Αρχική » ΟΜ.23-24 Stem – Ρομποτική

ΟΜ.23-24 Stem – Ρομποτική

25η Συνάντηση: Μάθημα αστροφυσικής-Σελήνη: ο δορυφόρος της γης
Στην 25η ο Σπύρος Μποζιάρης, μαθητής Λυκείου, και ο Αργύρης Μποζιάρης, μαθητής Δημοτικού Σχολείου, παρουσίασαν τις γνώσεις για την αστρονομία και τον δορυφόρο  της γης, τη Σελήνη.
Ο Σπύρος Μποζιάρης με την παρουσίαση «Ο μαγικός Κόσμος της Αστρονομίας» μας μίλησε:
  • Για την επιστήμη της αστρονομίας και τις τεχνολογικές εφαρμογές που έχει προσφέρει στην καθημερινή μας ζωή.
  • Για τη μεγάλη έκρηξη (Big Bang).
  • Για τα άστρα και τις μαύρες τρύπες.
  • Για τον διαχωρισμό αστρολογίας και αστρονομίας.

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 05 27 201029

Ο Αργύρης Μποζιάρης με την παρουσίαση «Ο φίλος της Γης η Σελήνη» μας μίλησε:
• Για τον φυσικό δορυφόρο της Γης.
• Τις φάσεις της σελήνης.
Από τα πιο εντυπωσιακά της ημέρας ήταν η εφαρμογή Moon Phase and Libration 2023 της NASA την οποία μας έδειξε ο Αργύρης. Με αυτή την εφαρμογή, μπορεί κάποιος να δει σε ποια φάση θα βρίσκεται το φεγγάρι την ημέρα των γενεθλίων του. Τα παιδιά του ομίλου ενθουσιάστηκαν. Μπορείτε να δοκιμάσετε την εφαρμογή: https://svs.gsfc.nasa.gov/5048/
image
Ο Σπύρος και ο Αργύρης είχαν συνεργαστεί και στο παρελθόν με τον όμιλό μας.
Τους ευχαριστούμε για άλλη μια φορά!
2
(η φωτογραφία αναρτάται με άδεια της μητέρας)

24η Συνάντηση:Το μουσείο Κοτσανά στο σχολείο μας- Εκπαιδευτικό εργαστήριο: Αήρ και Ύδωρ
Στην 24η συνάντηση μας, ήρθε στο όμιλό μας το Μουσείο Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας Κοτσανά και υλοποίησε το εκπαιδευτικό εργαστήριο: «ήρ+ὕδωρ».
Το εργαστήριο υλοποιήθηκε σε δύο μέρη:
1) Τα παιδιά ενημερώθηκαν πώς οι αρχαίοι Έλληνες αξιοποίησαν τον αέρα και τον νερό για να δημιουργήσουν εφευρέσεις τις οποίες τις χρησιμοποιούσαν σε διάφορες κοινωνικές περιστάσεις της εποχής. Το μουσείο μετέφερε τον εξοπλισμό του στο σχολείο και τα διαφανή υλικά επέτρεψαν στα παιδιά να κατανοήσουν τον τρόπο λειτουργία τους και τους φυσικούς νόμους.
IMG 20240423 135453 IMG 20240423 124422
2) Τα παιδιά κατασκεύασαν τη δική τους κούπα του Πυθαγόρα. Πειραματίστηκαν με ποικιλία υλικών και με την εμψύχωση των υπευθύνων του προγράμματος δοκίμασαν διάφορες λύσεις και τεχνικές, ώστε μέσα από τη διερευνητική μάθηση να πετύχουν τη λειτουργία της κούπας του Πυθαγόρα.
IMG 20240423 133203 IMG 20240423 140227 IMG 20240423 142130 IMG 20240423 142944
Τα παιδιά απόλαυσαν το εκπαιδευτικό εργαστήριο και μέσα από το παιχνίδι, το πείραμα και την κατασκευή κατανόησαν πώς αυτές οι εφευρέσεις υπάρχουν και στη σύγχρονη ζωή.
Πατήστε εδώκι εδώ για να δείτε σχετικά βίντεο.

