ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ
ΣΧ.ΕΤΟΣ 2023-2024
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ 2023-2024
4. Μικροί εξερευνητές
Στο τέταρτο εργαστήριο δεξιοτήτων μαζί με τα παιδιά εξερευνήσαμε μνημεία και αξιοθέατα τόσο του τόπου μας όσο και των χωρών της Ευρώπης. Με αφορμή ατομικές και ομαδικές κατασκευές αλλά και παιχνίδια επιδίωξή μας ήταν να παρουσιάσουμε στα παιδιά διάφορα μνημεία πολιτισμού σαν κάτι ζωντανό που μπορούν να μάθουν από αυτό. Μιλήσαμε στα παιδιά για την Ακρόπολη και τη σημασία της για τον Ελληνικό Πολιτισμό αλλά συζητήσαμε και για άλλα μνημεία της Ευρώπης. Με αφορμή αυτό το εργαστήριο τα παιδιά είχαν μια πρώτη επαφή με την Ελληνική κουλτούρα με τρόπο ευχάριστο και διασκεδαστικό για εκείνα. Παρακάτω παρουσιάζονται οι δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν.
Στο τελευταίο εργαστήριο δεξιοτήτων τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με μνημεία σύμβολα της Ελλάδας όσο και της Ευρώπης. Ο στόχος ήταν να έχουν μια πρώτη επαφή με τον πολιτισμό και την ιστορία των μνημείων. Με τον τρόπο αυτό τα παιδιά αντιμετώπισαν την ιστορία σαν κάτι ζωντανό που αφορά το σήμερα και και όχι σαν κάτι που έγινε στο παρελθόν.
Ξεκινήσαμε από την Ακρόπολη δείχνοντας φωτογραφίες για αυτή και συζητώντας μαζί με τα παιδιά τόσο για τα μέρη του μνημείου όσο και για τη σημασία του για τον Ελληνικό Πολιτισμό.
Μετά τη συζήτηση για την Ακρόπολη ζητήσαμε από τα παιδιά να φέρουν φωτογραφίες από μνημεία που έχουν επισκεφτεί μαζί με τους γονείς τους. Τα παιδιά παρουσίασαν το καθένα το μνημείο της επιλογής του και μας είπαν τι τους έκανε περισσότερο εντύπωση σε σχέση με την επίσκεψή τους στο μνημείο. Το επόμενο βήμα της διαδικασίας ήταν να κάνουμε τις σχετικές ζωγραφιές ή κατασκευές. Φτιάξαμε τον Πύργο του Άϊφελ το Big Ben και την Ακρόπολη ομαδικά ή ατομικά και με διαφορετικούς τρόπους.
Τα μνημεία που δεν μπορέσαμε να κατασκευάσουμε τα βρήκαμε στο διαδίκτυο με τη βοήθεια του Google Earth
Θέλαμε όμως να δείξουμε στα παιδιά ότι ιστορικές αναφορές υπάρχουν και στην δική μας περιοχή το Μαρούσι. Δείχνοντάς τους αγάλματα και προτομές από την περιοχή μας τα παιδιά κατάλαβαν τι είναι το άγαλμα και τις διαστάσεις του.
Επιπλέον αποφασίσαμε ότι τα αγάλματα μπορούμε να τα επισκεφτούμε και να τα περιεργαστούμε στο χρόνο της επιλογής μας με την οικογένειά μας.
Το επόμενο βήμα ήταν να φτιάξουμε τα δικά μας αγάλματα.
Αφού φτιάξαμε τα δικά μας αγάλματα έπρεπε να γίνουμε και εμείς αγάλματα παίζοντας παγώνω ξεπαγώνω.
Το παιχνίδι συνεχίστηκε φτιάχνοντας την πίστα της μέλισσας bee-boot που ήθελε και αυτή να επισκεφτεί τα μνημεία πολιτισμού που συζητούσαμε
Αλλά και με προσομοίωση της πλατφόρμας στην αυλή μας που έδωσε την δυνατότητα στα παιδιά μας να εξασκήσουν την ικανότητα προσανατολισμού τους στο χώρο (μπρος, πίσω, αριστερά, δεξιά.) Τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά και το διασκέδασαν για άλλη μια φορά.
Μπράβο σε όλους!!!!
