Στα πλαίσια του εκπαιδευτικού προγράμματος:
«ΣτηρίΖΟΥΜΕ Βόρεια Εύβοια»
2ος χρόνος
Η διαμόρφωση και ανάπτυξη του δικτύου αλληλεγγύης “ΓΕΦΥΡΑ, σχολείων Μαγνησίας – Β. Εύβοιας” συνεχίστηκε για δεύτερη σχολική χρονιά , ώστε να υποστηριχτεί το εκπαιδευτικό έργο των συνεργαζόμενων σχολείων μέσω της ανταλλαγής απόψεων και δράσεων.
Τη φετινή σχολική χρονιά οι μαθητές της Στ΄ τάξης εκπόνησαν περιβαλλοντικό πρόγραμμα με θέμα «Το μεταλλείο λευκόλιθου του τόπου μου και η ιστορία του», το οποίο πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την Στ΄ τάξη του Δημοτικού Σχολείου Λίμνης στα πλαίσια του εκπαιδευτικού προγράμματος «ΣτηρίΖΟΥΜΕ Βόρεια Εύβοια» και του σχολικού δικτύου αλληλεγγύης Γ.Ε.Φ.Υ.Ρ.Α. Μαγνησίας – Βόρειας Εύβοιας.
Σκοπός του προγράμματος ήταν η ενημέρωση για τα μεταλλεία λευκόλιθου της περιοχής τους και την επίδραση τους στην οικονομική ανάπτυξη του τόπου, καθώς και τον τρόπο ζωής των κατοίκων, καθώς και για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Στη διάρκεια του προγράμματος οι μαθητές, αφού ανέτρεξαν στο διαδίκτυο και σε σχετική βιβλίογραφία, συγκέντρωσαν πληροφορίες για τα μεταλλεία του τόπου τους, τη χημική σύσταση του λευκόλιθου και τις χρήσεις των προϊόντων του κι επιχείρησαν στη συνέχεια την ιστορική αναδρομή στις μεταλλευτικές δραστηριότητες της περιοχής Λίμνης-Μαντουδίου-Προκοπίου.
Πραγματοποιήσαν επίσκεψη στην τοποθεσία Κυμάσι – Φούρνοι και στις εγκαταστάσεις του εργοστασίου «Τέρνα – Λευκόλιθοι», όπου γνώρισαν τους χώρους εξόρυξης, επεξεργασίας του του λευκόλιθου και την ιστορία των μεταλλείων. Έκαναν ιστορική αναδρομή στις μεταλλευτικές δραστηριότητες της περιοχής Λίμνης-Μαντουδίου-Προκοπίου. Παρακολούθησαν βίντεο με τον Π. Ι., συγγραφέα του βιβλίου «Λευκολίθου ευβοικά δρώμενα». Εξάλλου κατανόησαν τη σημασία των μεταλλείων για την τοπική κοινωνία , την επίδραση που έχουν στην οικονομική ανάπτυξη του τόπου, στον τρόπο ζωής των κατοίκων.
Επιπρόσθετα, συζήτησαν για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις εξαιτίας της αλλοίωσης του περιβάλλοντος, προβληματίστηκαν σχετικά με τα περιβαλλοντικά προβλήματα και κλήθηκαν να προτείνουν λύσεις.
Οι μαθητές επεξεργάστηκαν τα ευρήματά τους και ετοίμασαν μια παρουσίαση, για την περάτωση της οποίας αφιερώθηκαν και ώρες από το μάθημα της πληροφορικής σε συνεργασία με την εκπαιδευτικό κ. Φούρναρη.
Η παρουσίαση της εργασίας τους είναι παρακάτω.
1ος χρόνος
1ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Πορταριάς «Ν. Τσοποτός», Δημοτικό Σχολείο Κεραμιδίου, Δημοτικό Σχολείο Λίμνης, Δημοτικό Σχολείο Μαντουδίου
Με την υποστήριξη του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
- Πρόλογος
Οι πρόσφατες καταστροφικές συνέπειες των δασικών πυρκαγιών του καλοκαιριού του 2021 αναδεικνύουν για ακόμη μια φορά την ανάγκη ανάπτυξης διαχειριστικών πρακτικών σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο για την αντιμετώπιση ενός προβλήματος, που εξαιτίας και των κλιματικών αλλαγών, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις μπορεί να αποκτήσει την έκταση καταστροφής.