23η Συνάντηση: Πείραμα «Κλιματική αλλαγή στο ποτήρι»
Στην 23η συνάντηση μιλήσαμε για την κλιματική αλλαγή και εκτελέσαμε το πείραμα «Κλιματική αλλαγή στο ποτήρι» για την κατανόησή της:
Στιγμιότυπο οθόνης 2024 04 20 094738
Το πείραμα παρουσιάζεται από την Όλγα Μιχαλοπούλου από το Perimeter Institute for Theoretical Physics. Πηγή: Επιστήμη για όλους – Σειρά πειραμάτων για παιδιά.
IMG 20240416 140236
Επίσης, είδαμε τα εκπαιδευτικά βίντεο:
1) Το φαινόμενο του θερμοκηπίου από το European Space Agency, ESA
1 1 2 1
Σχετικά με το τελευταίο βίντεο, αναπτύχθηκε ένας ποιοτικός προβληματισμός από τα παιδιά και παρουσιάζουμε τις σκέψεις τους με τα ονόματα. Το βίντεο μάς ενημερώνει ότι τα δέντρα δεσμεύουν το διοξείδιο του άνθρακα και βοηθούν στο φαινόμενο του θερμοκηπίου. Ωστόσο τα δάση καταστρέφονται. Μία από τις λύσεις είναι οι τεχνολογίες από τη γεωμηχανική που θα δεσμεύουν το διοξείδιο του άνθρακα.
Το ερώτημα ήταν το εξής: Αυτές οι τεχνολογίες είναι λύση αντί για τα δέντρα;
Οι σκέψεις των παιδιών:
  • Αυτές οι τεχνολογίες θα καταναλώνουν ενέργεια και πάλι θα εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα (..) Μάξιμος.
  • Αν αυτές οι τεχνολογίες λειτουργούν με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, το πρόβλημα δεν είναι ίδιο (..) Μάνος.
  • Τα δέντρα λύνουν το πρόβλημα όμως τα δάση θέλουν πολλά χρόνια για να δημιουργηθούν άρα οι τεχνολογίες αυτές μπορούν να βοηθήσουν πιο γρήγορα (..) Αριάνα.
Σχετικά με το Athens Science Festival 2024, όλη η δράση μας υπάρχει αναλυτικά στην παρακάτω παρουσίαση:

22η Συνάντηση: Προετοιμασία για το Athens Science Festival 2024
Στην 22η συνάντηση έγινε συζήτηση και προετοιμασία για το Athens Science Festival 2024.
image 1
Τα παιδιά χρησιμοποίησαν σε δύο ομάδες το Canvaγια να δημιουργήσουν ένα αφισάκι για το Athens Science Festival 2024 και το σήμα της ομάδας μας για το διαδικτυακό Science United Festival. Επίσης, έγινε επισκευή σε κατασκευή που θα παρουσιαστεί στο φεστιβάλ στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων.
1 2
d718ccb0 b1be 41d9 a1d2 585e814357fe

 

21η Συνάντηση: Κατασκευή Art Bots

Στην 21η συνάντηση κατασκευάσαμε Art Bots με ηλεκτρικά κυκλώματα και κινητήρες. Ακολουθούν οι δημιουργίες μας:
IMG 20240405 124655 IMG 20240405 125130 1
Ακολουθεί η πηγή για τις οδηγίες της κατασκευής:
Αφού ολοκληρώθηκαν οι κατασκευές τέθηκε το εξής ερώτημα: Αν μία εταιρεία παιχνιδιών αποφάσιζε να σχεδιάσει και να παράγει την παραπάνω κατασκευή, τι υλικό θα επέλεγε; Διαφανές ή αδιαφανές; Μήπως το διαφανές υλικό μας επιτρέπει να κατανοήσουμε τον τρόπο κατασκευής και χάνει τον εμπορικό του χαρακτήρα; (το ερώτημα έχει επιρροή από το βιβλίο Black Box του Latour).

 

 

20η Συνάντηση: Τεχνολογία και προσβασιμότητα-Συνέντευξη με τον Πανορμίτη Πέτρου

Στην 20η συνάντηση μιλήσαμε διαδικτυακά με τον Πανορμίτη Πέτρου για την Τεχνολογία και την Αναπηρία. Ο Πανορμίτης χρησιμοποιεί και ο ίδιος υποστηρικτικές τεχνολογίες και είναι ειδικός σύμβουλος για ζητήματα προσβασιμότητας στον Δήμο Σύμης.

