ΔΡΑΣΕΙΣ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΤΟΝ ΣΧΟΛΙΚΟ ΜΑΡΑΘΩΝΙΟ “ΠΑΜΕ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ”

Το 1ο Μειονοτικό Δημοτικό Σχολείο Κομοτηνής, για 3η συνεχόμενη σχολική χρονιά συμμετείχε στο Σχολικό Μαραθώνιο «Πάμε Ανακύκλωση» που διοργανώνει ο Δήμος Κομοτηνής, παραμένοντας έτσι ενεργό σε ζητήματα διαχείρισης των απορριμμάτων και ανακύκλωσης για ένα καλύτερο μέλλον για όλους.  Η σχολική δράση υλοποιείται σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης, την ΔΙ.Α.Α.ΜΑ.Θ. Α.Α.Ε., την Αφής και τα Τηγανέλαια Θράκης στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας της δημοτικής πλατφόρμας για την επιβράβευση της ανακύκλωσης  www.followgreen.gr/komotini.

Οι δράσεις που αναφέρονται παρακάτω υλοποιήθηκαν κατά τα σχολικά έτη (2019-20, 2020-21, και 2021-22). Κατά την περίοδο της πανδημίας οι περισσότερες δράσεις (επισκέψεις) δεν υλοποιήθηκαν, αλλά το πρόγραμμα συνέχισε στον χώρο του σχολείου.  Το χρονικό διάστημα 2021-22 πραγματοποιήθηκαν όλες οι δράσεις.

Οι μαθητές με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών, ξεκίνησαν να κάνουν διαλογή στην πηγή πέντε (5) υλικών (χαρτί, αλουμίνιο, πλαστικό, μπαταρίες και τηγανέλαιο )και για το σκοπό αυτό χρησιμοποιήθηκαν μικροί χάρτινοι κάδοι και πλαστικά δοχεία ανακύκλωσης.

Η συλλογή πραγματοποιείται από τη Δ/νση Καθαριότητας του Δήμου Κομοτηνής με την συνεργασία του προγράμματος Followgreen.gr, Τηγανέλαια Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης και της Αφής, τηρώντας όλα τα προστατευτικά μέτρα.

 

ΣΤΟΧΟΙ

Γνωστικοί :

1- Γνωριμία με τα ανακυκλώσιμα υλικά (πλαστικό, χαρτί, γυαλί, αλουμίνιο, τηγανέλαιο).

2- Αναγνώριση της ανακύκλωσης (κάδοι με ειδική σήμανση και μπλε χρώμα κλπ.)

3- Χρησιμότητα ανακύκλωσης.

4- Συνέπειες της ανακύκλωσης. Είναι πολύ σημαντικό να κατανοηθεί από τη νέα γενιά ότι η ανακύκλωση ”σκουπιδιών” συμβάλλει στην εξοικονόμηση φυσικών πόρων. Πληροφόρηση για τρόπους διαχείρισης φιλικών προς το περιβάλλον υλικών.

5- Κατανόηση του γεγονότος ότι η ανακύκλωση έχει περιβαλλοντικές, πολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις.

Συναισθηματικοί :

1- Η ευαισθητοποίηση στο θέμα της ανακύκλωσης.

2- Η υιοθέτηση συλλογικής οικολογικής στάσης.

3- Η αναγνώριση της αξίας του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος.

4- Η καλλιέργεια οικολογικής συνείδησης προς μη καταναλωτικά πρότυπα.

5- Η ευαισθητοποίηση των παιδιών γύρω από τα προβλήματα που δημιουργεί η υπερκατανάλωση.

 

 

Ψυχοκινητικοί :

1- Ανάπτυξη της ικανότητας των μαθητών για την καταγραφή παρατηρήσεων και την αξιοποίηση πληροφοριών σχετικά με το θέμα.

2- Αναζήτηση πληροφοριών.

3- Κοινωνική συμπεριφορά.

