Εργαστήρια Δεξιοτήτων
Θεματική Ενότητα: Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ-Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
Υποθεματική: Ανθρώπινα Δικαιώματα
Τίτλος:”Νηπίων Παιδεία:το πρώτο βήμα στη δημοκρατία”
Εργαστήριο 1ο: Ας γνωριστούμε παίζοντας
“Παιχνίδια ενεργοποίησης και δεσίματος της ομάδας”
“Ένα μπουκέτο με λουλούδια”
Το κάθε παιδί φτιάχνει το λουλούδι του ζωγραφίζοντας στο κέντρο το πρόσωπό του και στο φύλλο το αγαπημένο του παιχνίδι.Ο καθένας παρουσιάζει το λουλούδι του και το αγαπημένο του παιχνίδι και αποφασίζουμε όλοι μαζί να φτιάξουμε το λουλουδένιο μπουκέτο της τάξης μας.
Εργαστήριο 2ο” Όλοι έχουμε θέση σε αυτήν την τάξη του νηπιαγωγείου”
” Ο Επισκέπτης”
Έρχεται στην τάξη μας η Δώρα ένα κορίτσι ,μια ξεχωριστή φίλη και ζητάει τη βοήθειά μας για να προσαρμοστεί στο καινούριο της σχολείο Μας διηγείται την ιστορία της ότι τώρα μετακόμισε στην πόλη μας και τα παιδιά στο σχολείο την κοροιδεύουν γιατί δεν μιλαει καθαρά .Την ακούμε προσεχτικά προσπαθούμε να κατανοήσουμε τα συναισθήματά της και προτείνουμε λύσεις για να τη βοηθήσουμε
Με αφορμή το πρόβλημα της Δώρας μιλήσαμε για τα συναισθήματα και συζητήσαμε τι θα κάναμε αν είμασταν στη θέση της. Της υποσχεθήκαμε ότι θα είναι πάντα φίλη μας και θα μπορεί να έρχεται όποτε θέλει στην τάξη μας να μαθαίνουμε τα νέα της.
Στη συνέχεια διαβάσαμε την κοινωνική ιστορία του ΙΕΠ:” τι κάνω για να νιώσω καλά” και καταγράψαμε στον πίνακα τις λύσεις που προτείνονται για να νιώσουμε καλά όταν αισθανόμαστε λύπη ή θυμό.
Ως επέκταση της πιο πάνω δραστηριότητας ήταν η δημιουργία πίνακα διπλής εισόδου με ατόμική επιλογή μιας ή περισσοτέρων λύσεων για τον τρόπο που διαχειρίζεται κάθε παιδί ένα δυσάρεστο συναίσθημα.
Εργαστήριο 3ο: ” Εσύ και εγώ μαζί”
Ακούμε το παραμύθι : “Σοφία η αγελαδίτσα τραγουδίστρια”,Pennart μέχρι ενός σημείου, δίνοντας το δικό μας τέλος στην ιστορία.Στην συνέχεια μετά από συζήτηση στην παρεούλα για τα συναισθήματα της Σοφίας στη διάρκεια του παραμυθιού, φτιάχνουμε το θερμόμετρο των συναισθημάτων και αντιστοιχίζουμε με πρόσωπα τα συναισθήματα που βιώνει η αγελαδίτσα(Χαρά,Απογοήτευση, Ανησυχία,Θυμό),ομαδικά και ατομικά.
“Εσύ και εγώ μαζί”
Αποφασίζουμε και φτιάχνουμε έναν πύργο που τον ονομάζουμε πύργο της φιλίας από κύβους με τα αρχικά των ονομάτων μας.Χορεύουμε γύρω από τον πύργο μας προσέχοντας να μην τον ρίξουμε,Είμαστε πολύ χαρούμενοι που φτιάξαμε κάτι όλοι μαζί.
Εργαστήριο 4ο: ¨Ο εαυτός μου”
Ομαδικό παιχνίδι :”Ο Κατάσκοπος”
Περπατάμε κρατώντας μια εφημερίδα μπροστά από το προσωπό μας και παρατηρούμε κρυφά τους συμμαθητές μας, προσπαθώντας να εντοπίσουμε ομοιότητες και διαφορές με αυτούς.
Καταγράφουμε τις ομοιότητες και τις διαφορές μεταξύ μας και συζητώντας, καταλήγουμε ότι παρά τα κοινά που μας συνδέουν και τα διαφορετικά που προτιμάμε, ο καθένας είναι ξεχωριστός και μοναδικός.
Κατασκευή: “Ο Εαυτός μου!”
Με τις εφημερίδες κατασκευάζουμε τον ξεχωριστό εαυτό μας και τοποθετούμε σε κύκλο τις δημιουργίες μας.
