Σχολική δράση “Μίλα Τώρα”

Από το 2013 και με αφορμή την 6η Μαρτίου Σχολική Ημέρα Ενάντια στην Ενδοσχολική Βία και Εκφοβισμό “Το Χαμόγελο του Παιδιού” και το “YouSmile” πραγματοποιεί την σχολική δράση “Μίλα Τώρα”. Με βασικό μήνυμα το «ΜΙΛΑ ΤΩΡΑ» τα σχολεία και τα παιδιά συμμετέχουν και δημιουργούν το δικό τους μήνυμα ενάντια στο Bullying.

Όλες οι δράσεις γίνονται στο πλαίσιο της θεσμοθετημένης συνεργασίας μας με το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και μέσα από το εγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής με τίτλο «ΓΙΝΟΜΑΙ ΕΘΕΛΟΝΤΗΣ-ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΟΜΑΙ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΜΟΥ» (Φ.2.1/ΜΓ/75735/120154/Δ7).

Σύμφωνα με τον Olweus «Ένας μαθητής/μία μαθήτρια είναι θύμα εκφοβισμού όταν επανειλημμένα και συστηματικά δέχεται βία από έναν ή περισσότερους συμμαθητές. H βία μπορεί να είναι σωματική, λεκτική, συναισθηματική, σεξουαλική ή/και διαδικτυακή. Παράλληλα, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, επισημαίνει ότι ο εκφοβισμός αποτελεί μία πολύπλευρη μορφή κακομεταχείρισης, η οποία χαρακτηρίζεται από την επαναλαμβανόμενη έκθεση ενός ατόμου σε φυσική ή/και συναισθηματική επιθετικότητα, όπως πειράγματα, παρατσούκλια, κοροϊδίες, απειλές, παρενόχληση, χλευασμούς, καψόνια, κοινωνικό αποκλεισμό ή διάδοση φημών.

Συνεπώς, για να θεωρηθεί εκφοβισμός μία συμπεριφορά θα πρέπει να υπάρχει ανισορροπία δύναμης, στόχος να προκληθεί κάποιου είδους βλάβη, να γίνεται από πρόθεση και κατ’ επανάληψη. Οι πράξεις του εκφοβισμού συνήθως είναι προγραμματισμένες και απειλούν σοβαρά τη σωματική και ψυχική υγεία του παιδιού που εκφοβίζεται, ενώ συχνά ακολουθεί και επίρριψη ευθυνών στο ίδιο το παιδί.

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι μία σύγκρουση μεταξύ δύο ή περισσότερων παιδιών εντός ή εκτός σχολικού περιβάλλοντος ΔΕΝ αρκεί για να μιλήσουμε για εκφοβισμό. Αναλυτικότερα, στη σύγκρουση υπάρχει ισότιμη σχέση μεταξύ των μελών, ενώ συχνά τα παιδιά διατηρούν φιλικές σχέσεις μεταξύ τους. Η σύγκρουση προκύπτει τυχαία, ίσως μόνο μία φορά και δεν έχει σοβαρές επιπτώσεις στο παιδί που εκφοβίζεται. Επιπροσθέτως, συχνά ακολουθεί μεταμέλεια και ανάληψη ευθύνης από τον «δράστη», και δεν αποσκοπεί στην απόκτηση δύναμης.

Μία ακόμη σύγχυση μπορεί να δημιουργηθεί από τα ίδια τα παιδιά που εκφοβίζουν ή παρατηρούν, τα οποία μπορεί να ισχυριστούν ότι μία συμπεριφορά εκφοβισμού δεν είναι τίποτε περισσότερο ή λιγότερο από «πλάκα» ή «πείραγμα». Ωστόσο, μία σημαντική διαφορά είναι ότι η πλάκα συμβαίνει μεταξύ φίλων, ενώ ο εκφοβισμός ΟΧΙ. Επίσης, στην πλάκα υπάρχουν εναλλαγές στους ρόλους και απαραίτητη προϋπόθεση είναι να γελάνε όλοι. Τέλος, η πλάκα ΔΕΝ περιλαμβάνει ένα παιδί που πονάει, φοβάται ή ντρέπεται, συναισθήματα που προκαλούν οι συμπεριφορές εκφοβισμού.

Για να μπορέσουν τα παιδιά να κατανοήσουν τη δύναμη των αρνητικών συμπεριφορών και λέξεων , κάναμε τις παρακάτω δραστηριότητες :

 1η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ( Τα μήλα )

Έδειξα στα παιδιά δυο μήλα (τα παιδιά δεν το ήξεραν, αλλά πριν το μάθημα είχα επανειλημμένως ρίξει ένα από τα μήλα στο πάτωμα. Αλλά δεν μπορούσες να το διακρίνεις. Και τα δύο μήλα έμοιαζαν τέλεια). Μιλήσαμε για τα μήλα και τα παιδιά περιέγραψαν πώς και τα δύο μήλα έμοιαζαν ίδια. Και τα δύο ήταν κόκκινα, ίδιου μεγέθους και έμοιαζαν αρκετά ζουμερά για να τα φας.