4- Ενίσχυση της εκδήλωσης ενεργού ρόλου στη λήψη αποφάσεων.

5- Να δράσει ο μαθητής, το σχολείο, η τοπική κοινωνία και να συνδεθεί με την παγκόσμια συνείδηση.

 

 

1 Ομαδοσυνεργατική  μέθοδος διδασκαλίας. Στις πρώτες 3 εβδομάδες στο χώρο του σχολείου οι μαθητές συγκέντρωσαν ανακυκλώσιμα υλικά και δημιούργησαν κατασκευές από αυτά, στήθηκαν ταμπλό με φωτογραφίες και αποκόμματα εφημερίδων σχετικά με το θέμα. Η συλλογή των ανακυκλώσιμων υλικών και η δημιουργία κατασκευών συνεχίστηκε καθ΄όλη τη διάρκεια του κάθε σχολικού έτους.

 

2Σύσταση ομάδων εργασίας και ανάθεση εργασιών. Κάθε ομάδα ανέλαβε την συγκομιδή ανακυκλώσιμων υλικών και στη συνέχεια ”ως δραστηριότητα” ερεύνησαν κάποιο συγκεκριμένο ανακυκλώσιμο  υλικό όπως το χαρτί, το πλαστικό, το γυαλί κλπ. Στη συνέχεια παρουσίασαν ως ομάδα, την όλη διαδικασία ανακύκλωσης, τα οφέλη και τις δυσκολίες, έτσι ώστε να συνειδητοποιήσουν ως μελλοντικοί πολίτες την σημασία και την χρησιμότητα της ανακύκλωσης.

 

 

3- Παρακολούθηση ταινιών-προβολών με σχετική θεματολογία από το πρόγραμμα του  www.followgreen.gr/komotini. Το πρόγραμμα αυτό είναι εμπλουτισμένο και διαμορφωμένο έτσι ώστε οι μαθητές να μπορούν να λύνουν κουίζ, να παρακολουθούν βίντεο και να διαβάζουν σχετικά άρθρα για την ανακύκλωση.

 

4- Αναζήτηση στοιχείων σε βιβλιογραφικές και ηλεκτρονικές πηγές π.χ. μέσω του προγράμματος www.followgreen.gr/komotini, με φορείς της περιβαλλοντικής προστασίας, υπό την αιγίδα του Δήμου Κομοτηνής και της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης.

 

5Πραγματοποιήθηκε  επίσκεψη στα Ειδικά Σχολεία Κομοτηνής με θέμαΔεντροφύτευση“.

 Μέσα στα πλαίσια του διαγωνισμού (www.followgreen.gr/komotini), είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε και να συνεργαστούμε με άλλα σχολεία του Δήμου μας, όπως τα Ειδικά Δημοτικά Σχολεία Κομοτηνής. Με την υποστήριξη του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου μας επεκτείναμε τις δράσεις για την προστασία του περιβάλλοντος, κι εκτός από την ανακύκλωση αποφασίσαμε να κάνουμε από κοινού δενδροφύτευση στις αυλές των Ειδικών Δημοτικών Σχολείων.

Επίσης μέσα από αυτή τη δράση οι μαθητές και οι μαθήτριες των σχολείων είχαν την ευκαιρία να γνωριστούν και να συνεργαστούν μεταξύ τους. Αγκάλιασαν την από κοινού προσπάθεια δίνοντας ένα μήνυμα ενότητας για ένα καλύτερο περιβάλλον.

Αναμφίβολα, η αλληλεπίδραση αυτή είχε διπλή σημασία, καθώς η ευαισθητοποίηση των μαθητών και των μαθητριών δεν σταμάτησε στα περιβαλλοντικά ζητήματα, αλλά επεκτάθηκε και σε θέματα ένταξης και συμπερίληψης, αποδοχή της διαφορετικότητας και ανατροπή των στερεοτύπων για τα άτομα με αναπηρία.

