Αρχική » ΟΜ.23-24 Δικαιώματα

ΟΜ.23-24 Δικαιώματα

23η συνάντηση ομίλου – Πέμπτη 18 Απριλίου 2024

Η εικοστή τρίτη συνάντηση του ομίλου συνεχίστηκε με θέματα της επικαιρότητας που αφορούν τον προσφυγικό και μεταναστευτικό πληθυσμό. Στη συνέχεια παρακολουθήσαμε «Τα παπούτσια», μια εκπαιδευτική ταινία γύρω από το ζήτημα της μετανάστευσης και της Ευρωπαϊκής ταυτότητας.

1

 


22η συνάντηση ομίλου – Πέμπτη 11 Απριλίου 2024

Στην εικοστή δεύτερη συνάντηση του ομίλου είχαμε τη χαρά να φιλοξενήσουμε την κ. Θεοδώρα Μίχα, δικηγόρο με ειδίκευση στο Προσφυγικό Δίκαιο. Μέσα στα χρόνια έχει εργαστεί τόσο σε camp προσφύγων, όσο και σε δομή ασυνόδευτων ανήλικων. Μας μίλησε για τη δουλειά της δικηγόρου σε έναν τόσο ιδιαίτερο τομέα, καθώς και για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα παιδιά και οι ενήλικοι πρόσφυγες που διαμένουν στη χώρα μας. Έγινε μία ωραία και εποικοδομητική συζήτηση και λύθηκαν διάφορες απορίες των παιδιών.

22η συνάντηση

 



Λήψη αρχείου

 


 

21η συνάντηση ομίλου – Πέμπτη 4 Απριλίου 2024

Η εικοστή πρώτη συνάντηση του ομίλου ξεκίνησε με τη δημιουργία αφίσας από τα παιδιά με τίτλο «Τι να κάνω εάν βρεθώ μπροστά σε ένα ρατσιστικό συμβάν;» και κολλήθηκε στον διάδρομο του σχολείου για να ενημερώσει και τους υπόλοιπους μαθητές και μαθήτριες.

Στη συνέχεια παρακολουθήσαμε το βίντεο της ActionAid «Μια ιστορία που θα σε εκπλήξει» https://www.youtube.com/watch?v=JN_TygoVXic και συζητήσαμε για το ότι οι Έλληνες και οι Ελληνίδες υπήρξαν και οι ίδιοι/ες κάποτε πρόσφυγες και μετανάστριες και η αντιμετώπισή τους από τους “ντόπιους” δεν ήταν πάντα η αναμενόμενη.

Τέλος, διαβάσαμε 2 συγκλονιστικά ποιήματα. Το «Motherland» της Κενυάτισσας ποιήτριας Ουαρσάν Σάιρ και το «Για τον όρο Μετανάστες» του Μπέρτολτ Μπρεχτ.

 

αφίσα

 


 

20η συνάντηση ομίλου – Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024

Η εικοστή συνάντηση του ομίλου ξεκίνησε με τα παιδιά να παρουσιάζουν σκηνές ρατσισμού μέσω της τεχνικής των παγωμένων εικόνων.

Έπειτα, άρχισε μία συζήτηση γύρω από το πώς μπορούμε να αποφύγουμε την κακή κατάληξη και πώς θα φτάσουμε στην καλή κατάληξη σε ένα ρατσιστικό περιστατικό.

Στη συνέχεια είδαμε το παρακάτω βίντεο που προτείνει πρακτικούς τρόπους αλληλεγγύης και αντίδρασης σε ρατσιστικές συμπεριφορές

https://www.youtube.com/watch?v=Lcd4VXHTR3Y&list=PLUKQJtkLtOV9MqJBdlls4jTku4rN0d30-&index=80 .

Τέλος, επισκεφτήκαμε την ιστοσελίδα του «Δικτύου Καταγραφής Περιστατικών Ρατσιστικής Βίας» https://rvrn.org/el/ .

Περιηγηθήκαμε και σχολιάσαμε τα στατιστικά της ετήσιας έκθεσης του 2022.