3. Προστάτεψε το δάσος: Είναι πηγή ζωής
Στο τρίτο εργαστήριο δεξιοτήτων αναφερθήκαμε στην σημασία του δάσους για την ζωή μας. Συζητήσαμε τι μας προσφέρει το δάσος τι σημαίνει χλωρίδα και πανίδα και πώς μπορούμε εμεις να βοηθήσουμε. Μέσα από παιχνίδια ομαδικές δραστηριότητες αλλά και μια επίσκεψη στη φύση αντιληφθήκαμε ότι το δάσος είναι πηγή ζωής που μας προσφέρει πέρα από το οξυγόνο χαρά ευχαρίστηση και ομορφιά. Μιλήσαμε για τα ζώα και τα φυτά και τη σημασία που έχουν για τον κύκλο της ζωής. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στο τι μπορούμε να κάνουμε εμείς για να προστατέψουμε το δάσος. Με αφορμή αυτό το εργαστήριο μέσα από βιωματικές δραστηριότητες τα παιδιά αντιλήφθηκαν ότι η φύση αξίζει το σεβασμό και την φροντίδα μας γιατί μας προσφέρει πολλά και σημαντικά για τη ζωή μας. Παρακάτω παρουσιάζονται οι δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν.
Τα παιδιά φτιάχνουν μόνα τους την πίστα για την μέλισσα beeboot και το παιχνίδι ξεκινά!
2. Το ταξίδι της Αμάλ
Στο δεύτερο εργαστήριο δεξιοτήτων μέσα από τη συζήτηση του ποια είναι η Αμάλ και πού πηγαίνει αγγίξαμε θέματα όπως η μετανάστευση και ο πόλεμος. Με αφετηρία το ταξίδι της Αμάλ από τη Συρία προς τη μητέρα της στο Λονδίνο συζητήσαμε με τα παιδιά θέματα όπως τι νιώθει η Αμάλ για αυτό το ταξίδι και τι σημαίνει να είναι κάποιος ο «ξένος», ο «άλλος», ο «διαφορετικός». Συζητήσαμε από ποιες χώρες θα περάσει και είπαμε ότι ανεξάρτητα από τις συνήθειες της κάθε χώρας η Αμάλ θα χρειαστεί αγάπη προστασία και φροντίδα μέχρι να βρει τη μητέρα της Επικεντρωθήκαμε στο πώς είναι εμείς να φερόμαστε σε ένα παιδί σαν την Αμάλ. Μιλήσαμε για τη φιλία και την αποδοχή απέναντι στους άλλους και αποφασίσαμε ότι θέλουμε να σεβόμαστε το διαφορετικό. Μέσα από παιχνίδια τραγούδια και κατασκευές κατανοήσαμε ότι όλοι είμαστε ίδιοι και διαφορετικοί. Παρακάτω παρουσιάζονται οι δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν.
Μέσα από τη διαδικασία συζητήσαμε με τα παιδιά την έννοια του πρόσφυγα και τι αυτή σημαίνει. Επειδή η Αμάλ είναι ένα προσφυγόπουλο που έφυγε από την πατρίδα της τη Συρία για να πάει να βρει τη μητέρα της στο Λονδίνο το πρώτο βήμα ήταν να δούμε πώς τα παιδιά φαντάζονταν την Αμάλ μέσα από τις ζωγραφιές τους.
Βλέποντας μικρά βίντεο από το διαδύκτιο με θέμα την κατάσταση στη Συρία το επόμενο βήμα ήταν να συζητήσουμε γιατί να έφυγε από το σπίτι της
Με την βοήθεια των εικόνων από τα βίντεο συζητήσαμε τι σημαίνει πρόσφυγας και καταλήξαμε ότι η Αμάλ θα πρέπει να φοβάται πολύ. Για το λόγο αυτό μέσα από παραμύθια όπως το ΄Δεν θέλω να βγω από το αυγό’ και κολλάζ ζητήσαμε από τα παιδιά να μας πουν τι φοβάται η Αμάλ αλλά και τους δικούς τους φόβους.
Για να νικήσει τους φόβους της η Αμάλ κοίταζε τον ουρανό με το τηλεσκόπιό της για να φτάσει πιο γρήγορα με τη βοήθεια των αστεριών στη μαμά της.
