Εκπαιδευτικό orienteering: πλοήγηση σε φυσικό και οικιστικό περιβάλλον με χρήση χάρτη και πυξίδας»
ΣKΟΠΟΣ:
- Η χρήση χάρτη (orienteering) ως εργαλείο στο πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με θέμα το δάσος..
- Η ανάπτυξη οικολογικής συνείδησης με στόχο την αειφορική διαχείριση του περιβάλλοντος
Στόχοι:
- Η καλλιέργεια στάσεων και κωδίκων συμπεριφοράς θετικών στο περιβάλλον, μέσα από την εύρεση σημείων ελέγχου οικολογικού ενδιαφέροντος και τη βίωση της χαράς της περιπέτειας
- η κατανόηση της έννοιας και της σημασίας του προσανατολισμού
- η κατανόηση και χρήση χαρτών ως ιδιαίτερου αναπαραστατικού μέσου
- Η ανάπτυξη της δεξιότητας του προσανατολισμού και χρήσης χαρτών
- Η εξοικείωση και χρήση χάρτη ως εργαλείου προσανατολισμού και τήρησης της κατεύθυνσης
- Η ανάπτυξη ομαδοσυνεργατικής δράσης στο φυσικό ή το αστικό περιβάλλον
- Η προώθηση της ανακαλυπτικής μάθησης.
Ενότητα 1η: Η έννοια του προσανατολισμού
Επιμέρους Στόχοι : Να αποκτήσουν βιωματικά βασικές γνώσεις και δεξιότητες προσανατολισμού.
Δραστηριότητες : Άσκηση στο πεδίο σε τεχνικές προσανατολισμού και τήρηση της κατεύθυνσης
- ΗΧΟΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ
Σκοπός παιχνιδιού: Να ασκηθούν στην αίσθηση της ακοής, της παρατηρητικότητας και της αυτοσυγκράτησης.
Διεξαγωγή παιχνιδιού: Σε μία κόλλα χαρτί Α4 σχεδιάζουμε δύο κάθετες ευθείες : εμπρός αριστερά δεξιά πίσω. Τα παιδιά κάθονται στο πεδίο, σε τυχαία σημεία το καθένα. Κλείνουν τα μάτια τους για ένα λεπτό και κάνοντας απόλυτη ησυχία, προσπαθούν να επικεντρωθούν στους ήχους που λαμβάνουν από το περιβάλλον. Έπειτα ανοίγουν τα μάτια τους και για δύο λεπτά καταγράφουν ποιους ήχους άκουσαν στα τέσσερα σημεία που δείχνει ο ηχοχάρτης ; εμπρός, πίσω, δεξιά, αριστερά.
- ΠΑΙΧΝΙΔΙ: ΣΤΟ ΠΛΟΙΟ
Βγαίνουμε από την σχολική αίθουσα και καθόμαστε στις σκάλες του σχολείου ή σε κερκίδες του προαύλιου χώρου, έτσι ώστε όλοι να έχουμε «κοινό μέτωπο». Φανταζόμαστε πως όλοι μαζί βρισκόμαστε πάνω σε ένα πλοίο. Μπροστά μας είναι η πλώρη του πλοίου. Φανταζόμαστε πως βρισκόμαστε σε κρουαζιέρα. Έχουμε τη δασκάλα καπετάνιο του πλοίου. Καθώς ταξιδεύουμε μεσοπέλαγα διακρίνουμε στα δεξιά του πλοίου ένα κοπάδι με δελφίνια. Ο καπετάνιος παίρνει το μικρόφωνο και ενημερώνει τους «ταξιδιώτες» λέγοντας : «Κυρίες και κύριοι στα δεξιά του πλοίου θαυμάστε ένα κοπάδι παιχνιδιάρικων δελφινιών». Σε ποια κατεύθυνση πρέπει να στρέψουμε το κεφάλι για να παρατηρήσουμε «τα δελφίνια»;
Παίζουμε το παιχνίδι με αντίστοιχες εντολές αριστερά, μπρος ή πίσω και στο τέλος αναπαριστούμε τα σημεία στο χώρο σε ένα χαρτί, επιστρέφοντας στην αίθουσα.
Αφήστε μια απάντηση