Κανονισμός Λειτουργίας

 Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας Σχολικής Μονάδας

                      Σχολικό Έτος: 2024-2025

https://blogs.sch.gr/10nipacha/files/2025/06/EsoterikosKanonismosLeitoyrgias_10oyNhp.Acharnon_2024-2025_v01.pdf

 

 

 

Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας Σχολικής Μονάδας (για το σχολικό έτος 2022-2023)

Εσωτερικός_Κανονισμός_Λειτουργίας_2022-2023

 

 

 

Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας Σχολικής Μονάδας

(για τα σχολικά έτη 2020-2021 & 2021-2022)

 

Εισαγωγή
Το 10ο Νηπιαγωγείο Αχαρνών, το οποίο στεγάζεται στο επί της οδού Σωκράτους 68 ισόγειο κτήριο, χαρακτηρίζεται  σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.Δ. 17/1974 ως Δημόσιο Ανεξάρτητο Ίδρυμα (Δ.Α.Ι.). Με τον όρο “Εσωτερικός Κανονισμός Σχολικής Μονάδας” εννοούμε το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του σχολείου. Ο παρών Κανονισμός,  εναρμονισμένος με την ισχύουσα νομοθεσία, τις εγκυκλίους και οδηγίες των εκπαιδευτικών αρχών, συντάχθηκε για  πρώτη φορά το Σχολικό έτος 2013-2014 και έκτοτε ανά τακτά διαστήματα επικαιροποιείται με ευθύνη της Διευθύντριας Ξανθής Λιόλιου ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες ρυθμίσεις και να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των  συνθηκών λειτουργίας του Σχολείου. Από τα Σχολικά Έτη 2020-2021 και 2021-2022, συμμετέχουν στη σύνταξη πλέον της Δ/ντριας της Σχολικής Μονάδας, ο Σύλλογος Διδασκόντων και ο Πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής Δήμου Αχαρνών (ΦΕΚ 491/09-02-2021- Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων δεν υφίσταται). Ο Κανονισμός εγκρίνεται από τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου που έχει την παιδαγωγική ευθύνη του Νηπιαγωγείου καθώς και τον Διευθυντή Π.Ε. Ανατ. Αττικής. Περιλαμβάνει όρους και κανόνες, κατανομή αρμοδιοτήτων και ευθυνών, δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας, στηρίζοντας την εφαρμογή τους στον αμοιβαίο σεβασμό, στη συλλογική συνείδηση, στη συναίνεση και συμμετοχή στη διαμόρφωση των συνθηκών της σχολικής ζωής, χωρίς όμως να θέτει εμπόδια στην ελεύθερη έκφραση και στον πλουραλισμό απόψεων. Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας με την έναρξη του σχολικού έτους κοινοποιείται με κάθε πρόσφορο μέσο στους γονείς/ κηδεμόνες. 

 

Βασικές αρχές και στόχοι του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας

Η σχολική κοινότητα είναι μία οργανωμένη ομάδα που έχει όλα τα χαρακτηριστικά της κοινωνίας. Το Νηπιαγωγείο προετοιμάζει τους νέους να ενταχθούν ομαλά στο Δημοτικό και κατ’ επέκταση στην κοινωνία. Η εσωτερική οργάνωση της σχολικής ζωής οφείλει να εκπαιδεύει και να διαπαιδαγωγεί σύμφωνα με τα πρότυπα και τις ανάγκες της δημοκρατικής κοινωνίας. Έτσι, διαμορφώνεται ένα παιδαγωγικό και διδακτικό κλίμα που συμβάλλει στην αποφυγή εντάσεων και συγκρούσεων και διευκολύνει την ανενόχλητη, μεθοδική και αποτελεσματική λειτουργία του Νηπιαγωγείου. 

O Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας δεν έχει τη μορφή ενός απλού και συμβατικού καθηκοντολογίου, αλλά προσαρμόζεται στην παιδαγωγική αποστολή του Νηπιαγωγείου και λαμβάνει υπόψη τόσο τις τρέχουσες συνθήκες όσο και τη δυναμική εξέλιξης της σύγχρονης κοινωνίας. Δε θεωρεί τη «σχολική πειθαρχία» ως αυτοσκοπό, αλλά ενσωματώνει και την παιδαγωγική της πλευρά, με έμφαση στην πρόληψη και όχι στην καταστολή και στην επιβολή ποινών. 