«Μίλα για τον ρατσισμό!» – Θάλεια Δήτσα – Δημοκρατική Παιδεία


 

19η συνάντηση ομίλου – Πέμπτη 21 Μαρτίου 2024

Η δέκατη ένατη συνάντηση του ομίλου ξεκίνησε με μία συζήτηση γύρω από την έννοια του ρατσισμού. Έγιναν οι εξής ερωτήσεις:

Έχετε διαπιστώσει ή βιώσει ρατσιστικές συμπεριφορές στο περιβάλλον σας; Περιγράψτε και συζητείστε την εμπειρία. Πώς νιώσατε; Πώς αντιδράσατε; Πώς αντέδρασαν οι άλλοι άνθρωποι; Τι χαρακτηριστικά έχει ο ρατσιστικός λόγος και πώς μπορούμε να τον αντικρούσουμε; Πού τον συναντάμε; Υπάρχει μόνο σε μεμονωμένη έκφραση ατόμων ή προβάλλεται και από μέσα ενημέρωσης, οργανωμένες ομάδες, στο διαδίκτυο κλπ.;

Στη συνέχεια είδαμε το κοινωνικό πείραμα για τον ρατσισμό της ActionAid https://www.youtube.com/watch?v=NhIaPWvW07o και κουβεντιάσαμε:

Έχει σημασία κατά τη γνώμη σας η αντίδραση των ανθρώπων στο περιστατικό; Τι επιχειρήματα επικαλούνται όσοι εναντιώνονται στο ρατσιστικό επεισόδιο; Συμφωνείτε; Εσείς τι θα λέγατε/κάνατε σε αντίστοιχη κατάσταση; Όσοι/ες μένουν απαθείς, τι πιστεύετε ότι νιώθουν; Εσείς πώς νιώθετε μπροστά στην απάθεια; Σας εκφράζει; Όσοι/ες υποστηρίζουν τον ρατσιστικό λόγο τι επικαλούνται; Έχουν επιχειρήματα; Πώς αισθάνεται ο άνθρωπος που δέχεται τη ρατσιστική επίθεση; Πώς θα μπορούσε αυτή η αντίδραση να είναι πιο συλλογική και άρα ασφαλής; Μπορούσαμε να αντιδράσουμε μόνοι/ες μας; Υπάρχει ζήτημα ασφάλειας και φόβου; Θα απευθυνόμασταν σε άλλους παραβρισκόμενους για βοήθεια; Μπορούμε να σκεφτούμε στρατηγικές που να ενδυναμώνουν τη θέση μας σε κάποιο τέτοιο συμβάν;

Ύστερα είδαμε ένα ακόμη βίντεο με διαφορετική αντιμετώπιση στο ρατσιστικό λόγο, στο οποίο παίζουν ο Λάμπρος Φισφής και ο Λεωνίδας Καλφαγιάννης και μας καλούν να βγούμε από τα στερεότυπά μας https://www.youtube.com/watch?v=tm1s3VQIQqY .

Έπειτα, κάναμε μία άσκηση ενσυναίσθησης. Χωριστήκαμε σε ομάδες και η κάθε ομάδα πήρε από έναν ρόλο. Η πρώτη ομάδα ανέλαβε τον ρόλο του φορέα της ρατσιστικής επίθεσης, η δεύτερη ομάδα μπήκε στον ρόλο των ανθρώπων που δεν αντιδρούν στο περιστατικό, η τρίτη ομάδα αποτελούνταν από ανθρώπους οι οποίοι αντιδρούν και παίρνουν θέση ενάντια στη ρατσιστική φρασεολογία/επίθεση και η τέταρτη ομάδα πήρε τον ρόλο του θύματος/αποδέκτη της ρατσιστικής επίθεσης.

Τέλος, ένα παιδί από κάθε ομάδα ανέλαβε να μας μιλήσει για τον χαρακτήρα, απαντώντας σε αντίστοιχες ερωτήσεις: «Ποιος είμαι; Τι νιώθω; Τι αισθάνομαι σε σχέση με τον περίγυρό μου; Τι μου συμβαίνει;». Έτσι μπήκαμε στη θέση του ρόλου μας και εμπλουτίσαμε τις ιστορίες μας.

Δώσαμε μεγάλη προσοχή στο κομμάτι των ανθρώπων που φαινομενικά μένουν απαθείς ενώ θέλουν να αντιδράσουν, γιατί αυτοί πραγματικά είναι εκείνοι που μπορούν να αλλάξουν την έκβαση κάθε ιστορίας. Είναι εκείνο το κομμάτι που θέλουμε να κινητοποιήσουμε.

