Τα δύο διδακτικά σενάρια στα οποία γίνεται αναφορά παρακάτω, πραγματοποιήθηκαν για δύο συνεχόμενες ημέρες στο 15ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο Κομοτηνής από φοιτήτριες Γ έτους, του ΤΕΕΠΗ Δ.Π.Θ.
Ακολουθήθηκαν, σύμφωνα με το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών του Νηπιαγωγείου, τα 5 Στάδια για την Πορεία Ανάπτυξης των Διδακτικών Σεναρίων:
Α φάση: Εξοικείωση
Β φάση: Επισκόπηση
Γ Φάση: Επεξήγηση
Δ Φάση: Εμπλουτισμός
Ε Φάση: Εκτίμηση
΄Ολα όσα περιγράφονται είναι αποσπασματικά και ενδεικτικά της πορείας των δύο διδακτικών σεναρίων, σύμφωνα με το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών του Νηπιαγωγείου.
Τμήμα 2ο
ΤΙΤΛΟΣ ΣΕΝΑΡΙΟΥ: Οι βοηθοί του Antoon
Μαθησιακό Περιεχόμενο
Κυρίαρχο θεματικό πεδίο:
Α ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΠΕΔΙΟ: ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ :
Α1: ΓΛΩΣΣΑ
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΥΠΟΕΝΟΤΗΤΕΣ:
Α1.1. Προφορική επικοινωνία
- i) Κατανόηση και παραγωγή πληροφορικών κειμένων
Α.1.2. Γραπτή Επικοινωνία
i). Κατανόηση γραπτών κειμένων και εμπλοκή σε πρακτικές ανάγνωσης
iii) Έννοιες και συμβάσεις γραπτού κειμένου
Α.1.3. Πολυγλωσσική Επικοινωνία
- i) Ενθάρρυνση της χρήσης των γλωσσών κατά την κατανόηση και την παραγωγή προφορικών κειμένων.
Εμπλεκόμενα Θεματικά Πεδία και Θεματικές Ενότητες-Υποενότητες:
Β ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΠΕΔΙΟ : ΠΑΙΔΙ, ΕΑΥΤΟΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ :
Β.1 ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΥΠΟΕΝΟΤΗΤΕΣ :
Β.1.1 Αίσθηση Εαυτού
i) Θετική αυτοεικόνα
ii) Αυτονομία και αλληλεξάρτηση
iii) Ανάπτυξη θετικής στάσης και δεκτικότητας απέναντι στη μάθηση
Β.1.2 Συναισθηματική Επίγνωση
i) Αντίληψη συναισθημάτων
Β.1.3 Διαπροσωπικές Σχέσεις
i) Αλληλεπίδραση – Επικοινωνία
ii) Ανάπτυξη και διατήρηση σχέσεων
Δ. ΠΑΙΔΙ, ΣΩΜΑ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΕΚΦΡΑΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ :
Δ.2 ΤΕΧΝΕΣ
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΥΠΟΕΝΟΤΗΤΕΣ :
Δ.2.1 Εικαστικές Τέχνες
i) Εικαστική μορφή και σύνθεση
Δ.2.2 Θεατρική Τέχνη
i. Θεατρική έκφραση και αλληλεπίδραση |
A φάση: Εξοικείωση
Το βιβλίο που επιλέχθηκε είναι το «Ρούλα η ακριδούλα», του KRINGS ANTOON
Η γαντόκουκλα που λειτουργεί ως βοηθός της νηπιαγωγού.
Στη Β φάση της επισκόπησης, τα παιδιά δίνουν απαντήσεις στο ερώτημα τι γνωρίζουν για το τέλος ενός παραμυθιού οι οποίες καταγράφονται στην πρώτη στήλη του πίνακα KWLH.
Στην Γ Φάση: Επεξήγηση, μετά την ανάγνωση του παραμυθιού, στη στήλη W έγινε καταγραφή των απαντήσεων των παιδιών στο ερώτημα πώς θα βρούνε το τέλος της ιστορίας. Δηλαδή ότι χρειάζεται να εργαστούν ομαδικά. να δημιουργήσουν ήρωες και ένα κείμενο και να ζωγραφίσουν εικόνες.