IMG 20240326 143407
Έδειξε στα παιδιά τις προσπάθειες που γίνονται στο νησί του για να γίνει πιο προσβάσιμο. Δύο από τα πιο σημαντικά της παρουσίασής του είναι:
  1. Οι τεχνολογίες αυτές είναι υποδομές.
  2.  Αυτές οι υποδομές είναι ωφέλιμες όχι μόνο για άτομα με κινητική αναπηρία αλλά και τα εμποδιζόμενα άτομα (π.χ. μίας έγκυος, ένας ηλικιωμένος).

IMG 20240326 144233 IMG 20240326 144712

 

Ακολουθεί το ερωτηματολόγιο για τις συναντήσεις 18 και  20:

Πατήστε εδώ για το ερωτηματολόγιο.

 


19η Συνάντηση: Ιστορία της Επιστήμης/Γαλιλαίος-Κατασκευή: Χρονόμετρο νερού
Η 19η συνάντηση είχε ένα κομμάτι από την ιστορία της επιστήμης και σύντομο αφιέρωμα στον Γαλιλαίο. Η συνάντησή μας είχε τρία μέρη:
Α Μέρος:
Αναφορά στον Γαλιλαίο και την παρακολούθηση της παιδικής ταινίαςΜια Φορά Κι Έναν Καιρό Ήταν Η Επιστήμη – 9 – Ο Γαλιλαίος
IMG 20240319 142716
Β Μέρος:
Απλή αναφορά ότι ο Γαλιλαίος ξεκίνησε πρώτος να κάνει επιστήμη χρησιμοποιώντας:
  • Το πείραμα
  • Επιστημονικά όργανα
  • Μαθηματικά

IMG 20240319 140311

 

Γ Μέρος:Ο Γαλιλαίος στα πειράματά του με τα κεκλιμένα επίπεδα ήθελε να μετρήσει τον χρόνο. Ωστόσο δεν υπήρχαν χρονόμετρα και για αυτό ως εφευρέτης δημιούργησε ένα «χρονόμετρο νερού». Κατασκευάσαμε και εμείς «χρονόμετρο νερού» και κάναμε μετρήσεις σε κεκλιμένο επίπεδο.
IMG 20240319 144115 1 IMG 20240319 144313

18η συνάντηση: Τεχνολογία και Αναπηρία-Κατασκευή τεχνητού χεριού
Η 18η συνάντηση είχε ως θέμα: Τεχνολογία και Αναπηρία. Η συνάντηση είχε 2 μέρη:
Α) Το θεωρητικό μέρος
Μιλήσαμε για την αναπηρία και τις υποστηρικτικές τεχνολογίες. Τα πιο σημαντικά σημεία της συζήτησης ήταν τα εξής:
  1. Η τεχνολογία δεν είναι μόνο μια ψηφιακή ή ηλεκτρική συσκευή (π.χ. μία συσκευή που μετατρέπει τον ήχο σε γραφή braile) αλλά και ένα μπαστούνι ενός τυφλού ανθρώπου.
  2. Ένας άνθρωπος με αναπηρία χρησιμοποιεί την τεχνολογία για βοήθεια/υποστήριξη και υπάρχουν περιπτώσεις που δεν είναι απαραίτητη.
Η παρουσίαση για το Α μέρος:
image

Πατήστε εδώ για να τη δείτε.

Β) Το πρακτικό μέρος
Εργαστήκαμε σε ομάδες και δημιουργήσαμε από απλά υλικά «τεχνητά μέλη».
IMG 20240312 141406 IMG 20240313 073751
Πατήστε εδώ για να δείτε το βίντεό μας.
Και το παρακάτω για προβληματισμό και ευαισθητοποίηση:
amea

17η Συνάντηση: Κατασκευή πυραύλου-Συνεργασία στο πλαίσιο του eTwinning
Ο όμιλός μας συμμετέχει στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα eTwinning με θέμα: Man and Machines.
LOGO
Στο πλαίσιο της συνεργασίας και της ανταλλαγής μαθησιακών δραστηριοτήτων, υλοποιήσαμε μία ιδέα από το Δημοτικό Σχολείο Βασιλικού στη Ζάκυνθο και κατασκευάσαμε πυραύλους από απλά υλικά!
Κάθε παιδί ακολούθησε τις οδηγίες από βίντεο και με τη βοήθεια του συντονιστή της ομάδας του δημιούργησε την ατομική του κατασκευή. Οι οδηγίες βρίσκονται εδώ: https://youtu.be/0hThMoHB88w?si=de6pQ4fKjVqoOn4a
IMG 20240220 135734 IMG 20240220 141403 IMG 20240220 143910
Μετά από την ολοκλήρωση της κατασκευής, ακολούθησαν στιγμές διασκέδασης και παιχνιδιού. Fun Fact: Η κατασκευή δοκιμάστηκε και σε κατοικίδια και λειτουργεί! Θα σας ευγνωμονεί για το νέο του παιχνίδι!
IMG 20240224 074109

