Οι πρώτες μέρες στο σχολείο μας πέρασαν με παιχνίδια και δραστηριότητες γνωριμίας και ενδυνάμωσης της ομάδας και φυσικά με τη δημιουργία και τη θέσπιση κανόνων.
– Δραστηριότητες γνωριμίας
“Πώς θα πούμε καλημέρα σήμερα;”
Θέλοντας να ενδυναμώσουμε τις σχέσεις μεταξύ των παιδιών και να ενισχύσουμε το καλό κλίμα μέσα στην τάξη, εφαρμόσαμε μία ρουτίνα πρωινού χαιρετισμού με καρτέλες
Κάθε πρωί η “ομάδα υπηρεσίας” διαλέγει μία καρτέλα βάσει του χαιρετισμού που επιθυμεί και χαιρετάει τα παιδιά με αυτόν τον τρόπο.
Τροχός γνωριμίας
Παιχνίδι Θάρρος/Αλήθεια
- Κάρτες Αλήθειας
- Κάρτες Θάρρους
(Οι κάρτες γι΄αυτή και την προηγούμενη δραστηριότητα είναι από το διαδίκτυο)
Ερωτηματολόγιο γνωριμίας
Ώρα να γίνουμε δημοσιογράφοι!
Δώσαμε σε κάθε παιδί μία καρτέλα με τις ερωτήσεις και τα παιδιά χωρίστηκαν σε δυάδες. Το ένα παιδί ήταν ο συνεντευκτής και το δεύτερο ο συνεντευξιαζόμενος. Όταν ο πρώτος συνεντευκτής ολοκλήρωνε τις ερωτήσεις τα παιδιά άλλαζαν ρόλους.
Αναμνήσεις του καλοκαιριού
Αφού συζητήσαμε με τα παιδιά για το πώς περάσανε το καλοκαίρι τους και το κάθε παιδί μίλησε για την αγαπημένη του ανάμνηση από αυτό, αποφασίσαμε να κάνουμε ένα ομαδικό κολλάζ με όλες αυτές τις όμορφες αναμνήσεις.
Και μιας και μιλάμε για καλοκαίρι που αλλού θα μπορούσαν να είναι όλα αυτά…..στο βυθό….
Και το αποτέλεσμα αυτής της ομαδικής προσπάθειας και συνεργασίας
“Όλα όσα εγώ είμαι”
Το κάθε παιδί έφτιαξε και παρουσίασε στην τάξη το εγχειρίδιο του εαυτού του.
Παζλ γνωριμίας
– Οι κανόνες της τάξης μας
Η θέσπιση κανόνων στο νηπιαγωγείο είναι ένα σημαντικό μέρος της διαχείρισης της τάξης και της προαγωγής ενός θετικού και ασφαλούς περιβάλλοντος για τα παιδιά.
Αρχικά, ξεκινήσαμε μία συζήτηση με τα παιδιά για το λόγο που έχουμε κανόνες στη ζωή μας. “Για ποιο λόγο υπάρχουν οι κανόνες;”, “Πρέπει να τους ακολουθούμε;”, “Τι θα συμβεί αν δεν ακολουθούμε τους κανόνες που υπάρχουν και ο καθένας κάνει ό,τι θέλει;” κτλ.
Μετά από αυτή τη συζήτηση αποφασίσαμε να φτιάξουμε τους κανόνες της τάξης μας. Ζητήσαμε από τα παιδιά να σκεφτούν και να προτείνουν τους κανόνες που θα ήθελαν να ισχύουν στην τάξη μας. Όλες οι προτάσεις των παιδιών καταγράφηκαν και αφού συζητήσαμε για τα κοινά στοιχεία που προέκυψαν, τα συνοψίσαμε και δημιουργήσαμε μία λίστα με τους κανόνες μας.
- Μιλάμε ευγενικά
- Συμμαζεύουμε την τάξη και τακτοποιούμε τα παιχνίδια
- Καθόμαστε στη θέση μας, δεν ξαπλώνουμε
- Αγαπάμε και σεβόμαστε ο ένας τον άλλον
- Δεν τρέχουμε μέσα στην τάξη
- Βοηθάμε τους φίλους μας όταν το χρειάζονται
- Συμμαζεύουμε τα πράγματά μας και την τάξη μας
- Δεν χτυπάμε ο ένας τον άλλον
- Σηκώνουμε το χέρι μας για να μιλήσουμε
- Δεν κλωτσάμε, δεν τραβάμε μαλλιά, δεν δαγκώνουμε
- Στην παρεούλα έχουμε το στόμα κλειστό
- Δεν πάμε στα χόρτα στην αυλή
- Ζητάμε συγγνώμη όταν κάνουμε λάθος
Κάθε παιδί ανέλαβε να ζωγραφίσει έναν κανόνα από τη λίστα των κανόνων μας.
Και οι κανόνες μας είναι έτοιμοι!!
