Εργαστήρια δεξιοτήτων

Σχολικό έτος 2022-23

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝimages
Παγκόσμια και Τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά
Υπεύθυνα παιδιά-Υπερασπιστές των ζώων

Το παρόν πρόγραμμα ανήκει στη θεματική « Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την
Αειφόρο Ανάπτυξη» σύμφωνα με το Πρόγραμμα Σπουδών Νηπιαγωγείου (ΙΕΠ, 2014).
Σύμφωνα με την σύγχρονη οπτική της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, η οποία
αναγνωρίζεται ως Εκπαίδευση για την Αειφορία, το περιβάλλον δεν αντιμετωπίζεται
απλώς ως πηγή γνώσης αλλά γίνεται κατανοητό ως σύστημα ισορροπιών και σχέσων
και ο κεντρικός στόχος της είναι ο ενεργός πολίτης ( ΙΕΠ, 2014). Οι δράσεις για την προσέγγιση
ζητημάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης αφορούν τη διασύνδεση των γνώσεων με
οικείες πρακτικές καθημερινής ζωής των μαθητών/τιών, την ανάληψη πρωτοβουλιών
καθώς και την αναδιαμόρφωση των στάσεων των μαθητών/τριών προς το
περιβάλλον.
Βασικός σκοπός του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση, η εκπαίδευση και η
αλλαγή συμπεριφοράς των μαθητών/τριών σε θέματα που αφορούν τα δικαιώματα
των ζώων

Οι επιμέρους στόχοι του προγράμματος είναι: να κατανοήσουν οι μαθητές/τριες την
σχέση αλληλεξάρτησης ανάμεσα στα ζώα και στον άνθρωπο, να κατανοήσουν ότι ο
άνθρωπος δεν σέβεται τα ζώα για αυτά που μας προσφέρουν. Τα υπερκμεταλλεύται
για να καλύψει τις διατροφικές του ανάγκες σε ζωϊκά προϊόντα. Να αντιληφθούν ότι
η στάση σεβασμού απέναντι στα ζώα είναι μια στάση που ενισχύει το αίσθημα
ευθύνης

Το σχέδιο δράσης για το σχολικό έτος 2023-24 ΕΔΩ

ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2024-25

ΠΡΩΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ: <<Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΗ, ΕΙΝΑΙ ΑΠΛΩΣ ΜΟΝΑΔΙΚΗ>>.

Στα πλαίσια των εργαστηρίων δεξιοτήτων με τίτλο: <<Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική>>.  Αρχικά, διαβάσαμε το παραμύθι <<Η μοναδική μου οικογένεια>> της Ιωάννας Μανάφη και τα παιδιά ζωγράφισαν σε σπιτάκι την  οικογένεια τους. Γνωρίσαμε την οικογένεια Μπαμπούσκα, την οποία αγάπησαν ιδιαίτερα οι μικροί μας μαθητές και παίξανε μαζί της, βάζοντας σε σειρά τις κούκλες, καθώς επίσης, την ζωγράφισαν με τον ίδιο τρόπο. Επίσης, εικονογραφήσαμε το ποίημα <<Η γελαστή οικογένεια>> της Μαρίας Γουμενοπούλου και φτιάξαμε την δική μας ομαδική εργασία, με τίτλο: <<Όλη η τάξη μας μια οικογένεια>>, εμπνευσμένοι από το ανάλογο παραμύθι.

ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ 1ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ 2IMG 20250109 092858 1

IMG 20250109 092931 1

ΔΕΥΤΕΡΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ: <<ΗΧΟΪΣΤΟΡΙΕΣ>>. ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΑΞΟΝΑΣ: << ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ-ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ>>.