Με εύλογες, γενικά αποδεκτές, κατανοητές και εφαρμόσιμες διατάξεις, ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας ενθαρρύνει την ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας του μαθητή, προάγει τη συλλογική λειτουργία, παράλληλα με την ατομική αναγνώριση και την έννοια της ατομικής ευθύνης, διαμορφώνοντας ένα «υγιές» σχολικό και μαθησιακό περιβάλλον αλληλεγγύης και προσδίδοντας δημοκρατικό περιεχόμενο στη σχολική ζωή.

 

Θέματα σχετικά με τους μαθητές

1. Εγγραφές νηπίων 

Οι εγγραφές στα δημόσια νηπιαγωγεία γενικής παιδείας γίνονται για το σχολικό έτος 2020-2021 και εφεξής, μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr) με υποβολή ηλεκτρονικής αίτησης εγγραφής, την οποία υποβάλλουν οι γονείς/κηδεμόνες των νηπίων/προνηπίων για το νηπιαγωγείο που ανήκουν, βάσει της διεύθυνσης κατοικίας τους και σύμφωνα με τα όρια της σχολικής περιφέρειας του νηπιαγωγείου και εντός της προθεσμίας που ορίζεται με σχετική εγκύκλιο για κάθε σχολικό έτος από το ΥΠΑΙΘ. Για την ενημέρωση των Γονέων/ Κηδεμόνων αναρτάται σχετική ανακοίνωση στην κεντρική είσοδο του σχολείου.
Στο νηπιαγωγείο εγγράφονται υποχρεωτικά προνήπια και νήπια που συμπληρώνουν τη νόμιμη ηλικία. Η προσκόμιση των δικαιολογητικών εγγραφής γίνεται μετά την αποδοχή και οριστικοποίηση της αίτησης εγγραφής και εντός της προθεσμίας που ορίζεται από τη διεύθυνση του σχολείου. Εκπρόθεσμες εγγραφές γίνονται δεκτές με απόφαση του οικείου Δ/ντή Π.Ε. στο εγγύτερο της κατοικίας του μαθητή νηπιαγωγείο στο οποίο υπάρχει κενή θέση. Στο Νηπιαγωγείο φοιτούν δύο ηλικίες νηπίων. Η πρώτη ηλικία (νήπια) περιλαμβάνει τους μαθητές οι οποίοι στις 31 Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής συμπληρώνουν ηλικία πέντε (5) ετών. Η δεύτερη ηλικία (προνήπια) περιλαμβάνει τους μαθητές οι οποίοι στις 31 Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής συμπληρώνουν ηλικία τεσσάρων (4) ετών.
Επανάληψη φοίτησης στο νηπιαγωγείο για ένα (1) ακόμη έτος μπορεί να γίνει με τη συγκατάθεση των γονέων/κηδεμόνων, όταν βεβαιώνεται με γνωμάτευση ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. ή δημόσιου ιατροπαιδαγωγικού κέντρου ή σχετική βεβαίωση του συντονιστή εκπαιδευτικού έργου ειδικής αγωγής και ενταξιακής εκπαίδευσης ή του συντονιστή εκπαιδευτικού έργου νηπιαγωγών ότι ο μαθητής παρουσιάζει σοβαρές δυσκολίες για να παρακολουθήσει την Α΄ τάξη του δημοτικού σχολείου.

