Επαγγέλματα του χθες

Ο  ΠΑΓΟΠΩΛΗΣ

Το   επάγγελμα του  παγοπώλη  πρωτοεμφανίστηκε το 1945. Ο παγοπώλης γυρνούσε  από σπίτι σε σπίτι και έβαζε  πάγο στα ψυγεία της εποχής.

Παλιά  τα  ψυγεία  ήταν  ξύλινα. Είχαν  ένα  δοχείο από λαμαρίνα , όπου ο παγοπώλης  έβαζε τον πάγο .Κυκλοφορούσε  συνήθως με μια χειράμαξα  στην  οποία έστρωνε  λινάτσες  και πάνω τους έβαζε τον πάγο. Μετά  σκέπαζε τον πάγο  με λινάτσες πάλι.

Ο  πάγος  ήταν σε  παγοκολόνες . Ο παγοπώλης  περνούσε κάθε  μέρα και όταν είχε  ζέστη, μπορεί και δυο φορές την ημέρα.

Τον παγοπώλη τον συναντούσες  στις πόλεις  και κάθε γειτονιά  είχε τον δικό της παγοπώλη. Πληρωνόταν  ανάλογα με το μέγεθος  του πάγου.

Το επάγγελμα  αυτό έπαψε  να υπάρχει  γύρω στο 1960, όταν  το παλιό ψυγείο αντικαταστάθηκε  από το ηλεκτρικό  ψυγείο

Ο  ΟΜΠΡΕΛΑΣ

Ένα άλλο  επάγγελμα  που  υπήρχε  παλιά ,  ήταν  αυτό του ομπρελά.

Ο  ομπρελάς  περνούσε  από τις  γειτονιές  με τα εργαλεία  του και  επιδιόρθωνε  τις  χαλασμένες  ομπρέλες.

Αυτό  τότε  γινόταν γιατί ο κόσμος  δεν είχε  αρκετά  χρήματα  ώστε να αγοράζει  ομπρέλες,  όταν αυτές  χαλούσαν.

Η  επιδιόρθωση  τον ομπρελών  στοίχιζε  πολύ  λίγα  χρήματα και  έτσι ο κόσμος  δεν τις  πετούσε και  απλά  τις  έφτιαχνε.

Ο ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ

Τα  παλιά  τα  χρόνια  υπήρχαν  πεταλωτές.

Πεταλωτής υπήρχε σε κάθε χωριό γιατί τα ζώα ήταν πολλά.

Είχε το δικό του μαγαζί και εκεί του πήγαιναν οι άντρες τα ζώα για να τα πεταλώσει. Οι άντρες για να σιγουρευτούν ότι τα πέταλα που έβαζε ο πεταλωτής ήταν καλά και δεν ενοχλούσαν το ζώο , το έβαζαν να περπατήσει.

Αν περπατούσε καλά όλα ήταν εντάξει και πληρωνόταν ο πεταλωτής.

Σε μερικές μόνο περιπτώσεις πήγαινε ο πεταλωτής σε σπίτια για να πεταλώσει τα άλογα.

Στις μέρες μας οι πεταλωτές είναι λιγοστοί και επισκέπτονται τα σπίτια των χωριών μετά από συνεννόηση με τους ενδιαφερόμενους.

Ο ΒΑΡΕΛΑΣ

Ένα  ακόμα   επάγγελμα  του  χθες   ήταν  και το επάγγελμα  του  βαρελά.  Ο  βαρελάς  κατασκεύαζε   αλλά  και  επιδιόρθωνε  βαρέλια.

Ήταν   δύσκολη  δουλειά  όχι  μονάχα  η  κατασκευή του  βαρελιού  , αλλά  και η επιδιόρθωσή του.

Τα ξύλα  του βαρελιού  χαλούσαν εύκολα με τον  καιρό και από τη συνεχή χρήση. Γιατί τότε στα βαρέλια αποθήκευαν πολλά προιόντα.

Ο  βαρελάς  τότε  έλυνε  τα  στεφάνια  που κρατούσαν τα  ξύλα του βαρελιού  και έτσι μπορούσε  να τα τρίψει  και να τα καθαρίσει  ή και να αντικαταστήσει  τα  ξύλα  και  μετά  τοποθετούσε   πάλι  τα  στεφάνια και το βαρέλι ήταν πάλι έτοιμο για χρήση.

