RESCUR: ΕΝΑ ΕΜΠΟΔΙΟ, ΜΙΑ ΕΥΚΑΙΡΙΑ!
ΕΝΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΨΥΧΙΚΗΣ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
Φέτος η τάξη μας έχει τη μεγάλη χαρά να συμμετέχει στην εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Προληπτικού Προγράμματος Ψυχικής Ανθεκτικότητας «RESCUR: Ένα Εμπόδιο, Μια Ευκαιρία». Το πρόγραμμα αυτό είναι ένα νέο πρόγραμμα που δημιουργήθηκε υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αποτελεί μια συλλογική δουλειά έξι πανεπιστημίων, συμπεριλαμβανομένου και του Πανεπιστημίου Κρήτης, με συγγραφείς (και επιμελητές της ελληνικής έκδοσης), τον κύριο Αναστάσιο Ματσόπουλο, Αναπληρωτή Καθηγητή Σχολικής Ψυχολογίας στο Τμήμα Προσχολικής Αγωγής και την κυρία Γκαβογιαννάκη Μαρίζα, Σχολική Ψυχολόγο, Συνεργάτη της Μονάδας Σχολικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης.
Το πρόγραμμα αυτό θα εφαρμοστεί σε 110 τάξεις σε όλη την Ελλάδα για την τρέχουσα σχολική χρονιά! Μετά από αξιολόγηση πολλών αιτήσεων η τάξη μας επιλέχθηκε να συμμετέχει σε αυτό το πρόγραμμα και είμαστε πολύ χαρούμενοι γι αυτό! Όλοι οι εκπαιδευτικοί που συμμετέχουμε στο πρόγραμμα θα παρακολουθήσουμε εκπαίδευση 20 ωρών από το Πανεπιστήμιο Κρήτης, και συγκεκριμένα από τον Αναπληρωτή Καθηγητή Σχολικής Ψυχολογίας κύριο Αναστάσιο Ματσόπουλο και τη Σχολική Ψυχολόγο, Συνεργάτη της Μονάδας Σχολικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης κυρία Γκαβογιαννάκη Μαρίζα, προκειμένου το πρόγραμμα να εφαρμοστεί στην τάξη μας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Το πρόγραμμα αυτό είναι ένα πρόγραμμα προαγωγής της Ψυχικής Ανθεκτικότητας παιδιών προσχολικής και σχολικής ηλικίας (διαφορετικές δραστηριότητες για το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό) που στοχεύει να προάγει και να εξελίξει τις κοινωνικές, συναισθηματικές και διαπροσωπικές ικανότητες των παιδιών. Τα παιδιά διδάσκονται πολλαπλές δεξιότητες, ώστε να αξιοποιήσουν τους πόρους από το περιβάλλον, αλλά και τα προσωπικά τους προτερήματα για να ανταπεξέλθουν σε πιθανά εμπόδια/δυσκολίες και να συνεχίσουν με αισιοδοξία και θετική προσέγγιση να αναπτύσσονται σε διάφορους τομείς.
Οι θεματικές ενότητες του προγράμματος είναι:
1.Καλλιεργώντας δεξιότητες επικοινωνίας
2.Καλλιεργώντας και διατηρώντας υγιείς σχέσεις
- Καλλιεργώντας μια νοοτροπία εξέλιξης
4.Αναπτύσσοντας αποφασιστικότητα και αυτοαποτελεσματικότητα
- Αξιοποιώντας και αναπτύσσοντας τα προτερήματα.
- «Μεταμορφώνοντας τις προκλήσεις σε ευκαιρίες»
Το πρόγραμμα αποτελείται από μια σειρά δραστηριοτήτων και θα υλοποιείται εβδομαδιαίως στην τάξη μας. Οι δραστηριότητες ξεκινούν συνήθως με μια ιστορία, που για τα παιδιά μικρής ηλικίας θα γίνεται με βασικούς ήρωες ένα σκίουρο, τον Ηρακλή και μια σκαντζοχοιρίνα την Αριστέα και για τα μεγαλύτερα παιδιά με διάφορες άλλες ιστορίες, συμπεριλαμβανομένου ιστορίες από την πραγματική ζωή. Στη συνέχεια θα υπάρχει μια βιωματική άσκηση, παιχνίδι ρόλων παιχνίδι ή κατασκευή με στόχο την εμπέδωση της δεξιότητας που διδάχθηκε στα πλαίσια της δραστηριότητας. Τη δραστηριότητα του σχολείου ακολουθεί συνήθως μια δραστηριότητα για το σπίτι, η οποία έχει στόχο να βοηθήσει το παιδί να εξασκήσει περαιτέρω κάποιες δεξιότητες και ταυτόχρονα να ενδυναμώσει την επικοινωνία και αλληλεπίδραση του παιδιού με τους γονείς, που έχει καθοριστική σημασία για την εξέλιξη και καλλιέργεια της ψυχικής ανθεκτικότητας του παιδιού.