16η Συνάντηση: Κατασκευές οχημάτων-κινητική ενέργεια

Στην τελευταία συνάντηση, κατασκευάσαμε οχήματα από απλά υλικά και χρησιμοποιήσαμε έννοιες όπως: η αιολική ενέργεια και η κινητική ενέργεια.
1 2 3 IMG 20240213 140544
Τα παιδιά συνεργάστηκαν σε ομάδες και αξιολογήθηκαν με τα εξής κριτήρια:
  • Τις τεχνικές λύσεις που βρήκαν στις κατασκευές
  • Την ποιότητα συνεργασίας
  • Το αποτέλεσμα της κατασκευής
ν
Εδώ βρίσκεται το ερωτηματολόγιο για τις συναντήσεις 14, 15, 16:

 


 

 

15η Συνάντηση: Newton (Νεύτων)- Κατασκευή καταπέλτη 2

Η 15η συνάντηση έχει δύο βασικές δραστηριότητες:
1) Η παιδική ταινία για τον Newton από τη γαλλική σειρά κινουμένων σχεδίων: Μια φορά κι έναν καιρό ήταν η επιστήμη.
image 1
2) Την κατασκευή ενός πιο πολύπλοκου καταπέλτη από την προηγούμενη φορά.
IMG 20240206 143855 IMG 20240206 143911 IMG 20240206 145729
Οι καταπέλτες μας δε λειτούργησαν γιατί υπήρξε μια τεχνική δυσκολία: τα μολύβια δεν μπορούσαν να περάσουν μέσα από τα στενά καλαμάκια και προέκυψαν δυσκολίες στην τελική κίνηση του καταπέλτη. Η δυσκολία αυτή ήταν ωφέλιμη, επειδή τα παιδιά πειραματίστηκαν για να βρουν ισοδύναμες λύσεις, έκαναν μετατροπές, ακούστηκαν ιδέες όπως: «έχουμε τριβή».

14η Συνάντηση: Μηχανική-Κατασκευή καταπέλτη
Στην 14η συνάντηση ασχοληθήκαμε με τη μηχανική. Ο όμιλός μας υλοποιήθηκε σε δύο φάσεις:
Το θεωρητικό μέρος:
Μιλήσαμε με απλά λόγια για τη Μηχανική και τις βασικές της έννοιες: κίνηση και δυνάμεις. Ακολουθεί η σχετική παρουσίαση:
ΟΜΙΛΟΣ 14 η συνάντηση 301
Πατήστε εδώ για την παρουσίαση.
Το πρακτικό μέρος:
Κατασκευάσαμε καταπέλτες μέσα από ένα συμβολικό σενάριο: καταπέλτες για ειρηνικούς σκοπούς.
IMG 20240130 141232 IMG 20240130 141254 IMG 20240130 141238
Τα παιδιά εργάστηκαν σε ομάδες με τον ρόλο που έχει ο καθένας, κατασκεύασαν και κυρίως έπαιξαν μετά την ολοκλήρωση των κατασκευών. Η μηχανική λοιπόν στην υπηρεσία της ειρήνης! Τα οριγκάμι ήταν ευγενική προσφορά από τον όμιλο: Οριγκάμι –Η τέχνη της χαρτοδιπλωτικής!

