Oι «Μικροί Εξερευνητές» είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα STEM-STE(Α)M (Science, Technology, Engineering, Αrt, Mathematics) και αποσκοπεί στο να προετοιμάσει τους μαθητές της προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας να αναπτύξουν δεξιότητες απαραίτητες για το μελλοντικό ρόλο τους ως πολίτες του κόσμου.
Δραστηριότητα Ψυχολογικής και γνωστικής προετοιμασίας: Eνα γράμμα έρχεται στην τάξη, με το οποίο η αποστολέας, παροτρύνει τους μαθητές να συμμετέχουν σε ένα παιχνίδι ανακάλυψης και εξερεύνησης μνημείων της Ευρώπης και συγχρόνως ανιχνεύονται και αποτιμώνται οι προϋπάρχουσες γνώσεις των μαθητών για τα μνημεία.
Δραστηριότητα: Έναρξη της έρευνας. Τα νήπια συνεργάζονται σε ομάδες και εμπλέκονται ενεργά στην έρευνα για τα μνημεία, μέσω της αξιοποίησης ψηφιακών μέσων. Επιχειρούν να ομαδοποιήσουν μνημεία, ανάλογα με τη χρονική περίοδο κατασκευής ή της χώρας στην οποία βρίσκονται κλπ.
Δραστηριότητα: Γνωριμία με το επάγγελμα του ξεναγού. Στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο έρχεται ένα ηχογραφημένο μήνυμα (voki) για τους μαθητές, μέσω του οποίου γίνεται η γνωριμία με την αποστολέα του γράμματος, την Αφροδίτη, η οποία είναι ξεναγός και είναι μια ομιλούσα μορφή avatar. Παροτρύνει τους μαθητές μέσα από μια σειρά διαδικασιών επίλυσης ασκήσεων και εύρεσης των απαντήσεων σε γρίφους να κερδίσουν το δίπλωμα του «Βοηθού ξεναγού» και να υλοποιήσουν ένα σχέδιο παρουσίασης και διαφήμισης των μνημείων.
https://www.voki.com/site/pickup?scid=17981630&chsm=0c4ee566cc97295df3e36a6351314ddf
Οι μαθητές στη συνέχεια αναζητούν πληροφορίες για το επάγγελμα του ξεναγού.
Δραστηριότητα: Εύρεση μνημείων
Η Αφροδίτη δίνει επίσης οδηγίες για δράσεις αναγνώρισης σημαντικών μνημείων, όπως π.χ να φτιάξουν on line ένα παζλ για να συνθέσουν την εικόνα του μνημείου.
ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=018e04e6dc5d
ΚΑΣΤΡΑ https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=1ffed9a88d78
ΚΟΛΟΣΣΑΙΟ https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=069702973300
ΑΤΟΜΙΟΥΜ https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=1d4a3b14d19b
SIBELIUS https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=36eb932e65ba
ΑΙΦΕΛ https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=340d1b64ec52
Δραστηριότητα: Αναγνώριση των μνημείων.
Οι μαθητές αναγνωρίζουν τα μνημεία και συλλέγουν δεδομένα για την ιστορία τους με μηχανές αναζήτησης.
ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ
https://www.youtube.com/watch?v=DbkgtsHGDJc
https://www.youtube.com/watch?v=3T7_oi985dg
https://www.youtube.com/watch?v=PWPCZ1UjYmI
ΤΑ ΤΕΙΧΗ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Η Θεσσαλονίκη με τα θαλάσσια τείχη https://youtu.be/Wms2NfUknuI
Τα Βυζαντινά τείχη σήμερα https://youtu.be/UMxNHpdDjVA?si=6PEPmxQerBzjrJgV
Τα παλαιοχριστιανικά και βυζαντινά τείχη της Θεσσαλονίκης https://video.link/w/Jqkvc
https://www.youtube.com/watch?v=fRwBO4kzE98
ΚΟΛΟΣΣΑΙΟ – ΡΩΜΗ
https://www.youtube.com/watch?v=Cninc39Dm6Y
ΠΥΡΓΟΣ ΤΟΥ ΑΙΦΕΛ – ΓΑΛΛΙΑ
https://www.youtube.com/watch?v=xSkAYOnaurY
ΣΙΜΠΕΛΙΟΥΣ – ΕΛΣΙΝΚΙ – ΦΙΝΛΑΝΔΙΑ
ΑΤΟΜΙΟΥΜ- ΒΕΛΓΙΟ
Δραστηριότητα- Παιχνίδι μνήμης
Βρες τα όμοια – Matching pairs (wordwall.net)
Ολοκληρώνοντας έπαιξαν παιχνίδι μνήμης με εικόνες των μνημείων που γνώρισαν ως τώρα
Δραστηριότητα -Δημιουργία ιστοριογραμμής
Ο Παρθενώνας, το Κολοσσαίο, τα Βυζαντινά Τείχη έχουν εικόνα ερειπίων, σε αντίθεση με τον πύργο του Άιφελ, το Αtomium και το Sibelius. Οι ομάδες των μαθητών καλούνται να παρατηρήσουν τα μνημεία, να τα σειροθετήσουν με κριτήριο την παλαιότητά τους και να δημιουργήσουν έτσι μία ιστοριογραμμή
Δραστηριότητα-Εντοπισμός των μνημείων στο χάρτη της Ευρώπης
Κατ’ αρχήν οδηγούμε την beebot στην Ευρώπη, αφού την εντοπίσουμε στον παγκόσμιο χάρτη https://scratch.mit.edu/projects/24319788
Στη συνέχεια οι μαθητές επιχειρούν να εντοπίσουν τις πόλεις που βρίσκονται, τα μνημεία που γνώρισαν. Προσπαθούν να τα κατατάξουν ανάλογα με την απόστασή τους από την πόλη μας και να συγκρίνουν τις διαδρομές μεταξύ των μνημείων.
