Το “Συνεργασία στο Νηπιαγωγείο” είναι εργαστήριο δεξιοτήτων που εντάσσεται στη θεματική ενότητα: Ενδιαφέρομαι και ενεργώ – Κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη και στην υποθεματική: Συμπερίληψη, αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα.
Το παρόν εργαστήριο στοχεύει στην καλλιέργεια των εξής δεξιοτήτων:
→ Δεξιότητες Μάθησης: Επικοινωνία (Communication), Κριτική σκέψη (Critical thinking), Συνεργασία (Collaboration) →Δεξιότητες Ζωής: κοινωνικές δεξιότητες/ ενσυναίσθηση, προσαρμοστικότητα, υπευθυνότητα και πρωτοβουλία
→Δεξιότητες του νου: Στρατηγική σκέψη, Επίλυση προβλημάτων, Μελέτη περιπτώσεων και Κατασκευές.
Αφόρμηση για την ενασχόληση μας με το συγκεκριμένο θέμα στάθηκε η παρακολούθηση της θεατρικής παράστασης “Τα ψηλά βουνά” του Ζ. Παπαντωνίου. Το έργο μιλάει για μια παρέα παιδιών που αποφασίζουν να περάσουν τις καλοκαιρινές τους διακοπές πάνω στα βουνά, μακριά από τις ευκολίες του σπιτιού τους. Κι εκεί, προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις καθημερινές τους ανάγκες, μαθαίνουν να συνεργάζονται και αντιλαμβάνονται τη σπουδαιότητα της.
1ο Εργαστήρι: “Ας γνωριστούμε παίζοντας”
Παίξαμε ο παιχνίδι του τροχού της γνωριμίας. Ο καθένας με τη σειρά του γυρίζει τον τροχό και απαντά στην ερώτηση: ποιο είναι το αγαπημένο σου χρώμα, πως σε λένε, ποιο είναι το αγαπημένο σου φαγητό, ποιο είναι το αγαπημένο σου παιχνίδι, πως λένε τον καλύτερο σου φίλο, κτλ.
2ο Εργαστήρι: “Ας συνεργαστούμε παίζοντας”
Στην παρεούλα τα παιδιά παίζουν παιχνίδια που χρειάζονται τη συνεργασία τους για να πετύχουν.
Α΄παιχνίδι: φέρε – φέρε το ποτηράκι
Είμαστε όλοι μαζί στην ολομέλεια και έχουμε ένα ποτηράκι πλαστικό το οποίο πρέπει να περάσει από όλους μας χωρίς να πέσει κάτω. Όχι όμως με τα χέρια αλλά με τη βοήθεια ενός μολυβιού. Τα παιδιά θα πρέπει να συνεργαστούν μεταξύ τους προκειμένου ο πρώτος να το φέρει στη θέση που βολεύει τον διπλανό του να βάλει το μολυβάκι του και να το σηκώσει. Επίσης, θα πρέπει να περιμένει με υπομονή ώστε να το στερεώσει καλά ο φίλος του προκειμένου να το δώσει στον επόμενο!! Και φυσικά τα παιδιά μας συνεργάστηκαν τέλεια!!
Β΄παιχνίδι: φέρε- φέρε τον τετραγωνούλη
Αφού τα καταφέραμε με το ποτηράκι μετά και το τετραγωνούλης μας ζήτησε να τον κάνουμε μια βόλτα στον κύκλο μας. Όμως τον τετραγωνούλη δεν μπορούσαμε να τον πιάσουμε με το μολύβι. Αφού τα παιδιά σκέφτηκαν πρότειναν διάφορους τρόπους: με τα χέρια, με τις παλάμες, με τα μανταλάκια… Τελικά αποφασίσαμε να τον κάνουμε μια βόλτα με τα μανταλάκια!!!
3ο παιχνίδι: δυο μαζί είμαστε πιο δυνατοί
Τα παιχνίδι αυτό το παίξαμε έξω στην αυλή μας την ημέρα outdoor activity. Στόχος του παιχνιδιού είναι να μεταφέρει το κάθε ζευγάρι ένα στεφάνι πάνω από τα καρεκλάκια, χωρίς να του πέσει, και να το αφήσει στο τελευταίο καρεκλάκι. Προσοχή όμως!! Δεν το πιάνω με τα χέρια. Συνεργάζομαι με το ζευγάρι μου και βάζουμε δύναμη από κοινού στο σώμα μας και κινούμαστε μαζί με πλάγια βηματάκια προς το καρεκλάκι στόχο!!
2ο Εργαστήριο: Συμβόλαιο ομάδας
Στόχος του εργαστηρίου είναι η δημιουργία κανόνων εύρυθμης λειτουργίας της ομάδας, η αναγνώριση των θετικών χαρακτηριστικών και οι δεξιότητες που έχει ο εαυτός μας και ο άλλος καθώς και η ανεκτικότητα απέναντι στον άλλον και η χρήση ευγενικών λέξεων.
1η δραστηριότητα: ¨Συμβόλαιο της ομάδας”
Η δραστηριότητα πραγματοποιήθηκε στην ολομέλεια με την τεχνική του κολάζ. Στόχος της συγκεκριμένης δραστηριότητας είναι να συμφωνηθούν και να καταγραφούν οι κανόνες εύρυθμης λειτουργίας της ομάδας και οι λέξεις που χρησιμοποιούμε για να επικοινωνήσουμε.
2η δραστηριότητα: “Χαρίζω στον εαυτό μου και στον άλλον κάτι θετικό”
Η δραστηριότητα πραγματοποιήθηκε στην ολομέλεια της τάξης με τη βοήθεια της αγαπημένης μπαλίτσας της τάξης μας!
Στόχος της δραστηριότητας ήταν αφενός η αναγνώριση των θετικών ιδιοτήτων που διαθέτουν τα ίδια τα παιδιά για τον εαυτό τους – ως χαρακτήρες και ως δεξιότητες- με στόχο να αναπτύξουν θετική εικόνα για τον εαυτό τους. Αφού ολοκληρωθεί η δραστηριότητα και πάρουν τον λόγο όλα τα παιδιά οι οδηγίες και ο στόχος αλλάζουν. Τώρα στόχος της δραστηριότητας είναι να αναγνωρίσουν τα παιδιά θετικές ιδιότητες των συμμαθητών τους και να τις εκφράσουν.!!
Για να παίξουμε αυτό το παιχνίδι φυσικά μας βοήθησε η μπάλα της τάξης, που αφού μας είπε ένα θετικό δικό της χαρακτηριστικό ζήτησε να την πετάμε χαμηλά και σιγά (γιατί είναι λίγο αρρωστούλα) στο φίλο μας που βρίσκεται απέναντί μας και να του λέμε κάτι θετικό για τον εαυτό μας.
Μετά η μπαλίτσα μας ζήτησε να αλλάξουμε λίγο το παιχνίδι γιατί ζαλίστηκε. Μας ζήτησε να την περνάμε όμορφα και απαλά στον διπλανό μας και να του λέμε κάτι θετικό για εκείνον που έχουμε ξεχωρίσει και μας αρέσει!!!