13η Συνάντηση: Επίσκεψη στο Ινστιτούτο Παστέρ
Η 13η συνάντηση πραγματοποιήθηκε εκτός σχολείου, στο Ινστιτούτο Παστέρ. Μας υποδέχτηκε η κ. Σωσσάνα Κολυβά η οποία μας ενημέρωσε για την ιστορία του Ινστιτούτου καθώς και για τον Παστέρ και τις ανακαλύψεις του.
IMG 20240123 120251 IMG 20240123 120424
Στη συνέχεια μπήκαμε ανά ομάδες σε δύο τύπους εργαστηρίων:
  1. Εργαστήρια διάγνωσης. Σε αυτά γίνονται εργαστηριακές αναλύσεις για διάγνωση όπως για παράδειγμα η ανίχνευση ενός ιού όταν κάποιος νοσεί.
  2. Εργαστήρια ποιοτικού ελέγχου. Σε αυτά πιστοποιείται η ποιότητα των εμβολίων και φαρμάκων πριν αυτά δοθούν στο κοινό.
Σε όλα τα εργαστήρια μας μίλησαν επιστήμονες με ειδίκευση, παρατηρήσαμε τον εργαστηριακό εξοπλισμό, τον τρόπο που εργάζονταν, εντυπωσιαστήκαμε με τους αυστηρούς κανόνες ασφάλειας.
IMG 20240123 121105 IMG 20240123 121332 IMG 20240123 121406 IMG 20240123 121632
Στο τέλος, καθίσαμε στον συνεδριακό χώρο του Παστέρ και η κ. Κολυβά άνοιξε μια αναστοχαστική συζήτηση σε δύο θέματα:
  • Γιατί είναι σημαντική η έρευνα των επιστημόνων για τη ζωή μας;
  • Στον όμιλό μας γιατί τα κορίτσια είναι λιγότερα από τα αγόρια; Παρατηρήσαμε ότι στο Παστέρ η πλειοψηφία του επιστημονικού προσωπικού είναι γυναίκες; Εμψύχωσε τα παιδιά ότι η επιστήμη και η τεχνολογία αφορά και τα δύο φύλα.

12η Συνάντηση: Κατασκευή σεισμογράφων

Στη 12η συνάντηση κατασκευάσαμε σεισμογράφους. Ένας από τους σεισμογράφους υπάρχει στη γωνιά του ομίλου στον διάδρομο που βρίσκονται οι ΣΤ τάξεις του δωδεκαθεσίου

και όποιο παιδί θέλει μπορεί να παίξει μαζί του και διερευνήσει τον τρόπο που λειτουργεί.
Επίσης, έγινε η πρώτη προσπάθεια να δουλέψουμε στον όμιλό μας με την κατανομή των ρόλων:
  • Υπεύθυνοι επικοινωνίας
  • Υπεύθυνοι συντονισμού στις ομάδες
  • Βοηθοί εργαστηρίου
  • Υπεύθυνοι υλικών και οργάνωσης του εργαστηρίου
  • Γραμματέας και υπεύθυνος ενημέρωσης των ομάδων

IMG 20240116 151832 IMG 20240116 151836 IMG 20240116 151838 IMG 20240116 151842


11η Συνάντηση: Σεισμός-φυσικό φαινόμενο-σεισμογράφος
Στην 11η συνάντηση ασχοληθήκαμε με το φυσικό φαινόμενο του σεισμού. Είδαμε τη μυθολογία και την επιστημονική γνώση για το φαινόμενο, τα μέτρα προστασίας και το επιστημονικό όργανο μέτρησή τους, τον σεισμογράφο. Στην επόμενη συνάντηση θα κατασκευάσουμε από απλά υλικά σεισμογράφο και θα προσεγγίσουμε διαισθητικά έννοιες όπως η ένταση του σεισμού, ο επιφανειακός σεισμός κλπ.
Όλο το υλικό της ημέρας βρίσκεται στην παρακάτω παρουσίαση (κάντε κλικ στην παρακάτω εικόνα):
image

10η Συνάντηση: Αισθητήρες ανίχνευσης εμποδίων Edison Robot v2.0- Εφαρμογή: Ρομποτική σκούπα

Το 2023 έκλεισε με μία επίσκεψη. Ο Σπύρος Μποζιάρης, μαθητής Λυκείου, παρουσίασε στα παιδιά τη ρομποτική σκούπα (πώς λειτουργεί, το περιβάλλον στο κινητό με το οποίο την προγραμματίζει, τους αισθητήρες της κ.α.). Η σκούπα έχει παρόμοια συμπεριφορά με τα ρομποτάκια Edison όταν αυτά προγραμματίζονται να λειτουργούν με τους αισθητήρες ανίχνευσης εμποδίων. Παρατηρήσαμε τη σκούπα να λειτουργεί ταυτόχρονα με τα ρομποτάκια και μιλήσαμε για αυτή την τεχνολογία.

