Η γνωριμία με το “Graphic Novel”, ένα νέο αφηγηματικό είδος

1

Στις 23/5/2024 οι μαθητές του Ε1 με τον δάσκαλό τους, τον κ. Γιαλαμά Αντώνη, επισκέφτηκαν τη Δημόσια Βιβλιοθήκη της πόλης μας για να παρακολουθήσουν ένα ενδιαφέρον εκπαιδευτικό Πρόγραμμα με θέμα «Graphic Novel”, ένα νέο αφηγηματικό είδος που ολοένα κερδίζει την αγάπη μικρών και μεγάλων.

5Ωστόσο, θα πρέπει να τονίσουμε πως αν ανατρέξουμε στο παρελθόν, θα θυμηθούμε  πως κυριαρχούσε η άποψη πως δεν αποτελούν λογοτεχνικό είδος.  Με τα χρόνια όμως και με έρευνες που έχουν γίνει στο εξωτερικό από μεγάλα πανεπιστήμια και φορείς που ασχολούνται με τη συγγραφή βιβλίων, φάνηκε πως τα comics παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην πνευματική ανάπτυξη των παιδιών και των εφήβων, καθώς προσφέρουν δύο πολύ σημαντικά στοιχεία που η λογοτεχνίαδεν τα παρέχει.

 

 Πρώτον, θα πρέπει ο εγκέφαλος του αναγνώστη comics να μπορέσει να συνδυάσει2 κείμενο με εικόνα και να εξηγήσει όλα τα στοιχεία που του δίνονται, ώστε να αντιληφθεί την εξέλιξη της ιστορίας. Δεύτερον, και εξίσου σημαντικό, είναι η ικανότητα κατανόησης μεγάλων σε έκταση κειμένων και η άνεση που αισθανόμαστε ως αναγνώστες με αυτό. Αποτελεί, λοιπόν, μια νέα διάσταση της «λογοτεχνίας» που συνδυάζει τον Λόγο με την Εικόνα. Δημιουργοί και εκδότες πειραματίζονται με τις δυνατότητες των κόμικς, αρκετά συχνά δανειζόμενοι την «αίγλη» κλασικών λογοτεχνικών κειμένων. Οι εκπαιδευτικοί βρίσκουν σε αυτό ένα «εργαλείο/μέσο», αρωγό στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Οι μαθητές μπόρεσαν να λάβουν απαντήσεις στα ερωτήματά τους.

Μερικά από τα ερωτήματα που έθεσαν οι μαθητές μας ήταν:

«Σε τι διαφέρει από τα απλά λογοτεχνικά κείμενα και βιβλία;»

«Είναι εύκολο στη δημιουργία του;»

6Επιπλέον, είχαν την ευκαιρία να δημιουργήσουν το δικό τους έργο, αξιοποιώντας τη γνώση που έλαβαν. Τα γραφικά, τα φανταχτερά χρώματα, οι έξυπνοι διάλογοι και οι εικόνες των Graphic Novels που είναι γεμάτες ενέργεια και δράση, “κέντρισαν” το έντονο ενδιαφέρον των παιδιών. Οι μαθητές εργάστηκαν με κέφι και σε ομάδες, μελέτησαν αρκετά εικονογραφημένα μυθιστορήματα και στη ακολούθως προσπάθησαν να συσχετίσουν εικόνες και κείμενα, δημιουργώντας τις δικές τους σύντομες εικονογραφημένες ιστορίες που όντως ήταν πρωτότυπες και εφευρετικές,  αφού η φαντασία έλαβε δράση!        3