 

Στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων με τίτλο : <<Ηχοϊστορίες>>, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να δημιουργήσουν τις δικές τους προσωπικές ιστορίες, συνδυάζοντας τη φαντασία με την αφήγηση και την τεχνολογία. Αρχικά στο τμήμα 1, κάθε εβδομάδα ένα παιδί έπαιρνε στο σπίτι του το ΄΄Μικρό Βιβλίο΄΄, ένα παιδαγωγικό εργαλείο εμπνευσμένο από τον Γάλλο παιδαγωγό Σελεστάν Φρενέ. Το κάθε παιδί καλούνταν να επινοήσει τη δική του ιστορία, να την εικονογραφήσει και οι γονείς του αναλάμβαναν να την καταγράψουν στο ΄΄Μικρό Βιβλίο΄΄, σύμφωνα με την αφήγηση του παιδιού. Έτσι κάθε παιδί συνέθετε ένα μοναδικό προσωπικό αφήγημα. Στη συνέχεια, η ιστορία παρουσιαζόταν στην ολομέλεια της τάξης από το ίδιο το παιδί, που την αφηγούνταν στους συμμαθητές του. Με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων, τα παιδιά μετέτρεπαν την αφήγηση τους σε ηχοϊστορία , δίνοντας φωνή, ήχο, και ζωή στη φαντασία τους.  Στο τμήμα 2, κάθε εβδομάδα ένα παιδί  φιλοξενούσε στο σπίτι του τον ΄΄Σαγαπούλη΄΄, ο οποίος είναι ένα λούτρινο σκυλάκι, το οποίο βρέθηκε μια μέρα στην αυλή του σχολείου και τα παιδιά αποφάσισαν να του δώσουν αυτό το όνομα.  Στη συνέχεια αποφάσισαν όλοι μαζί να φτιάξουν με την φαντασία τους μία ηχοϊστορία  στην οποία διηγούνταν ποιος είναι ο Σαγαπούλης. Έτσι τα παιδιά σκέφτηκαν ότι ο Σαγαπούλης έίναι ένα σκυλάκι το οποίο θα φιλοξενείται κάθε εβδομάδα στο σπίτι ενός παιδιού, παρέα με ένα ημερολόγιο το οποίο ονόμασαν ΄΄Το ημερολόγιο του Σαγαπούλη΄΄. Μαζί με τους γονείς τους, αφηγούνταν και κατέγραφαν στο ημερολόγιο πώς είχε περάσει μαζί τους, ενώ στο τέλος ζωγράφιζαν την αγαπημένη τους στιγμή από τη φιλοξενία του Σαγαπούλη στο σπίτι τους.  Όταν επέστρεφαν στο σχολείο τον Σαγαπούλη και το ημερολόγιο του, τα παρουσίαζαν και τα αφηγούνταν στην ολομέλεια. Μέσα από τις παραπάνω  δράσεις  τα παιδιά ανέπτυξαν τη δημιουργική τους σκέψη, καλλιέργησαν την γλωσσική τους έκφραση, εξοικειώθηκαν με την τεχνολογία και ενίσχυσαν την αυτοπεποίθηση τους μέσα από την παρουσίαση των έργων τους στην ομάδα.

padlet

Beige Grey Black Minimalist Vision Moodboard Photo CollageIMG 3718

🏠 Τρίτο Εργαστήριο Δεξιοτήτων στο 19ο Νηπιαγωγείο Χαλκίδας

«Κρυμμένα μυστικά στα σπίτια τα παλιά»

Στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, το 19ο Νηπιαγωγείο Χαλκίδας ταξίδεψε πίσω στον χρόνο μέσα από το πρόγραμμα «Κρυμμένα μυστικά στα σπίτια τα παλιά». Τα παιδιά έγιναν μικροί ερευνητές και εξερευνητές της παράδοσης, ανακαλύπτοντας τη ζωή μέσα στα παλιά σπίτια, τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένα, την αρχιτεκτονική τους, αλλά και τις πολύτιμες αναμνήσεις που κουβαλούν.