Το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «ΣτηρίΖΟΥΜΕ Βόρεια Εύβοια», με αφορμή τις πρόσφατες καταστροφές εξαιτίας των δασικών πυρκαγιών στη Βόρεια Εύβοια, προσανατολίζεται: α) στην ευαισθητοποίηση των μαθητών/-τριών σχετικά με την πρόληψη των δασικών πυρκαγιών, τις επιπτώσεις τους στο φυσικό περιβάλλον, στην κοινωνία και στην οικονομία, β) στην απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων αναφορικά με το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον και γ) στην ενεργό συμμετοχή των μαθητών/-τριών και την ανάληψη δράσεων. Οι δράσεις που προτείνονται στο πλαίσιο του εν λόγω προγράμματος παρέχουν την ευελιξία σε επίπεδο σχολικών μονάδων ή σε επίπεδο σχολικών τμημάτων, μαθητές και μαθήτριες να αναλάβουν την υλοποίηση κάποιας ή κάποιων από αυτές, προσαρμόζοντάς την/τις ανάλογα με τον σχεδιασμό και προγραμματισμό τους για το σχολικό έτος 2021-22.
Είναι σημαντικό οι προτεινόμενες δράσεις να μην περιορίζονται μόνο σε δραστηριότητες που θα μπορούσαν να ιδωθούν υπό μία οπτική εκτόνωσης της συναισθηματικής φόρτισης των νέων ειδικά ανθρώπων όσον αφορά τις καταστροφικές επιπτώσεις των δασικών πυρκαγιών, αλλά να παρέχουν τη δυνατότητα εμβάθυνσης σε ζητήματα σημαντικά όπως είναι η διαχείριση των οικοσυστημάτων και των μνημείων πολιτιστικής κληρονομιάς. Επιπλέον, να παρέχουν τη δυνατότητα για συγκρότηση νέων δικτύων και συνεργασιών μεταξύ των σχολείων, καθώς και επέκταση των ήδη υπαρχόντων δικτύων.
- Σκοποί και στόχοι του δικτύου:
Σκοπός του δικτύου είναι οι μαθητές των συμμετεχόντων σχολείων αλλά και οι ευρύτερες σχολικές και εκπαιδευτικές κοινότητες και οι τοπικές κοινωνίες να συνειδητοποιήσουν την αξία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος του τόπου καθώς και να συμμετάσχουν στην εθελοντική προσφορά με στόχο την αειφορία και στην ανάπτυξη συνεργασίας σχολείων, δομών και φορέων της Μαγνησίας με σχολεία που συμμετέχουν στο δίκτυο της Βόρειας Εύβοιας.
Οι στόχοι του προγράμματος επιδιώκουν οι μαθητές/τριες:
- να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα προστασίας του φυσικού και του πολιτιστικού περιβάλλοντος,
- να ενημερωθούν για τις δυνατότητες του τόπου τους με τη συμβολή ειδικών και στη συνέχεια να τον προβάλουν και να τον αναδείξουν αξιοποιώντας τα ψηφιακά μέσα επικοινωνίας,
- να ανοίξουν διαύλους επικοινωνίας και συνεργασίας με τους/τις μαθητές/τριες των σχολικών μονάδων της Βόρειας Εύβοιας, ο τόπος των οποίων επλήγη από τις καταστροφικές πυρκαγιές, με την αξιοποίηση των Δικτύων ή άλλων επιλογών,
- να επισκεφτούν τη Βόρεια Εύβοια και να βιώσουν εμπειρίες μοναδικές,
- να συνειδητοποιήσουν την αξία του εθελοντισμού για την επίτευξη της αειφορίας,
- να μετουσιώσουν τα αρνητικά συναισθήματά τους από τις τραγικές συνέπειες των πυρκαγιών, σε δράσεις που:
α) προωθούν την πολιτειότητα, την απόκτηση δημοκρατικής συνείδησης και
β) ενισχύουν ευφάνταστες δημιουργίες που θα συγκινούν, θα προβληματίζουν και θα εμπνέουν.
- Ανάπτυξη δικτύου αλληλεγγύης «Γ.Ε.Φ.Υ.Ρ.Α. Σχολείων Μαγνησίας – Βόρειας Εύβοιας»
Τα δημοτικά σχολεία που συμμετέχουν συγκροτούν δίκτυο όπως προβλέπεται από το σχετικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας με τίτλο «ΣτηρίΖΟΥΜΕ την Βόρεια Εύβοια», παράλληλα με την πρόβλεψη του άξονα 7 του Συλλογικού Προγραμματισμού – Εσωτερικής και Εξωτερικής Αξιολόγησης του έργου της σχολικής μονάδας/ΙΕΠ.
