Ολοκληρώνοντας το πρόγραμμα υγιεινής διατροφής με τίτλο “Υγιή Παιδιά Υγιής Πλανήτης” ενδεικτικά σας παρουσιάζουμε κάποιες δραστηριότητες με τα παιδιά!
Ετοιμασία ταξιδιού
Εξηγήσαμε στα παιδιά ότι σε αυτό το πρόγραμμα θα κάνουμε ένα ταξίδι στον υπέροχο Κόσμο της Διατροφής. Και όπως κάνουμε σε κάθε ταξίδι πήραμε τις βαλίτσες μας, βγάλαμε εισιτήρια και ξεκινήσαμε το ταξίδι μας
Στον κύκλο συζητήσαμε ότι όπως τα αυτοκίνητα για να ξεκινήσουν χρειάζονται βενζίνη ή πετρέλαιο τα οποία λέγονται καύσιμα, έτσι και ο άνθρωπος για να μπορέσει να δουλέψει, να τρέξει, να παίξει χρειάζεται φαγητό ( σωστό φαγητό). Τα καύσιμα λοιπόν για το ανθρώπινο σώμα είναι το φαγητό. Αυτό μας δίνει ενέργεια.
Κινητικά παιχνίδια
Παίξαμε κινητικά παιχνίδια με συνοδεία μουσικής τα παιδιά εκτέλεσαν παραγγέλματα που παραπέμπουν στην ενέργεια που μας δίνει το φαγητό.
Π.χ. «περπατάμε αργά, είμαστε νηστικοί», «περπατάμε γρήγορα, έχουμε φάει καλό πρωινό.
. Εναλλάσσουμε μιμήσεις, π.χ. «τρώμε, σκουπίζουμε το στόμα μας, βαρυστομαχιάζουμε, κ.λ.π
Το οικολογικό αποτύπωμα της τροφής μας. Παιχνίδι ρόλων.
Απλώνουμε τα δυο πανιά, μπλε για τη θάλασσα, καφέ για τη στεριά. Εκφωνούμε τροφές (μπαρμπούνι, παντζάρι, μήλο, κ.ο.κ.). Τα παιδιά πρέπει να σταθούν στο σωστό πανί. Ζωγραφίζουμε με τους μαθητές σε δυο χαρτιά του τη θάλασσα με τα ψάρια, τα θαλασσινά και τον θεό Ποσειδώνα και τη στεριά με τα φυτά, τα ζώα και τη θεά Δήμητρα. Χρησιμοποιούμε και τις εικόνες ψαριών, φρούτων, λαχανικών και δημητριακών που έχουμε φέρει για κολάζ. Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες: Γεωργοί και Ψαράδες. Απλώνουμε το χαρτί του μέτρου με τη στεριά μπροστά στη μία ομάδα και αυτό με τη θάλασσα στη δεύτερη. Οι πρώτοι κάνουν ότι σπέρνουν το χωράφι. Οι δεύτεροι ότι ψαρεύουν. Αφηγούμαστε: «Τι ευτυχισμένοι που είναι οι γεωργοί και οι ψαράδες! Νόστιμα ψάρια ψαρεύουν οι ψαράδες. Λαχταριστά φρούτα, λαχανικά και στάρια καλλιεργούν οι γεωργοί. Ουπς! Ποιος βρόμισε το χώμα με φάρμακα; Ποιος έριξε στη θάλασσα σκουπίδια και πετρέλαιο; Ποιος έβαλε χημικά στα φυτά για να μεγαλώσουν γρήγορα; Όταν βρέχει αυτά ξεπλένονται στη θάλασσα. Πάνε και τα ψάρια, κατάπιαν τα δηλητήρια. Πάει η ψαριά μας! Γρήγορα να καθαρίσουμε το χώμα και τη θάλασσα!» Δείχνουμε την υδρόγειο σφαίρα της τάξης. Παρατηρούμε τις θάλασσες και τις στεριές. Από εκεί παίρνουμε το φαγητό μας. Τι θα γινόταν αν βρομίζαμε το νερό και το χώμα της Γης; Τι θα συνέβαινε στην τροφή μας; Πού θα κατέληγε αυτή η «βρομιά»;
Αγαπημένο Φαγητό
Συζητήσαμε ποιο είναι το αγαπημένο τους φαγητό και σε φύλλο εργασίας στο οποίο απεικονίζεται ένα πιάτο, τα παιδιά ζωγράφισαν το φαγητό που τους αρέσει να τρώνε. Βάλαμε μουσική και όσο διαρκούσε η μουσική τα παιδιά κινούνταν στο χώρο κρατώντας στο χέρι τις ζωγραφιές τους. Όταν σταματούσε η μουσική σήκωναν ψηλά τις ζωγραφιές και λέγανε ποιο είναι το αγαπημένο τους φαγητό.