Στα πλαίσια λοιπόν της υλοποίησης του προγράμματος αυτού θα θέλαμε να σας προσκαλέσουμε να συμμετέχετε στη διαδικτυακή ομιλία που θα μας κάνει ο κύριος Αναστάσιος Ματσόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής Σχολικής Ψυχολογίας με θέμα: «Ο Καθοριστικός Ρόλος των Γονέων στην Ενδυνάμωση της Ψυχικής Ανθεκτικότητας των Παιδιών».
Σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων για τη ενεργή συμμετοχή σας στην εφαρμογή του προγράμματος «RESCUR: Ένα Εμπόδιο, Μια Ευκαιρία»., προκειμένου να έχει τη μέγιστη αποτελεσματικότητα στην ενδυνάμωση και καλλιέργεια της Ψυχικής Ανθεκτικότητας των παιδιών σας.
Carmel Cefai – Malta – Συντονιστής
Renata Miljević-Riđički, Dejana Bouillet, Tea Pavin Ivanec, Mirjana Milanovic – Κροατία
Anastassios Matsopoulos, Mariza Gavogiannaki – Ελλάδα
Maria Assunta Zanetti, Valeria Cavioni – Ιταλία
Paul Bartolo, Katya Galea – Mάλτα
Celeste Simões, Paula Lebre, Anabela Caetano Santos – Πορτογαλία
Birgitta Kimber, Charli Eriksson – Σουηδία
ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ
Οι συγγραφείς θα ήθελαν να ευχαριστήσουν που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο συνέβαλαν στο παρόν αναλυτικό πρόγραμμα.
Τους συνάδελφους μας και το προσωπικό από τους έξι εταίρους-πανεπιστήμια για την συνεισφορά τους στο έργο και στις διάφορες φάσεις του όπως την Giusy Ninna, την Mara Lupica Spagnolo (Ιταλία), τη Sarah Mercieca και την Natalie Galea (Mάλτα).
Την Antonija Balić Šimrak που σχεδίασε τα εξώφυλλα των πέντε βιβλίων-εγχειριδίων του προγράμματος καθώς και τα σχέδια για τις μασκότ του προγράμματος Ηρακλή και Αριστέα, τις κάρτες των ζώων, το εικονογραφημένο βιβλίο («Πώς να λέμε ΟΧΙ!») στη θεματική ενότητα, και τις τρεις δέσμες αφισών.
Τη Valeria Cavioni που σχεδίασε το στήσιμο της σελίδας για τις διάφορες δραστηριότητες των εγχειριδίων καθώς και τα εικονίδια των δραστηριοτήτων.
Την Birgitta Kimber και τον Charli Eriksson που έγραψαν και μαγνητοφώνησαν τις δραστηριότητες χαλάρωσης και εστίασης που συμπεριλήφθηκαν στην ηλεκτρονική μορφή του παρόντος έργου.
Την Gorana Tomašić-Šragalj and Damir Sertić (Συνθέτες), Gorana Tomašić-Šragalj, Leon Cvetkovski and Ivana Cvetkovski (Μουσικοί) για τα τέσσερα μουσικά θέματα που συμπεριλήφθηκαν στην ηλεκτρονική μορφή του παρόντος έργου.
Την Kαθηγήτρια Helen Cowie, Ομότιμη Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου του Surrey της Μεγάλης Βρετανίας και την Kαθηγήτρια Μαρία Πούλου από το Πανεπιστήμιο Πατρών για τα πολύτιμα σχόλια τους στο αναλυτικό πρόγραμμα ως εξωτερικοί αξιολογητές.
Τον Kαθηγητή Μichael Ungar, Διευθυντή του Κέντρου Ψυχικής Ανθεκτικότητας στο Πανεπιστήμιο Dalhousie, Halifax, Canada, για τα πολύτιμα σχόλια του στο παρόν αναλυτικό πρόγραμμα.
Τον Kαθηγητή Τerje Ogden στο Πανεπιστήμιο του Oslo, Νορβηγίας και την Καθηγήτρια Susan Beltman του Πανεπιστημίου Curtin, Western Australia, που επιμόρφωσαν την ομάδα RESCUR για την εφαρμογή του αναλυτικού προγράμματος
Τον εκδοτικό οίκο Springer Publications, ENTRÉE LLP Comenius project and http://paperboxworld.weebly.com/,http://it.freepik.com/,http://www.iconarchive.com/, http://www.adorabletoon.com/ για την άδεια τους να συμπεριληφθεί υλικό στο παρόν εγχειρίδιο.
Τέλος, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε και τους 199 εκπαιδευτικούς (δασκάλους και νηπιαγωγούς) και τους 1935 μαθητές από διάφορα σχολεία της Ευρώπης που συμμετείχαν στη πιλοτική εφαρμογή του αναλυτικού προγράμματος και μας βοήθησαν να βελτιώσουμε την ποιότητα του προληπτικού προγράμματος Ψυχικής Ανθεκτικότητας RESCUR: ΕΝΑ ΕΜΠΟΔΙΟ, ΜΙΑ ΕΥΚΑΙΡΙΑ!