Στο πλαίσιο του Δικτύου «Γ.Ε.Φ.Υ.Ρ.Α. Σχολείων Μαγνησίας – Βόρειας Εύβοιας»:
- Οι νόμιμοι εκπρόσωποι των σχολικών μονάδων υπογράφουν την παρούσα πράξη δημιουργίας του Δικτύου
- Την παρούσα πράξη καλείται να υπογράψει και ως συνεργαζόμενος και υποστηρικτικός φορέας και ο εκπρόσωπος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
- Για τον συντονισμό του Δικτύου δημιουργείται Ομάδα Συντονισμού συγκροτούμενη από τους Διευθυντές των σχολείων ή τους αναπληρωτές τους και τον εκπρόσωπο του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
- Οι συμμετέχοντες μπορούν να ορίζουν εκπρόσωπο με τον αναπληρωτή του για την επικοινωνία και την οργάνωση των επιμέρους δράσεων των συμμετεχόντων σχολείων όπως κοινά θέματα δραστηριοτήτων στο πλαίσιο των εργαστηρίων δεξιοτήτων, ανταλλαγές, κοινές διαδικτυακές συναντήσεις, δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού, υποστήριξης σχολικών μονάδων κ.λπ.
- Για την ανάπτυξη, οργάνωση, υλοποίηση και διάχυση καλών πρακτικών συγκροτούνται επιμέρους ομάδες δράσης
- Η δραστηριότητα του Δικτύου αναρτάται σε σχετικούς χώρους του Υπουργείου Παιδείας, του ΙΕΠ και των συμμετεχόντων
- Η δημοσιοποίηση των δραστηριοτήτων αποτελεί βασική δραστηριότητα στο πλαίσιο της ευαισθητοποίησης της κοινής γνώμης για την Βόρεια Εύβοια
- Διάρκεια και χρονοδιάγραμμα ανάπτυξης:
Η προβλεπόμενη διάρκεια του Δικτύου ανέρχεται σε δύο (2) έτη με δυνατότητα παράτασης μετά την αποτίμηση του δεύτερου χρόνου και την διαπίστωση θέλησης για συνέχιση του Δικτύου.
Προτείνουμε όπως οι ομάδες των σχολείων του δικτύου την πρώτη χρονιά να συγκεντρώσουν πληροφορίες και υλικό για το θέμα που ασχολούνται, να το αξιολογήσουν και να το παρουσιάσουν. Παράλληλα στα πλαίσια της ανάπτυξης της αλληλεγγύης μπορούν να οργανωθούν ανταλλαγές μεταξύ των συμμετεχόντων.
Τη δεύτερη χρονιά μπορούν να επικεντρώσουν τη μελέτη τους σε πρακτικές και προτάσεις αειφορικής ανάπτυξης, να αναπτύξουν δράσεις προς αυτήν την κατεύθυνση και να κάνουν την τελική τους παρουσίαση.
Το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας αναλαμβάνει την υποστήριξη των σχολείων και των δράσεων
Οι συνεδριάσεις της συντονιστικής ομάδας του δικτύου θα γίνονται μία φορά το χρόνο για να χαράξουν και να αξιολογήσουν το ξεκίνημα, την πορεία και τις δράσεις του δικτύου.
Για την επίτευξη των στόχων προτείνεται η συνεργασίας με φορείς της Βόρειας Εύβοιας και της Μαγνησίας, κυβερνητικούς και μη κυβερνητικούς φορείς, που:
- Εργάζονται και ενδιαφέρονται για την εκπαίδευση
- Συγκεντρώνουν, μελετούν, φροντίζουν για την προστασία του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος της Βόρειας Εύβοιας και την άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς
- Δραστηριοποιούνται σε δίκτυα αλληλεγγύης και εθελοντισμού
Η παρούσα πράξη που αποτελεί και πρωτόκολλο συνεργασίας υπογράφεται όπως ακολουθεί:
24 Νοεμβρίου 2021
………………………………………………………………………………………………….
Σχεδιασμός – Υλοποίηση της Δράσης
………………………………………………………………………………………………….
Στα πλαίσια του δικτύου αλληλεγγύης «Γ.Ε.Φ.Υ.Ρ.Α. Σχολείων Μαγνησίας – Βόρειας Εύβοιας» πραγματοποιήθηκαν διάφορες δράσεις και επισκέψεις.
- Οι μαθητές της Στ’ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Μαντουδίου δέχτηκαν τις αυτοσχέδιες χριστουγεννιάτικες κάρτες των μαθητών της Στ΄ τάξης του 1ου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Πορταριάς με την ευχή ″να γίνουν ολα όπως πρώτα” και ανταποκρίθηκαν στέλνοντας τις δικές τους ευχές.
- Στις αρχές Φεβρουαρίουο πραγματοποιήθηκε η πρώτη συνάντηση μεταξύ των εταίρων του δικτύου, όπου συζητήθηκε ότι λύφθηκε η απόφαση το σχολείο μας και οι μαθητές του να ασχοληθούν με την πολιτιστική κληρονομιά του τόπου τους και να αναδείξουν πολιτιστικά στοιχεία της περιοχής τους, εστιάζοντας κυρίως στην Μεγάλη Οικία Βουδούρη, που αποτελεί διατηρητέο μνημείο, και στο Κονάκι των Σαρακατσάνων, το οποίο λειτουργεί ως μουσειακός χώρος.
