Η προστασία του περιβάλλοντος είναι κύριο μέλημα όλων των ανθρώπων συμπεριλαμβανομένων και των μικρών παιδιών, για την απόκτηση οικολογικής συνείδησης. Στο νηπιαγωγείο γίνονται δράσεις που προστατεύουν το περιβάλλον ξεκινώντας από μικρές καθημερινές πράξεις σεβασμού όπως η ανακύκλωση μέχρι την εξοικονόμηση της ενέργειας.
Ξεκινώντας με την ανακύκλωση:
Τα νήπια παρακολούθησαν ένα βίντεο με τον Πέρι, το περιβάλλον, το οποίο εξηγούσε όλη την διαδικασία της ανακύκλωσης και της κομποστοποίησης με απλά λόγια για να γίνουν κατανοητές στα παιδιά
Άκουσαν επίσης το παρακάτω τραγούδι για την ανακύκλωση
Τα νήπια έφεραν συσκευασίες από το σπίτι τους, αναζήτησαν το σήμα της ανακύκλωσης και τις ομαδοποίησαν
Τοποθέτησαν την κάθε συσκευασία ανάλογα με το υλικό στην σωστή σακούλα (γυαλί, πλαστικό, χαρτί, αλουμίνιο)
Στη συνέχεια, σε ομάδες ζωγράφισαν κάδους (ανακύκλωσης και σκουπιδιών) για να παίξουν ένα παιχνίδι με ζάρι. Παρατήρησαν εικόνες- κάρτες με ανακυκλώσιμα και μη, έριχναν το ζάρι και έπρεπε να βάλουν τις κάρτες στους σωστούς κάδους
Με τις ίδιες κάρτες, στα τραπεζάκια έπαιξαν μετά, παιχνίδι μνήμης
Σε επόμενη δραστηριότητα, τα παιδιά έκοψαν εικόνες ανακύκλωσης και κομποστοποίησης και έπρεπε να τις κολλήσουν στην αντίστοιχη κατηγορία
Παρατήρησαν τα γράμματα της λέξης “ανακύκλωση” και τα αντέγραψαν
Και τέλος είδαμε ένα βιβλίο με φωτογραφίες μοντέλων με ανακυκλώσιμα ρούχα στην νέα παραλία της Θεσσαλονίκης
Παρατηρήσαμε ένα πορτοφόλι φτιαγμένο από κουτί χυμού, ώστε να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά την αξία της επαναχρησιμοποίησης
Περιηγηθήκαμε στο χώρο του νηπιαγωγείου και μιλήσαμε για τα υλικά που ανακυκλώνουμε στο νηπιαγωγείο μας: μπαταρίες, καπάκια, τηγανέλαιο, χαρτιά.
Ακολούθησαν δραστηριότητες για την θαλάσσια ρύπανση:
Τα νήπια περιέγραψαν εικόνες και μίλησαν για τα συναισθήματα που τους προκαλούν…
Γιατί συμβαίνει αυτό; Τι μπορούμε να κάνουμε εμείς γι’ αυτό;
Διαβάσαμε το παραμύθι “Μια θάλασσα πλαστικά” και πραγματοποιήσαμε ένα πείραμα σχετικά
Ποια θάλασσα μας αρέσει;
Μάθαμε για την μόλυνση των θαλασσών από πετρελαιοκηλίδα και την τεράστια καταστροφή που προκαλείται απειλώντας τους θαλάσσιους οργανισμούς ενώ ταυτόχρονα εξασκήσαμε τη μαθηματική μας σκέψη εκτελώντας πράξεις αφαίρεσης μέσα από το ψηφιακό παραμύθι “Μία περιπέτεια στη θάλασσα”.
Το σχολείο μας συμμετέχει στον διαγωνισμό ζωγραφικής της Helmepa 2023-24 με τα παρακάτω έργα
με θέμα: “Μην ψαρώνεις. Μπορούμε να σώσουμε τις θάλασσες!”:
Το δάσος:
Μάθαμε για τα δέντρα των ελληνικών δασών και αντιστοιχίσαμε κάρτες με τα ονόματα των δέντρων αναγνωρίζοντας το αρχικό γράμμα του ονόματος του κάθε δέντρου
Μαθαίνοντας τα σχήματα φτιάξαμε δέντρα χρησιμοποιώντας τον κύκλο, το τρίγωνο, το τετράγωνο.
Καταφέραμε να αναγνωρίσουμε τις λέξεις δάσος και δέντρα και να βάλουμε στη σειρά λέξεις για να φτιάξουμε την πρόταση “Το δάσος έχει πολλά δέντρα”
Με νερομπογιές και λαδοπαστέλ τα παιδιά ζωγράφισαν το δάσος
Τάισε τις αρκούδες: τα παιδιά σηκώνουν κάρτες αριθμών, αναγνωρίζουν την ποσότητα και ταΐζουν τις αρκούδες του δάσους
Έμαθαν το γράμμα “Δ, δ” και προσπάθησαν να το γράψουν όπως μπορούν
Έπαιξαν στον υπολογιστή παιχνίδια σχετικά με το δάσος
Διαβάσαμε το “Βιβλίο της γης” και το βιβλίο της Σοφία Ζαραμπούκα “Το βρωμοχώρι”. Είδαμε σχετικές εικόνες , εποπτικό υλικό καθώς και εκπαιδευτικά βίντεο και τραγούδια για να μάθουμε τι άλλο πρέπει να κάνουμε για να προστατεύσουμε το περιβάλλον και να σώσουμε τη γη μας:
Συζητήσαμε για όλα αυτά επίσης και στο μάθημα των αγγλικών και σε συνεργασία με την κυρία των αγγλικών Στέλλα Κωνσταντά τα παιδιά έπαιξαν σχετικά παιχνίδια.