💬 Τι ανακαλύψαμε:

– Πώς ήταν τα σπίτια των παππούδων και των γιαγιάδων μας;

– Ποια αντικείμενα χρησιμοποιούσαν τότε;

– Τι συμβολίζει κάθε χώρος σε ένα παραδοσιακό σπίτι;

-Ποιες αλλαγές υπέστησαν στο χρόνο τα παραδοσιακά σπίτια;

🎨 Τι δημιουργήσαμε:

– Μοντέλα παραδοσιακών σπιτιών από πηλό

– Ζωγραφιές εμπνευσμένες από παραδοσιακά σπίτια της Χαλκίδας και της ελληνικής υπαίθρου

– “Το σπίτι που ονειρεύομαι “, όπου κάθε παιδί έφτιαξε το δικό του σπίτι από φυσικά και ανακυκλώσιμα υλικά γεμάτο χρώμα, αγάπη και… φυτά

– Χάρτη για να οδηγηθούμε στα παλιά σπίτια της Χαλκίδας

👨‍👩‍👧 Συνεργασία με τους γονείς:

Το πρόγραμμα υποστηρίχθηκε με τη συμμετοχή των γονέων, οι οποίοι μοιράστηκαν με τα παιδιά παραδοσιακά αντικείμενα από το οικογενειακό τους σπίτι, στη λαογραφική γωνιά του σχολείου μας την 25η Μαρτίου . Φωτογραφίες από τη παλιά Χαλκίδα έδωσαν την ευκαιρία  να γίνουμε μικροί εξερευνητές- παρατηρητές της αρχιτεκτονικής. Είχαμε την ευκαιρία να φιλοξενήσουμε μαμά πολιτικό μηχανικό, η οποία μας ταξίδεψε με τις γνώσεις της στις βιώσιμες κατοικίες του σήμερα.

🏡 Εκπαιδευτική επίσκεψη:

Σημαντική εμπειρία αποτέλεσε η επίσκεψη των παιδιών σε μια παλιά γειτονιά της Χαλκιδας. Με τη βοήθεια μαμάς- ξεναγού τα παιδιά άκουσαν πληροφορίες για την αρχιτεκτονική των κτιρίων.

📚 Μέσα από το εργαστήριο:

– Καλλιεργήσαμε την παρατηρητικότητα, την κριτική σκέψη και τη δημιουργική έκφραση

– Ενισχύσαμε τη συναισθηματική σύνδεση με το παρελθόν και την πολιτιστική ταυτότητα των παιδιών

– Μάθαμε να σεβόμαστε και να εκτιμάμε την παράδοση και τις ρίζες μας

📸 Οι τοίχοι του νηπιαγωγείου μας γέμισαν με χρώματα, μνήμες και παραδοσιακά μοτίβα, ενώ οι καρδιές των παιδιών γέμισαν ιστορίες που θα θυμούνται για πάντα.

✨ Γιατί τα παλιά σπίτια μπορεί να παλιώνουν… αλλά τα μυστικά και οι αξίες τους μένουν ζωντανά, όταν τα παιδιά τα αγγίζουν με σεβασμό και αγάπη!

ΤΕΤΑΡΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ<<ΠΡΟΛΑΒΑΙΝΟΥΜΕ ΤΗ ΒΙΑ ΠΡΙΝ ΕΜΦΑΝΙΣΤΕΙ>>.ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΑΞΟΝΑΣ <<ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ-ΕΥ ΖΗΝ>>ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ,ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ,ΑΠΟΔΟΧΗ!

Στα πλαίσια των εργαστηρίων δεξιοτήτων <<<Προλαβαίνουμε τη βία πριν εμφανιστεί>>,τα παιδιά έφτιαξαν την δική τους αφίσα με τίτλο<<Τα χέρια δεν είναι για να χτυπάνε>> αφού πρώτα διαβάσαμε και το αντίστοιχο βιβλίο.Συζητήσαμε τί μπορούμε να κάνουμε για να επιλύονται οι συγκρούσεις και να είμαστε όλοι φίλοι και με αφορμή την αφήγηση του παραμυθιού <<Το παγκάκι της φιλίας>> οι μαθητές ΄δημιούργησαν με ζωγραφιές το δικό τους παγκάκι της φιλίας το οποίο διακοσμεί την αυλή του σχολείου μας και το αποτέλεσμα είναι εκπληκτικό!Επίσης ανακαλύψαμε και ζωγραφίσαμε τρόπους να ηρεμούμε και να διαχειριζόμαστε το θυμό μας!

1000004156

Tο Παγκάκι της φιλίας!

IMG 20250604 192558 1

Διαλέγω πώς να ηρεμώ!

IMG 20250604 173222