύνορα: Αναζητώντας την πατρίδα της καρδιάς μας” δημιουργήθηκε ένας εννοιολογικός χάρτης, βάσει του οποίου, αναπτύχθηκε το θέμα.
Αφίσες και ενημερωτικό υλικό από την Unicef και από το διαδίκτυο συνέβαλαν στην κατανόηση των δικαιωμάτων των παιδιών αλλά και άλλων αξιών της ζωής, καθώς και στην για το έργο αυτών των οργανώσεων για τα παιδιά όλου του κόσμου.
Τα δικαιώματα καταγράφηκαν
δημιουργήθηκαν ομαδικές εργασίες
και μια αλυσίδα φιλίας, με βραχιόλια,όπου κάθε παιδί ζωγράφισε μια ιδέα που ήθελε να κάνει με τα υπόλοιπα παιδιά, για να ενισχυθούν οι δεσμοί φιλίας της τάξης.
Διαβάστηκαν βιβλία που προάγουν την φιλία, την συνεργασία,την ενσυναίσθηση και προσεγγίζουν έννοιες όπως η αποδοχή της διαφορετικότητας και η ισότητα.
Ακούστηκαν τραγούδια σχετικά με το θέμα..
Το νηπιαγωγείο, φίλες και φίλοι, είναι τόπος εξομάλυνσης διαφορών και κοινωνικών συγκρούσεων…Είναι τόπος δημιουργίας δεσμών αγάπης και αλληλεγγύης… Και όσο καλλιεργούνται σε αυτό τέτοιες αξίες, θα είναι τόπος όπου “… τα μικρά παιδιά (θα) κρατούν σαν τον μύλο τον χάρτινο τις ελπίδες μας.
2ο τμήμα
Αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα.
Σκοπός του προγράμματος ήταν η κατανόηση από τα παιδιά των εννοιών του σεβασμού, της διαφορετικότητας και η έμπρακτη υιοθέτηση στάσεων που αναπτύσσουν και εξελίσσουν τις έννοιες αυτές ως τρόπο ζωής και καθημερινής συμπεριφοράς. Το περιεχόμενο του προγράμματος στηρίχθηκε σε τρεις κυρίως άξονες :
- Αυτοσεβασμός: Τα παιδιά μαθαίνουν να εκτιμούν την αξία τους ως άτομα μοναδικά, πολύτιμα, ικανά που αξίζουν και είναι σημαντικά στη ζωή.
- Σεβασμός προς τους άλλους: Τα παιδιά μαθαίνουν να αντιλαμβάνονται την ύπαρξη του άλλου ως άτομο εξίσου πολύτιμο και ότι οι άνθρωποι είναι μεταξύ τους ίδιοι και διαφορετικοί
- Σεβασμός προς το περιβάλλον: Τα παιδιά μαθαίνουν ότι ο πλανήτης γη με όλα τα έμβια και άβια όντα του αξίζει σεβασμό.
Το πρόγραμμα συνδέθηκε με τις δράσεις και άλλων θεματικών, όπως ο εαυτός μου,οι σχέσεις με τους άλλους, ημέρα ΑμεΑ κ.α.Σε πολλές από αυτές τις δράσεις συνεργαστήκαμε με τα παιδιά και τις εκπαιδευτικούς από το Ειδικό Νηπιαγωγείο Καλλονής, κυρίες Κατερίνα Βαμβούλη και Ελένη Βουλαλά .Η συμπερίληψη και η συνδιδασκαλία στην πράξη έφερε εξαιρετικά αποτελέσματα στην παιδαγωγικά διαδικασία και στις σχέσεις μεταξύ παιδιών, γονέων και εκπαιδευτικών.
Μιλώντας για το εαυτό μας, τις σχέσεις μας με τους άλλους συνεργαστήκαμε στην αρχή και στο τέλος της χρονιάς και ζωγραφίσαμε.
Στη συζήτηση για τα συναισθήματά μας επικεντρωθήκαμε στο συναίσθημα του φόβου.
Ζωγραφίσαμε τους φόβους μας και μετά τσαλακώσαμε,σκίσαμε και πετάξαμε τα χαρτιά στα σκουπίδια, νικώντας τους με αυτό τον τρόπο.
Κατανοώντας και αποδεχόμενοι το διαφορετικό μιλήσαμε για την ζωγράφο Φρίντα Κάλο,
συνθέσαμε παζλ με την αυτοπροσωπογραφία της και ζωγραφίσαμε τον εαυτό μας μαζί της.
Προωθήσαμε τον σεβασμό στο περιβάλλον, ανάμεσα σε πολλές άλλες δράσεις με ζωγραφική
Μερικές από τις δράσεις συνεργασίας με το Ειδικό Νηπιαγωγείο ήταν η συμμετοχή στην οικολογική δράση Running out of time,
η παρασκευή βασιλόπιτας,
η ημέρα ΑμεΑ ,
η ημέρα Αυτισμού και Παιδικού Βιβλίου,
η υλοποίηση πειράματος ηφαιστειακής έκρηξης,
η γιορτή λήξης της σχολικής χρονιάς.
Ήταν υπέροχη συνεργασία, ήταν πολλές οι στιγμές της δημιουργίας και της ψυχικής ανάτασης…Ευχαριστούμε πολύ τα παιδιά τους γονείς και τις εκπαιδευτικούς του Ειδικού Νηπιαγωγείου Καλλονής, για όλα όσα μας έμαθαν, για την την αγάπη ,την εμπιστοσύνη, την καλοσύνη τους. Τα παιδιά απέκτησαν θετική στάση απέναντι στη διαφορετικότητα και έμαθαν να σέβονται, τον εαυτό τους, όλα τα πλάσματα γύρω τους και βέβαια τη φύση, τον πλανήτη, το μεγάλο μας σπίτι….Μακάρι να έχουμε την τιμή να αναπτύξουμε παρόμοιες συνεργασίες στο μέλλον.
Δημιουργώ και καινοτομώ
1ο τμήμα
Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία-Ψηφιακές δεξιότητες
“Steam και η Γη γυρίζει”