IMG 20231219 144833 IMG 20231219 144857 IMG 20231219 144840
Το πιο σημαντικό της 10ης συνάντησης, δεν ήταν η τεχνολογική γνώση αλλά η συζήτηση γύρω από αυτή, ώστε να αναδειχθεί το «κοινωνικό» της τεχνολογίας. Ο Σπύρος με τις ικανότητές του και στην επικοινωνία, άνοιξε σημαντικά θέματα συζήτησης και τα απάντησε στα παιδιά. Μερικά από αυτά ήταν:
  • Ως νέος έχει δικαίωμα να βγάλει χαρτζιλίκι από τον προγραμματισμό; Και αν έχει κάποια καλή ιδέα, πώς ξέρει ότι δε θα τη χάσει..
  • Τι είναι τελικά μηχανή και τι ρομπότ ή πότε μια μηχανή γίνεται ρομπότ;
  • Γιατί ένα ΑΤΜ είναι μηχανή και η σκούπα ρομπότ;
  • Χρειαζόμαστε πάντα έναν ειδικό-προγραμματιστή ή υπάρχουν περιβάλλοντα προγραμματισμού που μπορούμε να τα μάθουμε σχετικά εύκολα;
  • Θέλουμε να μοιάσουμε στον Σπύρο και γιατί; Πώς θα τα καταφέρουμε;
  • Χρειάζεται να έχουμε ως μεγάλο στόχο (αυτοσκοπό) την τεχνολογική γνώση ή υπάρχουν και άλλες προτεραιότητες όπως η καλλιτεχνική γνώση;
IMG 20231219 151109
(η φωτογραφία αναρτάται με άδεια της μητέρας)
Ευχαριστούμε τον Σπύρο και τον αδερφό του Αργύρη που μοιράστηκαν γνώσεις, προβληματισμό, ενθουσιασμό.

9η Συνάντηση: Προγραμματισμός του Edison Robot v2.0 -Το καλύτερο πρόγραμμα με EDblocks
Στην τελευταία συνάντηση δημιουργήθηκαν 4 ομάδες και παίξαμε ένα μικρό διαγωνισμό για «Το Καλύτερο πρόγραμμα με EdBlocks». Τα ονόματα των ομάδων και τα κριτήρια για το καλύτερο πρόγραμμα είναι στις παρακάτω φωτογραφίες.
 1
Το ζητούμενο δεν ήταν ποια ομάδα θα νικήσει αλλά η επικοινωνία, η συνεργασία, οι δοκιμές, οι βελτιώσεις, η φαντασία κατά τον προγραμματισμό του ρομπότ. Ένα από τα πιο θετικά της ημέρας ήταν ότι κάποια από τα μικρότερα παιδιά του ομίλου μας (Τεταρτάκια) σκέφτηκαν να δημιουργήσουν ένα πρόγραμμα το οποίο θα δουλεύει όπως το περιέγραφαν (κριτήριο 1) και θα έχει όσες εντολές χρειάζεται (κριτήριο 3). Ταυτόχρονα απέφυγαν να δοκιμάσουν κάτι τολμηρό (κριτήριο 2) το οποίο πιθανόν να τα δυσκόλευε στα άλλα δύο κριτήρια. Συνεπώς, επέλεξαν κάτι σίγουρο το οποίο θα λειτουργεί παρά να σχεδιάσουν κάτι εντυπωσιακό που πιθανόν να μην έχει κάποιο αποτέλεσμα.
2 1

 

8η Συνάντηση: Επίσκεψη του βιολόγου γενετιστή κ. Κουσουνάδη-Εργαστηριακή δραστηριότητα: απομόνωση DNA

Στην 8η συνάντηση μας επισκέφθηκε ο βιολόγος-γενετιστής Αντώνης Κουσουνάδης με τον υιό του Κάρολο. Εργαστήκαμε ως πειραματιστές-βιολόγοι σε εργαστήριο και με την καθοδήγηση του κ. Αντώνη πραγματοποιήσαμε την εργαστηριακή δραστηριότητααπομόνωση DNAαπό μπανάνες. Ακολουθούν οι δραστηριότητες της ημέρας:

