ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ

ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
15ου ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΕΥΟΣΜΟΥ (ΕΑΕΠ)

Αγαπητοί γονείς,
Η σχολική μονάδα είναι ένας χώρος όπου καθημερινά οι μαθητές περνούν πολλές ώρες κατά τις οποίες: μαθαίνουν, δημιουργούν, συνεργάζονται, παίζουν, χαίρονται αλλά αντιμετωπίζουν και δυσκολίες. Η ανάγκη δημιουργίας κατάλληλων προϋποθέσεων ώστε να πραγματοποιηθεί αποτελεσματικότερα η εκπαιδευτική διαδικασία και το σχολείο να λειτουργεί ως μια κοινότητα αγωγής, οδήγησε στη θέσπιση Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας. Κοινός στόχος όλων των συμμετεχόντων στην σχολική κοινότητα είναι όχι μόνο η πρόοδος των μαθητών, αλλά και η υιοθέτηση σημαντικών αξιών, όπως η συνεργασία και η αλληλεγγύη, ο αμοιβαίος σεβασμός, η αποδοχή της ιδιαιτερότητας του «άλλου», ο σεβασμός όλων σε κοινούς συμφωνημένους κανόνες, η περιβαλλοντική συνείδηση, η αγωγή υγείας κ.λπ. Μερικοί από αυτούς τους κανόνες είναι οι εξής:

Ώρα προσέλευσης-αποχώρησης των μαθητών

Προσέλευση Αποχώρηση
Πρωινή Ζώνη 7:00-7:15 –
Ημερήσιο σχολείο 7:55-8:10 14:00
Ολοήμερο σχολείο – 15:30 – 16:15

Τακτικό Ωράριο του Σχολείου

1η ώρα 8:10
2η ώρα 8:55
1ο διάλειμμα 9:40
3η ώρα 10:00
4η ώρα 10:45
2ο διάλειμμα 11:30
5η ώρα 11:45
3ο διάλειμμα 12:25
6η ώρα 12:35
4ο διάλειμμα 13:15
7η ώρα 13:20

Η φοίτηση των μαθητών

Το Σχολείο αποτελεί το φυσικό χώρο αγωγής και μάθησης, γιατί ακριβώς εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις συγκεκριμένης κι οργανωμένης προσπάθειας για την επίτευξη των στόχων της αγωγής. Γι’ αυτό πρέπει η συμμετοχή των μαθητών να είναι τακτική, και συστηματική. Η ελλιπής φοίτησή τους και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, δυσχεραίνει την πρόοδο τους.
• Η φοίτηση των μαθητών, σύμφωνα με την ισχύουσα Νομοθεσία, είναι υποχρεωτική.
• Οι μαθητές τηρούν το ωράριο του καθημερινού προγράμματος. Η απουσία από τα μαθήματα δικαιολογείται μόνον όταν συντρέχει σοβαρός λόγος (ασθένεια, έκτακτα οικογενειακά γεγονότα κ.ά.).
• Σε περίπτωση που κάποιος γονέας χρειαστεί, για ειδικό λόγο, να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως το δάσκαλο της τάξης.
• Για τη συμμετοχή των μαθητών στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, καθώς και τις αθλητικές δραστηριότητες του σχολείου, είναι οπωσδήποτε απαραίτητη η συμπλήρωση Ατομικού Δελτίου Υγείας .
Άφιξη στο σχολείο

