Οι διδακτικοί στόχοι των συγκεκριμένων εργαστηρίων του θεματικού κύκλου “Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ- Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη” ήταν :
- να “ξανασυστηθούν” οι μαθητές με κριτήριο το οικογενειακό τους πλαίσιο
- να προκληθεί το ενδιαφέρον των μαθητών σχετικά με τη διαφορετική δομή άλλων οικογενειών εκτός από τη δική τους
- να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των οικογενειών των συμμαθητών τους
- να εκφράσουν αντιλήψεις, συναισθήματα, ιδέες για την έννοια της «οικογένειας»
- να έρθουν σε επαφή με όψεις της οικογενειακής πολυμορφίας μέσω παραμυθιού
- να γνωρίσουν τον τύπο της πυρηνικής οικογένειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της
- να δώσουν λύσεις σε προβληματική κατάσταση μιας πυρηνικής οικογένειας με δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο)
- να κατανοήσουν ότι τα μέλη μιας πυρηνικής οικογένειας αντιμετωπίζουν δυσκολίες, αλλά βιώνουν και όμορφες στιγμές
- να γνωρίσουν τους τύπους των οικογενειών και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους
- να αναγνωρίσουν αδυναμίες και δυνατά σημεία
- να δώσουν λύσεις σε προβληματικές καταστάσεις με δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο)
- να καλλιεργηθεί η ενσυναίσθηση των μαθητών, ώστε να κατανοούν πώς αισθάνονται άλλα άτομα που ανήκουν σε διαφορετικές οικογένειες
- να συνειδητοποιήσουν ότι απέκτησαν νέες γνώσεις για τους διαφορετικούς τύπους οικογένειας
- να καλλιεργήσουν μεταγνωστικές δεξιότητες
Για την υλοποίηση των παραπάνω στόχων πραγματοποιήθηκαν οι ακόλουθες δραστηριότητες:
- Τα παιδιά ιχνογράφησαν και παρουσίασαν την οικογένειά τους στην ολομέλεια της τάξης. Ακολούθως οι οικογένειες ομαδοποιήθηκαν βάσει του πλήθους των μελών τους
- Ακολούθησε διαλογική συζήτηση για την οικογένεια και πώς κατανοούν την έννοιά της τα παιδιά. Βάσει των απόψεών τους δημιουργήθηκε ένας αρχικός εννοιολογικός χάρτης μέσω της εφαρμογής https://bubbl.us/
- Παρακολουθήσαμε το διαδραστικό ψηφιακό παραμύθι «Η μονα-δική μου οικογένεια» της Ι. Μανάφη , συζητήσαμε για τις οικογένειες των ζώων που πρωταγωνιστούν στο παραμύθι, δραματοποιήσαμε την ιστορία και παρακολουθήσαμε εκπαιδευτικά βίντεο για το καθένα ζώο από τη σειρά “O μαγικός κόσμος των ζώων”.
- Ακολούθως τα παιδιά μοιράστηκαν σε ομάδες και το κάθε ζώο του παραμυθιού έθεσε σε μία ομάδα ένα πρόβλημα, που αντιμετωπίζει ως συνέπεια του τύπου της οικογένειάς του. Η αντίστοιχη ομάδα μετά από συζήτηση πρότεινε μία λύση στο ζώο, ιχνογράφησε την πρότασή της και την παρουσίασε ομαδικά στην ολομέλεια της τάξης.
- Τα παιδιά δημιούργησαν το γενεαλογικό τους δέντρο
- Σχεδίασαν τα χέρια των μελών της οικογένειάς τους και τα έκλεισαν στην καρδιά τους!
- Διαβάσαμε τα παραμύθια: “Τα 3 μικρά λυκάκια” του Ευ. Τριβιζά και την “Κοκό” της Σ. Παράσχου και τα ιχνογραφήσαμε.
- Δημιουργήσαμε συννεφόλεξο μέσω της εφαρμογής https://wordart.com/create με τα συναισθήματα που προκαλεί η οικογένειά τους στα παιδιά. Για τη επιλογή του σχήματος του συννεφόλεξου διεξήχθη ψηφοφορία, όπου τα παιδιά κλήθηκαν να επιλέξουν ανάμεσα στην “καρδιά” και το “σπίτι”.
- Τα παιδιά προγραμμάτισαν το ρομποτάκι-μελισσούλα, ώστε να το κατευθύνουν στον τύπο της οικογένειας, που μοιάζει με τη δική τους.
- Με την ολοκλήρωση του θεματικού κύκλου, δημιουργήθηκε ο τελικός νοητικός χάρτης στον οποίο αποτυπώθηκαν οι απόψεις των παιδιών για την οικογένεια, όπως αυτές διαμορφώθηκαν από την υλοποίηση των εργαστηρίων και τις νέες τους εμπειρίες, γνώσεις και δεξιότητες.
- Ο πίνακας της τάξης μας με τις εργασίες του προγράμματος