Στη συνέχεια φτιάξαμε τη δική μας Αμάλ κάτι που τα παιδιά διασκέδασαν πολύ
Με τα παιδιά αποφασίσαμε ότι η Αμάλ πηγαίνει στο Λονδίνο να βρει τη μαμά της και ένα καινούριο σπίτι εκεί. Συζητήσαμε τι σημαίνει σπίτι για την Αμάλ και τον καθέναν από εμάς είδαμε διαφορετικά είδη σπιτιών γράψαμε την λέξη σπίτι σε πολλές γλώσσες και φτιάξαμε το σπίτι της
Επειδή το όνομα της Αμάλ σημαίνει Ελπίδα στη γλώσσα της γράψαμε και εμείς τα δικά μας ονόματα και συζητήσαμε την ετυμολογία τους.
Μαρία׃ Από το Εβραϊκό Μαριάμ. Το όνομα Της Παναγίας. Αθανάσιος׃ Ο αθάνατος ο αιώνιος. Βαλέρια׃ Από το λατινικό valerius που σημαίνει ανδρείος. Δημήτρης׃ Ο γιος της Δήμητρας. Λουκάς: Από το λατινικό lux που σημαίνει φως. Άγγελος׃ Αυτός που φέρνει την είδηση. Στυλιανός׃ Από το λατινικό stella-ae που σημαίνει αστέρι. Νεκτάριος׃ Το νέκταρ των θεών. Εύα׃ Στα Εβραϊκά σημαίνει ζωή. Βασιλική׃Αυτή που ανήκει στο βασιλιά. Χρήστος׃ Από το επίθετο χρηστός που σημαίνει ενάρετος. Ευδοξία׃ Αυτή που έχει καλή φήμη. Νικόλας׃ Αυτός που φέρει τη νίκη στο λαό. Μελπομένη׃Αυτή που ευφραίνει με το τραγούδι της
Τέλος χαιρετήσαμε την Αμάλ με τρόπους που ακολουθούνται σε διάφορες χώρες του κόσμου.
Το δικό μας δώρο στην Αμάλ ήταν ένα τραγούδι που γράφτηκε από τα παιδιά και δείχνει την αγάπη μας σε αυτή ενώ ταυτόχρονα μας κάνει να σκεφτόμαστε όσα πέρασε στο ταξίδι της.
- Κάθε αλλαγή μια φωτεινή αρχή
Επιδίωξή μας μέσα από το πρώτο εργαστήριο δεξιοτήτων ήταν να διευκολυνθεί ακόμα περισσότερο η προσαρμογή των παιδιών στην καθημερινότητα του νηπιαγωγείου. Η επίσκεψη της ηλιαχτίδας στο σχολείο μας και η «συμμετοχή» της στην καθημερινότητά μας βοήθησε τα παιδιά να δουν τη διαδικασία μάθησης σαν ένα παιχνίδι. Δείξαμε στην ηλιαχτίδα τι κάνουμε στο σχολείο μας και της εξηγήσαμε γιατί μας αρέσει να ερχόμαστε εδώ. Μέσα από παιχνίδια κατασκευές και παραμύθια στοχεύσαμε στο δέσιμο της ομάδας και στην ανάπτυξη συνεργατικού πνεύματος μέσα στην τάξη μας. Στο τέλος της διαδικασίας τα παιδιά έκαναν δώρο στην ηλιαχτίδα μια ομαδική ζωγραφιά και την αποχαιρετήσαμε με την υπόσχεση ότι θα μας επισκεφτεί σύντομα ξανά. Παρακάτω παρουσιάζονται οι δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν.
Γνωρίσαμε την Ηλιαχτίδα, τη ζωγραφίσαμε, χορέψαμε τον χορό της και φτιάξαμε μια ηλιοκορδέλα από το σπίτι μας στο σχολείο.
Τέλος τα παιδιά παρουσίασαν και ζωγράφισαν το αγαπημένο τους αντικείμενο.
Η μικρή Ηλιαχτίδα μας παρουσίασε το βιβλίο της μεταφέροντας το μήνυμα στο σχολείο περνάμε όμορφα και δημιουργικά.