1) Παρουσίαση για τις μονάδες της ζωής

image 5

2) Παρατήρηση κυττάρων με το το μικροσκόπιο

image 1 1

3) Απομόνωση DNA από μπανάνες
Η δραστηριότητα υλοποιήθηκε με απλά υλικά και μπορεί να επαναληφθεί στο σπίτι υπό την επίβλεψη κάποιου ενήλικου στη χρήση του οινοπνεύματος. Παρακάτω επισυνάπτονται και οι οδηγίες και η παρουσίαση της ημέρας.
2 image 2 1
Επισυνάπτονται η παρουσίαση και οι οδηγίες για την εργαστηριακή δραστηριότητα (απομόνωση DNA):
Πατήστε στον παρακάτω σύνδεσμο:
https://blogs.sch.gr/1dimuoa/files/2023/12/ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ-και-ΟΔΗΓΙΕΣ-για-το-πείραμα.pdf

 

 

7η Συνάντηση: Προγραμματισμός Edison Robot v2.0 με EDblocks

Στην έβδομη συνάντηση, χρησιμοποιήσαμε προγραμματισμό EDblocks για το καινούριο μας ρομποτάκι. Ο προγραμματισμός EDblocks, όπως και αυτός που χρησιμοποιήσαμε στο WEDO.2 Lego, έχει παιγνιώδη χαρακτήρα και βασίζεται σε πλακίδια εντολών.
image

Κάθε ομάδα αντέγραψε ένα παράδειγμα προγραμματισμού από τον πίνακα και στη συνέχεια δημιούργησε το δικό της πρόγραμμα και έλεγξε τη λειτουργία του στο ρομποτάκι.

image 1 image 2

Το αποκορύφωμα τη συνάντησης ήταν όταν μία ομάδα δημιούργησε ένα πιο σύνθετο πρόγραμμα και όλες μαζί οι ομάδες συζήτησαν γιατί δε λειτουργεί στην πράξη ο σχεδιασμός. Λάθη στο πρόγραμμα, τεχνικά λάθη στην πίστα που σχεδιάστηκε για το ρομπότ;

image 3

Ακούστηκαν προτάσεις, υποθέσεις, έγιναν δοκιμές ενώ μία ομάδα δημιούργησε δική της πίστα για να ελέγξει τις συνθήκες κίνησης του ρομπότ.

image 4


 

6η συνάντηση: Edison Robot v2.0-Παιχνίδι με αισθητήρες-Barcodes

Στην 6η συνάντηση ασχοληθήκαμε με το ρομπότ Edison. Το Edison είναι ένα εκπαιδευτικό ρομπότ, γιατί χρησιμοποιείται στην εκπαίδευση για διερευνητική μάθηση, αλλά και ψυχαγωγικό, επειδή χρησιμοποιείται για παιχνίδι. Γνωρίσαμε τον τρόπο λειτουργίας του (κουμπιά, αισθητήρες) και τους 3 τρόπους προγραμματισμού του (barcodes, Edblocks, Edscratch). Στην πράξη, μεταφέραμε τον προγραμματισμό με barcodes στο ρομποτάκι και παίξαμε με τους αισθητήρες ήχου και φωτός. Ως επέκταση, μιλήσαμε για barcodes και Qrcodes στην καθημερινή ζωή.
1 3 2 2 3 1 4 1 5 1
Όλες οι δραστηριότητες της ημέρας στην παρακάτω παρουσίαση:
image 3

 

5η συνάντηση: Δύο μη επανδρωμένα οχήματα σε συνεργασία-Δύο Παρουσιάσεις παιδιών για μη επανδρωμένα οχήματα της NASA

Η 5η συνάντηση ήταν η τελευταία με τη ρομποτική WeDo.2. Στο τελευταίο σενάριο εργασίας, οι ομάδες χρειάστηκε να συνεργαστούν ανά δύο. Πιο συγκεκριμένα, η «αποστολή» ήταν δύο Milo να αναλάβουν την από κοινού μεταφορά ενός δείγματος φυτού. Για την επιτυχή ολοκλήρωση ήταν απαραίτητη η ακρίβεια στην κατασκευή της ένωσης των δύο οχημάτων και ο κοινός προγραμματισμός των οχημάτων.
α β
Και στην 5η συνάντηση είχαμε δύο παρουσιάσεις από τα παιδιά για μη επανδρωμένα οχήματα. Η Έλενα παρουσίασε την ιστορία των μη επανδρωμένων οχημάτων της NASA και τις προσεδαφίσεις τους και ο Γιώργος με τον Μάνο το Curiosity και την προσεδάφισή του. Τα παιδιά αξίζουν πολλά συγχαρητήρια για τον σχεδιασμό του powerpoint, τον ενθουσιασμό και τις ικανότητες παρουσίασης.
IMG 20231114 135004