Επίσης, οι έλληνες συγγραφείς θα ήθελαν να ευχαριστήσουν τη Λυδία και τη Μελίνα Ματσοπούλου και τη Δήμητρα Γκαβογιαννάκη για την αμέριστη κατανόηση και βοήθειά τους στο έργο αυτό.
Λίστα των σχολείων που συμμετείχαν στη πιλοτική εφαρμογή του αναλυτικού προγράμματος Ψυχικής Ανθεκτικότητας
Κροατία
Kindergarten “Različak”, Zagreb, Petrinjska 31/2 Kindergarten Varaždin, Varaždin, Dravska 1
- Primary School Varaždin, Varaždin, A. M. Reljkovića 36 Primary School “Dr. Ivan Mertz”, Zagreb, Račkoga 4.
Ελλάδα
Νομός Ρεθύμνου Κρήτης: 8ο Δημοτικό, Δημοτικό Σχολείου Ρουσσοσπιτίου, 2ο Νηπιαγωγείο Ατσιποπούλου, 16ο Δημοτικό, Δημοτικό Σχολείο Φουρφουρά, Δημοτικό Σχολείο Αλφά Μυλοποτάμου, Νηπιαγωγείο Σγουροκεφαλίου, Δημοτικό Σχολείο Ασής Γωνίας, Νηπιαγωγείο Αγίας Γαλήνης.
Νομός Ηρακλείου Κρήτης: 38ο Νηπιαγωγείο, Νηπιαγωγείο Τεφελίου, 31ο Δημοτικό, Νηπιαγωγείο Δέκα Αγίων, 24ο Νηπιαγωγείο, 9ο Δημοτικό, 29ο Νηπιαγωγείο, 1ο Δημοτικό Αγίας Μαρίνας Ηρακλείου, 30ο Νηπιαγωγείο, 10ο Νηπιαγωγείο, 25ο Νηπιαγωγείο, 2ο Νηπιαγωγείο Βούτες Ηρακλείου, 3ο Νηπιαγωγείο Αρκαλοχωρίου, 1ο Νηπιαγωγείο Ζάκρου, Δημοτικό Σχολείου Καστελλίου Πεδιάδος, 36ο Νηπιαγωγείο, Νηπιαγωγείο Σκαλανίου, 2ο Δημοτικό Αρχάνες Ηρακλείου, 36ο Δημοτικό Ηρακλείου.
Νομός Λασιθίου Κρήτης: 2ο Δημοτικό Ιεράπετρας, 2ο Νηπιαγωγείο Νεάπολης Λασιθίου.
Ιταλία
Istituto Comprensivo “Via Libertà” – San Donato Milanese (MI)
Istituto Comprensivo di “Via Acerbi” – Scuola d’infanzia L’ Aquilone – Pavia Istituto Comprensivo di Bereguardo – Bereguardo e plesso di Vellezzo Bellini (PV) Istituto Comprensivo di Certosa di Pavia – Certosa di Pavia (PV)
Istituto Comprensivo di Garlasco – Plesso di Dorno (PV) Istituto Comprensivo di Piazza Vittorio Veneto – Vigevano (PV)
Istituto Comprensivo di Rivanazzano Terme- Rivanazzano Terme e plesso di Retorbido (PV) Istituto Comprensivo di Siziano – Siziano (PV)
Istituto Comprensivo di via Scopoli – Scuola primaria “E. De Amicis, Scuola primaria “Gabelli”, Scuola primaria “F. Casorati”, Scuola primaria “Montebolone” – Pavia
Istituto Comprensivo di Villanterio – Villanterio e plesso di Vistarino (PV)
Istituto Comprensivo Rivanazzano – Scuola d’infanzia “E. Diviani – Salice Terme (PV)
Istituto Comprensivo Rivanazzano – Scuola dell’infanzia “Negrotto Cambiaso” Codevilla (PV) Istituto Comprensivo Statale di Mortara – Mortara (PV)
Istituto Comprensivo Statale di via Angelini – Pavia Scuola dell’infanzia “G. Vaccari” – Pavia
Scuola dell’Infanzia comunale “8 Marzo” – Pavia Scuola dell’infanzia di Portalbera – Portalbera (PV)
Scuola Primaria paritaria “Maddalena di Canossa” – Pavia
Mάλτα
St Margaret College- Żabbar Primary School A St Margaret College -Żabbar Primary School B St Margaret College – Cospicua Primary School St Margaret College – Kalkara Primary School St Margaret College – Xgfiajra Primary School Πορτογαλία
Agrupamento de escolas Dr. Azevedo Neves Agrupamento de escolas Dr. Ruy Luis Gomes Santa Casa da Misericórdia de Almada
Casa das Cores
Σουηδία
Förskolan Bispgården Hansåkerskolan Himlavalvets förskola Humlans förskola(Mosippan) Järåskolan
Kullsta skola Skolbackens förskola Smultronets förskola