• Η άφιξη όσων παρακολουθούν την πρωινή ζώνη γίνεται από τις 7.00 έως 7.15. Την πρωινή ζώνη παρακολουθούν μόνο όσοι μαθητές παραμένουν και στο ολοήμερο απογευματινό πρόγραμμα του σχολείου.
• Η άφιξη των υπολοίπων μαθητών γίνεται από τις 7.55 έως τις 8.10. Στη συνέχεια η είσοδος του σχολείου κλείνει για λόγους ασφαλείας.
• Η έγκαιρη προσέλευση βοηθά στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου. Οφείλουν να τηρούν απαρέγκλιτα την ώρα έναρξης των μαθημάτων και κάθε άλλης σχολικής εκδήλωσης (πρωινή προσευχή, εορταστικές εκδηλώσεις, εκπαιδευτικές εξορμήσεις, εκδρομές κ.ά.).
• Σε περίπτωση που κάποιος μαθητής καθυστερήσει δικαιολογημένα έρχεται στο σχολείο συνοδευόμενος από τον κηδεμόνα του κατά τη διάρκεια του 1ου διαλείμματος και όχι στη διάρκεια του 1ου διδακτικού δίωρου.
• Οι ενήλικες που συνοδεύουν τα παιδιά τους το πρωί, αφού βεβαιωθούν ότι εισήλθαν στο προαύλιο, αποχωρούν αμέσως μόλις χτυπήσει το κουδούνι της έναρξης των μαθημάτων.
• Οι μαθητές αφήνουν την τσάντα τους στην αίθουσα διδασκαλίας, κατεβαίνουν στο προαύλιο και παρατάσσονται για την πρωινή προσευχή και τις ανακοινώσεις (κανένας μαθητής δεν παραμένει στην αίθουσα διδασκαλίας).
• Σε περίπτωση που ο καιρός δεν επιτρέπει τη σύνταξη των τμημάτων έξω στην αυλή, οι μαθητές και μόνο τότε, παραμένουν στην αίθουσα καθισμένοι στη θέση τους και προετοιμάζονται για την έναρξη των μαθημάτων.
Προσευχή – Εκκλησιασμός

Eκπαιδευτικοί και μαθητές συμμετέχουν στην πρωινή προσευχή με σεβασμό. Κάθε μαθητής στέκεται στο σημείο που έχει οριστεί να βρίσκεται η τάξη του.
Αλλόθρησκοι και ετερόδοξοι μαθητές έχουν δικαίωμα να μη μετέχουν στην πρωινή προσευχή, οφείλουν όμως να βρίσκονται στο χώρο του σχολείου όσο αυτή διαρκεί και να σέβονται την ιερότητα της στιγμής.
Εκκλησιασμός των μαθητών γίνεται μία φορά το μήνα συνοδεία των εκπαιδευτικών του κάθε τμήματος. Οι ετερόδοξοι μαθητές έρχονται στο σχολείο μετά τον εκκλησιασμό.

Διάλειμμα
• Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού κι ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων, αλλά και χρόνος ικανοποίησης σωματικών αναγκών.
• Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές βγαίνουν στο προαύλιο. Δεν επιτρέπεται η παραμονή τους στις αίθουσες ή στους διαδρόμους. Σε περίπτωση κακοκαιρίας ορίζεται από τους δασκάλους ο χώρος παραμονής των μαθητών. Κανένας και για κανένα λόγο δε μένει μέσα στην αίθουσα μόνος του.
• Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται στα διαλείμματα για την αποφυγή ατυχημάτων. Οι μαθητές παίζουν και κινούνται στους χώρους που τους έχουν υποδειχθεί και ακολουθούν τις οδηγίες των εφημερευόντων εκπαιδευτικών του Σχολείου και του συγκροτήματος.
• Δεν επιτρέπεται καμιάς μορφής βία (λεκτική – σωματική). Θα πρέπει να συμπεριφέρονται φιλικά, να παίζουν χωρίς να τσακώνονται και να ενημερώνουν τους εφημερεύοντες αν εντοπίσουν ότι κάποιοι μαθητές ασκούν ή δέχονται πειράγματα ή άλλου είδους βία.
• Χρησιμοποιούν μόνο τις τουαλέτες των μαθητών σύμφωνα με το φύλο τους και τηρούν τους στοιχειώδεις κανόνες υγιεινής (π.χ. τα χαρτιά στους κάδους, τακτικό πλύσιμο χεριών, κλείσιμο της βρύσης). Δεν εισέρχονται σε τουαλέτες άλλου φύλου ούτε σε αυτές των εκπαιδευτικών. Δεν ενοχλούν συμμαθητές που χρησιμοποιούν παράλληλα το χώρο.
• Μόλις χτυπήσει το κουδούνι για μάθημα προσέρχονται στην αίθουσα χωρίς να τρέχουν ή να σπρώχνονται (ή παραμένουν σε γραμμές στο προαύλιο σε περίπτωση που έχουν Γυμναστική).
• Κατά την άνοδό τους από τα σκαλοπάτια, κινούνται από τη δεξιά μεριά, χωρίς φυσικά να τρέχουν. Το ίδιο πράττουν και στην κάθοδό τους, ώστε να αποτρέπονται τα ατυχήματα.
Αποχώρηση από το σχολείο
• Οι μαθητές δε φεύγουν σε καμία περίπτωση πριν από τη λήξη των μαθημάτων χωρίς άδεια. Αν παρουσιαστεί ανάγκη αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου, γίνεται πάντοτε με τη συνοδεία γονέα ή κηδεμόνα και φυσικά αφού ενημερωθεί γι’ αυτό ο δάσκαλος της τάξης ή ο διευθυντής.
• Η ευθύνη για την ασφάλεια των παιδιών μετά το ωράριο λειτουργίας ανήκει αποκλειστικά στο γονέα ή κηδεμόνα. Οι γονείς-κηδεμόνες είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν το ωράριο των παιδιών τους και να ενημερώνονται για οτιδήποτε έχει σχέση με αυτό από τις ανακοινώσεις του σχολείου.
• Οι μαθητές που συνοδεύονται καθημερινά, κατά την αποχώρησή τους δε φεύγουν ποτέ από το σχολείο ασυνόδευτοι αν ο κηδεμόνας τους κάποια μέρα καθυστερήσει.
• Η αποχώρηση των μαθητών από το σχολείο γίνεται ως εξής:
Με τη λήξη του 7ωρου στις 14.00 από τις εξόδους του σχολείου.
Μαθητές που είναι εγγεγραμμένοι στο Ολοήμερο Πρόγραμμα, στις 3.30 ή στις 4.15 σύμφωνα με την εξ αρχής δήλωση των γονέων-κηδεμόνων τους για την ακριβή ώρα αποχώρησής τους.
• Οι ενήλικες που συνοδεύουν τους μαθητές κατά την αποχώρησή τους, τους περιμένουν έξω από τις εισόδους του σχολείου και πρέπει να προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή τους. Κάθε καθυστέρηση δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών που ολοκληρώνουν το πρόγραμμά τους, αλλά και για όσους συνεχίζουν το μάθημα.
• Οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν την τελευταία ώρα αποχωρούν από την τάξη αφού έχουν αποχωρήσει όλοι οι μαθητές από αυτή.

Συμπεριφορά – Υποχρεώσεις Μαθητών

Μια από τις βασικές αποστολές της εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι και η σωστή αγωγή των παιδιών. Για το λόγο αυτό, τα παιδιά οφείλουν να ακολουθούν τους κανόνες της σχολικής μας κοινότητας.
• α. Οφείλουν να φέρονται με σεβασμό και ευγένεια προς τους συμμαθητές τους και το εκπαιδευτικό προσωπικό.
• β. Οι μαθητές οφείλουν να σέβονται το δικαίωμα των συμμαθητών τους για μάθηση.
• γ. Η παρακολούθηση και η συμμετοχή τους στη μαθησιακή διαδικασία είναι υποχρεωτική, όπως επίσης και η ολοκλήρωση της καθημερινής εργασίας που τους ανατίθεται για το σπίτι.
• δ. Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να φέρνουν στο σχολείο αντικείμενα πολύτιμα ή επικίνδυνα.
• ε. Απαγορεύεται η χρήση των κινητών τηλεφώνων και ηλεκτρονικών παιχνιδιών στο χώρο του σχολείου.
• στ. Οφείλουν να σέβονται το σχολικό χώρο και να φροντίζουν ώστε να παραμένει καθαρός.
• ζ. Η προστασία του σχολικού κτιρίου και της περιουσίας του είναι υπόθεση όλων μας.

Επισκέψεις – γιορτές

Αποτελούν μέρος της σχολικής ζωής και βοηθούν στην αποτελεσματική πραγματοποίηση του σχολικού έργου, γι’ αυτό οι μαθητές απουσιάζουν από αυτές μόνο αν έχουν σοβαρό λόγο. Κατά τη διάρκειά τους η συμπεριφορά τους κι οι υποχρεώσεις τους είναι ανάλογες, όπως και στο σχολικό πρόγραμμα. Σε περίπτωση επίσκεψης τηρείται το σχολικό ωράριο, ενώ σε περίπτωση γιορτής το ωράριο διαμορφώνεται. Για παράδειγμα στις Εθνικές γιορτές ορίζουμε τη διάρκεια της γιορτής και δε λειτουργεί το Ολοήμερο.

Γονείς – κηδεμόνες

Οι κηδεμόνες μπορούν και πρέπει να ενημερώνονται τακτικά για την πρόοδο και συμπεριφορά του παιδιού τους από το δάσκαλο της τάξης. Εκείνος ορίζει ημερομηνία κι ώρα τακτικής συνάντησης κι επικοινωνίας.
• Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις που μεταφέρουν οι μαθητές (ή αναρτώνται στον πίνακα ανακοινώσεων ) κι ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του σχολείου.
• Οφείλουν ακόμη να γνωστοποιούν στο δάσκαλο της τάξης και στο διευθυντή κάθε ιδιαιτερότητα που αφορά τη σωματική και ψυχική υγεία του μαθητή.
• Κανένας ενήλικας δεν έχει δικαίωμα να επιπλήττει ή να τιμωρεί ή να νουθετεί άλλο παιδί εκτός της οικογένειάς του στο χώρο του σχολείου. Για οποιοδήποτε θέμα προκύψει ενημερώστε το δάσκαλο της τάξης ή το διευθυντή οι οποίοι και θα διευθετήσουν το θέμα.
• Γενικότερα κανένας ανήλικος ή ενήλικος δεν έχει δικαίωμα να βρίσκεται στο κτίριο ή στο προαύλιο του σχολείου χωρίς να έχει πάρει άδεια.
• Αν κάποιος από τους γονείς του μαθητή δεν έχει την κηδεμονία του πρέπει να ενημερωθεί άμεσα το σχολείο.
• Σε περίπτωση απουσίας μαθητή είναι καλό να ενημερώνεται έγκαιρα το σχολείο, όπως επίσης και το σχολείο επικοινωνεί με την οικογένεια ιδιαίτερα σε περίπτωση μακροχρόνιας ή επαναλαμβανόμενης απουσίας. Τα τηλέφωνα του σχολείου (2310759117 / 2310559072) είναι στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε ενημέρωση. Παρακαλούμε βεβαιωθείτε ότι οι δάσκαλοι έχουν τα σωστά τηλέφωνά σας.
Παιδαγωγικές συναντήσεις
Οι παιδαγωγικές συναντήσεις με τους γονείς-κηδεμόνες ορίζονται και ανακοινώνονται από το δάσκαλο του κάθε τμήματος. Οι γονείς-κηδεμόνες του κάθε παιδιού οφείλουν να παρευρίσκονται σ’ αυτές, να ανταποκρίνονται και να συνεργάζονται με το δάσκαλο προς όφελος του παιδιού.
Βασική προϋπόθεση για την αποτελεσματική λειτουργία του κανονισμού είναι η συνεργασία: Μαθητών – Εκπαιδευτικών – Γονέων.