Τον Νοέμβριο υλοποιήθηκε στην τάξη μας το πρώτο εργαστήριο δεξιοτήτων που ανήκει στη θεματική ενότητα “Φροντίζω το περιβάλλον”- Παγκόσμια τοπική και πολιτιστική κληρονομιά” με τίτλο “Κρυμμένα μυστικά στα σπίτια τα παλιά”. Σκοπός του συγκεκριμένου εργαστηρίου είναι οι μαθητές/μαθήτριες να έρθουν σε επαφή και να γνωρίσουν την παραδοσιακή αρχιτεκτονική, η οποία αποτελεί σημαντική πτυχή της πολιτιστικής ταυτότητας ενός τόπου. Μέσα σε ένα πλούσιο σε ερεθίσματα περιβάλλον, οι μαθητές/μαθήτριες καλύπτουν στόχους γνωστικούς, συναισθηματικούς, ψυχοκινητικούς, κοινωνικούς, επιστημονικούς, αισθητικούς και περιβαλλοντικούς. Εισάγονται στην έννοια της βιωσιμότητας και ορίζουν το ανθρωπογενές περιβάλλον, διακρίνουν τη σχέση ανθρώπων και κοινωνικού περιβάλλοντος και τη σχέση των ανθρώπινων κατασκευών με τη φύση, μέσω της ιστορίας, της γεωγραφίας, των οικονομικών και πολιτικών επιστημών.
Αρχικά, τα παιδιά παρατήρησαν τον χάρτη της Ελλάδας και συζητήσαμε για έννοιες όπως σύνορα, χώρα, γεωγραφικό διαμέρισμα, πόλη, περιοχή. Εντοπίσαμε την πόλη που μένουμε και την περιοχή του σχολείου μας και ζωγραφίσαμε με τις ξυλομπογιές μας τον ελληνικό χάρτη, βάζοντας στον κάθε νομό διαφορετικό χρώμα.
Στη συνέχεια, είδαμε εικόνες από σπίτια της πόλης και του χωριού, εντοπίσαμε ομοιότητες και διαφορές που παρουσιάζουν και ζωγραφίσαμε στο χαρτί μας σε αντιπαραβολή ένα σπίτι στην πόλη και ένα στο χωριό.
Είδαμε πλούσιο εκπαιδευτικό φωτογραφικό υλικό με σπίτια σε όλα τα μέρη της γης, συζητώντας για τις διαφορές που παρουσιάζουν από τα σπίτια της χώρας μας και τους λόγους για τους οποίους είναι κατασκευασμένα με διαφορετικό τρόπο και υλικά και ο καθένας ζωγράφισε το σπίτι από τα διάφορα μέρη του κόσμου που του έκανε τη μεγαλύτερη εντύπωση.
Ακόμα, παίξαμε στην παρεούλα ένα παιχνίδι μνήμης με διάφορα είδη κατοικίας από την Αφρική.
Έπειτα, κάναμε ένα ταξίδι πίσω στον χρόνο και είδαμε βίντεο με την αρχαία Αθήνα και τον βράχο της Ακρόπολης. Παρατηρήσαμε το εικονικό τοπίο και προσπαθήσαμε να το αποτυπώσουμε στο χαρτί μας όπως μπορούμε.
Σε συνέχεια της παραπάνω δράσης, περιηγηθήκαμε ψηφιακά στο εσωτερικό μίας αρχαίας ελληνικής κατοικίας και παρατηρώντας την λεπτομερώς, τη ζωγραφίσαμε κ εμείς με μεγάλη προσοχή.
Δεν θα μπορούσαμε να μην αναφερθούμε στα παιχνίδια που είχαν τα παιδιά εκείνη την εποχή, αντιπαραβάλλοντάς τα με τα σύγχρονα. Παρακολουθήσαμε λοιπόν εκπαιδευτικό υλικό και γνωρίσαμε την πλαγγόνα (αρχαία κούκλα), την πλαταγή (η σημερινή μας κουδουνίστρα), τους αστράγαλους (μικρά κοκκαλάκια από τον αστράγαλο ζώων που τα πετούσαν ψηλά και προσπαθούσαν να τα πιάσουν με διάφορους ευφάνταστους τρόπους), τα πήλινα αλογάκια και τη σβούρα. Έπειτα, τα ζωγραφίσαμε στολίζοντας με αυτά ένα σπίτι της αρχαίας Ελλάδας.
Ακόμα, οργανώσαμε ένα εργαστήριο πηλού, γίναμε μικροί αγγειοπλάστες και ο καθένας μας έφτιαξε το αγαπημένο του αρχαίο παιχνίδι.
Είχαμε τη χαρά να φιλοξενήσουμε στο σχολείο μας την ομάδα “Το σπίτι του αρχαιολόγου” με το πρόγραμμα “Λιλιπούτειοι αρχαιολόγοι”που μας μίλησε για τις αλλαγές που υπέστη ανά τους αιώνες η αρχαία πόλη της Αθήνας και τον τρόπο με τον οποίο τα παιχνίδια της κάθε εποχής θάβονταν στο χώμα, δημιουργώντας στρώσεις χρονολογικές. Καταλάβαμε ότι όσο πιο βαθιά στο χώμα είναι κάτι θαμμένο, τόσο πιο παλαιό είναι και συζητήσαμε για τον σπουδαίο ρόλο των αρχαιολόγων στον εντοπισμό και τη χρονολόγησή του. Στη συνέχεια, χωριστήκαμε σε ομάδες, η κάθε ομάδα ανακάλυψε τα αρχαία παιχνίδια που κρύβονταν στις μουσειοσκευές, τα ξεσκόνισε με τα πινέλα για να φύγει το χώμα σαν τους αρχαιολόγους και ένωσε τα κομμάτια για να συνθέσει τα σπασμένα αντικείμενα.
Στο τέλος, οι αρχαιολόγοι από το “Σπίτι του αρχαιολόγου” μας χάρισαν ένα μικρό δώρο, το αντίγραφο ενός θραύσματος από ένα αγγείο της εποχής εκείνης για να το φυλάξουμε ως ενθύμιο από την όμορφη αυτή δράση.
Στο τέλος, ζωγραφίσαμε αυτό που μας έκανε τη μεγαλύτερη εντύπωση από το πρόγραμμα.
Η συνέχεια του εργαστηρίου μας περιελάμβανε την παρουσίαση των μερών ενός παραδοσιακού σπιτιού της Ελλάδας των προηγούμενων δεκαετιών. Γνωρίσαμε λέξεις όπως το αμάρι (ντουλάπι), τα κανάτια (πατζούρια), τη γκλαβανή (καταπακτή),τον μαερειό (πρόχειρη κουζίνα) και το μπουχαρί (τζάκι).
Τέλος, γνωρίσαμε τη θεά Εστία, προστάτιδα της κατοικίας, σε μικρές ομάδες κατασκευάσαμε τις δικές μας πόλεις με διάφορα είδη κατοικίας με παιχνίδια της τάξης μας και τις φωτογραφίσαμε.