Σήμερα εκτός από ξύλινα υπάρχουν και πλαστικά βαρέλια που  είναι πιο  οικονομικά.

Ο  ΝΕΡΟΥΛΑΣ

Ένα ακόμα  χρήσιμο  επάγγελμα, ήταν και ο νερουλάς.

Τότε  τα  νοικοκυριά  δεν είχαν νερό .  Υπήρχε  βέβαια  μια κεντρική  βρύση  από όπου  μπορούσες  να πάρεις νερό.  Για  άλλα σπίτια η βρύση αυτή ήταν κοντά  και για άλλα  μακριά. Ήταν πολύ κουραστικό  να  μεταφέρεις  το νερό καθημερινά στο σπίτι.

Ο νερουλάς είχε  μια καρότσα και πάνω σε αυτή ένα μεγάλο βαρέλι γεμάτο νερό.  Περνούσε  από τις  γειτονιές  και οι νοικοκυρές  που ήθελαν  αγόραζαν νερό.

Ανθή Ψωμά

Γ5

Από το μάθημα του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού

ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ

Ας δούμε μια τυπική μέρα στη ζωή ενός παιδιού… Ξυπνά το πρωί, τρώει το πρόγευμα του, πάει σχολείο (αν και ίσως με κάποια παράπονα..!), έρχεται πίσω στο σπίτι, απολαμβάνει το μεσημεριανό του, κάνει την κατ’ οίκον εργασία, παίζει μετά με τους φίλους του ή ασχολείται με τα χόμπι του και το βράδυ μετά το βραδινό πάει στο κρεβατάκι του για να ξεκουραστεί από την πολυάσχολη μέρα…

Σίγουρα τουλάχιστον εν μέρη και η δική σας μέρα κάπως έτσι θα μοιάζει… σωστά; Και σίγουρα δεν θα θέλατε να σας στερηθεί τίποτε απ’ αυτά… Ή μήπως θα μπορούσατε να φανταστείτε μια ζωή χωρίς πρόγευμα, μεσημεριανό και βραδινό, παιχνίδι και ζεστό κρεβατάκι;

Ξέρατε όμως πως όλα αυτά που ζούμε εμείς σήμερα καθημερινά και θεωρούμε ως δεδομένα, πριν από όχι και τόσο πολύ καιρό δεν ήταν καθόλου δεδομένα και μάλιστα για πολλά παιδιά στον κόσμο δεν είναι ούτε και σήμερα;

Στις 20.11.1989 η Γενική Συνέλευση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ) ψήφησε ένα κώδικα που είχε εισηγηθεί η UNICEF, ο οποίος καθιερώνει τα βασικά δικαιώματα του παιδιού και ισχύει από τότε παγκόσμια!

Ο κώδικας αυτός περιέχει 54 άρθρα στα οποία περιλαμβάνονται όλα τα βασικά δικαιώματα που έχει το κάθε παιδί στον κόσμο, ανεξάρτητα από την προέλευση, το χρώμα ή το φύλο του, και τα οποία πρέπει να του εξασφαλίζονται από το κράτος!

Τα βασικά δικαιώματα μπορούμε να τα χωρίσουμε σε 4 ομάδες:

  • Τα δικαιώματα επιβίωσης, τα οποία εξασφαλίζουν την κάλυψη των βασικότερων αναγκών που έχει ο καθένας μας για να μπορεί να επιβιώσει. Μεταξύ άλλων το δικαίωμα στέγης, δηλαδή να έχει το κάθε παιδί ένα μέρος όπου να μπορεί να διαμένει με ασφάλεια και με κάποια επαρκή ποιότητα ζωής. Επίσης το δικαίωμα για επαρκή φαγητό και πρόσβαση σε ιατρικές υπηρεσίες, όταν αυτό είναι αναγκαίο. Φανταστήκατε να είστε άρρωστοι και να μην σας παίρνει κανείς στο γιατρό;
  • Τα δικαιώματα προστασίας. Αυτά τα δικαιώματα προστατεύουν όλα τα παιδιά από τη βία από ενήλικες, από βασανιστήρια και εκμετάλλευση, αλλά και απαγορεύουν την ανάμειξη παιδιών σε πολέμους και την υποβολή παιδιών σε εργασία…

Και εδώ δεν εννοούμε την κατ’ οίκον εργασία που κάποτε έχουμε να κάνουμε για το σχολείο και όντως μπορεί να μας φαίνεται βάσανο, αλλά την εκμετάλλευση παιδιών βάζοντας τα να δουλεύουν όπως ενήλικες για πολλές ώρες κάθε μέρα αλλά με μηδαμινούς μισθούς!