Μετά έπιασα το μήλο που είχα ρίξει στο πάτωμα και άρχισα να λέω στα παιδιά πόσο αντιπαθούσα αυτό το μήλο και ότι το έβρισκα αηδιαστικό, ότι είχε ένα απαίσιο χρώμα και ότι το κοτσάνι ήταν πολύ μικρό. Τους είπα ότι επειδή δεν μου άρεσε, δεν ήθελα να αρέσει ούτε σε εκείνα κι έτσι θα έπρεπε κι εκείνα να μιλήσουν άσχημα στο μήλο.

Μερικά παιδιά με κοίταξαν σαν να ήμουν τρελή, αλλά αρχίσαμε να περνάμε το μήλο γύρω-γύρω αποκαλώντας το διάφορα, “είσαι βρωμερό μήλο”, “είσαι άσχημο , “ έχεις σκουλήκια μέσα σου” κλπ.

20230127 100227 20230127 100311 20230127 100346

Πραγματικά το κατατροπώσαμε το καημενούλι το μήλο. Άρχισα να το λυπάμαι!

Μετά αρχίσαμε να περνάμε το άλλο μήλο και να του λέμε ευγενικά λόγια, “Είσαι ένα υπέροχο μήλο”, “η φλούδα σου είναι πανέμορφη”, “Τι υπέροχο χρώμα που έχεις” κλπ.

20230127 100328 001 20230127 100157 20230127 100242

Μετά κράτησα ψηλά και τα δύο μήλα και πάλι, μιλήσαμε για τις ομοιότητες και τις διαφορές. Δεν υπήρχε αλλαγή. Και τα δύο μήλα έμοιαζαν ίδια.

20230127 1005151

Μετά έκοψα τα μήλα. Το μήλο στο οποίο ήμασταν ευγενικοί, ήταν καθαρό, φρέσκο και ζουμερό.

20230127 100716

Το μήλο στο οποίο είχαμε πει άσχημα λόγια ήταν μελανιασμένο και χτυπημένο στο εσωτερικό του.

20230127 100546

 

Τα παιδιά έπιασαν το νόημα αμέσως σαν να άναψε ένα λαμπάκι μέσα στο κεφάλι τους. Αυτό που είδαμε μέσα στο μήλο, οι μελανιές, τα χτυπήματα και τα σπασμένα κομμάτια είναι αυτό που συμβαίνει μέσα μας όταν κάποιος μας συμπεριφέρεται άσχημα με τα λόγια ή τις πράξεις του.

20230127 100834

Όταν οι άνθρωποι εκφοβίζονται, ιδιαίτερα τα παιδιά, αισθάνονται απαίσια μέσα τους και μερικές φορές δε δείχνουν ή δεν λένε σε άλλους πώς αισθάνονται. Αν δεν είχαμε κόψει το μήλο, δε θα ξέραμε ποτέ πόσο πόνο του είχαμε προκαλέσει.                                                           Τα παιδιά αμέσως ένοιωσαν την ανάγκη να ζητήσουν συγνώμη από το μήλο που του μίλησαν άσχημα  … Η συγνώμη αυτή στάθηκε η αφορμή να περάσουμε στη                        2η Δραστηριότητα :

Στην ερώτηση “Πως νοιώθουν τα ίδια όταν κάποιος τους μιλάει ή τους φέρεται άσχημα  ” έδωσαν τις εξής απαντήσεις :

-ΣΤΕΝΑΧΩΡΙΕΜΑΙ 

-ΠΟΝΑΕΙ Η ΚΑΔΡΟΥΛΑ ΜΟΥ

-ΝΟΙΩΘΩ ΑΣΧΗΜΑ 

-ΚΛΑΙΩ 

-ΔΕΝ ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙ …

Φτιάξαμε δύο πρόσωπα το ένα χαρούμενο και το άλλο λυπημένο . Αντί για σώμα βάλαμε την καρδούλα τους .  Τα παιδιά κλήθηκαν να απαντήσουν στις ερωτήσεις  :                                 – ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΧΑΡΟΥΜΕΝΟ ΤΟ  ΕΝΑ ΠΑΙΔΑΚΙ ΚΑΙ ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΛΥΠΗΜΕΝΟ ΤΟ ΑΛΛΟ  ;                                                                                                                                                           ( Απαντήσεις παιδιών )

-Γιατί οι φίλοι του παίζουν μαζί του

-Γιατί του λένε πως το αγαπάνε

-Γιατί του μιλάνε όμορφα …κλπ

Για κάθε όμορφη συμπεριφορά και κουβέντα που έλεγαν τα παιδιά κολλούσαν και ένα λαμπερό αυτοκόλλητο καρδούλα πάνω στην καρδιά της χαρούμενης κατασκευής .20230127 155423

Για κάθε ‘άσχημη κουβέντα ή συμπεριφορά έβαζαν και μια καρφίτσα στην καρδιά της  λυπημένης κατασκευής

οθόνης 389

20230127 155647

-Κυρία δεν μας αρέσει που η καρδούλα του είναι γεμάτη καρφίτσες !                                           Να του ζητήσουμε ΣΥΓΝΩΜΗ και να τις βγάλουμε ….

