Πάμε μια βόλτα στον γαλαξία μας;





Φτιάχνω τον δικό μου.
Με ασημόσκονη και τέμπερες








2η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ & ΕΥΘΥΝΗ
1.Ανθρώπινα Δικαιώματα:
«Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική !»
Κάτω από τα τριανταφυλλένια πέλματά σου δυο καρδιές
η καρδιά της μητέρας
η καρδιά του πατέρα.
Πάτα γερά.
Δε θα πέσεις.
(Γιάννης Ρίτσος)
Το παρόν εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική!» προσεγγίζει θέματα οικογενειακής ποικιλομορφίας προς άρση των όποιων διακρίσεων (άρθρο 2, Διεθνής Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού), μέσα από δραστηριότητες που στοχεύουν στην καλλιέργεια και ενίσχυση των δεξιοτήτων μάθησης του 21ου αιώνα στους μαθητές (4Cs – συνεργασία, κριτική σκέψη, δημιουργικότητα και επικοινωνία), αλλά και στην καλλιέργεια δεξιοτήτων κοινωνικής ζωής (κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση και ευαισθησία).
Σκοπός του προγράμματος είναι να υιοθετήσουν οι µαθητές στάση αποδοχής και κατανόησης µεταξύ τους. Αυτές οι στάσεις πρέπει να υιοθετούνται από την πολύ µικρή ηλικία γιατί σε αντίθετη περίπτωση η αλλαγή στάσης είναι πολύ δύσκολη στον ενήλικα. Είναι σηµαντικό εποµένως να ξεκινήσει µια καλή εκπαίδευση στην πολυπολιτισµικότητα και στα ανθρώπινα δικαιώµατα από τη νεαρότερη ηλικία
Στόχοι του συγκεκριμένου προγράμματος:
- Να προκληθεί το ενδιαφέρον των μαθητών σχετικά με τη διαφορετική δομή άλλων οικογενειών εκτός από τη δική τους.
- Να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των οικογενειών των ανθρώπων και των ζώων.
- Να εκφράσουν αντιλήψεις, συναισθήματα, ιδέες για την έννοια της «οικογένειας».
- Να έρθουν σε επαφή με όψεις της οικογενειακής πολυμορφίας μέσω παραμυθιού.
- Να έρθουν σε επαφή με οικογένειες που ζουν σε άλλες χώρες .
Βασικό μας μέλημα είναι:
- η ωρίμανση του συναισθηματικού του κόσμου,
- η δόμηση των γλωσσικών του δεξιοτήτων,
- η ανάδειξη των ταλέντων και κλίσεών του,
- η αισθητική του καλλιέργεια,
- η επαφή του με το φυσικό περιβάλλον και
- η καλλιέργεια της υπευθυνότητας.
















Οικογένεια αρκούδας σε χειμερία νάρκη.
ΜΑΚΕΤΑ: Νερομπογιές, μαρκαδόρος ,ξυλομπογιές, οικολογικό χαρτί




ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ:ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
- Οικολογία-Παγκόσμια και Τοπική Φυσική Κληρονομιά
Για αρχή, το έδαφος…
Σκοπό του προγράμματος αποτελεί η ανάδειξη του εδάφους ως ένα πολύπλοκο, φυσικό και βιολογικό σύστημα, το οποίο στηρίζει και διατηρεί τη βιοποικιλότητα, βρίσκεται σε συνεχή αλληλεπίδραση με τον αέρα και το νερό, σε άμεση συνάρτηση με τις ανθρώπινες δραστηριότητες και αποτελεί ένα πεδίο για παιχνίδι, πειράματα και κατασκευές. Μέσα σε ένα πλούσιο σε ερεθίσματα περιβάλλον, οι μαθητές/μαθήτριες καλύπτουν στόχους γνωστικούς όπως: να διευρύνουν τις γνώσεις τους για το έδαφος και τη σχέση του με φυτικούς οργανισμούς και ζωικούς οργανισμούς , να το αντιληφθούν ως φυσικό φίλτρο νερού, ως αποθήκη ορυκτών και πετρωμάτων και ως κρυψώνα αρχαίων πολιτισμών . Με την επικοινωνία και τη μεταξύ τους συνεργασία, τη συζήτηση, τη δράση, την ένταξή τους σε ομάδες καλύπτουν στόχους συναισθηματικούς και κοινωνικούς. Ταυτόχρονα, η εμπλοκή τους σε μικρές έρευνες, η αξιοποίηση της τεχνολογίας, η χρήση εργαλείων και οπτικοακουστικών μέσων πετυχαίνουν την επίτευξη επιστημονικών στόχων.
Οι διδακτικές διαδικασίες στηρίζονται σε βιωματικές καταστάσεις εξερεύνησης του φυσικού περιβάλλοντος και ανοιχτές ερωτήσεις, ώστε οι μαθητές/μαθήτριες να συμμετέχουν ενεργά γύρω από το προς μελέτη θέμα και να ενεργοποιούνται στη δημιουργία υποθέσεων, προβλέψεων και πειραματισμών. Ταυτόχρονα, η ανακάλυψη , η μέθοδος επίλυσης προβλήματος και η εργασία σε μικρές ομάδες αποτελούν διδακτικές μεθόδους που ταιριάζουν στις πρακτικές του νηπιαγωγείου.
Κάτω από αυτήν την οπτική, η περιβαλλοντική εκπαίδευση αποτελεί μαθησιακό πεδίο, το οποίο προσφέρεται για διαμόρφωση στάσεων και αξιών ιδιαίτερα για την προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία στην κατεύθυνση της εξασφάλισης ενός βιώσιμου μέλλοντος. Προσεγγίζει το περιβάλλον ολιστικά, δίνοντας έμφαση στις φυσικές, οικολογικές, κοινωνικές και πολιτιστικές διαστάσεις του.
Συνοψίζοντας, η συνθετότητα των περιβαλλοντικών ζητημάτων, στην εκπαιδευτική πράξη, συνεπάγεται, αφενός την απόκτηση γνώσεων και, αφετέρου, την διαμόρφωση προσωπικών αξιών, την αξιοποίηση των κοινωνικών αξιών, τη διαμόρφωση προσωπικού ήθους, καθώς και στάσεων και συμπεριφορών απέναντι στο περιβάλλον διαμορφώνοντας τους περιβαλλοντικούς στόχους του προγράμματος.
Το χώμα…
Στρατός από τερακότα
Ο Στρατός από τερακότα (ή πήλινος στρατός) βρίσκεται στο μαυσωλείο του πρώτου Κινέζου αυτοκράτορα Τσιν Σι Χουάνγκ.
Το 1974 κάποιοι Κινέζοι αγρότες προσπάθησαν να ανοίξουν ένα πηγάδι στην περιοχή με αποτέλεσμα να βρουν ορισμένες από τις πήλινες φιγούρες. Στη συνέχεια οι αρχαιολόγοι ανακάλυψαν ένα λάκκο μήκους 230 μέτρων με 11 διαδρόμους και τουλάχιστον 6.000 αγάλματα στρατιωτών του πεζικού από τερακότα.
Φτιάχνοντας τον δικό μας ¨ στρατό¨ από χώμα ,από τερακότα, δηλαδή από πηλό.

Λουλουδόκηπος! Μακέτα ( μαρκαδόροι ,ξυλομπογιές, τέμπερες)

https://blogs.sch.gr/11nipamarous/files/2023/06/1-ΣχέδιοΔράσης-ΣΧΟΛΕΙΟΥ-2022-2023-1.pdf1 ΣχέδιοΔράσης ΣΧΟΛΕΙΟΥ 2022-2023 (1)


