2. KA220 – Speech and Language tools for early intervention by Teachers

SALT e-brochure4 1      

  • Τι είναι το ερευνητικό έργο (project) SaLT;

Το έργο SaLT (Speech and Language Tools for early intervention for teachers) στοχεύει στη βελτίωση των στρατηγικών αντιμετώπισης των άτυπων φροντιστών μέσω της χρήσης των κυρίαρχων μέσων κοινωνικής δικτύωσης και της δημιουργίας διαδικτυακών ομάδων υποστήριξης.

Η εκμάθηση μιας γλώσσας είναι μια δια βίου διαδικασία που αρχίζει από τους πρώτους μήνες της ζωής και συνεχίζεται κατά τη διάρκεια των ετών της ωριμότητας. Οι διαδικασίες μάθησης αναπτύσσονται ταχύτερα στην πρώιμη παιδική ηλικία. Η κατάκτηση της γλώσσας και η επικοινωνία είναι απαραίτητες για την επιτυχία των παιδιών στο νηπιαγωγείο και στο σχολείο. Η επικοινωνία είναι μια σύνθετη ανθρώπινη δεξιότητα που συνδυάζει σωματικά και νοητικά στοιχεία και είναι ζωτικής σημασίας για όλα τα παιδιά. Η σύγχρονη κοινωνία απαιτεί ένα υψηλό επίπεδο επικοινωνιακών δεξιοτήτων -ο λόγος, η γλώσσα, η όραση και ο αλφαβητισμός είναι θεμελιώδεις δεξιότητες που απαιτούνται για την ικανοποίηση αυτών των απαιτήσεων. Η δυσλειτουργία σε έναν ή περισσότερους από αυτούς τους τομείς μπορεί να οδηγήσει σε διαταραχές της επικοινωνίας. Μέχρι την ηλικία των έξι ετών, τα παιδιά μαθαίνουν το βασικό λεξιλόγιο, τη γραμματική και περισσότερο από το 90% του βασικού λεξιλογίου της μητρικής τους γλώσσας. Χρησιμοποιούν τη συσσωρευμένη γνώση του λόγου τους για να μεταφέρουν μια μεγάλη ποικιλία αναγκών, επιθυμιών, ιδεών και φόβων. Ως μορφή επικοινωνίας, η γλώσσα μπορεί να οριστεί ως ένα συμβατικό σύστημα συμβόλων που συνδυάζονται και ελέγχονται από ορισμένους κανόνες που έχουν ως κύριο σκοπό την επικοινωνία.

Η λογοπαθολογία/λογοθεραπεία είναι ένα αναπτυσσόμενο επάγγελμα σε όλο τον κόσμο. Οι ειδικοί παρέχουν το μεγαλύτερο μέρος των υπηρεσιών αποκατάστασης, με ιδιαίτερη έμφαση στη διάγνωση. Χρόνο με το χρόνο, οι υπηρεσίες λογοθεραπείας χρησιμοποιούνται από ψυχολόγους, ειδικούς παιδαγωγούς και ακουολόγους που ενδιαφέρονται για τη θεραπεία των επικοινωνιακά ανάπηρων.

Σύμφωνα με τα βασικά στοιχεία της έκθεσης για την πρώιμη παιδική ηλικία (Eurydice Report 2019), η ικανότητα αποτελεσματικής επικοινωνίας είναι απαραίτητη για να ολοκληρώσουν τα παιδιά την εκπαίδευσή τους με επιτυχία. Επομένως, η γλώσσα και η επικοινωνία αποτελούν έναν από τους κύριους τομείς της μάθησης και της ανάπτυξης των παιδιών. Υπάρχουν δύο κύριες προσεγγίσεις για τη γλωσσική υποστήριξη ως συστάσεις για τη γλωσσική υποστήριξη για τη βελτίωση της γλωσσικής ανάπτυξης των μεμονωμένων παιδιών. Προσφέρεται σε παιδιά που έχουν πρόσθετες ανάγκες στον λόγο, τη γλώσσα και την επικοινωνία στη γλώσσα διδασκαλίας, ανεξάρτητα από τη γλώσσα του σπιτιού τους. Αυτές είναι οι εξής:

  1. Διορθωτικές δραστηριότητες σε μικρές ομάδες
  2. Εξατομικευμένα προγράμματα μάθησης

Οι διαταραχές του λόγου είναι:

  1. Προβλήματα άρθρωσης (δυσκολίες στη σωστή παραγωγή ήχων)
  2. Ζητήματα ευχέρειας (δυσκολίες όπως τραυλισμός ή επαναλήψεις)
  3. Προβλήματα φωνής (δυσκολίες όπως η ένταση, το ύψος ή η ποιότητα της φωνής)

Οι γλωσσικές διαταραχές είναι:

  1. Εκφραστικά ζητήματα (δυσκολίες όπως το περιορισμένο λεξιλόγιο ή η σύνθεση λέξεων)
  2. Προβλήματα πρόσληψης (δυσκολίες κατανόησης ή επεξεργασίας της γλώσσας)
  3. Γνωστικά ζητήματα (δυσκολίες των επικοινωνιακών δεξιοτήτων που σχετίζονται με προβλήματα μνήμης, αντίληψης και προσοχής)

Το έργο SaLT, παρέχοντας στους δασκάλους και τους εκπαιδευτικούς ψηφιακά καινοτόμα εργαλεία που έχουν σχεδιαστεί ανάλογα με τις συνθήκες της πανδημίας και του 21ου αιώνα, θα συμβάλει στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας των μαθητών ηλικίας 3-10 ετών.

  • Συγκεκριμένοι στόχοι του έργου SaLT

Οι συγκεκριμένοι στόχοι του έργου είναι:

– Η βελτίωση της κατανόησης των εκπαιδευτικών για τις καινοτόμες προσεγγίσεις και μεθόδους που χρησιμοποιούνται για την αντιμετώπιση των αναγκών και των ενδιαφερόντων των μαθητών με προβλήματα λόγου και ομιλίας.

– Η ενίσχυση της κατανόησης των εκπαιδευτικών σχετικά με τις νομικές ρυθμίσεις για την υποστήριξη λόγου και ομιλίας στην προσχολική εκπαίδευση.

– Η αύξηση των κινήτρων των εκπαιδευτικών για τις διαδικασίες κατάκτησης της μητρικής γλώσσας, τις καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας και τα ψηφιακά εργαλεία που χρησιμοποιούνται στην παρέμβαση στην περίπτωση προβλημάτων λόγου και ομιλίας.

– Να βελτιωθεί το επίπεδο γνώσης των καλών πρακτικών σχετικά με τα συστήματα υποστήριξης του λόγου και της ομιλίας στις χώρες εταίρους και σε όλη την Ευρώπη.

– Να αυξήσει τις γνώσεις των εκπαιδευτικών σχετικά με την αξιολόγηση του λόγου και της γλώσσας, την έγκαιρη παρέμβαση και τις πρακτικές που εφαρμόζονται.

– Να βελτιωθεί η απόδοση του λόγου και της ομιλίας των μαθητών που αντιμετωπίζουν κάποιες δυσκολίες μέσω καινοτόμων μεθόδων και εργαλείων.

– Να ενισχυθεί η αυτοπεποίθηση των εκπαιδευτικών και του παιδαγωγικού προσωπικού στην εργασία με μαθητές που έχουν διαταραχές λόγου και ομιλίας, όπως άρθρωση, φωνή, ευχέρεια, έκφραση κ.λπ.

– Να βελτιώσει τη στρατηγική χρήση των ΤΠΕ και των ψηφιακών δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών μέσω της εφαρμογής για κινητά με ένα σχέδιο εκπαιδευτικής υποστήριξης.

– Να αυξηθεί η προσοχή των ομάδων-στόχων και των δικαιούχων στη χρήση των αποτελεσμάτων του έργου.

– Βελτίωση της κατανόησης της υποστήριξης του λόγου και της ομιλίας στην πρώιμη παιδική ηλικία.

– Να αυξήσει τα κίνητρα των ομάδων-στόχων ώστε να χρησιμοποιούν και να εφαρμόζουν τις καινοτόμες μεθόδους και τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται στην παρέμβαση για τα προβλήματα λόγου και ομιλίας.

– Να ενισχύσει τις γνώσεις των ομάδων-στόχων με συνοπτική συγκριτική ανάλυση της έκθεσης μέσω της έκθεσης πολιτικής.

– Να αναπτυχθεί η κατανόηση των αποτελεσμάτων του έργου μέσω ευρύτερου αντίκτυπου για να προσεγγίσουν ακαδημαϊκοί, υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής, παιδαγωγικό προσωπικό και γονείς σε όλη την Ευρώπη.