Εργαστήρια Δεξιοτήτων σχολικού έτους 2024-2025:
1ο Εργαστήριο: Οκτώβριος – Νοέμβριος
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
- Κλιματική Αλλαγή- Φυσικές καταστροφές, Πολιτική Προστασία
Τίτλος: «Σεισμός – Και τώρα τί κάνω;»
Στo πλαίσιo του Σχεδίου δράσης που έχει αναλάβει η Σχολική Μονάδα με τίτλο «Φυσικές καταστροφές: σεισμοί, πλημμύρες, πυρκαγιές» και με στόχο την ενημέρωση των μαθητών/τριών και παράλληλα την ευαισθητοποίησή τους για το θέμα και πιο συγκεκριμένα αναφερόμενοι στο πρώτο μέρος που αφορά τους σεισμούς σε συνδυασμό και με το πρώτο Εργαστήριο Δεξιοτήτων με θέμα «Σεισμός και τώρα τι κάνω;» οι μικροί μαθητές γνώρισαν ποιές είναι οι φυσικές καταστροφές τις οποίες και ζωγράφισαν, είδαν πώς είναι το εσωτερικό της γης, έμαθαν τους μύθους σχετικά με τη δημιουργία των σεισμών, ζωγράφισαν πώς φαντάζονται τον Εγκέλαδο, έμαθαν πώς προστατευόμαστε από τους σεισμούς καθώς και τους αριθμούς άμεσης ανάγκης, τη μονάδα μέτρησης του σεισμού, δηλαδή τη κλίμακα ρίχτερ, αλλά και για το όργανο μέτρησης του σεισμού, το σεισμόμετρο. Ένα σεισμόμετρο με δυνατότητα καταγραφής και αποτύπωσης των δονήσεων ονομάζεται σεισμογράφος, τον οποίο προσπαθήσαμε να κατασκευάσουμε με τα νήπια.
2ο Εργαστήριο: Δεκέμβριος – Ιανουάριος
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ
- ΨΥΧΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑ-ΠΡΟΛΗΨΗ
Τίτλος: «Ενδυνάμωση. Συνεργασία. Αποδοχή. Προλαβαίνουμε τη Βία πριν εμφανιστεί»
Στόχος του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η πρωτογενής πρόληψη εκδήλωσης περιστατικών βίας και η καλλιέργεια της συναισθηματικής ανάπτυξης, με ιδιαίτερη έμφαση στην εξοικείωση-αποδοχή του «άλλου». Με ποιους τρόπους βοηθάμε τον εαυτό μας, ως άτομο, αλλά και ως μέλος της ομάδας, να αποδεχτεί τον «άλλον», αλλά και να αναπτύξει μηχανισμούς άμυνας όταν νιώσει ότι απειλείται; Ενδυνάμωση- Συνεργασία-Αποδοχή. Τα τρία στάδια που οφείλουμε να δουλεύουμε με τις ομάδες των παιδιών από μικρή ηλικία. Όσο πιο πολύ εξοικειωνόμαστε με τον «άλλον», τόσο πιο πολύ μειώνουμε τις περιπτώσεις εκδήλωσης βίας προς αυτόν/ή.
Οι δραστηριότητες ενσυναίσθησης «φέρνουν» τα παιδιά σε επαφή με το διαφορετικό προφορικό λόγο, τη διαφορετική γραφή, το διαφορετικό τρόπο επικοινωνίας. Συναισθάνονται τις δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίζουν όσα άτομα δεν μιλούν την ίδια γλώσσα με αυτά. Προσπαθούν να επιλύσουν προβλήματα περιστατικών βίας και προτείνουν τρόπους αντιμετώπισης- αντίδρασης. Μέσα από την καλλιέργεια των κατάλληλων δεξιοτήτων μαθαίνουν να δέχονται το διαφορετικό σαν κάτι φυσιολογικό. Σέβονται, συνεργάζονται, συνυπάρχουν, συναισθάνονται και δεν υποτιμούν κανένα μέλος της ομάδας. Εκτός των Δεξιοτήτων του 21ου αιώνα (4c’s) και των Δεξιοτήτων Ζωής, κατά τη διάρκεια του προγράμματος καλλιεργούνται και Δεξιότητες του Νου, καθώς και Δεξιότητες Τεχνολογίας και Επιστήμης. Με αφόρμηση, τη παρουσίαση δύο βιβλίων και εικόνων χωρίς λόγια αναφερθήκαμε στην σπουδαιότητα των εννοιών της ”συγχώρησης”, της ”κατανόησης” και της ”φιλίας” δημιουργώντας τη δική μας ιστορία.