Ευχαριστήσαμε τη μικρή Ηλιαχτίδα ζωγραφίζοντας ό,τι μας αρέσει στο σχολείο μας
Η επίσκεψη της μικρής Ηλιαχτίδας έφερε χαρά στα παιδιά της τάξης μας και αυτό φάνηκε καθαρά όταν ζωγράφισαν την ομπρέλα των συναισθημάτων,
Τέλος αποχαιρετήσαμε τη Μικρή Ηλιαχτίδα φτιάχνοντάς της μια όμορφη ζωγραφιά να πάρει σαν αναμνηστικό από το ταξίδι της στην τάξη μας
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ 2022-2023
“Η οικογένεια μου είναι μοναδική”
Το πρώτο Εργαστήριο Δεξιοτήτων για το σχολικό έτος 2022-’23 με θέμα την οικογένεια ολοκληρώθηκε. Ο Σύλλογος Διδασκόντων αποφάσισε το πρώτο εργαστήριο να είναι για την οικογένεια με τίτλο “Οικογένεια μοναδική” μιας και είναι από τα πρώτα πράγματα που ασχολούμαστε στο Νηπιαγωγείο. Το θέμα “ο εαυτός μου” και κατ’ επέκταση το θέμα “η οικογένεια μου” είναι πολύ σημαντικό να επεξεργάζονται από τα παιδιά, διότι στόχος των εκπαιδευτικών παρεμβάσεων είναι τα παιδιά να κατανοήσουν την διαφορετικότητα τους αλλά και την διαφορετικότητα του οικογενειακού πλαισίου που ανήκει ο καθένας τους. Το σχολείο, μέσα από μια σειρά δραστηριοτήτων με θέμα την μοναδική οικογένεια του κάθε μαθητή προσπάθησε να αναδείξει το θεσμό της οικογένειας, πόσο σημαντικός είναι και ποια οφέλη μας παρέχει. Επίσης, έγινε μια προσπάθεια να προσεγγίσουμε θέματα οικογενειακής ποικιλομορφίας προς άρση των όποιων διακρίσεων, μέσα από δραστηριότητες που στόχευαν στην καλλιέργεια και ενίσχυση των δεξιοτήτων μάθησης του 21ου αιώνα στους μαθητές, αλλά και στην καλλιέργεια δεξιοτήτων κοινωνικής ζωής. Η οικογένεια ως κοινωνικός θεσμός έχει διαφοροποιηθεί στο πέρασμα του χρόνου υπό την επίδραση κοινωνικοοικονομικών και πολιτιστικών αλλαγών, γι’ αυτό το σχολείο μας προσπάθησε να εστιάσει στη διαφορετική δομή και λειτουργία των μελών της κάθε οικογένειας και να ενισχύσει τη διαχείρηση σχέσεων μεταξύ αυτών, καθώς και στην αποδοχή της διαφορετικότητας.
Παρακάτω, θα δείτε μερικές από τις δραστηριότητες και τις κατασκευές που έγιναν μαζί με τα παιδιά κατά τη διάρκεια του προγράμματος.
“Με υγιεινή διατροφή έχω δύναμη πολύ!”
Το δεύτερο εργαστήριο δεξιοτήτων που υλοποιήθηκε στο σχολείο μας ήταν σχετικό με τη διατροφή. Μέσα από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Με υγιεινή διατροφή έχω δύναμη πολύ” προσπαθήσαμε να καλλιεργήσουμε στους μικρούς μας μαθητές/τριες υγιείς διατροφικές συνήθειες και πώς μέσω αυτών μπορούμε να προστατέψουμε τον πλανήτη μας. Βασικός σκοπός του προγράμματος ήταν η εκπαίδευση των παιδιών σχετικά με την υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή μέσα από μια σειρά εργαστηρίων βιωματικής και ανακαλυπτικής μάθησης. Συγκεκριμένα, το πρόγραμμα αποσκοπούσε στη διερεύνηση των διατροφικών προϊόντων που καταναλώνουμε (εποχιακά φρούτα και λαχανικά, τυποποιημένα και οικολογικά προϊόντα κλπ.), της διατροφικής τους αξίας, τον αντίκτυπο που έχει η κατανάλωση συγκεκριμένων προϊόντων στο περιβάλλον, καθώς και συμβουλές για να βελτιώσουν οι μαθητές/τριες τις καθημερινές διατροφικές τους συνήθειες.