Στην Γ φάση της επεξήγησης, τα παιδιά χωρίστηκαν τυχαία σε 2 ομάδες. Η κάθε ομάδα θα ζωγραφίσει το τέλος της και έπειτα θα φωνάξει τη νηπιαγωγό για να γράψει ό,τι χρειάζεται .
Το Τελικό παραγόμενο έργο των 2 ομάδων των παιδιών
Στην 5η φάση της εκτίμησης, το διάγραμμα kwlh έχει συμπληρωθεί και στις 2 τελευταίες στήλες του.
Καταγράφονται στην 3η στήλη του πίνακα KWLH, οι απαντήσεις των παιδιών σε ερωτήματα του τύπου:»,« Γιατί το κάναμε όλο αυτό;», « Πόσες εκδοχές τέλους του παραμυθιού, κάναμε και τι γινόταν στο καθένα ; » « Σε τι μοιάζουν τα τέλη μας και σε τι διαφέρουν;”
Στην 4η στήλη του πίνακα KWLH, καταγράφονται οι απαντήσεις των παιδιών σε ερωτήματα του τύπου:« Πώς τα κάναμε όλα αυτά; Πώς δουλέψαμε; »κλπ.
Τμήμα 1ο
ΤΙΤΛΟΣ ΣΕΝΑΡΙΟΥ: Οι περιπέτειες της Σούλας Μελισσούλας.
Μαθησιακό Περιεχόμενο
Κυρίαρχο θεματικό πεδίο:
Α. Παιδί και Επικοινωνία
Θεματική ενότητα:
A.1 Γλώσσα
Υποενότητα:
Α.1.1 Προφορική Επικοινωνία
Α.1.2 Γραπτή Επικοινωνία
Α.2 Τεχνολογίες της επικοινωνίας και της πληροφορίας
Εμπλεκόμενο θεματικό πεδίο:
Β. Παιδί Εαυτός και Κοινωνία
Θεματική ενότητα:
Β.1 Προσωπική και κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη
Υποενότητες:
Β.1.2 Συναισθηματική επίγνωση
Β.1.3 Διαπροσωπικές σχέσεις
Εμπλεκόμενο θεματικό πεδίο:
Δ. Παιδί ,Σώμα, Δημιουργία και Έκφραση
Θεματική Ενότητα:
Δ.2 Τέχνες
Υποενότητα:
Δ.2.1 Εικαστικές Τέχνες
Το βιβλίο που επιλέχθηκε είναι «Το Κοριτσάκι και η Μέλισσα» της Alison Jay
Η γαντόκουκλα που λειτουργεί ως βοηθός της νηπιαγωγού.
Β φάση: Επισκόπηση. Αρχίζει να συμπληρώνεται ο πίνακας KWLΗ. Στο Κ (γνωρίζω) αναφέρουμε τις γνώσεις των παιδιών για τα τέλη των παραμυθιών.
Στην Γ φάση της επεξήγησης αποφάσισαν και εργάστηκαν σε ομάδες:
Ε Φάση: Εκτίμηση,
Στην ολομέλεια διεξάγεται συζήτηση με την προτροπή της νηπιαγωγού, και γίνεται καταγραφή των απαντήσεων των παιδιών, στι διάγραμμα kwlh.
Στήλη L ,συμπληρώνουμε τι μάθαμε;
Στήλη Η καταγράφουμε πώς το μάθαμε;
Ολοκληρωμένος ο πίνακας KWLH:
Σημείωση:
Η τεχνική διδασκαλίας KWLH είναι μια καλή μέθοδος για να βοηθήσει τους μαθητές να αξιοποιήσουν προηγούμενες γνώσεις και να τις προσθέσουν σε αυτήν την κατανόηση καθώς διαβάζουν και στοχάζονται.
Το KWLH σημαίνει: (K-what do I know; W- what do I want to know; L- what have I learned; H- how can I learn more.)
- Κ: Τι ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ οι μαθητές για το θέμα.
- W: Τι θέλουν να μάθουν.
- L: Τι ΜΑΘΑΙΝΟΥΝ καθώς διαβάζουν.
- H– ΠΩΣ μπορούν να μάθουν περισσότερα (περισσότερες πηγές όπου μπορούν να βρεθούν πρόσθετες πληροφορίες).
Πρόσφατα σχόλια