«Μίλα για τον ρατσισμό!» – Θάλεια Δήτσα – Δημοκρατική Παιδεία


18η συνάντηση ομίλου – Πέμπτη 14 Μαρτίου 2024

Η δέκατη όγδοη συνάντηση του ομίλου συνεχίστηκε με τις παρουσιάσεις των παιδιών για χώρες από τις οποίες δέχεται προσφυγικές ροές η Ελλάδα. Σειρά είχε το Αφγανιστάν και η Παλαιστίνη.

Στη συνέχεια σχολιάσαμε τα πιο πρόσφατα στατιστικά των ροών προς την Ελλάδα και τη Μεσόγειο που μας παρέχει ο UNHCR. Συγκρίναμε τις φετινές ροές με εκείνες των προηγούμενων χρόνων και προσπαθήσαμε να καταλάβουμε τι μας λένε οι αριθμοί  (https://data.unhcr.org/).

Έπειτα μιλήσαμε για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι πρόσφυγες/μετανάστες στις χώρες υποδοχής και με αφορμή το τραγούδι των Social Waste – Για να νικήσουν https://www.youtube.com/watch?v=Ky8PCbJCfxQ

μιλήσαμε για τις δυσκολίες που αντιμετώπιζαν και πριν έρθουν στη χώρα μας ή ψάξουν καταφύγιο στις άλλες δυτικές χώρες.

Τι σημαίνει άραγε ο όρος «κοινωνικές ανισότητες»; Τι σημαίνει η λέξη «προνόμιο»;


 

17η συνάντηση ομίλου – Πέμπτη 22 Φεβρουαρίου 2024

Η δέκατη έβδομη συνάντηση του ομίλου ξεκίνησε με το βίντεο “Τι σημαίνει «πρόσφυγας»;” https://www.ted.com/talks/benedetta_berti_and_evelien_borgman_what_does_it_mean_to_be_a_refugee_jan_2018?utm_campaign=tedspread&utm_medium=referral&utm_source=tedcomshare δίνοντάς μας το έναυσμα να μιλήσουμε για τον πόλεμο και τα κακά που φέρνει.

Αποσαφηνίσαμε όρους όπως πρόσφυγας/μετανάστρια/άσυλο και αναρωτηθήκαμε… τι σε κάνει να φύγεις από επιλογή και τι σε κάνει να φύγεις από ανάγκη; Γιατί κάποιος βάζει τα παιδιά του μέσα σε μία βάρκα; Προσφύγισσα είναι μόνο όποια γλιτώνει από πόλεμο; Πώς φτάνουν όλοι αυτοί οι άνθρωποι στη χώρα μας;

Στη συνέχεια είδαμε τα βίντεο της Unicef από τη σειρά Unfairy Tales “Ο Mustafa κάνει ένα περίπατο” https://www.youtube.com/watch?v=cnP-90uUO3o και το “Η Ivine και το μαξιλάρι” https://www.youtube.com/watch?v=DiY2wulTEuw και τα παιδιά μας παρουσίασαν πληροφορίες για τις χώρες από τις οποίες προέρχονται πολλοί από τους αιτούντες άσυλο αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα.

Αναζητήσαμε στον χάρτη τη Σομαλία, τη Συρία, την Ουκρανία…

 

α


 

16η συνάντηση ομίλου – Πέμπτη 15 Φεβρουαρίου 2024

Στη δέκατη έκτη συνάντηση του ομίλου ξεκίνησε μία καινούρια θεματική που θα αγκαλιάσει ζητήματα Μετανάστευσης – Προσφυγιάς – Κοινωνικών Ανισοτήτων – Ρατσισμού.

Στη συνάντηση αυτή διαβάσαμε το βιβλίο «Σκληρό Καρύδι» της Ελένης Σβορώνου που εκδόθηκε από την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες σε συνεργασία με τις εκδόσεις Καλειδοσκόπιο.

«Η ιστορία αφορά, την Αϊσέ, ένα εννιάχρονο κορίτσι-πρόσφυγα από το Αφγανιστάν, που μιλάει με κέφι, τόλμη και λίγο παράπονο για τη ζωή της. Μοιράζεται τα ίδια βάσανα με όλα τα παιδιά της ηλικίας της: σχέσεις με τους συμμαθητές και τον αδερφό της, φιλίες, παιχνίδι… Αλλά έχει και τις δικές της, τις βαθύτερες έγνοιες για μια πατρίδα που αναγκάστηκε να εγκαταλείψει.» – από την παρουσίαση του βιβλίου.

https://www.unhcr.org/gr/skliro_karydi 


 

15η συνάντηση ομίλου – Πέμπτη 8 Φεβρουαρίου 2024

Στη δέκατη πέμπτη συνάντηση του ομίλου και με αφορμή την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2024 συζητήσαμε για το internet, τις δυνατότητες που προσφέρει και τους κινδύνους που εγκυμονεί.

Μιλήσαμε για το πώς μπορούμε να είμαστε σωστές και σωστοί ψηφιακοί πολίτες, πώς μπορούμε να συμπεριφερόμαστε με ευγένεια και σεβασμό όταν είμαστε online αλλά και τι μπορούμε να κάνουμε εάν κάτι μας ενοχλήσει/αναστατώσει στο διαδίκτυο.

Μέσα από μελέτες περίπτωσης προβληματιστήκαμε και σκεφτήκαμε λύσεις για σχετικά ζητήματα.

Χρησιμοποιήθηκε υλικό από το https://saferinternet4kids.gr/.


 

14η συνάντηση ομίλου – Πέμπτη 1 Φεβρουαρίου 2024

Στη δέκατη τέταρτη συνάντηση του ομίλου καθίσαμε αναπαυτικά στις καρέκλες μας, φάγαμε ποπ-κορν και είδαμε μία συγκινητική και τρυφερή ταινία για τη σημασία της αυτοαποδοχής και της κατανόησης της διαφορετικότητας. Η ταινία αφηγούνταν την ιστορία ενός παιδιού που ανακαλύπτει τον εαυτό του και την ταυτότητα φύλου του.

Η ταινία πρόσφερε μια ευκαιρία για μαθήματα ενσυναίσθησης, αγάπης, αποδοχής και αναγνώρισης των διαφορετικών εκφάνσεων της ταυτότητας.


 

13η συνάντηση ομίλου – Πέμπτη 25 Ιανουαρίου 2024

Στη δέκατη τρίτη συνάντηση του ομίλου τα παιδιά μέσα από καταιγισμό ιδεών επεξεργάστηκαν τις φράσεις «Φέρσου σαν άντρας» και «Φέρσου σαν κυρία».

Ζωγράφισαν ένα αγόρι και ένα κορίτσι και κλήθηκαν να απαντήσουν στις εξής ερωτήσεις:

  • Πώς περιμένουμε να συμπεριφερθεί ένα αγόρι όταν του λέμε «φέρσου σαν άνδρας»; – τι του λέμε για να γίνει «σωστός» άνδρας; – τι πρέπει ή δεν πρέπει να κάνει;
  • Τι σημαίνει η φράση «φέρσου σαν κυρία»; – πώς περιμένουμε να συμπεριφερθεί ένα κορίτσι όταν της λέμε «φέρσου σαν κυρία»; – τι της λέμε για να είναι «κυρία»; – τι πρέπει ή δεν πρέπει να κάνει;

 

Αφού έγραψαν όσα σκέφτηκαν, ζωγράφισαν γύρω από τα λόγια τους ένα κουτί, το οποίο ονομάσαμε «φυλακή του φύλου».

Τέλος, συζητήσαμε:

  • Τι κόστος υπάρχει για ένα άτομο, αγόρι ή κορίτσι, να ζει μέσα στη «φυλακή» του/της;
  • Υπάρχει κόστος αν βγει κανείς έξω από τη «φυλακή» του φύλου του;

 

Προσαρμοσμένη δραστηριότητα από: Τσιριγώτη, Α., Πετρουλάκη, Κ., & Ντιναπόγιας, Α. (2011). Ελληνική Έκδοση GEAR against IPV. Τεύχος III: Εγχειρίδιο Εκπαιδευτικού. Αθήνα: Ευρωπαϊκό Δίκτυο κατά της Βίας.