Εκμεταλλευτήκαμε την αγάπη των παιδιών για τη ρομποτική και με τη βοήθεια της μελισσούλας Bee bot βοηθήσαμε τα παιδιά να εμπεδώσουν τους κανόνες της τάξης .
Κανόνες για την παρεούλα
Παίξαμε με τους κανόνες που ισχύουν στην παρεούλα και πώς συμπεριφερόμαστε εκεί.
Μόλις τα παιδιά βλέπουν πλέον μία κάρτα να σηκώνεται ξέρουν τι να κάνουν! Πολλές φορές όταν κάποιο παιδί δεν τηρεί τους κανόνες τα υπόλοιπα παιδιά του δείχνουν την αντίστοιχη κάρτα.
Παιχνίδι: Κανόνες
Οι κάρτες είναι χωρισμένες σε 3 κατηγορίες:
- Σε αυτά που είναι καλό να κάνουμε
- Σε αυτά που πρέπει να σκεφτούμε και δεύτερη φορά όταν τα κάνουμε, ώστε να μην τα επαναλάβουμε
- Σε αυτά που απαγορεύονται
Κάθε παιδί με τη σειρά διάλεγε μία κάρτα και έπρeπε να σκεfτεί και να την τοποθετήσει στην αντίστοιχη ομάδα.
Βιβλία που διαβάσαμε
“Τα χέρια δεν είναι για να δέρνουμε”
“Η φωνή δεν είναι για να ουρλιάζουμε”
Δραστηριότητα για τον έλεγχο της έντασης της φωνής
Παρακολουθήσαμε το παραμύθι “Ο Ντεσιμπέλ στο νηπιαγωγείο” για τον έλεγχο της έντασης της φωνής. Ένα μαγικό μεταλλόφωνο βοήθησε τον μικρό Ντεσιμπέλ αλλά και τα παιδιά του νηπιαγωγείου μας να μάθουν να ελέγχουν την ένταση της φωνής τους. Ακούσαμε το παραμύθι στον παρακάτω σύνδεσμο
https://www.youtube.com/watch?v=wVzUuAQ-MJI&t=4s
και στη συνέχεια πήραμε το δικό μας μαγικό μεταλλόφωνο και εξασκηθήκαμε στον έλεγχο της φωνής μας. Χρωματιστά χαρτάκια στο μεταλλόφωνο καθοδήγησαν τα παιδιά στην τοποθέτηση της φωνής τους από ψιθυριστή μέχρι και πολύ δυνατή. Τα παιδιά ακούγοντας το μεταλλόφωνο και βλέποντας τα χρώματα, αναλόγως προσάρμοζαν τη φωνή τους.
Τέλος, κόψαμε χρωματιστούς κύκλους και φτιάξαμε το φωνόμετρο της τάξης μας.
Γραμμές και τελείες, τα πρώτα βήματα στη ζωγραφική…
Παρακολουθήσαμε το παραμύθι ” Η τελεία” του Peter H. Reynolds στον παρακάτω σύνδεσμο:
“https://www.youtube.com/watch?v=J–PY6AnDV0&t=7s
και μάθαμε να σχεδιάζουμε γραμμές και τελείες…
Πήραμε μαρκαδόρους και στον πίνακα της τάξης σχεδιάσαμε τις δικές μας τελείες και γραμμές και στη συνέχεια συμπληρώσαμε σχετικό φύλλο εργασίας.
Ζωγραφίσαμε και με πινέλα. Και πάλι εμπνευστήκαμε από το παραμύθι “Η τελεία”.
Πραγματοποιήσαμε λίγες ακόμη δραστηριότητες λεπτής κινητικότητας για τις γραμμές και τις τελείες χρησιμοποιώντας φασόλια και πλαστελίνη. Κόψαμε κομματάκια πλαστελίνης και τα κολλήσαμε πάνω στα διάφορα είδη γραμμών και τις τελείες. Παίξαμε παιχνίδι συναγωνισμού:
“Ποιος θα γεμίσει ποιο γρήγορα τις γραμμές και τις τελείες με τα φασόλια;”
Μαθαίνω παίζοντας
Στην αρχή της χρονιάς τα παιδιά πρέπει να μάθουν ότι για να μην χαλάσουν οι μαρκαδόροι πρέπει τα καπάκια τους να είναι καλά κλειστά. Ακούγοντας το τραγούδι “Ένας μαρκαδόρος μια φορά” παίξαμε ακόμα ένα παιχνίδι συναγωνισμού με το οποίο χαρήκαμε αλλά και εμπεδώσαμε την δεξιότητα.
“Ποιος θα κλείσει πιο γρήγορα τους μαρκαδόρους του με τα καπάκια τους;”
“΄Ενας μαρκαδόρος μια φορά” της Έλενας Γιαννακοπούλου
https://www.youtube.com/watch?v=vTEv5bLKVwk&t=2s