4ος Θεματικός Κύκλος
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Δημιουργώ και καινοτομώ
Υποθεματική: STEAM/Εκπαιδευτική Ρομποτική
Τίτλος Προγράμματος : Οι μικροί εξερευνητές
Χρονική περίοδος : Απρίλιος -Μάιος
Σκοπός – Στόχοι : Σκοπός του προγράμματος ήταν η γνωριμία των παιδιών με τα πολιτιστικά επιτεύγματα του κόσμου, η μελέτη των μνημείων και η δημιουργία μιας σειράς δράσεων. Η προσέγγιση του θέματος των Μνημείων αποσκοπούσε στη διεύρυνση των μαθησιακών εμπειριών, στην ολόπλευρη και ισόρροπη ανάπτυξη των μαθητών, στην καλλιέργεια δεξιοτήτων και τη διαμόρφωση θετικών στάσεων για τα Μνημεία και για τις ΤΠΕ. Επίσης, σημαντικό κρίθηκε να αντιληφθούν οι μαθητές τη συνέχεια και την πολυμορφία του πολιτισμού και του περιβάλλοντος, μέσα από εμπειρίες, να κατανοήσουν την έννοια του χρόνου και της αλλαγής και να έρθουν σε επαφή με δραστηριότητες που ενθαρρύνουν την ενεργό συμμετοχή και προωθούν τον επιστημονικό τρόπο σκέψης. Ως προς τη χρήση των ΤΠΕ στόχοι ήταν η γνωριμία, εξοικείωση, κατανόηση βασικών λειτουργιών και απλή διαχείριση ψηφιακών συσκευών από τα νήπια όπως η φωτογραφική μηχανή, συσκευές ήχου και βίντεο, η εισαγωγή στην έρευνα, αναζήτηση, επιλογή και οργάνωση πληροφοριών με το διαδίκτυο, η εφαρμογή διαφόρων λογισμικών για τη γνωριμία και την παρουσίαση των μνημείων και τέλος, η αντιμετώπιση του Η/Υ ως ένα πολυτροπικό εργαλείο που ενθαρρύνει την επικοινωνία και ευνοεί την ανταλλαγή ιδεών και τη δημιουργική έκφραση.
Οι δραστηριότητες ήταν σύμφωνες και με το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Σπουδών για το Νηπιαγωγείο (2003) που αναφέρει ως κύριο σκοπό του νηπιαγωγείου την σωματική, συναισθηματική, νοητική και κοινωνική ανάπτυξη, μέσα από δραστηριότητες επικοινωνιακού και συνεργατικού χαρακτήρα. Ξεκινήσαμε από απλές έννοιες και διαδικασίες και προχωρήσαμε σε πιο σύνθετες, ώστε να οικοδομήσουν σταδιακά τη νέα γνώση μέσα από την αλληλεπίδρασή τους με εργαλεία και αντικείμενα, ψηφιακά και μη. Μέσα από βιωματικές δράσεις οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να ασκηθούν στη λήψη αποφάσεων, να νιώσουν υπεύθυνοι, αποκτώντας εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και τους άλλους και να εισπράξουν την ικανοποίησης της συμμετοχής. Η μάθηση ήταν συνεργατική και συμμετοχική, και στηρίχθηκε στην αυτενέργεια και στην προσωπική εμπλοκή των μαθητών.


ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 2022-2023
3ος Θεματικός Κύκλος
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ & ΕΥΘΥΝΗ
- Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, Διαφορετικότητα
Τίτλος Προγράμματος: Αλληλοσεβασμός και Διαφορετικότητα στο Νηπιαγωγείο
Χρονική περίοδος : Φεβρουάριος -Μάρτιος
Το παρόν πρόγραμμα εντάσσεται στον κύκλο «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ: Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη», πιο συγκεκριμένα στην επιμέρους θεματική ενότητα της προώθησης του αλληλοσεβασμού και της διαφορετικότητας και απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες νηπιαγωγείου.
Σκοπός του προγράμματος είναι να προωθήσει το σεβασμό στον Εαυτόν και στον Άλλον καθώς και την έννοια και την αξία της διαφορετικότητας. Η καλύτερη κατανόηση του εαυτού μας και του άλλου δίπλα μας γίνεται μέσα από εμπειρίες. Όσο πιο νωρίς επεξεργαστεί ένα παιδί τις έννοιες της διαφορετικότητας και του σεβασμού και βιώσει αντίστοιχες εμπειρίες, τόσο πιο αποτελεσματικά θα καλλιεργήσει δεξιότητες που θα κάνουν το σεβασμό πράξη και τρόπο ζωής.
Οι στόχοι του προγράμματος προσδιορίζονται βάσει των Δεξιοτήτων του 21ου αιώνα και πιο συγκεκριμένα σύμφωνα με τις εξής κατηγορίες: Δεξιότητες Μάθησης, Δεξιότητες Ζωής, Δεξιότητες του Νου και Δεξιότητες της Τεχνολογίας και της Επιστήμης. Στα προτεινόμενα εργαστήρια δίνεται κυρίως έμφαση στις δεξιότητες της κοινωνικής ζωής, στις ρουτίνες σκέψεις και αναστοχασμού και στην παραγωγική μάθηση μέσω των Τεχνών και της δημιουργικότητας. Επιδιώκεται τα παιδιά να κατακτήσουν γνώσεις, να καλλιεργήσουν δεξιότητες και να αναπτύξουν στάσεις σεβασμού στη διαφορετικότητα στον καθημερινό τρόπο ζωής και τη συμπεριφορά τους. Διαπιστώσαμε ότι οι άνθρωποι που κατοικούν στη γη δεν είναι ίδιοι. Είναι διαφορετικοί μεταξύ τους. Έχουν όλοι όμως τις ίδιες ανάγκες και τα ίδια δικαιώματα. Γνωρίσαμε τις ηπείρους της γης και τις φυλές των ανθρώπων που κατοικούν κυρίως σε κάθε ήπειρο. Τις πληροφορίες και τις εικόνες τις βρήκαμε με τα παιδιά στο διαδίκτυο.Στα επτά εργαστήρια του συγκεκριμένου προγράμματος προτείνονται δραστηριότητες από τις εξής κατηγορίες:
- Δραστηριότητες γνωριμίας και συγκρότησης ομάδας
- Οργανωμένες δραστηριότητες για το νηπιαγωγείο
- Αξιοποίηση διαφόρων μορφών τέχνης