Ζωγραφίζουμε σε ένα χαρτόνι το αγαπημένο μας φαγητό και σε ένα άλλο το αγαπημένο μας χρώμα,χωρίς να αναφέρουμε το όνομά μας.Βρίσκουμε ομοιότητες και διαφορές με τους συμμαθητές μας.
Εργαστήριο 5ο: “Εγώ και οι άλλοι”
Παρατηρούμε προσεχτικά εικόνες που δείχνουν συγκρούσεις ανάμεσα σε ζευγάρια παιδιών και αφού γίνεται συζήτηση και προτείνονται λύσεις από τα παιδιά τις δραματοποιούμε δίνοντας την καλύτερη λύση .
“Τα μπαλόνια της φιλίας και της αγάπης”
Τα παιδιά ζωγραφίζουν χρωματιστά μπαλόνια με μηνύματα αγάπης για τους φίλους τους.Τα μπαλόνια δένονται με κορδέλες και τα κρατάει ο κύριος Χρωματιστός ,ο αρκούδος της τάξης μας για να μας θυμίζει τη φιλία και την αγάπη όλων των παιδιών του νηπιαγωγείου μας.
Εργαστήριο 6ο:”Η Ταυτότητά μου”
Διαβάζουμε το παραμύθι:”Έλμερ ο παρδαλός ελέφαντας”.Συζητάμε για τη διαφορετικότητα των ανθρώπων και φτιάχνει το κάθε παιδί τον δικό του ξεχωριστό και διαφορετικό Έλμερ.
“Όλοι είμαστε διαφορετικοί”
Παρατηρούμε φωτογραφίες ανθρώπων διαφορετικής ηλικίας,φύλου,εξωτερικής εμφάνισης ,βρίσκουμε ομοιότητες,διαφορές, κάνουμε συγκρίσεις και καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι οι ανθρωποι παρά τη διαφορετικότητά τους είναι όλοι ίσοι.
“Ταυτότητες”
Μιλάμε για τις ταυτότητες και τα στοιχεία που αναγράφονται σε αυτές.Φτιάχνουμε τις δικές μας με το όνομα το επίθετο τη φωτογραφία, το αποτυπωμά μας και την υπογραφή μας.
“Πες μου κάτι για σένα”
Παίζουμε το παιχνίδι:’Πες μου κάτι για σένα”.Τα παιδιά καθισμένα σε κύκλο και κρατώντας ένας ένας το φίλο μας το κουνελάκι της ηρεμίας μας λένε κάτι για τον εαυτό τους (αγαπημένο παιχνίδι,φαγητό τραγούδι κ.α)
Εργαστήριο7ο :”Ολοι διαφορετικοί-όλοι ίσοι”
Κουκλοθέατρο”Το Ζαμπντερφίλιο”
Παρακολουθούμε στο κουκλοθέατρο την ιστορία ένός διαφορετικού ζώου πολύ παράξενου που έχει χαρακτηριστικά από άλλα ζώα.Είναι το Ζαμπντερφίλιο, με μουστάκια ποντικού, χαίτη και βρυχηθμό λιονταριού, σώμα καγκουρώ και πόδια γάτας.Ψάχνει για φίλους αλλά κανένα ζώο δεν το κάνει παρέα απλά επειδή είναι διαφορετικό. Έχει όμως πολύ θάρρος και καταφέρνει να γλυτώσει τα ζώα από τον κυνηγό.Συζητήσαμε για την ιστορία αυτού του ζώου και καταγράψαμε τι θα κάναμε εαν ένα Ζαμπντερφίλιο ζητούσε να γίνει φίλος μας.
“Κανόνες της τάξης”
Τα παιδιά φτιάχνουν τον Άκη τον Κανονάκη που έχει στο σώμα του ζωγραφισμένους τους κανόνες της τάξης μας.Γράφουμε τα ονόματά μας και υποσχόμαστε να τους τηρούμε για να περνάμε όμορφα στο σχολείο μας.
“Η Οικογένειά μου”
Μιλάμε για την οικογένειά μας, φέρνοντας από το σπίτι μας φωτογραφίες.Αποτυπώνουμε εικαστικά τη δική μας οικογένεια. Παρουσιάζουμε τα μέλη της οικογένειά μας στην παρεούλα και βρίσκουμε ομοιότητες και διαφορές .
Τα παιδιά χάρηκαν τις δραστηριότητες του προγράμματος, συμμετείχαν αρκετά και ανέπτυξαν δεξιότητες κοινωνικής ζωής και μάθησης, όπως επικοινωνία,συνεργασία,υπευθυνότητα,δημιουργικότητα,κριτική σκέψη,ενσυναίσθηση,αλληλοσεβασμό και αποδοχή της διαφορετικότητας.































































