Θεματικά Πεδία Γ’: «Παιδί και θετικές επιστήμες» και Δ’: «Παιδί, σώμα,δημιουργία και έκφραση»
Θεματικές ενότητες Γ2: «Φυσικές επιστήμες» και Δ1: «Σώμα και κίνηση»
Υποενότητες Γ.2.1: «Ζωντανοί οργανισμοί, χαρακτηριστικά ζωντανών οργανισμών» και Δ.1.1 «Αντιληπτικο-κινητική μάθηση, Ανάπτυξη βασικών κινητικών δεξιοτήτων»
Τίτλος: «Το ανθρώπινο σώμα»
Η θεματική με την οποία ασχοληθήκαμε αυτό το διάστημα στην τάξη μας αφορά στο ανθρώπινο σώμα. Πιο συγκεκριμένα, μέσα από το υπό διερεύνηση θέμα στόχος είναι οι μαθητές και οι μαθήτριες να διακρίνουν τα χαρακτηριστικά και τις λειτουργίες των ανθρώπων, να προσδιορίζουν τη λειτουργία των αισθήσεων και των οργάνων στον άνθρωπο και να αποτυπώνουν το εσωτερικό του σώματος του ανθρώπινου οργανισμού. Ακόμα, να αναγνωρίζουν τα μέλη του σώματός τους, να παρατηρούν ότι το σώμα έχει δύο πλευρές και σταδιακά να διακρίνουν την αριστερή και τη δεξιά πλευρά, να διακρίνουν τα όρια του σώματος σε σχέση με τον «προσωπικό» και τον ευρύτερο χώρο και να καλλιεργήσουν τη δεξιότητα του οπτικοκινητικού συντονισμού.
Αρχικά, τα παιδιά συνεργάστηκαν με σκοπό τον σχεδιασμό του ανθρώπινου σώματος σε φυσικές διαστάσεις πάνω σε χαρτί του μέτρου. Ένα παιδί ξάπλωσε και οι συμμαθητές του σχεδίασαν το περίγραμμά του και το έβαψαν με τέμπερες. Αφού το παρατηρήσαμε, διακρίναμε τα μέλη που το απαρτίζουν και τραγουδήσαμε όλοι μαζί το τραγούδι του ΕΝΑ , ζωγραφίζοντας στη συνέχεια το σώμα μας, ο καθένας με τον δικό του τρόπο.
Σειρά είχαν οι 5 αισθήσεις, χάρη στις οποίες μπορούμε, όπως μάθαμε, να αντιληφθούμε τον κόσμο γύρω μας. Έτσι, είδαμε εκπαιδευτικές προβολές για αυτές και ζωγραφίσαμε για καθεμία ξεχωριστά (αυτά που μας αρέσει να βλέπουμε, να ακούμε, να οσφραινόμαστε, να αγγίζουμε και να γευόμαστε).
Παίξαμε στην παρεούλα ένα επιτραπέζιο παιχνίδι για τις 5 αισθήσεις, ακούσαμε πολλούς διαφορετικούς ήχους ζώων, μεταφορικών μέσων και ήχους της φύσης, προσπαθώντας να τους μαντέψουμε, παίξαμε πολλά εκπαιδευτικά παιχνίδια για τις αισθήσεις μας στον υπολογιστή της τάξης και τραγουδήσαμε το «Κεφάλι, ώμοι, γόνατα και δάχτυλα» κάνοντας παράλληλα τις αντίστοιχες κινήσεις.
Στο πλαίσιο της θεματικής εβδομάδας, τα παιδιά έφεραν από το σπίτι τους βιβλία σχετικά με το ανθρώπινο σώμα, τα οποία διαβάσαμε στην παρεούλα.
Στη συνέχεια, παρατηρήσαμε μέσα από τα βιβλία μας τον ανθρώπινο σκελετό και τα οστά από τα οποία αποτελείται, μιλήσαμε για τον ρόλο που διαδραματίζει στη στήριξη του σώματός μας και την προστασία των εσωτερικών μας οργάνων και φτιάξαμε μία χειροτεχνία συνθέτοντάς τον.
Μάθαμε πως και τα δόντια μας αποτελούν μέρος των οστών του σώματός μας. Είδαμε εκπαιδευτικά βίντεο και προβολές με τα μέρη του δοντιού και ενημερωθήκαμε για τον σωστό τρόπο με τον οποίο πρέπει να πλένουμε τα δόντια μας και να φροντίζουμε την υγεία μας. Ακόμα, ο καθένας μας έκανε μία χειροτεχνία με ένα χαρούμενο και ένα λυπημένο δοντάκι και έπαιξε ένα μικρό κουκλοθέατρο, κάνοντας τα δύο δοντάκια-ήρωες να συνομιλούν.
Την Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου επισκέφθηκε το σχολείο μας η οδοντιατρική ομάδα του Κέντρου Υγείας Αγίας Παρασκευής.
Τα παιδιά παρακολούθησαν μία εκπαιδευτική παρουσίαση για την υγιεινή των δοντιών μας.
Ο οδοντίατρος κύριος Κεφάλας τα εξέτασε.
Τέλος , τα παιδιά ενημερώθηκαν για τον σωστό τρόπο βουρτσίσματος των δοντιών μας.
Έπειτα, κολλήσαμε κάποια από τα βασικά εσωτερικά όργανα στο σχέδιο του ανθρώπινου σώματος που δημιουργήσαμε όλοι μαζί και ο καθένας έκοψε και κόλλησε τα μέρη του σώματος στη σωστή θέση, δημιουργώντας μία ατομική εργασία για το ανθρώπινο σώμα.
Ακόμα, παρακολουθήσαμε εκπαιδευτικά βίντεο για τη λειτουργία του πεπτικού συστήματος και διαβάσαμε το παραμύθι «Ο Μάκης Ενζυμάκης και η μάχη στο στομάχι» προκειμένου να καταλάβουμε καλύτερα αυτό που συμβαίνει στο σώμα μας κατά τη διαδικασία της πέψης.
Επίσης, μάθαμε να ξεχωρίζουμε το δεξί από το αριστερό μας χέρι παίζοντας πολλά κινητικά παιχνίδια στον χώρο και σχεδιάσαμε τις παλάμες μας, γράφοντας μέσα στην καθεμία «Αριστερό» και «Δεξί» προκειμένου να κατακτήσουμε την έννοια της αμφιπλευρικότητας.
Επιπλέον, παρατηρήσαμε την αποτύπωση του ανθρώπινου σώματος, και πιο συγκεκριμένα του προσώπου, στην τέχνη. Εντύπωση μας έκαναν τα παράξενα πρόσωπα του Πάμπλο Πικάσο, με τις ιδιαίτερες γραμμές και τα δυσανάλογα χαρακτηριστικά. Αποφασίσαμε να γίνουμε κι εμείς μικροί Πικάσο και να φτιάξουμε τα δικά μας περίεργα πρόσωπα, αντιμετωπίζοντας με φαντασία και δημιουργικότητα τη διαδικασία σύνθεσης ενός έργου τέχνης, όπως ο μεγάλος αυτός ζωγράφος. Καθώς ο Πικάσο μας ενθουσίασε, κάναμε και ένα εργαστήριο μάσκας με όνομα«Παράξενα πρόσωπα»,στηριζόμενοι στους πίνακές του.