ΥΓΕΙΑ: Ευαισθητοποίηση σε θέματα αναπηρίας και ευαλωτότητας
Είμαι εγώ! Είμαι μοναδικός !!!
Στόχος του συγκεκριμένου προγράμματος είναι να συνειδητοποιήσουν τόσο οι μαθητές/ριες όσο και οι γονείς τους και γενικότερα η τοπική κοινότητα πως η αξία όλων μας δεν σχετίζεται με την κατάσταση της υγείας ή με οποιοδήποτε γενετικό ή άλλο προσωπικό χαρακτηριστικό μας (UNESCO, 2009). Το σχολείο προϋποθέτει την ενσωμάτωση όλων, χωρίς αποκλεισμούς, μέσω της αποδοχής της διαφορετικότητας, της κατανόησης των ιδιαιτεροτήτων κάθε μαθητή/ριας, που μπορεί να αφορούν την σωματική, γνωστική, πολιτισμική, κοινωνική και συναισθηματική του/της ανάπτυξη. Αποσκοπούμε μέσα από το παρόν σχέδιο να ενθαρρύνουμε την ανάπτυξη και την κατάκτηση των δεξιοτήτων της ενσυναίσθησης και της αποδοχής του διαφορετικού. Κάθε άτομο είναι μοναδικό και δεν μπορεί να αντικατασταθεί ή να αντιγραφεί με κανένα άλλο. Όλα τα άτομα έχουν το δικαίωμα σεβασμού και η διαφορετικότητα δεν αποτελεί εμπόδιο, αλλά δύναμη. Μέσα από την αλληλεπίδραση και τη συλλογική δράση της σχολικής τάξης πρέπει να περάσουμε στα παιδιά το μήνυμα, ότι όλοι έχουμε στοιχεία που μας διαφοροποιούν, αλλά και στοιχεία που μας κάνουν ίσους και όχι ίδιους.
Το σχολείο θεωρούμενο ως μια μορφή της κοινωνίας, παρέχει στα παιδιά βιωματική μάθηση μέσα από την διαμόρφωση ενός περιβάλλοντος πλούσιο σε ερεθίσματα και εμπειρίες προωθώντας την ευαισθητοποίησή τους σε κοινωνικά θέματα όπως είναι η αποδοχή της ετερότητας. Δημιουργούμε το γόνιμο έδαφος για την καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών/ριών και κυρίως για την ανάπτυξη της ενσυναίσθησης, βασικής δεξιότητας συνύπαρξης και επιτυχίας στη ζωή (Golleman,et al, 2002). Η εκπαίδευση της ενσυναίσθησης και της αποδοχής του
διαφορετικού χρειάζεται να γίνει στάση ζωής και πρέπει να προστατεύεται από κάθε πιθανή βλάβη. Η διαφορετικότητα είναι αυτή που κάνει κάθε άνθρωπο μοναδικό, και τον ξεχωρίζει από το σύνολο. Ο Αυστριακός ψυχίατρος Φρόιντ έχει επισημάνει: o άνθρωπος δε θα πρέπει να παλεύει να εξαφανίσει τα σύνδρομά του, αλλά να συντονιστεί με αυτά, γιατί είναι αυτά που κατευθύνουν την επαφή του με τον κόσμο.
Το σχέδιο της εκπαιδευτικής δράσης , έχει σχέση με τις εμπειρίες των παιδιών και προ απαιτείται να συνεργάζονται μεταξύ τους. Πρέπει η τάξη να έχει μάθει να λειτουργεί συνεργατικά ώστε όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες να μπορούν να εκφράσουν ελεύθερα την άποψή τους. Χρειάζεται να έχει προηγηθεί οργάνωση της βιωματικής εμπειρίας των μαθητών/τριών και η τάξη του σχολείου να λειτουργεί ως κοινότητα. Ο/η εκπαιδευτικός προσαρμόζει το σχέδιο δράσης του, σύμφωνα με την ανταπόκριση της ομάδας διαθέτοντας την ευελιξία να οδηγηθεί σε άλλα μονοπάτια μάθησης από αυτά που είχε ο/η ίδιος/α αρχικά προγραμματίσει. Χρειάζεται ο/η εκπαιδευτικός να διερευνήσει το πεδίο της υπάρχουσας γνώσης των μαθητών/ριών του μέσα από ερωτήσεις και ασκήσεις ελέγχου, για να εμπλέξει το παιδί ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία. Δεν απαιτείται εξειδικευμένο υλικό ξεκινώντας το σχέδιο.


Υποθεματική: «Οικολογία- Παγκόσμια και Τοπική Φυσική Κληρονομιά»
«Υπεύθυνα παιδιά, υπερασπιστές των ζώων»
Στα πλαίσια των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων με θέμα: ‘’Φροντίζω το περιβάλλον. Υπεύθυνα παιδιά- Υπερασπιστές των ζώων’’, τα παιδιά του Νηπιαγωγείου μας μέσα από ποικίλες δραστηριότητες και εποπτικό υλικό καλλιέργησαν το πνεύμα της επικοινωνίας, της συνεργασίας, της κριτικής σκέψης, της ενσυναίσθησης, της ευαισθησίας και της υπευθυνότητας.
Σκοπός του προγράμματος είναι: να κατανοήσουν οι μαθητές/τριες την σχέση αλληλεξάρτησης ανάμεσα στα ζώα και στον άνθρωπο, να κατανοήσουν ότι ο άνθρωπος οφείλει να σέβεται τα ζώα για αυτά που μας προσφέρουν. Να αντιληφθούν ότι η στάση σεβασμού απέναντι στα ζώα είναι μια στάση που ενισχύει το αίσθημα ευθύνης.
Το πρόγραμμα ενθαρρύνει τη συνεργασία μεταξύ μαθητών, εκπαιδευτικών, γονέων, της τοπικής κοινωνίας για την επίτευξη αποτελεσματικής περιβαλλοντικής δράσης.
Οι επιμέρους στόχοι του προγράμματος είναι να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές/τριες γύρω από το θέμα της κακοποίησης και της εγκατάλειψης ζώων, ώστε να ενισχυθούν οι μηχανισμοί πρόληψης.
Το πρόγραμμα ξεκίνησε με αφορμή την Παγκόσμια ημέρα των ζώων όπου γίνεται μια πρώτη συζήτηση και διερεύνηση των ήδη υπαρχουσών γνώσεων και απόψεων των παιδί.
Οι μαθητές παρατηρούν έργα τέχνης με θέμα τα ζώα συντροφιάς. Παρατηρώντας προσεκτικά, προσπαθούν να περιγράψουν το περιβάλλον που απεικονίζει ο κάθε πίνακας, τους ήρωες, τα συναισθήματα των ηρών καθώς και τα συναισθήματα που προκαλούν οι πίνακες στα ίδια τα παιδιά. Το έργο τέχνης μπορεί να συνδεθεί με τις εμπειρίες τους. Τα παιδιά μέσα από τη συζήτηση συνειδητοποιούν ότι και τα ζώα έχουν συναισθήματα, όπως κι εμείς , γι’ αυτό δεν πρέπει να τα πληγώνουμε και να τα εγκαταλείπουμε.
Τα παιδιά μαθαίνουν για τη συμβίωση με τα ζώα και την ευθύνη που συνοδεύει την υιοθέτηση ενός κατοικιδίου. Στόχος μας στο εργαστήριο ήταν, να αποκτήσουν τα παιδιά ξεκάθαρη άποψη για τις έννοιες του αδέσποτου και του δεσποζόμενου ζώου.
Λαμβάνοντας υπόψη το σοβαρό περιβαλλοντικό πρόβλημα που παρουσιάζεται στη χώρα μας και που αφορά τον κίνδυνο εξαφάνισης των άγριων ζώων ασχοληθήκαμε και με αυτό το ζήτημα και αναζητήσαμε τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν τα ζώα στα δάση της πατρίδας μας.
Ασχοληθήκαμε με τις αιχμαλωσίες και τις συνθήκες διαβίωσης των ζώων σε χώρους όπως είναι το τσίρκο και οι ζωολογικοί κήποι, καθώς και για τις οργανώσεις που ασχολούνται με την προστασία των ζώων.
Τέλος, με ομαδικές και ατομικές δραστηριότητες προσπαθήσαμε να αποτυπώσουμε τα δικά μας συναισθήματα, εντυπώσεις ,παρατηρήσεις και ιδέες σχετικά με το θέμα που επεξεργαστήκαμε.


















ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 2021-2022



ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 4
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ 
ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ: Κλιματική αλλαγή-Φυσικές καταστροφές, πολιτική προστασία
Τίτλος Προγράμματος: Προστάτεψε το δάσος –είναι πηγή ζωής.
Χρονική Περίοδος : Απρίλιος –Μάιος
ΣΚΟΠΟΣ:
Το δάσος είναι ένα οικοσύστημα που παίζει τεράστιο ρόλο στη διατήρηση της οικολογικής ισορροπίας. Είναι ένα αγαθό με ανυπολόγιστη αξία για τη ζωή και τον άνθρωπο, συντελεστής οικονομικής, κοινωνικής και πολιτιστικής ανάπτυξης, πηγή υγείας, χαράς και ομορφιάς. Βασικός σκοπός του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση, η εκπαίδευση και η αλλαγή συμπεριφοράς των μαθητών/τριών σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον και συγκεκριμένα στο δασικό οικοσύστημα. Τα δάση διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη μείωση του κινδύνου φυσικών καταστροφών, όπως πλημμύρες, ξηρασίες, κατολισθήσεις και άλλα ακραία γεγονότα. Σε παγκόσμιο επίπεδο, τα δάση μετριάζουν την κλιματική αλλαγή μέσω δέσμευσης άνθρακα, συμβάλλουν στην ισορροπία οξυγόνου, διοξειδίου του άνθρακα και υγρασίας στον αέρα.
Ο άνθρωπος βρίσκει τρόπους να εκμεταλλεύεται και να αξιοποιεί πολύπλευρα αυτόν τον πολύτιμο φυσικό πόρο. Η ανθρώπινη ,όμως, δραστηριότητα έχει σαν αποτέλεσμα την συνεχή υποβάθμιση και τον περιορισμό των δασών και την αλλοίωση και καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος.
Όταν ένα δάσος καταστρέφεται έχουμε τεράστιες, ανυπολόγιστες συνέπειες στο περιβάλλον, στην οικονομία, στη ζωή μας. Είναι απαραίτητη η λήψη μέτρων για τον περιορισμό των καταστρεπτικών επεμβάσεων και την διατήρηση των δασών και γενικότερα των φυσικών πόρων.
Είναι σημαντικό, λοιπόν, τα παιδιά μας, οι αυριανοί πολίτες, να αναπτύξουν έναν υψηλό βαθμό περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης. Είναι απαραίτητο όλοι μας να επιτύχουμε αλλαγή συμπεριφοράς σε θέματα που αφορούν το φυσικό περιβάλλον, ώστε να δημιουργήσουμε καλύτερες συνθήκες ζωής και να προωθήσουμε την οικονομική, πολιτιστική και κοινωνική ανάπτυξη.
ΣΤΟΧΟΙ:
- Να γνωρίσουν τα νήπια το δάσος σαν οικοσύστημα, να αντιληφθούν την τεράστια σημασία του αλλά και τους κινδύνους που το απειλούν.
- Να συνειδητοποιήσουν το ρόλο του ανθρώπου στην καταστροφή αλλά και στην διατήρηση και την προστασία του δάσους.
- Να αποκτήσουν στάσεις και δεξιότητες για τη διατήρηση του φυσικού περιβάλλοντος.
- Να γνωρίσουν λογοτεχνικά κείμενα, τραγούδια, ποιήματα, αινίγματα, παροιμίες, παραμύθια, μύθους σχετικά με το δάσος.
- Να εκφραστούν καλλιτεχνικά μέσα από εικαστικές δραστηριότητες και δραματοποίηση.
- Να παράγουν προφορικό λόγο σε πραγματικές συνθήκες επικοινωνίας.
- Να αναπτύξουν την παρατηρητικότητά τους.
- Να έρθουν σε επαφή με έργα τέχνης και να αντιληφθούν την τέχνη ως πανανθρώπινη αξία.
- Να αναπτύξουν μέσα σε κλίμα αποδοχής και σεβασμού τη συνεργατικότητά τους για την επίτευξη ενός κοινού στόχου.































Οι τεχνολογικές εξελίξεις και οι συνεχείς αλλαγές στις γνώσεις οδηγούν τους μαθητές στην απόκτηση νέων δεξιοτήτων απαραίτητων ως αυριανών πολιτών του 21ου αιώνα. Η μεθοδολογία STEAM είναι ένας δρόμος που προετοιμάζει τα παιδιά προς την επίτευξη αυτού του σκοπού.
Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο: «STEAM και η ΓΗ γυρίζει…» έχει ως βασικό σκοπό με βάση τις αρχές του εποικοδομητισμού και με μεθόδους διερευνητικής μάθησης οι μαθητές να σκεφτούν και να βρουν απαντήσεις σε ερωτήσεις για το διάστημα και για το γεγονός ότι οι πλανήτες δεν είναι απομονωμένοι ο ένας από τον άλλον, αλλά αλληλοεξαρτώμενοι καθώς η Σελήνη περιστρέφεται γύρω από τη Γη, η Γη, μαζί με επτά άλλους πλανήτες, περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο και ο Ήλιος, με τη σειρά του, περιστρέφεται γύρω από το κέντρο του γαλαξία μας. Η εποικοδομητική προσέγγιση διδασκαλίας που ακολουθεί το συγκεκριμένο πρόγραμμα ακολουθεί 5 φάσεις (στάδια) που περιλαμβάνουν: το στάδιο του προσανατολισμού, της ανάδειξης των ιδεών των μαθητών, της αναδόμησης των ιδεών, της εφαρμογής των νέων ιδεών και της ανασκόπησης, ενώ βασίζεται και στις κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες του Vygotsky.