1 2


 

12η συνάντηση ομίλου – Πέμπτη 18 Ιανουαρίου 2024

Στη δωδέκατη συνάντηση του ομίλου τα παιδιά επεξεργάστηκαν τις ιδέες του κοινωνικού και βιολογικού φύλου.

 

Το βιολογικό φύλο σχετίζεται με βιολογικούς και γενετικούς παράγοντες ενώ το κοινωνικό φύλο αναφέρεται σε κοινωνικο-πολιτισμικές ιδέες και αναμενόμενους ρόλους για τις γυναίκες και τους άνδρες στην κοινωνία.

 

Μέσα από έναν καταιγισμό ιδεών στην πρώτη στήλη τα παιδιά άρχισαν να αναφέρουν χαρακτηριστικά της προσωπικότητας, ικανότητες και ρόλους (χαρακτηριστικά γνωρίσματα) που συχνά συνδέονται με τις γυναίκες και στην τρίτη στήλη έκαναν το ίδιο για τους άνδρες.

 

Στη συνέχεια αντιστρέψαμε τους τίτλους των στηλών και αρχίσαμε να αναρωτιόμαστε:

α) μπορούν οι άνδρες να έχουν τα χαρακτηριστικά και τις συμπεριφορές που αποδίδονται στις γυναίκες; και β) μπορούν οι γυναίκες να έχουν τα χαρακτηριστικά και τις συμπεριφορές που αποδίδονται στους άνδρες;

 

Στη μεσαία στήλη βάλαμε εκείνες τις ιδιότητες που θεωρούνται ότι δεν εναλλάσσονται μεταξύ των φύλων και ονομάζονται «Βιολογικό Φύλο».

 

Μέσα από συζήτηση κατανοήσαμε ότι οι στερεοτυπικές αντιλήψεις για τις ιδιότητες του αρσενικού και του θηλυκού μπορούν να αποβούν επιζήμιες γιατί περιορίζουν τις δυνατότητες μας να αναπτύξουμε το πλήρες φάσμα των πιθανών ικανοτήτων μας. Εάν αποδεχτούμε να χρησιμοποιήσουμε τα στερεότυπα ως οδηγό για τη συμπεριφορά μας αυτό θα μας αποτρέψει από το να καθορίσουμε τα δικά μας ενδιαφέροντα και τις δικές μας δεξιότητες, θα αποθαρρύνει τα αγόρια και τους άνδρες να συμμετέχουν σε θεωρούμενες «γυναικείες δουλειές» (όπως η φροντίδα των παιδιών) και θα αποτρέψει τις γυναίκες να διαλέξουν ρόλους που θεωρούνται παραδοσιακά «ανδρικοί» (όπως η μηχανολογία και ο αθλητισμός).

 

Αυτό, ωστόσο, δεν σημαίνει ότι δεν μπορούμε να απολαμβάνουμε εκείνα τα χαρακτηριστικά μας που είθισται να συσχετίζονται με το φύλο στο οποίο ανήκουμε. Το πιο σημαντικό για όλους και όλες μας είναι να παίρνουμε τις δικές μας αποφάσεις για το τι θα κάνουμε.

 

Προσαρμοσμένη δραστηριότητα από: Τσιριγώτη, Α., Πετρουλάκη, Κ., & Ντιναπόγιας, Α. (2011). Ελληνική Έκδοση GEAR against IPV. Τεύχος III: Εγχειρίδιο Εκπαιδευτικού. Αθήνα: Ευρωπαϊκό Δίκτυο κατά της Βίας.

b


 

10η – 11η συνάντηση ομίλου – Πέμπτη 21/12/23 και Πέμπτη 11/1/24

Στη δέκατη και τελευταία συνάντηση του ομίλου για το 2023, ξεκίνησε μία συζήτηση γύρω από τις διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα στα αγόρια και τα κορίτσια και τα παιδιά εξέφρασαν τα βιώματά τους, αλλά και τους προβληματισμούς τους γύρω από τα έμφυλα στερεότυπα.

Σε συνέχεια της τελευταίας συζήτησης η νέα χρονιά και η ενδέκατη συνάντηση του ομίλου είχε ένα παιχνίδι. Τα παιδιά έπρεπε να σκεφτούν τα υπέρ και τα κατά του να είσαι αγόρι ή κορίτσι, αλλά και των κοινωνικών αντιλήψεων και προσδοκιών για τα δύο φύλα.