I J K L M H G1

 

6Εικαστική Δράση με τη χρήση ανακυκλώσιμων υλικών.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες κατασκεύασαν από τα ανακυκλώσιμα υλικά (χαρτί, πλαστικό, γυαλί) εικαστικά και διακοσμητικά έργα με τα οποία συμμετείχαν στον διαγωνισμό «Εικαστική Δράση Ανακύκλωσης». Η Εικαστική Δράση υλοποιήθηκε τον Μάρτιο του 2022 και περιλάμβανε 91 έργα από ομάδες μαθητών των νηπιαγωγείων, των δημοτικών και  των γυμνασίων του Δήμου Κομοτηνής, στα οποία οι μαθητές, αφού ενημερώθηκαν για τη διαδικασία της ανακύκλωσης και της επαναχρησιμοποίησης, ανέπτυξαν εικαστικά έργα με τη χρήση ανακυκλώσιμων υλικών, υπό την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών. Το σχολείο μας συμμετείχε στην δράση αυτή με 16 έργα και κατέκτησε την δεύτερη θέση στον διαγωνισμό.

R S T U

IMG 1521 IMG 1528 IMG 1531 IMG 1532

7- ΑΦΗΣ

Οι Μεγάλοι Μικροί Κυνηγοί – Στο 1ο Μεγάλο Σχολικό

Τουρνουά Ανακύκλωσης Μπαταριών! Συλλογή μπαταριών και συμμετοχή στον διαγωνισμό ‘’Μεγάλοι Μικροί Κυνηγοί”.

 

 

8- Δημόσια παρουσίαση:

Πραγματοποιήθηκε στην κεντρική πλατεία της πόλης με θέμα ” Όλοι ανακυκλώνουμε για ένα καλύτερο μέλλον ” υπό την αιγίδα του ”GREEN FEST”. Με κατάλληλες ενδυμασίες που φορούσαν τα παιδιά (τις οποίες δημιούργησαν από τα ανακυκλώσιμα υλικά: χαρτί, γυαλί, πλαστικό) κρατούσαν πανό με κατάλληλα συνθήματα (σλόγκαν για την ανακύκλωση) και στη συνέχεια μοίρασαν σχετικά έντυπα στους πολίτες, έτσι ώστε να ενημερωθούν και ευαισθητοποιηθούν για το θέμα της ανακύκλωσης.

Το πρόγραμμα ”GREEN FEST” παρείχε παιχνίδια γνωριμίας-επικοινωνίας-εμπιστοσύνης. Για την καλύτερη επίδοση, συνεργασία και την ανάπτυξη των διαπροσωπικών σχέσεων οι μαθητές έπαιξαν ομαδικά παιχνίδια που είχαν σχέση με την ανακύκλωση.

A 1 A1 B 1 C 1 D 1 E 1 F 1 G

 

9- Συγκέντρωση και παρουσίαση υλικού στη σχολική μονάδα (Εικαστική Δράση Από Τα Ανακυκλώσιμα Υλικά), συμμετείχαν όλα τα τμήματα του σχολείου μας στην παρουσίαση αυτή,  όπου ο στόχος ήταν η διάχυση τον αποτελεσμάτων και η ευαισθητοποίηση των μαθητών για την ανακύκλωση. Επίσης το υλικό αναρτήθηκε στο ιστολόγιο του σχολείου.

V W X Y Z

N O P Q

 

Στο τέλος της χρονιάς το πρόγραμμα followgreen.gr υπό την αιγίδα του Δήμου, επιβράβευσε τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς για την συμμετοχή τους προσπάθεια που έκαναν  με έπαινο συμμετοχής και δώρα. Στην ανακύκλωση το σχολείο μας για 3η συνεχόμενη χρονιά κατέκτησε την πρώτη θέση πανελλαδικά για την προσπάθεια αυτή.

2019 20 2020 21 2021 22 Image 2022 05 24 at 15.31.19

 

                                                                                                                                                                                    Συντονιστής Δράσης: ΔΕΛΗ ΧΑΣΑΝ ΡΙΤΒΑΝ