Ομάδες τροφών
Αναφερθήκαμε στις 5 ομάδες των τροφών, είπαμε τι περιλαμβάνει κάθε ομάδα και κατασκευάσαμε μαζί με τα παιδιά τα σπιτάκια των τροφών ταξινομώντας τις τροφές στο αντίστοιχο σπιτάκι.
Η πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής
Παρακολουθήσαμε ένα βίντεο στο youtube σχετικό με το θέμα
και μιλήσαμε για την πυραμίδα της υγιεινής διατροφής .
Έπειτα κατασκευάσαμε με τη μέθοδο του κολλάζ την πυραμίδα και εξηγήσαμε πως στη βάση βρίσκονται οι τροφές που μπορούμε να τρώμε καθημερινά, στη μέση αυτές που μπορούμε να τρώμε μερικές φορές την εβδομάδα και στην κορυφή αυτές που πρέπει να τρώμε μόνο μερικές φορές το μήνα.
Δημιουργία ενός ευφάνταστου υγιεινού πιάτου.
Τα παιδιά με την βοήθεια των γονέων τους ,χρησιμοποιώντας την φαντασία τους και υλικά που είχαν στο σπίτι τους, δημιούργησαν ένα όμορφο και ευφάνταστο υγιεινό πιάτο.
Καταγραφή προτιμήσεων. Κατασκευή κολάζ.
Τα παιδιά έχουν καταγράψει στο Φύλλο εργασίας , με τη βοήθεια των γονιών τους, τι τους αρέσει να τρώνε το πρωί , το μεσημέρι και το βράδυ. Σχολιάζουμε με τους μαθητές το φύλλο εργασίας και καταγράφουμε Τι τρώνε τα περισσότερα παιδιά για πρωινό, τι για μεσημεριανό και τι για βραδινό.
Γνωριμία με τα φθινοπωρινά φρούτα
Παρακολουθήσαμε βίντεο στο youtube σχετικό με τα φρούτα του φθινοπώρου. Και κάναμε αντιστοίχηση λέξης και εικόνας σε έναν πίνακα αναφοράς.
Φρουτοσαλάτα
Ζητήθηκε από τα παιδιά να φέρουν ένα φθινοπωρινό φρούτο.
Αφού τα παρατηρήσαμε φτιάξαμε μαζί μια υγιεινή φρουτοσαλάτα που κατανάλωσαν στο σχολείο.
Έπειτα κατέγραψαν τα παιδιά σε χαρτί την συνταγή.
Φρουτομπερδέματα
Είπαμε με τα παιδιά αινίγματα με φρούτα. Ψηφίσαμε το αγαπημένο μας φρούτο σε πίνακα διπλής εισόδου και έπειτα το ζωγράφισαν και γράψανε το όνομά του. Και τέλος ήρθαμε σε μια πρώτη επαφή με την τεχνική της έκρηξης χρησιμοποιώντας τυπώματα φθινοπωρινών φρούτων.
Δημιουργία επιτραπέζιου παιχνιδιού για την υγιεινή διατροφή
Κατασκευή κολλάζ
Φτιάξαμε με τα παιδιά μια κατασκευή όπου αποτυπώνονταν δυο οδοντοστοιχίες. Η μία ήταν με την κατανάλωση ανθυγιεινών τροφών και μη τηρώντας τους κανόνες υγιεινής των δοντιών (βούρτισμα,τακτική επίσκεψη σε οδοντίατρο κ.λ.π) και η άλλη τηρώντας τους κανόνες υγιεινής των δοντιών και με την κατανάλωση υγιεινών τροφών.
Ο βασιλιάς της ζάχαρης. Παιχνίδι καυτής πατάτας.
Εξηγούμε στα παιδιά ότι όταν οι τροφές περιέχουν πολλή ζάχαρη και πολύ αλάτι αυξάνεται το βάρος μας περισσότερο από το κανονικό, χαλάνε τα δόντια μας και νιώθουμε πιο κουρασμένοι. Τοποθετούμε στο πάτωμα δυο πανιά διαφορετικού χρώματος μαζί με δυο δοντάκια. Το ένα αντιστοιχεί στις τροφές με πολλή ζάχαρη και το άλλο στις τροφές με λίγη ζάχαρη. Βάζουμε φωτογραφίες τροφών ανάμεσα από τα δυο πανιά. Η μουσική ξεκινά. Τα παιδιά περνούν ένα πλαστικό κρουασάν από χέρι σε χέρι. Όταν η μουσική σταματήσει, όποιος έχει το κρουασάν σηκώνεται από τον κύκλο και διαλέγει μία εικόνα από το πάτωμα. και την τοποθετεί στο σωστό δοντάκι.
Δημιουργία αφίσας
Ολοκληρώνοντας το πρόγραμμα τα παιδιά έφτιαξαν την δική τους αφίσα γράφοντας το δικό τους μήνυμα για την υγιεινή διατροφή.
|