Η beebot επιλέγει τις εικόνες των μνημείων στο πλέγμα και τις σειροθετεί ανάλογα με τις αποστάσεις από την πόλη που κατοικούμε
Δραστηριότητα: Βιωματικό παιχνίδι με τα μνημεία.
Οι μαθητές συμμετέχουν σε ένα επιδαπέδιο παιχνίδι σε δυάδες. Ο ένας μαθητής είναι ο οδηγός και ο άλλος ο εκτελεστής. Σε τετραγωνισμένο πλαίσιο
που σχεδιάζεται στο δάπεδο τοποθετούνται φωτογραφίες των μνημείων σε θέσεις που διαφοροποιούνται για κάθε δυάδα μαθητών. Ο οδηγός με βάση το σημείο εισόδου στο τετραγωνισμένο πλαίσιο κωδικοποιεί με βέλη προσανατολισμού την πορεία που θα πρέπει να εκτελέσει ο μαθητής, ο οποίος υλοποιεί τη διαδρομή για να φτάσει στο μνημείο π.χ. του Παρθενώνα και μετά τον καθοδηγεί προφορικά να την υλοποιήσει.
Δραστηριότητα: H Bee-Bot ταξιδεύει.
Οι μαθητές συμμετέχουν σε ένα παιχνίδι προγραμματισμού της bee bot. Σε ένα mat για μετακίνηση του προγραμματιζόμενου ρομπότ υπάρχουν οι εικόνες των μνημείων σε διαφορετικά σημεία. Η Αφροδίτη, η ξεναγός με φωνητικά μηνύματα (voki) δίνει γρίφους (δύο μηνύματα) για την ανακάλυψη του κάθε μνημείου, π.χ. «Στηρίζεται σε τέσσερα πόδια και ξύνει με τη μύτη του τον ουρανό. Ποιο είναι;». Όταν λύνεται ο γρίφος η bee-bot προγραμματίζεται για να φτάσει στην εικόνα του Άιφελ. Ακολουθεί με τον ίδιο τρόπο η επίλυση όλων των γρίφων. Οι πρώτοι τρεις γρίφοι από την Αφροδίτη αφορούν στον πύργο του Άιφελ της Γαλλίας, στο Κολοσσαίο της Ιταλίας και στον Παρθενώνα της Ελλάδας https://bit.ly/3fstNiH
Οι υπόλοιποι τρεις γρίφοι αφορούν στο Atomium του Βελγίου, στο Sibelius της Φινλανδίας και στα Βυζαντινά τείχη της Θεσσαλονίκης και στην αποστολή για τις κατασκευές των μνημείων https://bit.ly/3c0KO1u
Δραστηριότητα: Βρίσκω τα ονόματα τω μνημείων
Τα παιδιά συμμετέχουν ως άσκηση αξιολόγησης στην επίλυση ενός quiz για τα μνημεία https://bit.ly/3frVGaP
Δραστηριότητα – Κατασκευές
Οι μαθητές μαζί με την εκπαιδευτικό προβληματίζονται για την κατασκευή των αρχαίων μνημείων. Ενδεικτικά, παρακολουθούν το video για τον τρόπο με τον οποίο κτίστηκε ο Παρθενώνας https://video.link/w/0Pgvc και η εκπαιδευτικός θέτει ερωτήσεις, προκειμένου να ενεργοοποιήσει το ενδιαφέρον των παιδιών και να τα προβληματίσει ώστε να επιχειρήσουν να δώσουν λύσεις στα διάφορα ερωτήματα
Δραστηριότητα Αντιστοίχηση μνημείων και γεωμετρικών σχημάτων.
Οι μαθητές αποκωδικοποιούν τα μορφολογικά στοιχεία των μνημείων και εντοπίζουν γεωμετρικά σχήματα https://bit.ly/3oYVyTi
Ακολούθησε η κατασκευή μνημείων με διάφορα υλικά και διαδικτυακές εφαρμογές
Στους μαθητές δίνονται φύλλα αυτοαξιολόγησης και ετεροαξιολόγησης για τη συμμετοχή τους στις δράσεις του προγράμματος καλλιέργειας δεξιοτήτων. Επιπλέον, συμπληρώνεται ο ατομικός φάκελος portfolio των μαθητών με τεκμήρια των δράσεων τους από όλα τα εργαστήρια.