Η Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία τιμάται κάθε χρόνο στις 3 Δεκεμβρίου και καθιερώθηκε από τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ με την υιοθέτηση του Προγράμματος Δράσης για τα άτομα με αναπηρία τον Δεκέμβριο του 1992. Η Ημέρα αυτή δίνει την ευκαιρία στις κυβερνήσεις, στους οργανισμούς και στις κοινωνίες να εστιάσουν την προσοχή τους στα δικαιώματα και τις δυνατότητες των ανθρώπων με αναπηρία.
Το σχολείο μας, που είναι ιδιαιτέρως ευαισθητοποιημένο σε θέματα αναπηρίας, όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος, τίμησε τη συγκεκριμένη μέρα με δράσεις υπό την καθοδήγηση της ΕΔΥ του σχολείου μας, με την κα. Αρβανίτη Βασιλική-Ελένη – ψυχολόγο, την κα. Βαγγελά Ιωάννα – κοινωνική λειτουργό και την κα. Τσιαχρή Αλεξάνδρα – εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής.
Η ενσυναίσθηση μπορεί να επιτευχθεί με την ενημέρωση αλλά και με βιωματικό τρόπο. Για το λόγο αυτό, αρχικά οι μαθητές ενημερώθηκαν για τα είδη αναπηρίας, τα δικαιώματα αναπήρων συμπολιτών μας, αλλά και τα προβλήματα και τις δυσκολίες τους στην ελληνική κοινωνία. Το σημαντικότερο είναι ότι αντιλήφθηκαν ότι ακόμη κι αν είσαι διαφορετικός υπάρχει τρόπος να πετύχεις τους στόχους σου παρακολουθώντας την εξέλιξη διάσημων προσωπικοτήτων με αναπηρία από τον χώρο του αθλητισμού, της επιστήμης, των τεχνών και της πολιτικής.
Οι μαθητές βίωσαν στην πράξη το πόσο διαφορετικό είναι να μην μπορείς να χρησιμοποιήσεις κάποιο μέρος του σώματός σου και συνειδητοποίησαν τη δύναμη της θέλησης που παίζει ρόλο για τη διευκόλυνση της καθημερινότητάς των ατόμων με αναπηρία. Οι πρώτες δραστηριότητες αφορούσαν τις κινητικές δυσκολίες. Για αυτό, τους ζητήθηκε να ζωγραφίσουν και να γράψουν με το στόμα, να δέσουν τα κορδόνια των παπουτσιών, να ανοίξουν ένα μπουκάλι και να βάλουν το μπουφάν με το ένα χέρι, να γράψουν με κολλημένα όλα τα δάχτυλά τους προσπαθώντας να κρατήσουν το μολύβι. Οι επόμενες δραστηριότητες ήταν αφιερωμένες στις αισθητηριακές αναπηρίες. Όσον αφορά την οπτική αναπηρία, τα παιδιά προσπάθησαν να διαβάσουν ένα θολό κείμενο (μερική τύφλωση), και να περάσουν χάντρες σε ένα σκοινί, να αναγνωρίσουν αντικείμενα ή κάποιο άλλο παιδί με τη βοήθεια της αφής, να μετακινηθούν στο χώρο με συνοδό ή χωρίς συνοδό με μοναδικό οδηγό τις λεκτικές οδηγίες ενός συμμαθητή τους, έχοντας πάντα κλειστά μάτια (ολική τύφλωση). Όσον αφορά την κώφωση και τη βαρηκοΐα, υπήρξαν δραστηριότητες παντομίμας και χειλεανάγνωσης, όπου τα παιδιά προσπάθησαν να επικοινωνήσουν με τους συμμαθητές τους. Έπειτα, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τα μέσα εκπαίδευσης και διαπαιδαγώγησης των μαθητών με αναπηρία. Ήρθαν σε επαφή με την Ελληνική Νοηματική Γλώσσα, χρησιμοποίησαν το δαχτυλικό αλφάβητο για να σχηματίσουν το όνομά τους, έμαθαν κάποια νοήματα και είδαν τραγούδια στη νοηματική. Έμαθαν για το Μουσείο Αφής και γνώρισαν το σύστημα γραφής κι ανάγνωσης Braille και σχημάτισαν λέξεις. Στο τέλος πραγματοποιήθηκε μια ομαδική εργασία με στόχο την κατανόηση και την αποδοχή της διαφορετικότητας!
Η δράση ήταν αποτελεσματική, καθώς συζητήθηκαν ενδιαφέρουσες απόψεις των μαθητών και εμπλουτίστηκαν οι γνώσεις τους. Η ανταπόκριση των μαθητών ήταν ιδιαίτερα συγκινητική!
Η Παγκόσμια Ημέρα Αναπηρίας δεν είναι μόνο μια υπενθύμιση των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν πολλά άτομα καθημερινά, αλλά και μια ευκαιρία να διδάξουμε στα παιδιά μας ότι ο κόσμος γίνεται καλύτερος όταν είναι ανοιχτός και προσβάσιμος σε όλους. Η ευαισθητοποίηση μαθητών προς την αναπηρία είναι μια σημαντική πτυχή της εκπαίδευσης που στοχεύει στη δημιουργία ενός κλίματος σεβασμού, αποδοχής, κατανόησης και συμπόνιας στο σχολικό περιβάλλον και στη συνειδητοποίηση της δύναμη της αλληλεγγύης και της συμπερίληψης.
Μαζί, μπορούμε να κάνουμε τη διαφορά!
Όλοι είμαστε διαφορετικοί, αλλά όλοι ίσοι!
Οι φωτογραφίες που ακολουθούν αποτυπώνουν ένα μέρος του αφιερώματος στην Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία.