Μετά από όλα αυτά αποφασίσαμε ότι είναι καλό για τη γη μας
-να χρησιμοποιούμε εναλλακτικές μορφές ενέργειας,
-να χρησιμοποιούμε το ποδήλατο και τα πόδια μας όπου είναι εφικτό για τις μεταφορές μας
-να κλείνουμε τον διακόπτη από τα φώτα , έτσι ώστε να μην κατασπαταλάται η ενέργεια
Μέσα από αυτές τις ενέργειες θα περιορίσουμε τα καυσαέρια και την μόλυνση του αέρα και του περιβάλλοντος , θα αποφύγουμε την υπερθέρμανση του πλανήτη, το λιώσιμο των πάγων…
Αποφασίσαμε ακόμη
-να κλείνουμε τη βρύση όταν βουρτσίζουμε τα δόντια μας, όταν σαπουνίζουμε τα χέρια μας ή το σώμα μας, εξοικονομώντας το νερό
– να προστατεύουμε τα δάση από φωτιά, σκουπίδια, αλόγιστη υλοτόμηση
-να προστατεύουμε και να σεβόμαστε τα ζώα του πλανήτη
-να αποφεύγουμε την ηχορύπανση.
-μελετήσαμε σχετικό εποπτικό υλικό σε εικόνες και το αναρτήσαμε στην τάξη για να μας υπενθυμίζει τα μέτρα που πρέπει να πάρουμε για να σώσουμε τον πλανήτη.
Συμπληρώσαμε σχετικό φύλλο εργασίας
Και φτιάξαμε μια εργασία με τίτλο “Βάζω ένα χεράκι για να σώσω τη γη” και σχετικά μηνύματα.
Τέλος, τα παιδιά έφτιαξαν ομαδικές αφίσες
1)Αφίσα με τίτλο “Σώστε τον πλανήτη”, η οποία διακόσμησε την τάξη μας
2) Ομαδική αφίσα με τίτλο “Βάλε ένα χεράκι να σώσουμε τη γη”
Η διαθεματική προσέγγιση του περιβάλλοντος έκλεισε με την κατασκευή μασκών
καθώς και την επίσκεψη της Καλλιτεχνικής Πολιτιστικής Ομάδας “Παραμυθωνίας” στο σχολείο μας που αφηγήθηκαν στα παιδιά τα μουσικά, διαδραστικά παραμύθια με τίτλο “Τα παραμύθια της Γης”. Πρόκειται για παραμύθια που αφορούν στην προστασία του περιβάλλοντος. Η δεντροφύτευση, η ανακύκλωση, η προστασία των δασών από τις πυρκαγιές και η αλυσίδα της ζωής είναι κάποια από τα θέματα που άγγιξαν η Αντωνία Μπατσαλή και ο Δημήτρης Παπαϊωάννου στις μουσικές διαδραστικές αφηγήσεις τους που μάγεψαν τα παιδιά μας . Με μία ποικιλία μουσικών οργάνων και μέσα από τη διαδραστική αφήγηση κράτησαν αμείωτο το ενδιαφέρον των παιδιών σε όλη τη διάρκεια της παράστασης.
Παίρνοντας αφορμή από όσα άκουσαν τα παιδιά μέσα από τα “Παραμύθια της γης” αναφερθήκαμε και στο τελευταίο θέμα αυτής της ενότητας: την τροφική αλυσίδα. Προσπαθώντας να λύσουμε το μυστήριο γιατί γέμισε κουνούπια η χώρα του κ. Μπουρίνια, όταν εξαφάνισε όλα τα βατραχάκια και τα φίδια, καταλάβαμε την σπουδαιότητα της ύπαρξης του κάθε είδους από το ζωικό και φυτικό βασίλειο για τη διατήρηση της ισορροπίας στη γη μας. Παίξαμε ένα παιχνίδι με κάρτες με τίτλο “Ποιος τρώει τι;” (το υλικό που χρησιμοποιήσαμε προέρχεται από το εκπαιδευτικό υλικό της Ελληνικής Ορνιθολογικής Εταιρείας για το Κιρκινέζι)
Στις κάρτες απεικονίζονται έντομα και ερπετά καθώς και το είδος της τροφής του κάθε ζώου.
-Το τριζόνι τρώει ακρίδες
-Η σαύρα και η αράχνη τρώνε μύγες.
-Οι ακρίδες φύλλα φακής.
-Οι μύγες τσιμπολογούν ρώγες από σταφύλι κ.ο.κ.
Με τον ήχο του ταμπουρίνου τα παιδιά κινούνταν κρατώντας μία κάρτα με κάποιο έντομο ή ερπετό ή φυτό ή καρπό. Με το σταμάτημα του ταμπουρίνου τα πεινασμένα ζωάκια αναζήτησαν την τροφή τους. Για να δούμε βρήκαν τη σωστή τροφή;
Προέκυψαν τα ερωτήματα:
-Βρήκαν όλα τα ζωάκια τροφή;
-Φτάνουν οι τροφές για όλους;
-Μήπως κάποια ζωάκια δεν βρήκαν φαγητό;
-Τι θα γίνει τώρα:
-Κινδυνεύει κάποιο είδος;
-Αν εξαφανιστεί ένα είδος τι θα γίνει με τα υπόλοιπα είδη;
-Τι πρέπει να κάνουμε;
Κι έτσι με αυτή τη δραστηριότητα κλείσαμε την ενότητα για το περιβάλλον με πολλά μηνύματα και ποικίλες προτάσεις για να προστατέψουν τα παιδιά και οι μεγάλοι τη γη και να σωθεί ο πλανήτης μας!












































