Μοιράστηκαν στους μαθητές και τις μαθήτριες χαρτάκια διαφορετικού χρώματος που στις δύο όψεις τους είχαν τυπωμένες τις παρακάτω φράσεις:

Για τα κορίτσια:

Χαίρομαι που είμαι κορίτσι επειδή …

Θα ήθελα να ήμουν αγόρι για να μπορώ να…

Για τα Αγόρια:

Χαίρομαι που είμαι αγόρι επειδή …

Θα ήθελα να ήμουν κορίτσι για να μπορώ να …

Έπειτα έγινε συζήτηση πάνω στις ομοιότητες και τις διαφορές. Ακούστηκαν πολύ ενδιαφέρουσες απόψεις!

 

Προσαρμοσμένη δραστηριότητα από: Τσιριγώτη, Α., Πετρουλάκη, Κ., & Ντιναπόγιας, Α. (2011). Ελληνική Έκδοση GEAR against IPV. Τεύχος III: Εγχειρίδιο Εκπαιδευτικού. Αθήνα: Ευρωπαϊκό Δίκτυο κατά της Βίας.

a 1

 

 


7η – 8η – 9η συνάντηση ομίλου – Πέμπτη 30/11, 7/12 και 14/12

Στις τρεις τελευταίες συναντήσεις δουλέψαμε και ολοκληρώσαμε το 1ο fanzine του ομίλου μας με τίτλο «Εσύ γιατί θα διαδήλωνες σήμερα;», το οποίο τυπώσαμε σε 120 αντίτυπα και μοιράσαμε σε μαθητ(ρι)ες και δασκάλες/ους του σχολείου. Παράλληλα, φτιάξαμε μία εφημερίδα τοίχου (κολλάζ) με το ίδιο υλικό, η οποία αναρτήθηκε στον πίνακα ανακοινώσεων για όποιον/α δεν πήρε fanzine, αλλά ενδιαφέρεται να διαβάσει τα όσα έχουν τα παιδιά να πουν.

Καλή ανάγνωση!

1 2


 

6η συνάντηση ομίλου – Πέμπτη 23 Νοεμβρίου 2023

Στην 6η συνάντηση του ομίλου ξεκινήσαμε να φτιάχνουμε το δικό μας fanzine*. Συζητήσαμε και διορθώσαμε συλλογικά τα κείμενα που έγραψαν τα παιδιά και κάναμε προτάσεις για τα νέα που θα γραφτούν.

* Ένα DIY μικρό περιοδικό αυτοέκφρασης που προέρχεται από τις λέξεις fan (οπαδός) και zine (magazine – περιοδικό), έχει τις ρίζες του στην αντικουλτούρα των 60s και άνθισε την punk περίοδο των 80s. Διανέμεται χέρι με χέρι.

IMG 20231123 181637

 


5η συνάντηση ομίλου – Πέμπτη 16 Νοεμβρίου 2023

Στην πέμπτη συνάντηση του ομίλου συζητήσαμε για όλα τα ζητήματα που απασχολούν τα παιδιά και νιώθουν πως τα ίδια θα μπορούσαν να τα υποστηρίξουν και να τα διεκδικήσουν, από τη στιγμή που οι μεγάλοι δεν κάνουν κάτι για αυτά. Τονίσαμε τη σημασία του να τεκμηριώνουμε τις απόψεις μας και να χρησιμοποιούμε επιχειρήματα και παραδείγματα.

Στη συνέχεια, συζητήσαμε για το άρθρο 12 της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού και για το αν ή όχι τηρείται στην πραγματικότητα. Συνειδητοποιήσαμε πως πέφτει πάνω σε αντιφάσεις, αλλά πως υπάρχουν τρόποι τα παιδιά να ακούγονται και να συμμετέχουν εάν θέλουν στα κοινά.