- Η Στ΄και η Γ τάξεις στις 4 Απριλίου 2022 επισκέφθηκαν το Κονάκι Σαρακατσαναίων, όπου ξεναγήθηκαν από τον πρόεδρο του Συλλόγου Σαρακατσαναίων Μαντουδίου, ο κ. Γ. Βέττας και έμαθαν πολύτιμες πληροφορίες για τη ζωή των ανθρώπων τα παλαιότερα χρόνια. Επίσης επισκέφτηκαν τη Μεγάλη Οικία Βουδούρη, την οποία όμως δεν μπόρεσαν να δουν εσωτερικά, καθώς δεν είναι επισκέψιμη λόγω επικινδυνότητας.
- Στις αρχές Απριλίου στη δεύτερη συνάντηση με τους εταίρους του δικτύου, αντιπροσωπεία των μαθητών της Στ΄ τάξης του 1ου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Πορταριάς «Ν. Τσοποτός» με τη συνοδεία του Διευθυντή του σχολείου κ. Ηρακλή Καραγιάννη, του εκπροσώπου του Π.Τ.Δ.Ε, καθηγητή κ. Τριαντάφυλου Τριανταφυλλίδη καθώς και φοιτητριών, επισκεφθηκαν το σχολείο μας, πρόσφεραν δώρα και αντάλλαξαν ευχές για το Πάσχα με τους μαθητές της Στ΄ τάξης του σχολείου μας. Ακόμα μας ενημέρωσαν για τις δικές τους εργασίες και μας πρότειναν τη χρήση ψηφιακών εργαλείων για τη δημιουργία βίντεο.
- Την Τρίτη 4 Μαΐου επισκέφτηκε το σχολείο μας ο φωτογράφος/φωτορεπόρτερ, κ. Γιάννης Φαφούτης. Παρουσίασε στα τμήματα της ΣΤ’ και της Α’ τάξης το πλούσιο φωτογραφικό υλικό του – συμπεριλαμβανομένων και των φωτογραφιών του από τις εξαίρετες τοιχογραφίες στην Οικία Βουδούρη. Το ντοκιμαντέρ μικρού μήκους που πρόβαλε με θέμα το «Πλατανοδάσος του Κηρέα», μας εντυπωσίασε με τις υπέροχες εικόνες, την σπουδαία μουσική επένδυση, αλλά και τις πληροφορίες σχετικά με την πλούσια ιστορία του τόπου μας. Επίσης μίλησε στους μαθητές για το επάγγελμα του φωτογράφου-ρεπόρτερ και πως μπορούν να φτιάξουν ένα δικό τους βίντεο.
Στις 10/5 δεχθήκαμε την επίσκεψη του κ. Αλέξανδρου Καλέμη (ιστορικού-αρχαιολόγου και συγγραφέα), ο οποίος μίλησε στους μαθητές όλων των τάξεων για την ιστορία της περιοχής και της πόλης του Μαντουδίου από τα προϊστορικά χρόνια ως και σήμερα. Αναφέρθηκε στους μύθους και τις παραδόσεις της περιοχής μας και παρουσίασε ζωγραφικούς πίνακες με θέμα το Μαντούδι και την πλούσια φύση της περιοχής.
Στα πλαίσια των Προγραμμάτων Καλλιέργειας Δεξιοτήτων οι μαθητές της Στ τάξης ερεύνησαν την τοπική ιστορία του χωριού τους και την τοπική πολιτιστική κληρονομιά, εντόπισαν σημεία ενδιαφέροντος, τα οποία και επισκέφτηκαν. Στη συνέχεια προχώρησαν στη δημιουργία βίντεο προκειμένου να προβληθεί το χωριό τους. (Για να προβληθεί πατήστε τον παρακάτω σύνδεσμο.)
https://www.canva.com/design/DAFDaxO3qMo/giCe0KEuw3h_EUVT_y290g/watch
Κατά την έρευνα τους διαπιστώθηκε ότι η Μεγάλη Οικία Βουδούρη έχει ανακηρυχτεί ιστορικό Διατηρητέο Μνημείο με απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού κι ο Συναιτερισμός, του οποίου είναι περιουσία, έχει κάνει την αρχιτεκτονική μελέτη αναπαλαιωσης και αξιοποιησης της ως Λαογραφικο Μουσειο και χωρο πολλαπλών χρήσεων πολιτισμού. Ωστόσο, παραμένει αναξιοποίητη και σε κακή κατάσταση. Για το λόγω αυτό οι μαθητές της Στ΄ αποφάσισαν την «υιοθεσία» της και την προσπάθεια ευαισθητοποίησης του κοινού προς την αξιοποίησή της προχωρώντας στη δημιουργία της παρακάτω αφίσας.