  • Τα δικαιώματα ανάπτυξης και εξέλιξης. Τα δικαιώματα αυτά φροντίζουν ώστε το κάθε παιδί να μπορέσει να εκμεταλλευτεί τις δυνατότητες που έχει και να αναπτυχθεί όσο το καλύτερο δυνατό. Μεταξύ άλλων λοιπόν έχει το δικαίωμα για μόρφωση, για ελευθερία της σκέψης, της θρησκείας, του λόγου και της συνείδησης αλλά και για παιχνίδι και αναψυχή!

Σε κάποιους το σχολείο μπορεί να φαίνεται κουραστικό και αχρείαστο… Όπως είδαμε όμως αποτελεί ένα από τα βασικότερα δικαιώματα του παιδιού και το κάθε κράτος έχει την υποχρέωση να φροντίσει ώστε το κάθε παιδί να μπορεί να μορφωθεί σε κατάλληλα σχολεία για να μπορέσει στο μέλλον έχοντας τα απαραίτητα εφόδια να σπουδάσει ή να ακολουθήσει κάποιο το οποιοδήποτε επάγγελμα θέλει!

Μπορεί να σας φαίνεται παράξενο… αλλά υπάρχουν ακόμη πολλές χώρες του τρίτου κόσμου που δεν εξασφαλίζουν στα παιδιά στην βασική μόρφωση που χρειάζονται! Τα παιδιά αυτά πολλές φορές πρέπει να δουλεύουν πάρα πολλές ώρες την ημέρα μόνο και μόνο για να έχουν το βράδυ κάτι να φάνε, έτσι ώστε να μην έχουν την ώρα να παν στο σχολείο ή ακόμη μπορεί και να μην υπάρχει κάπου κοντά ένα σχολείο!

  • Τα δικαιώματα συμμετοχής. Και τα παιδιά είναι παρά της μικρής τους ηλικίας μικροί πολίτες, γι’ αυτό και πρέπει να έχουν το δικαίωμα να συμμετέχουν και να εκφέρουν άποψη σε ζητήματα που τα αφορούν αλλά και σε άλλα θέματα.

Σημαντικό είναι και το ότι έχει καθιερωθεί στη Σύμβαση των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Παιδιού, πως τον σημαντικότερο ρόλο στην ανατροφή των παιδιών έχουν οι γονείς τους. Αυτοί λοιπόν είναι πρωταρχικά υπεύθυνοι για το καλό των παιδιών τους! Το κράτος όμως πρέπει παράλληλα να φροντίζει για τις απαραίτητες υποδομές, π.χ. τη λειτουργία σχολείων και ιατρικών υπηρεσιών.

Όπως βλέπετε λοιπόν τα δικαιώματα αυτά που σήμερα ζούμε καθημερινά, μέχρι πρόσφατα δεν ήταν καθόλου εξασφαλισμένα αλλά εξαρτώνταν από την καλή θέληση των ενηλίκων. Με την Σύμβαση τα δικαιώματα αυτά καθιερώθηκαν και πάρα πολλά κράτη ανά τον κόσμο δεσμεύτηκαν στην Σύμβαση αυτή.

Παρόλ’ αυτά υπάρχουν όμως μέχρι σήμερα πάρα πολλά παιδιά στον κόσμο, τα οποία δεν έχουν ούτε ένα μικρό μέρος των δικαιωμάτων αυτών και παλεύουν καθημερινά για επιβίωση…

Γι’ αυτό όταν αύριο ξυπνήσετε και ετοιμαστείτε για το σχολείο τρώγοντας τα δημητριακά σας, σκεφτείτε πόσο τυχεροί είστε που έχετε αυτά τα δικαιώματα!

Σαββαντόγλου Ειρήνη

Γ4