Στις μέρες μας, οι ρυθμοί ζωής δυστυχώς αναγκάζουν την πλειονότητα των οικογενειών να καταναλώνουν τυποποιημένες τροφές, με χαμηλή έως και μηδενική διατροφική αξία, έτσι αντιλαμβάνεται κανείς πως κρίνεται αναγκαία η εκπαίδευση και η πραγματική επαφή των παιδιών από πολύ μικρή ηλικία με την ισορροπημένη υγιεινή διατροφή, την εξικοίωση με τη μεσογειακή διατροφή και τα οφέλη της, τη διατροφική αξία των προϊόντων που παράγει η χώρα μας και τις βασικές διατροφικές συνήθειες και εναλλακτικές που μπορούν εύκολα να υιοθετήσουν στην καθημερινότητά τους με απώτερο σκοπό να την βελτιώσουν.
Παρακάτω ακολουθούν ενδεικτικές φωτογραφίες:
“Κάνε ανακύκλωση και εσύ για να γελά η Γη”
Το τρίτο σε συνέχεια εργαστήριο δεξιοτήτων που πραγματοποιήθηκε στο σχολείο μας είχε θέμα την ανακύκλωση. Μέσα από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Κάνε Ανακύκλωση και εσύ, για να γελά η Γη» προσπαθήσαμε οι μικροί μας μαθητές να κατανοήσουν την ευθύνη τους απέναντι στο περιβάλλον δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στη διαχείριση αστικών αποβλήτων και παράλληλα να ενημερωθούν και να ευαισθητοποιηθούν σχετικά με τη βιώσιμη ανάπτυξη και να εξοικειωθούν με έναν τρόπο ζωής σε αρμονία με τη φύση.
Στις μέρες μας, στις σύγχρονες κοινωνίες παρατηρείται η υπερκατανάλωση αγαθών και η κατασπατάληση φυσικών πόρων και ενέργειας, καθώς και παραγωγή τεράστιου όγκου απορριμμάτων. Επομένως, για να μπορούμε να κερδίσουμε μια βιώσιμη μελλοντική πορεία, είναι απαραίτητο να εστιάσουμε σε βιωματικές και ενεργητικές στρατηγικές για να μπορέσουμε να οργανώσουμε την ορθολογική διαχείριση των απορριμμάτων μας με έμφαση στη μείωση της παραγωγής των προϊόντων και την ανακύκλωσή αυτών. Για να επιτυχουμε κάτι τέτοιο χρειαζόμαστε πολίτες που θα έχουν αλλάξει στάσεις και συμπεριφορές και θα αναλαμβάνουν τέτοιες δράσεις, όπως αυτή της ανακύκλωσης. Κύριος στόχος λοιπόν, είναι η ευαισθητοποίηση στα περιβαλλοντικά προβλήματα, η παρουσίαση φιλοπεριβαλλοντικών στάσεων, καθώς και η οργάνωση σχετικών δράσεων να ξεκινούν από πολύ μικρή ηλικία, ώστε να λειτουργούν παρεμβατικά στη διαμόρφωση φιλικών προς το περιβάλλον αξιών, στάσεων και συμπεριφορών.
Βασικός σκοπός του προγράμματος ήταν να κατανοήσουν οι μαθητές/τριες ότι τα απορρίμματα είναι αποτέλεσμα της ανθρώπινης δραστηριότητας και η διαχείρισή τους αποτελεί σημαντική ευθύνη όλων μας. Πιο αναλυτικά οι επιμέρους στόχοι αφορούν στη διαμόρφωση συμπεριφορών και στρατηγικών: (α) ελέγχου της ανεξέλεγκτης ρίψης απορριμμάτων, (β) ορθολογικής διαχείρισής τους (συλλογή και αποκομιδή) και (γ) ανακύκλωσης. Μέσω της διερευνητικής μάθησης και αξιοποιώντας τις ρουτίνες σκέψης στη ροή των μαθησιακών δραστηριοτήτων, καθώς και τις δυνατότητες που παρέχει η ψηφιακή μάθηση και περιγραφικής αξιολόγησης, οι μαθητές/τριες ενεπλάκησαν ενεργά στην οικοδόμηση της γνώσης και προσπαθήσαμε να καλλιεργήσουμε δεξιότητες μάθησης, νου, δεξιότητες κοινωνικής ζωής και ενσυναίσθησης, καθώς και δεξιότητες τεχνολογίας.
Παρακάτω ακολουθούν ενδεικτικές φωτογραφίες: