Το σχολείο της συμπερίληψης: η αναπηρία ως αφορμή
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα, στοχεύει στην αποδοχή της διαφορετικότητας των ατόμων. Επιχειρείται ο εντοπισμός των στερεοτύπων που σχετίζονται με τα άτομα με αναπηρία, η κατανόηση του δικαιώματος όλων των ατόμων για ισότιμες ευκαιρίες και η καλλιέργεια μιας συμπεριληπτικής κουλτούρας. Στη συνέχεια οι μαθητές/ριες προχωρούν σε προτάσεις για το σχολείο της συμπερίληψης και του συνυπολογισμού όλων των παιδιών.
Οι μαθητές/ριες με βιωματικό τρόπο, εφαρμόζοντας διερευνητικές και ανακαλυπτικές διαδικασίες μπαίνουν στη θέση του άλλου..
Δραστηριότητες
► Διαβάσαμε το παραμύθι “δεν πειράζει να είσαι διαφορετικός “και τον “Έλμερ”.
Συζητήσαμε ότι κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός, διαφορετικός, ξεχωριστός. Όλοι όμως είμαστε ίσοι. Έχουμε ομοιότητες και διαφορές!
► Συζητήσαμε ποια πράγματα μπορούμε να κάνουμε καλά και ποια μας δυσκολεύουν και προχωρήσαμε στην δημιουργία του δέντρου της διαφορετικότητας και της ισότητας.
Φτιάξαμε τις παλάμες μας. Στην μια καταγράψαμε τι μπορούμε να κάνουμε καλά και στην άλλη τι μας δυσκολεύει. Εντοπίσαμε ομοιότητες και διαφορές μεταξύ μας. Υποθέσαμε ότι οι παλάμες με τα”μπορώ” είμαι ανοιξιάτικα φύλλα και τα τοποθετήσαμε πάνω στα κλαδιά. Οι παλάμες με τα “δεν μπορώ” είναι φθινοπωρινά φύλλα και τα τοποθετήσαμε κάτω στο έδαφος.
Συμφωνήσαμε ότι όλα τα φυλλαράκια είναι χρήσιμα στο δέντρο. Τα δυνατά μας σημεία τα ενισχύουμε και τις αδυναμίες μας τις αναγνωρίζουμε, τις αποδεχόμαστε και προσπαθούμε να τις δουλέψουμε για να τις βελτιώσουμε.
► Προκειμένου να αντιληφθούν οι μαθητές τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα τυφλά άτομα, επιχείρησαν να ζωγραφίσουν κατ’ αρχήν ατομικά και στη συνέχεια ομαδικά, αλλά πάντα με τα μάτια κλειστά.
► Στη συνέχεια προσπάθησαν να περπατήσουν με τα μάτια κλειστά, κρατώντας ένα μπαστουνάκι για να εντοπίζουν τα εμπόδια.
► Παρακολουθήσαμε τη θεατρική παράσταση “Το ταξίδι του χελιδονιού”, από τη θεατρική ομάδα “Μελωδικές εξερευνήσεις”
Το “ταξίδι του χελιδονιού” είναι ένα μουσικοκινητικό παραμύθι με συνοδεία ζωντανής μουσικής, μία διαδραστική αφήγηση για την ενσυναίσθηση, την πολυπολιτισμικότητα , αλλά και τη περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση.
► Η ψυχολόγος μας κυρία Μαρία, διάβασε το βιβλίο “Το χρώμα του δέρματος”, δίνοντας αφορμή για συζήτηση σχετικά με την πολυπολιτισμικότητα
► Σε συνεργασία με τους μαθητές της ΣΤ τάξης του Δημοτικού, ετοιμάσαμε την αφίσα για το σχολείο όλων των παιδιών χωρίς διακρίσεις.
Όλη τη δράση μπορείτε να δείτε εδώ
”