Με αφορμή την Ημέρα Θεάτρου, η οποία γιορτάζεται στις 27 Μαρτίου, οι μαθητές του Τμήματος Ένταξης επικοινώνησαν με τη συγγραφέα και σκηνοθέτη, κ. Πανταζή Δέσποινα. Η συνέντευξη πραγματοποιήθηκε με τη συνεργασία όλων των μαθητών της ΣΤ΄ τάξης. Ακολουθούν οι ερωταπαντήσεις που έλαβαν χώρα.
Από πού είστε;
Είμαι από τη Θεσσαλονίκη.
Πόσων χρονών είστε;
Είμαι 64 χρόνων.
Πού μένετε;
Μένω στο Σωτήρος της Θάσου.
Πώς αποφασίσατε να έρθετε στη Θάσο;
Πριν από πολλά χρόνια έγινε ένας πολύ μεγάλος σεισμός στη Θεσσαλονίκη και μιλώντας με μία φίλη μου μου πρότεινε να έρθω στη Θάσο. Από την πρώτη στιγμή που ήρθα το αγάπησα το νησί σας που πλέον θεωρώ και δικό μου νησί.
Με τι ασχολείστε;
Είμαι συγγραφέας και σκηνοθέτης.
Τι σημαίνει η λέξη «σκηνοθέτης»;
Σκηνοθέτης είναι αυτός που θέτει τους ηθοποιούς επί σκηνής. Τους λέει πού να σταθούν, πώς να εκφραστούν. Τους βοηθάει να κατανοήσουν καλύτερα τον χαρακτήρα του ήρωα που υποδύονται.
Με τι έχετε ασχοληθεί στην καριέρα σας;
Τα πρώτα χρόνια εργάστηκα ως ηθοποιός και τα μετέπειτα ως σκηνοθέτης, άλλοτε στο θέατρο και άλλοτε στην τηλεόραση. Εξειδικεύτηκα στο ντοκιμαντέρ και έχω κάνει πάνω από τετρακόσια, δεν τα μετράω πια.
Ποιος είναι ο αγαπημένος σας ηθοποιός;
Από Έλληνες ο Χορν και η Λαμπέτη και από ξένους ο Μάρλον Μπράντο που δεν ζει πια και η Μέριλ Στριπ. Τους θεωρώ κορυφαίους.
Γιατί γίνατε σκηνοθέτης;
Επειδή η σκηνοθεσία είναι μία τέχνη που περιέχει και τις άλλες, δηλαδή πρέπει να γνωρίζεις μουσική, γλυπτική, εικαστικά και δραματολογία. Όλο αυτό λοιπόν είναι μια πολύ σφαιρική αντιμετώπιση της υπόθεσης του θεάτρου. Και μάλλον αυτό με ενδιέφερε πιο πολύ. Όταν παίζω, δεν σκηνοθετώ και όταν σκηνοθετώ δεν παίζω. Γιατί ο σκηνοθέτης έχει μια άλλη οπτική γωνία που δεν μπορεί να την έχει ο ηθοποιός που είναι επί σκηνής.
Όταν είσαι σκηνοθέτης, τι πρέπει να κάνεις;
Ο σκηνοθέτης δίνει οδηγίες στον ηθοποιό, αλλά ταυτόχρονα τον καθοδηγεί, λειτουργεί δηλαδή διδακτικά. Πρέπει, λοιπόν, να κάνει μια σωστή δραματολογική ανάλυση στο ρόλο μαζί με τους ηθοποιούς του και να τους βοηθήσει να τον προσεγγίσουν. Μετά, πρέπει σκηνικά να μπορέσει να τους κατευθύνει, να οργανώσει δηλαδή το σύνολο των ηθοποιών που θα κινηθούν επί της σκηνής.
Από πότε υπάρχει το επάγγελμα του σκηνοθέτη;
Από τα πανάρχαια χρόνια. Στη Θάσο π.χ. υπάρχει ένα αρχαίο θέατρο 2.500 χρόνων. Δημιουργήθηκε από τον διθύραμβο, από θρησκευτικές τελετές, αλλά κάποια στιγμή ένας ξεχώρισε από το σύνολο και δημιουργήθηκε ο διάλογος. Τότε μπήκε το σπέρμα του θεάτρου. Δημιουργήθηκε η τραγωδία και η αρχαία κωμωδία.
Είναι δύσκολη η δουλειά σας;
Καμιά δουλειά δεν είναι εύκολη. Ακόμα και η δουλειά που φαίνεται πολύ εύκολη, στην ουσία είναι πολύ δύσκολη. Η σκηνοθεσία χρειάζεται πολύ μεγάλη παιδεία, πολύ μεγάλη γνώση.
Πόσα χρόνια κάνετε αυτή τη δουλειά;
Σε αυτό το χώρο μπήκα ερασιτεχνικά από 16 χρονών επί χούντας, άρα περίπου πενήντα χρόνια. Στη συνέχεια, βέβαια, έκανα τις σπουδές μου και ασχολήθηκα επαγγελματικά.
Έχετε κάνει πολλές σκηνοθεσίες;
Πάρα πολλές, δεν τις μετρώ πια. Ένα μέρος της δουλειάς μου είναι στο θέατρο και ένα στην τηλεόραση. Του θεάτρου πρέπει να είναι πάνω από 200, της τηλεόρασης είναι σίγουρα πάνω από 400.
Έχετε ανθρώπους στη δουλειά σας που σας βοηθάνε;
Θα μπορούσα να έχω έναν βοηθό σκηνοθέτη, αλλά δεν έχω αυτή την πολυτέλεια αυτή την ώρα εδώ που είμαι. Απλώς αλληλοβοηθιόμαστε με τους ηθοποιούς. Υπάρχει μια συλλογική δουλειά.
Έχετε παρουσιάσει τη δουλειά σας σε άλλη χώρα;
Ναι. H συγγραφική μου δουλειά έχει παρουσιαστεί στην Ολλανδία και την Τουρκία, η θεατρική μου δουλειά μόνο στην Κύπρο.
Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Καζάρα Ελένη