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου


 

4η συνάντηση: Αισθητήρας Ραντάρ στο Milo-Παρουσίαση μαθητών για το Perseverance της NASA

Για την 4η συνάντηση, ο Μάνος και ο Γιώργος μας μίλησαν για το μη επανδρωμένο όχημά Perseverance της NASA με τη δική τους παρουσίαση. Η παρουσίαση ήταν εξαιρετική και σας παρακαλούμε να τη δείτε! Η πρωτοβουλία και η υλοποίηση αυτής της δραστηριότητας ανήκει αποκλειστικά στον Μάνο και στον Γιώργο και αξίζουν συγχαρητήρια!
IMG 20231107 142511 IMG 20231107 142529

Επίσης, τοποθέτησαμε στον Milo νέο αισθητήρα ο οποίος λειτουργεί σαν ραντάρ που στέλνει μήνυμα σε δορυφόρο. Κάποια παιδιά με δική τους πρωτοβουλία τροποποίησαν τον αισθητήρα και τον μετέτρεψαν σε κουμπί, ώστε ο Milo να κινείται εμπρός, πίσω και να σταματά.

 

Δείτε την παρουσίαση των παιδιών.



Λήψη αρχείου

 


 

3η συνάντηση: Milo και αισθητήρας κίνησης-Μη επανδρωμένο όχημα Curiosity

 

Στην 3η συνάντηση τοποθετήσαμε στον Milo έναν αισθητήρα για να εντοπίσει κάποιο αντικείμενο. Όπως το Curiosity της Nasa που είδαμε στο βίντεο, έτσι και ο Milo έχει τα εργαλεία για μία εξερεύνηση. Για να ξεκινήσει η δική του «αποστολή» τον προγραμματίσαμε.
IMG 20231031 135836 IMG 20231031 141839 2
Πατήστε πάνω στην παρακάτω εικόνα για να δείτε την παρουσίαση:
1 1

 


 

2η συνάντηση: Η κατασκευή Milo-Επίσκεψη στο όμιλο του κ. Λάριου

 

Στη 2η συνάντηση αξιοποιήσαμε το κιτ ρομποτικής WeDo.2 της Lego Education, κατασκευάσαμε τον Milo ο οποίος έχει τα χαρακτηριστικά ενός μη επανδρωμένου οχήματοςπρογραμματίσαμε την κατασκευή μας με τάμπλετ. Επίσης, είχαμε την χαρά και την τιμή να μας επισκεφθεί ο κ. Νικόλαος Λάριος, ο οποίος είναι Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό (ΕΔΙΠ) στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ο κ. Λάριος παρουσίασε στα παιδιά τις βασικές έννοιες για τα μη επανδρωμένα οχήματα και στη συνέχεια εμψύχωσε τις προσπάθειες των ομάδων στην κατασκευή και στον προγραμματισμό του Milo.
1 1 3 20231024 145533 image 1
Όλο το υλικό και τα νέα μας βρίσκονται στην παρακάτω ψηφιακή εφημερίδα:
(Πατήστε πάνω στην εφημερίδα για να τα δείτε)
image 2

 

 


 

1η συνάντηση: Τι είναι επιστήμη και τεχνολογία-Κατασκευή ρομπότ-ακρίδα

1
Στην 1η συνάντηση μιλήσαμε για το τι είναι τεχνολογία και καταλήξαμε ότι είναι κάτι που κατασκευάζει ο άνθρωπος και το χρησιμοποιεί για κάποιον σκοπό. Επίσης, τεχνολογία δεν είναι μόνο το μέταλλο ή το ψηφιακό αλλά και κατασκευές από υλικά όπως το ξύλο κ.α. Ένα μανταλάκι είναι τεχνολογία. Αναφερθήκαμε στην ιδέα των ρομπότ και δώσαμε παραδείγματα όπως για παράδειγμα η σκούπα. Τέλος, καθώς κατασκευάζαμε το ρομπότ-ακρίδα από καθημερινά υλικά και συζητούσαμε για τις τεχνικές δυσκολίες: «σταμάτησε να δουλεύει…», «κόπηκε το καλώδιο…», «αυτό θέλει έτσι…», «να συνδεθεί εκεί…»,  «θέλει υπομονή…»  κλπ.
Πατήστε πάνω στην παρακάτω εικόνα για να δείτε την παρουσίαση:
image
Άνοιγμα μενού
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση