θεματική Ενότητα: «Φροντίζω το περιβάλλον”
Παγκόσμια και πολιτιστική κληρονομιά
Τίτλος εργαστηρίου «Υπεύθυνα παιδιά – Υπερασπιστές των ζώων»
Στόχοι του προγράμματος είναι: να κατανοήσουν οι μαθητές/τριες την σχέση αλληλεξάρτησης ανάμεσα στα ζώα και στον άνθρωπο, να κατανοήσουν ότι ο άνθρωπος πολλές φορές δεν σέβεται τα ζώα για αυτά που μας προσφέρουν και να αντιληφθούν ότι η στάση σεβασμού απέναντι στα ζώα είναι μια στάση που ενισχύει το αίσθημα ευθύνης.
(Οι δραστηριότητες πραγματοποιήθηκαν και από τα 3 τμήματα και ακολουθούν ενδεικτικές φωτογραφίες)
1ο Εργαστήριο: “Άνθρωποι και ζώα-μία σχέση αλληλεξάρτησης”
Με την τεχνική της ιδεοθύελλας δημιουργήσαμε τον αρχικό εννοιολογικό χάρτη με κεντρικό ερώτημα «Ζώα που μας προσφέρουν τροφή», χειρόγραφα και στην εφαρμογή coggle.


Στη συνέχεια, διαμοιράσαμε εικόνες με ζώα και τα προϊόντα που παράγουν. Οι μαθητές/τριες παρατήρησαν τις εικόνες και αντιστοίχησαν κάθε προϊόν στο σωστό ζώο. Ζωγράφισαν το ζώο που πίστευαν ότι τους δίνει την πιο σημαντική τροφή και μετά δημιουργήσαμε ένα δεύτερο εννοιολογικό χάρτη με τις νέες γνώσεις που αποκτήσαμε σχετικά με τα προϊόντα που μας παρέχει το κάθε ζώο.
Έπειτα δημιουργήσαμε τον τρίτο εννοιολογικό χάρτη “Τι προσφέρει ο άνθρωπος στα ζώα”. Από την σύγκριση των εννοιολογικών χαρτών καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι υπάρχει μια πολύ στενή και αλληλένδετη σχέση ανάμεσα στον άνθρωπο, στα ζώα και στο περιβάλλον.
2ο Εργαστήριο: “Ο ζωγράφος Σαγκάλ μας μιλάει για την σχέση αλληλεξάρτησης μεταξύ ανθρώπου και ζώων”
Προβάλαμε στην ολομέλεια τον πίνακα ζωγραφικής του Σαγκάλ “Εγώ και το χωριό”

Ως μεθοδολογικό εργαλείο χρησιμοποιήθηκε η στοχαστική προσέγγιση έργων τέχνης: “μοντέλο” D.Perkins για συστηματική παρατήρηση και ανάλυση του συγκεκριμένου έργου τέχνης, μέσα από τέσσερις διαδοχικές φάσεις: “παρατηρώ”, “σκέφτομαι δηκιουργικά”, “σκέφτομαι κριτικά” και “σκέφτομαι ολιστικά”. Κάθε φάση ενεργοποιεί με διαφορετικό τρόπο τη στοχαστική διάθεση του μαθητή/τριας. Μετά την επεξεργασία του πίνακα οι μαθητές/τριες απέδωσαν το μήνυμα που θέλει να στείλει ο Σαγκάλ “Υπάρχει μία σχέση αλληλεξάρτησης μεταξύ ανθρώπου και ζώων” και ζωγράφισαν με τον δικό τους τρόπο τον πίνακα.
3ο Εργαστήριο: “Σέβομαι τα ζώα – Δεν τα υπερεκμεταλλεύομαι”
Παρακολουθήσαμε εικόνες σε pdf που απεικόνιζαν ζώα στο φυσικό τους περιβάλλον και ζώα σε βιομηχανικές μονάδες παραγωγής. Οι μαθητές/τριες παρατήρησαν και αναγνώρισαν τις εικόνες που τα ζώα εκτρέφονταν στο φυσικό τους περιβάλλον σε αντιδιαστολή με εκείνες που τα ζώα στερούνταν την ελευθερία τους. Μέσα από ενδεικτικές ερωτήσεις, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι κάποια ζώα που απεικονίζονταν στις εικόνες τα εκτρέφει ο άνθρωπος στο φυσικό τους περιβάλλον, ενώ κάποια άλλα τα εκτρέφει σε βιομηχανικές μονάδες παραγωγής ζώων. Τέθηκαν ερωτήματα, όπως… γιατί νομίζετε ότι συμβαίνει αυτό; – πως σας φαίνονται οι συνθήκες που επικρατούν στις μονάδες εκτροφής; – τι επιπτώσεις νομίζετε ότι μπορεί να έχει αυτό για τα ζώα; Στην συνέχεια αποτύπωσαν με ζωγραφική ζώα που ζουν ελεύθερα και ζώα που ζουν σε μονάδες εκτροφής.
4ο Εργαστήριο: “Και τα ζώα έχουν δικαιώματα”
Θέσαμε στην ολομέλεια τον εξής προβληματισμό: Έχουν τα ζώα εκτροφής δικαιώματα σε μια καλύτερη ζωή και σε καλύτερες συνθήκες διαβίωσης; Τι νομίζετε; Αφού ακούστηκαν όλες οι ιδέες και οι απόψεις των μαθητών/τριών παρουσιάσαμε οπτικοποιημένο το κείμενο της Οικουμενικής Διακήρυξης των Δικαιωμάτων των Ζώων. Τα παιδιά είχαν ήδη προβλέψει τα περισσότερα δικαιώματα. Στην συνέχεια κάθε μαθητής/τρία ζωγράφισε όσα δικαιώματα θυμόταν και θεωρούσε πιο σημαντικά. Κλείνοντας, υποσχεθήκαμε ότι θα φροντίζουμε και θα προστατεύουμε όλα τα ζωάκια, ώστε να ζουν με ασφάλεια, αγάπη και σεβασμό, όπως τους αξίζει.