3o Εργαστήριο: Φεβρουάριος – Μάρτιος
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ –ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ & ΕΥΘΥΝΗ
- ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗ
Τίτλος: «Ο σχολικός εκφοβισμός χτυπά την πόρτα του σχολείου»
Το πρόγραμμα αυτό για το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού αξιοποιεί τη δυναμική της συνεργαζόμενης μαθητικής ομάδας και υλοποιείται σε κλίμα αποδοχής, ενθάρρυνσης και δημιουργικότητας που ενισχύει την επικοινωνία, την ενσυναίσθηση και την αλληλεγγύη. Δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές/τριες να αναπτύσσονται γνωστικά, ψυχοσυναισθηματικά και κοινωνικά μέσω της συνεργασίας, της αλληλεπίδρασης και της σχέσης με τους συμμαθητές και τους εκπαιδευτικούς. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι συντονιστικός, συμβουλευτικός και υποστηρικτικός.
Βασικές μεθοδολογικές αρχές για την επιτυχία του προγράμματος είναι: η προσέγγιση της σχολικής τάξης ως ομάδας, η θετική αλληλεπίδραση μεταξύ των μελών της ομάδας, η διαχείριση κρίσεων, η διαμεσολάβηση. Βασικό γνώρισμα ενός τέτοιου προγράμματος είναι ότι οι μαθητές/τριες και ο εκπαιδευτικός προσεγγίζουν ένα πρόβλημα από κοινού, επιχειρούν να το κατανοήσουν και σχεδιάζουν τους τρόπους παρέμβασης για την πρόληψη και αντιμετώπιση του. Η επεξεργασία του γίνεται με τέτοιο τρόπο, ώστε καταλήγει σε μια θεατρική παράσταση από τα ίδια τα παιδιά. Διαβάσαμε τα παρακάτω παραμύθια με τα παιδιά και αφού αναφερθήκαμε στις μορφές βίας, τις ζωγραφίσαμε και αναλύσαμε τις αποδεκτές και μη συμπεριφορές. Συνοψίζοντας, επικεντρωθήκαμε και στον εκφοβισμό μέσω του διαδικτύου (cyberbullying) και στους τρόπους αντιμετώπισής του.
4o Εργαστήριο: Απρίλιος – Μάϊος
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ –ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ & ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ
- ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
Τίτλος: «STEAM και η ΓΗ γυρίζει….»
Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο:
«STEAM και η ΓΗ γυρίζει…» έχει ως στόχο με βάση τις αρχές του εποικοδομητισμού και με μεθόδους διερευνητικής μάθησης οι μαθητές να σκεφτούν και να βρουν απαντήσεις σε ερωτήσεις για το διάστημα και για το γεγονός ότι οι πλανήτες δεν είναι απομονωμένοι ο ένας από τον άλλον, αλλά αλληλεξαρτώμενοι καθώς η Σελήνη περιστρέφεται γύρω από τη Γη, η Γη, μαζί με επτά άλλους πλανήτες, περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο και ο Ήλιος, με τη σειρά του, περιστρέφεται γύρω από το κέντρο του γαλαξία μας. Η Σελήνη, η Γη και ο Ήλιος αποτελούν τα τρία ουράνια σώματα τα οποία σχηματίζουν ένα ολοκληρωμένο σύστημα, με την εναλλαγή ημέρας/νύχτας, τις εκλείψεις και τις εποχές που προκύπτουν από τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ των σωμάτων αυτών και με τις οποίες οι μικροί μαθητές θα πειραματιστούν και θα γνωρίσουν με βιωματικό τρόπο.