Λήψη αρχείου


 

4η συνάντηση ομίλου – Πέμπτη 9 Νοεμβρίου 2023

Η τέταρτη συνάντηση του ομίλου πήρε τη σκυτάλη από τις ερωτήσεις των παιδιών σχετικά με τις ανισότητες στα δικαιώματα ανηλίκων και ενηλίκων. Τα παιδιά εξέφρασαν ότι νιώθουν ένα έντονο αίσθημα αδικίας από τους ενήλικες και κυρίως από τους/τις δασκάλους/ες τους.

Στη συνέχεια, έγινε παρουσίαση ιστορικών στιγμών κατά τις οποίες τα παιδιά έχουν σταματήσει το σχολείο και έχουν βγει στους δρόμους για να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους. Δόθηκε, έτσι, η σπίθα, το έναυσμα για να σκεφτούν τι πραγματικά τα ενοχλεί σήμερα και για ποιο λόγο θα μπορούσαν να διαδηλώσουν.



Λήψη αρχείου


 

3η συνάντηση ομίλου – Πέμπτη 2 Νοεμβρίου 2023

Στην τρίτη συνάντηση του ομίλου συζητήσαμε για τα δικαιώματα των παιδιών, αλλά και για τις υποχρεώσεις που έρχονται μαζί τους. Κατανοήσαμε πως δεν μπορούμε να κάνουμε ό,τι θέλουμε, καθώς ελλοχεύει ο κίνδυνος να καταπατήσουμε δικαιώματα άλλων ανθρώπων.

Μελετήσαμε την απλοποιημένη μορφή της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού από τον Συνήγορο του Παιδιού και ξεκινήσαμε μία συζήτηση γύρω από τις διαφορές στα δικαιώματα ανήλικων και ενήλικων.

Τα παιδιά έβαλαν τα δικά τους ερωτήματα δίνοντας το έναυσμα για μια πολύ εποικοδομητική συζήτηση.

  • Είναι δίκαιο, άραγε, να φτιάχνονται τα δικαιώματα των παιδιών από τους μεγάλους;
  • Γιατί τα παιδιά να μην μπορούν να ψηφίσουν;



Λήψη αρχείου


 

2η συνάντηση ομίλου – Πέμπτη 26 Οκτωβρίου 2023

Στη δεύτερη συνάντηση του ομίλου διερευνήσαμε τα όρια της ελευθερίας της έκφρασης.

Κατανοήσαμε γιατί η ελευθερία της έκφρασης είναι σημαντική – τόσο για τα άτομα, όσο και για την κοινωνία και εξετάσαμε τους λόγους για τους οποίους μπορεί να είναι απαραίτητο κάποιες φορές να περιοριστεί η ελευθερία της έκφρασης, προκειμένου να προστατευτούν τα ανθρώπινα δικαιώματα, ιδίως όπου εμπλέκεται η ρητορική μίσους (μέσα από τη συζήτηση 4 μελετών περίπτωσης).

Τέλος, μιλήσαμε για το «Παράδοξο της Ανοχής» του φιλόσοφου Karl Popper.

a b


 

1η συνάντηση ομίλου – Πέμπτη 19 Οκτωβρίου 2023

Η πρώτη συνάντηση του ομίλου έβαλε τα θεμέλια για μια ισότιμη και δημοκρατική συνεργασία.

Για να γνωριστούμε καλύτερα κάθε παιδί δημιούργησε και παρουσίασε τη δική του ταυτότητα. Κατανοήσαμε ότι υπάρχουν χαρακτηριστικά που κάνουν τον καθένα και την καθεμία μας μοναδικό/ή καθώς και στοιχεία τα οποία είναι κοινά σε όλους/ες. Παρόλα αυτά συμφωνήσαμε πως έχουμε όλοι/ες δικαίωμα στην ταυτότητα (όποια κι αν είναι αυτή) και κανείς δεν μπορεί να μας κάνει να ντρεπόμαστε γι’ αυτό που είμαστε. Είμαστε περήφανοι/ες για εμάς!

Στη συνέχεια, αναγνωρίσαμε ότι τα ανθρώπινα δικαιώματα έχουν βασιστεί πάνω σε κάποιες αξίες που είναι πανανθρώπινες και έτσι με τη σειρά μας καταρτίσαμε ένα σύνολο αξιών που θα μοιραζόμαστε από εδώ και πέρα ως ομάδα.

Καλή μας αρχή!

 

1

Άνοιγμα μενού
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση