ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Φροντίζω το Περιβάλλον -Θεματική ενότητα: Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ -ΜΑΡΤΙΟΣ
Τίτλος : «Της Γης τα δάση αγαπώ, τα προστατεύω όσο μπορώ »
1ο Εργαστήριο
Τίτλος: «Τι γνωρίζουμε για το δάσος;»
1η Δραστηριότητα:
Διαβάζοντας το παραμύθι ” Μια φορά κι έναν καιρό σε ένα δάσος μαγικό…. “ των Εκδόσεων “Παιδιά εν Δράσει”, συζητάμε και λέμε τις εντυπώσεις μας. Αποφασίζουμε με τα παιδιά να ασχοληθούμε με το δάσος και να δούμε τι ξέρουμε και τι μπορούμε να μάθουμε.
“Μια φορά και έναν καιρό…σε ένα δάσος μαγικό”
2η Δραστηριότητα:
Από τυχόν επισκέψεις τους με τους γονείς τους , εκπομπές που είδαν στην τηλεόραση, παραμύθια και διηγήσεις,
συγκεντρώνουμε τις γνώσεις τους, τις καταγράφουμε και τις τοποθετούμε σε ένα ιστόγραμμα, με τίτλο: “Τι γνωρίζουμε για το δάσος”. Επίσης, κάποια παιδιά μας λένε και τι θα ήθελαν να μάθουν για το δάσος. Έτσι, δημιουργούμε έναν εννοιολογικό χάρτη.
3η Δραστηριότητα:
Η εκπαιδευτικός προβάλει το βίντεο με τίτλο: Βόλτα στο δάσος και ζητάει από τους μαθητές να καταγράψουν ήχους και εικόνες
4η Δραστηριότητα:
Τέλος ζητάμε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν το δάσος όπως αυτά το φαντάζονται.
2ο Εργαστήριο
Τίτλος: «Ποιος άλλος μένει στα δάσος;»
1η Δραστηριότητα:
Τα ζώα του δάσους μας παρουσιάζονται μέσα από το
πολύ ωραίο παραμύθι του ΚΠΕ Καστοριάς «ποιος άλλος μένει εδώ;»
2η Δραστηριότητα:
Μαθαίνουμε αινίγματα για τα ζώα του δάσους.
3η Δραστηριότητα:
«Όταν στο δάσος περπατώ, ποιον συναντώ;»
Φύλλο εργασίας.
4η Δραστηριότητα:
Τα παιδιά αντιστοιχίζουν τα ζώα του δάσους με τα ίχνη που αφήνουν στο χώμα. Δοκιμάζουν να αφήσουν ίχνη ζώων σε πλαστελίνη και παρατηρούν. Τέλος, συμπληρώνουν αντίστοιχο φύλλο εργασίας.
3ο Εργαστήριο
Τίτλος: «Η προσφορά και τα οφέλη του δάσους»
1η Δραστηριότητα:
Γιατί είναι πολύ χρήσιμο το δάσος για τη ζωή μας; Δείχνουμε εικόνες στα παιδιά και συζητάμε για τα οφέλη του δάσους στη ζωή του πλανήτη μας (οξυγόνο, καθαρό περιβάλλον, ξυλεία, φρούτα, καρπούς, φάρμακα, σπίτι για τα ζωάκια, κ.λ.π.).
2η Δραστηριότητα:
Παρακολουθούμε βίντεο για το πώς φτιάχνεται και πώς ανακυκλώνεται το χαρτί.
3η Δραστηριότητα:
Ακούμε το τραγούδι βασισμένο στο ποίημα του Γιάννη Κρόκου
συμφωνία με ένα δέντρο
ΣΥΜΦΩΝΙΑ Μ’ ΕΝΑ ΔΕΝΤΡΟ – Ιωάννα & Βασίλης (κινούμενο σχέδιο)
4η Δραστηριότητα:
Τα παιδιά ζωγραφίζουν μία εικόνα από το ποίημα.
4ο Εργαστήριο
Τίτλος: «Κίνδυνοι που απειλούν το δάσος και πώς μπορούμε να το προστατεύσουμε
1η Δραστηριότητα:
Παρακολουθούμε το βίντεο με το παραμύθι: “Το μικρό λυκάκι φροντίζει το δάσος” του Antoon Krings σε απόδοση του Φίλιππου Μανδηλαρά και καταλαβαίνουμε πόσο σημαντικό είναι το δάσος για τη ζωή μας και τον πλανήτη μας. Έτσι λοιπόν, λέμε κι εμείς τις δικές μας ιδέες σχετικά με το τι μπορούμε να κάνουμε για να το προστατεύσουμε.
Αφήγηση Παραμυθιών: Το μικρό λυκάκι φροντίζει το δάσος
2η Δραστηριότητα:
Παρακολουθούμε βίντεο και εικόνες σχετικά με τους κινδύνους που απειλούν το δάσος και έπειτα το σχολιάζουμε.
Καταστροφή των δασών Παπανικολάου Αλεξάνδρα
3η Δραστηριότητα:
Παρατηρούμε στον πίνακα του G. W. Backhouse φοβισμένα ζώα που προσπαθούν να ξεφύγουν από πυρκαγιά, και σχολιάζουμε τι συμβαίνει, πώς νιώθουν τα ζώα και πώς ο καθένας μας.
5ο Εργαστήριο
Τίτλος: «Θα καλέσουμε την πυροσβεστική στο σχολείο μας»
1η Δραστηριότητα:
Παρακολουθούμε βίντεο για την πρόληψη πυρκαγιών στο δάσος και ακολουθεί συζήτηση.
Δασικές πυρκαγιές: Οδηγίες προστασίας
Δασικές πυρκαγιές: Οδηγίες προστασίας
2η Δραστηριότητα:
Τα παιδιά ενημερώνονται για τον αριθμό κλήσης της πυροσβεστικής υπηρεσίας και τον πληκτρολογούν στο τηλέφωνο που έχουμε κατασκευάσει για να τον απομνημονεύσουν.
Δημιουργούν αντίστοιχο φύλλο εργασίας.
3η Δραστηριότητα:
Το νηπιαγωγείο μας επισκέπτεται κλιμάκιο της πυροσβεστικής υπηρεσίας Λαμίας ύστερα από πρόσκληση των παιδιών και των νηπιαγωγών. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης τα παιδιά ενημερώθηκαν και άντλησαν πληροφορίες για το επάγγελμα του πυροσβέστη. Τέλος, τα παιδιά μεταμορφώθηκαν σε μικρούς πυροσβέστες.
Σκοπός αυτής της δράσης είναι η ανάδειξη της σημασίας της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας στην προστασία του ευρύτερου περιβάλλοντος και του δάσους από φυσικές καταστροφές και πυρκαγιές.
Τίτλος: «Αναλαμβάνουμε δράση – Αξιολόγηση»
1η Δραστηριότητα:
Αποφασίζουν να προβούν σε μια καμπάνια με στόχο να ενημερώσουν τους γονείς τους, για τους τρόπους προστασίας του δάσους ώστε να ευαισθητοποιηθούν για την αλλαγή κάποιων συνηθειών που δημιουργούν κινδύνους στο δάσος. Ακολουθεί συζήτηση.
2η Δραστηριότητα:
Αποφασίζουμε να συνεργαστούν τα 2 τμήματα και να δημιουργήσουν 2 διαφορετικές αφίσες για να μεταδώσουν το δικό τους μήνυμα. Οι αφίσες αναρτώνται στην αυλή του σχολείου και στο blog του σχολείου.
3η Δραστηριότητα:
Τέλος, δημιουργήθηκε ένα padlet με όσα έχουν μάθει τα παιδιά σε όλο το διάστημα του προγράμματος και απεστάλη στα mail των γονιών.
7ο Εργαστήριο
Τίτλος: «Βιωματική μάθηση εκτός τάξης!»
1η Δραστηριότητα:
Το νηπιαγωγείο με τη συνεργασία των γονιών, πραγματοποιούν εκπαιδευτική επίσκεψη στη μονάδα Διαχείρισης Εθνικών Πάρκων Παρνασσού, Οίτης και Προστατευόμενων Περιοχών που εδρεύει στα Λουτρά Υπάτης. Εκεί παρακολουθούν εκπαιδευτικά βίντεο και ενημερώνονται από του υπεύθυνους του κέντρου.
2η Δραστηριότητα:
Στη συνέχεια επισκέπτονται το πάρκο των Λουτρών Υπάτης όπου εκεί παρατηρούν τη φύση και τα ζώα που υπάρχουν εκεί.
3η Δραστηριότητα:
Τέλος, μέλη του ΟΦΥΠΕΚΑ επισκέπτονται τα παιδιά μέσα στο πάρκο όπου και παίζουν ομαδικά ψυχοκινητικά και βιωματικά παιχνίδια.