Μέσα από πειράματα, εξοικείωση με συγκεκριμένα εκπαιδευτικά λογισμικά, δημιουργία μηχανικών κατασκευών, καλλιέργεια της μαθηματικής σκέψης και εξοικείωση με βασικές αρχές προγραμματισμού και αλγοριθμικής σκέψης τα παιδιά θα έρθουν σε επαφή με τη φιλοσοφία του STE(A)M η οποία βασίζεται στην επιστήμη με βάση την έρευνα (IBSE) υιοθετώντας την αρχή του John Dewey ότι η εκπαίδευση
ξεκινά με περιέργεια (Savery, 2006) προτρέποντας τους μαθητές να περάσουν από όλα τα στάδια της επιστημονικής έρευνας: να θέσουν μια ερώτηση, να αναπτύξουν μια υπόθεση, να σχεδιάσουν πώς να δοκιμάσουν αυτήν την υπόθεση, να συλλέξουν δεδομένα, να αναλύσετε τα αποτελέσματα και να τα μοιραστούν με τους συμμαθητές τους (Pedaste et al. 2015).
Η μεθοδολογία STE(A)M βασίζεται εκτός από την έρευνα και στη μάθηση με βάση ένα πρόβλημα (PBL) με στόχο να κάνει τους μαθητές καλούς επιλυτές προβλημάτων στον πραγματικό κόσμο. Η μάθηση βάσει έργου είναι μια μορφή τοποθετημένης μάθησης που βασίζεται σε κονστρουκτιβιστές θεωρίες που οι μαθητές κατανοούν καλύτερα τη γνώση, χτίζοντας ενεργά την κατανόησή τους, συνεργαζόμενοι με άλλους και χρησιμοποιώντας ιδέες (Krajcik και Blumenfeld, 2006). Συγκεκριμένα, ορισμένοι από τους τομείς με κύριο επίκεντρο αυτής της μεθόδου είναι η ομαδική εργασία, η ακρόαση, ο σεβασμός των απόψεων και των δεξιοτήτων παρουσίασης των άλλων (Wood, 2003). Η έρευνα δείχνει ότι το PBL παρέχει συγκεκριμένες ευκαιρίες για «ανάπτυξη ευέλικτης κατανόησης και δεξιοτήτων δια βίου μάθησης» (HmeloSilver, 2004) όπως για παράδειγμα, να θέσουν ένα πρόβλημα μέσα από διαφορετικές γνωστικές περιοχές ενώ βασικό στοιχείο είναι η μαθητοκεντρική προσέγγιση όπου οι ίδιοι μαθητές είναι υπεύθυνοι για τη λύση του προβλήματος με αποτέλεσμα να έχουν πιο πολλά κίνητρα (Savery, 2006) δρώντας με συνεργατικό τρόπο.
- Διαβάσαμε σχετικά παραμύθια, πειραματιστήκαμε με αλεύρι και πέτρες, φτιάχνοντας τη δική μας σελήνη, “ταξιδέψαμε” με το διαστημόπλοιό μας στον έναστρο ουρανό και προσγειωθήκαμε στο διάστημα γεμάτοι ενθουσιασμό και περιέργεια για εξερεύνηση. Φτιάξαμε εξωγήινους, ζωγραφίσαμε αστροναύτες, αναφερθήκαμε στην εναλλαγή μέρας-νύχτας και στο ηλιακό σύστημα.
Από τον Σεπτέμβριο του σχολικού έτους 2021-2022 εντάχθηκαν, στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των νηπιαγωγείων, τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων.
Ειδικότερα το πρόγραμμα και το εκπαιδευτικό υλικό των “Εργαστηρίων Δεξιοτήτων” ομαδοποιείται σε 4 θεματικές ενότητες (Ευ ζην, Φροντίζω το Περιβάλλον, Κοινωνική Συναίσθηση & Ευθύνη, Δημιουργική σκέψη & Πρωτοβουλία), κατά τις οποίες στόχος του σχολείου είναι οι μικροί μαθητές μας να αναπτύξουν:
Α) Δεξιότητες 21ου αιώνα.
Β) Δεξιότητες ζωής.
Γ) Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης.
Δ) Δεξιότητες του νου.
Οι θεματικές ενότητες είναι οι εξής:
Α) ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ
- ΥΓΕΙΑ: Διατροφή – Αυτομέριμνα, Οδική ασφάλεια
- Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία – Πρόληψη
- Γνωρίζω το σώμα μου – Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση
Β) ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
- Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική φυσική κληρονομιά
- Φυσικές καταστροφές, πολιτική προστασία
- Παγκόσμια και τοπική πολιτιστική κληρονομιά
Γ) ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – Κοινωνική συναίσθηση & ευθύνη
- Ανθρώπινα δικαιώματα
- Εθελοντισμός διαμεσολάβηση
- Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα
Δ) ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία
- STEM – Εκπαιδευτική Ρομποτική
- Επιχειρηματικότητα – Αγωγή Σταδιοδρομίας – Γνωριμία με επαγγέλματα
Ειδικότερα η ομαδοποίηση των δεξιοτήτων γίνεται σε τέσσερις κύκλους στοχοθεσίας:
Α. Δεξιότητες 21ου αιώνα
Α1.Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα (Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα).
Α2.Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4CS σε ψηφιακό περιβάλλον) (Ψηφιακή επικοινωνία, ψηφιακή συνεργασία, ψηφιακή δημιουργικότητα, ψηφιακή κριτική σκέψη, Συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας).
Α3.Παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας.
Β. Δεξιότητες ζωής
Β1.Δεξιότητες της κοινωνικής ζωής (Αυτομέριμνα, Κοινωνικές Δεξιότητες, Ενσυναίσθηση και Ευαισθησία, Πολιτειότητα, Προσαρμοστικότητα, Ανθεκτικότητα, Υπευθυνότητα).
Β2.Δεξιότητες της ψηφιακής ιθαγένειας (Ευχέρεια στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση, ψηφιακή πολιτειότητα, Ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο, Προστασία από εξαρτητικές συμπεριφορές στις τεχνολογίες, ανθεκτικότητα).
Β3.Δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης (Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Διαμεσολάβηση, Επίλυση συγκρούσεων, Πολιτειότητα).
Β4.Δεξιότητες επιχειρηματικότητας (Πρωτοβουλία, Οργανωτική Ικανότητα, Προγραμματισμός, Παραγωγικότητα, Αποτελεσματικότητα).
Γ. Δεξιότητες της Τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης
Γ1. Δεξιότητες της τεχνολογίας (Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων, Δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα, Δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών)
Γ2.Δεξιότητες διαχείρισης των Μέσων (Πληροφορικός γραμματισμός, Ψηφιακός γραμματισμό, Τεχνολογικός γραμματισμός, Γραμματισμός στα μέσα, Ασφάλεια στο διαδίκτυο).
Γ3. Ρομποτική (Δεξιότητες μοντελισμού και προσομοίωσης, Επιστημονική/υπολογιστική σκέψη).
Δ. Δεξιότητες του νου
Δ1. Στρατηγική σκέψη (Οργανωσιακή σκέψη, Μελέτη περιπτώσεων κι επίλυση προβλημάτων).
Δ2. Πλάγια σκέψη (Δημιουργική, Παραγωγική, Ολιστική Σκέψη).
Δ3. Ρουτίνες σκέψης & Αναστοχασμός.
Δ4. Κατασκευές, παιχνίδια, εφαρμογές
Δ5. Δεξιότητες υπολογιστικής σκέψης (Επιστημονική/υπολογιστική σκέψη διαμεσολάβηση).
Στόχος πλέον της εκπαιδευτικής κοινότητας είναι η ενίσχυση της καλλιέργειας ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης σε συνδυασμό με τη διαμόρφωση ενός σύγχρονου πλαισίου προγράμματος με δομή ανοικτών, ζωντανών και δημιουργικών προγραμμάτων σπουδών.
Για κάθε θεματικό κύκλο ο κάθε μαθητής έχει το δικό του Portfolio στο οποίο περιλαμβάνονται εργασίες του αναφορικά με τη θεματική καθώς και κάποια φύλλα αξιολόγησης.
Εργαστήρια Δεξιοτήτων για το σχολικό έτος 2022-2023
Τη φετινή σχολική χρονιά στο Νηπιαγωγείο προγραμματίστηκε η υλοποίηση των κάτωθι προγραμμάτων καλλιέργειας δεξιοτήτων:
1. Τίτλος Προγράμματος: “Τρέφεσαι υγιεινά, μεγαλώνεις σωστά”
Τρέφεσαι υγιεινά, μεγαλώνεις σωστά
Ενδεικτικό υλικό που δημιουργήθηκε από τους μαθητές και τις μαθήτριες του Νηπιαγωγείου μας κατά τη διάρκεια υλοποίησης του 1ου προγράμματος καλλιέργειας δεξιοτήτων.
2. Τίτλος Προγράμματος:” Παίζουμε και μαθαίνουμε παρέα”
Ενδεικτικό υλικό που δημιουργήθηκε από τους μαθητές και τις μαθήτριες του Νηπιαγωγείου μας κατά τη διάρκεια υλοποίησης του 2ου προγράμματος καλλιέργειας δεξιοτήτων.
3. Τίτλος Προγράμματος: “STEAM και η γη γυρίζει”
Ενδεικτικό υλικό που δημιουργήθηκε από τους μαθητές και τις μαθήτριες του Νηπιαγωγείου μας κατά τη διάρκεια υλοποίησης του 3ου προγράμματος καλλιέργειας δεξιοτήτων.
4. Τίτλος Προγράμματος: “Τα σκουπίδια συγκεντρώστε και τις θάλασσες μας σώστε”
Τα σκουπίδια συγκεντρώστε και τις θάλασσες μας σώστε!
Ενδεικτικό υλικό που δημιουργήθηκε από τους μαθητές και τις μαθήτριες του Νηπιαγωγείου μας κατά τη διάρκεια υλοποίησης του 4ου προγράμματος καλλιέργειας δεξιοτήτων.
Εργαστήρια Δεξιοτήτων για το σχολικό έτος 2021-2022
Τη φετινή σχολική χρονιά στο Νηπιαγωγείο προγραμματίστηκε η υλοποίηση των κάτωθι προγραμμάτων καλλιέργειας δεξιοτήτων:
1.Θεματική: Ζω καλύτερα-Ευ Ζην (ΥΓΕΙΑ: Οδική Ασφάλεια)
Τίτλος Προγράμματος: “1,2,3 STOP μαθαίνω να κυκλοφορώ”
1 2 3 STOP Μαθαίνω να κυκλοφορώ!
Ενδεικτικό υλικό που δημιουργήθηκε από τους μαθητές και τις μαθήτριες του Νηπιαγωγείου μας κατά τη διάρκεια υλοποίησης του 1ου προγράμματος καλλιέργειας δεξιοτήτων
2.Θεματική: Φροντίζω το περιβάλλον (Ο κύκλος του νερού)
Τίτλος Προγράμματος: “Οι νερο……εξερευνητές”
Ενδεικτικό υλικό που δημιουργήθηκε από τους μαθητές και τις μαθήτριες του Νηπιαγωγείου μας κατά τη διάρκεια υλοποίησης του 2ου προγράμματος καλλιέργειας δεξιοτήτων
3.Θεματική: Ενδιαφέρω και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη” (Αλληλοσεβασμός και σεβασμός στη διαφορετικότητα, συνεργασία /συνεργατικότητα, ανθρώπινα δικαιώματα & αξιοπρέπεια)
Τίτλος Προγράμματος: “Εγώ κι εσύ μαζί, χέρι – χέρι στη ζωή”
Ενδεικτικό υλικό που δημιουργήθηκε από τους μαθητές και τις μαθήτριες του Νηπιαγωγείου μας κατά τη διάρκεια υλοποίησης του 3ου προγράμματος καλλιέργειας δεξιοτήτων
4.Θεματική: Φροντίζω το περιβάλλον – Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη (Οικολογία – Ανθρώπινη παρέμβαση και καταστροφή φυσικού τοπίου – Πολιτική προστασία & Προστασία του δάσους από τις ανθρώπινες παρεμβάσεις.)
Τίτλος Προγράμματος: “Νηπιάκια εν δράση προστατεύουν τα δάση!”
Νηπιάκια εν δράση προστατεύουν τα δάση
Ενδεικτικό υλικό που δημιουργήθηκε από τους μαθητές και τις μαθήτριες του Νηπιαγωγείου μας κατά τη διάρκεια υλοποίησης του 4ου προγράμματος καλλιέργειας δεξιοτήτων