οθόνης 392

-ΤΙ ΠΙΣΤΕΥΕΤΕ ΟΤΙ ΝΟΙΩΘΕΙ ΤΩΡΑ ΠΟΥ ΤΟΥ ΖΗΤΗΣΑΤΕ ΣΥΓΝΩΜΗ ΚΑΙ ΒΓΑΛΑΤΕ ΤΙΣ ΚΑΡΦΙΤΣΕΣ ;

-Είναι και πάλι χαρούμενο !

-Δεν είναι λυπημένο πια !

-ΓΙΑ ΝΑ ΔΟΥΜΕ ΛΙΓΟ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΟΜΩΣ ! ΕΙΝΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙ ΟΛΑ ΜΙΑ ΧΑΡΑ ;

οθόνης 393

Οι καρφίτσες βγήκανε , οι πληγές όμως συνέχισαν να υπάρχουν πάνω στην καρδιά !             Έτσι καταλήξαμε στο συμπέρασμα πως η Συγνώμη είναι μια όμορφη λέξη και βοηθάει , όμως είναι πολύ  σημαντικό να σκεφτόμαστε πολύ πριν πούμε ή κάνουμε κάτι που πληγώνει και πονάει τους άλλους .

Στην παρεούλα παίξαμε ένα παιχνίδι όπου τα παιδιά έπρεπε να ομαδοποιήσουν καρτέλες με μηνύματα  στις εξής κατηγορίες :

  • ΛΕΞΕΙΣ ΠΟΥ ΜΑΣ ΚΑΝΟΥΝ ΚΑΙ ΧΑΜΟΓΕΛΑΜΕ
  • ΛΕΞΕΙΣ ΠΟΥ ΘΕΡΑΠΕΥΟΥΝ
  • ΛΕΞΕΙΣ ΠΟΥ  ΠΟΝΑΝΕ
  • 20230127 110408 20230127 112103 20230127 112125 002 20230127 151551 20230131 234252

Είδαμε σε μουσική διασκευή το παραμύθι ” Μήλο γύρω γύρω στη μέση πορτοκάλι ”  του  Γιώργου Σακελλαρίδη.

20230131 093203 20230131 093211

και φτιάξαμε τη δική μας μουσική Σονάτα με σύνθημα : ΟΧΙ ΣΤΗ ΒΙΑ ΝΑΙ ΣΤΗ ΦΙΛΙΑ  .

20230201 172438 20230201 172411

ΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ ΟΜΩΣ ΑΝ ΠΕΣΟΥΜΕ ΘΥΜΑ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ ;

20230131 092639 Moment4

ΒΗΜΑ 1ο

20230131 092639 Moment2

ΒΗΜΑ 2ο

20230131 092639 Moment3

ΒΗΜΑ 3ο

20230131 092639 Moment6

ΒΗΜΑ 4ο

20230131 092639 Moment7

Φτιάξαμε το σύνθημα ΜΙΛΑ ΤΩΡΑ με διάφορα υλικά

20230127 153757 20230127 153815 20230127 153914 20230127 154005

και βροντοφωνάξαμε  STOP BULLYING !!!

20230127 153233 20230127 153337 20230127 153412 20230127 153429 20230127 153613

Φτιάξαμε την ομαδική μας αφίσα

20230201 133332

20230201 133134

και τέλος δημιουργήσαμε ένα βίντεο με το οποίο συμμετείχαμε  στην πανελλαδική εκστρατεία ‘Μίλα Τώρα’ του «Χαμόγελου του Παιδιού» ενάντια στον ενδοσχολικό εκφοβισμό.

Μπορείτε να δείτε το υλικό των παιδιών αναρτημένο  πατώντας  στον παρακάτω σύνδεσμο.

https://www.milatora.gr/post/%CF%84%CE%BF-19%CE%BF-%CE%BD%CE%B7%CF%80%CE%B9%CE%B1%CE%B3%CF%89%CE%B3%CE%B5%CE%AF%CE%BF-%CF%84%CF%81%CE%B9%CE%BA%CE%AC%CE%BB%CF%89%CE%BD-%CE%B5%CE%BD%CE%AC%CE%BD%CF%84%CE%B9%CE%B1-%CF%83%CF%84%CE%BF-bullying-%CE%BC%CE%AF%CE%BB%CE%B1-%CF%84%CF%8E%CF%81%CE%B1

 

 

 

Κατηγορίες: Γενικά, Δράσεις. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.