 

2. Σχολική και κοινωνική Ζωή 

Οι μαθητές κάθε ηλικίας (νήπια- προνήπια) προσέρχονται στο σχολείο έχοντας διαφορετική αφετηρία και  μεταφέροντας στις αποσκευές τους διαφορετικό μορφωτικό φορτίο. Κατά την έναρξη της σχολικής ζωής η διαφορετικότητα έχει κυρίως οικογενειακή προέλευση, αλλά στην πορεία προστίθεται και η ευρύτερη επίδραση του περιβάλλοντος. Το κοινωνικό, το φυσικό και το σχολικό περιβάλλον θα προσδιορίσουν σημαντικά την παραπέρα εξέλιξη. Η επίδραση αυτή ασκείται με πολλούς τρόπους άμεσα ή έμμεσα, συστηματικά ή διάχυτα. 
Τα παιδιά αναπτύσσουν θετικές στάσεις απέναντι στη μάθηση όταν εμπλέκονται ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία και όταν έχουν συστηματικές ευκαιρίες να αλληλεπιδρούν με το φυσικό και κοινωνικό τους περιβάλλον. Ένα λειτουργικό και  πλούσιο σε ερεθίσματα μαθησιακό περιβάλλον προτρέπει τα νήπια να επιλέγουν ελεύθερα δραστηριότητες και τα ενθαρρύνει να εξερευνούν και να ανακαλύπτουν. Έτσι αποκτούν τα εφόδια για την γνωστική, κοινωνική,  συναισθηματική και φυσική ανάπτυξή τους.
Η υστέρηση των μαθητών που έχει προέλευση κοινωνική ή οικονομική ή φυσική και ιδιαιτερότητες με φυλετικό, θρησκευτικό, γλωσσικό ή άλλο χαρακτήρα, μέσα στο σχολείο και στις μεταξύ των μελών του σχέσεις δεν πρέπει να αποτελούν στοιχεία διάκρισης. Ο σεβασμός του ενός προς τον άλλο μέσω της κατανόησης και της ανάπτυξης καθολικών αξιών, όπως η αποδοχή της διαφορετικότητας, η δημοκρατία και η μη βία συνεπάγεται τη γνωριμία με άλλες κουλτούρες και γλώσσες και την αποδοχή του γεγονότος ότι υπάρχουν περισσότεροι από ένας τρόποι για την ερμηνεία του κόσμου που μας περιβάλλει (UNESCO, 2002).
Η ποιότητα των στοιχείων της ενδοσχολικής ζωής επιδρά και επηρεάζει την ποιότητα των στοιχείων της προσωπικότητας του νηπίου. Ευνοϊκό λοιπόν περιβάλλον σχολικής ζωής μέσα στο οποίο ο μαθητής ζει, δραστηριοποιείται και προσπαθεί να καταξιωθεί, θα λειτουργήσει πολύ θετικά. Τα στοιχεία που συνθέτουν ένα τέτοιο περιβάλλον αναφέρονται παρακάτω: 

  • Ακούγεται η φωνή των παιδιών και λαμβάνονται υπόψη οι προηγούμενες γνώσεις και οι εμπειρίες τους.
  • Ενθαρρύνεται η ενεργός συμμετοχή τους σε δραστηριότητες που αναπτύσσονται.
  • Προκαλείται η φυσική τους περιέργεια, ενεργοποιείται η σκέψη τους και απελευθερώνεται η δημιουργικότητά τους.
  • Ευνοείται και ενθαρρύνεται η αλληλεπίδραση εκπαιδευτικού-παιδιών, αλλά και του ενός παιδιού με το άλλο, ενώ παράλληλα κάθε παιδί υποστηρίζεται ώστε να αναπτύξει την αυτονομία του.
  • Δίνονται ευκαιρίες για την απόκτηση εμπειριών και την προσέγγιση γνώσεων με τρόπο βιωματικό. Ο Piaget  υποστήριξε ότι η κατάκτηση της γνώσης είναι μια ενεργητική διαδικασία και ότι τα παιδιά οικοδομούν σταδιακά τη γνώση τους μέσα από τη δική τους δραστηριότητα.
  • Χρησιμοποιείται το παιχνίδι ως σημαντικός τρόπος μάθησης.
  • Εξατομικεύονται οι μαθησιακές διαδρομές και προσαρμόζονται στο ρυθμό ανάπτυξης κάθε παιδιού.

 

3. Φοίτηση των νηπίων 

Η φοίτηση των μαθητών στα Νηπιαγωγεία είναι υποχρεωτική και εποπτεύεται από τον εκπαιδευτικό της τάξης, ο οποίος καταγράφει τις καθημερινές απουσίες και από τη Διευθύντρια, Προϊσταμένη που τις καταχωρεί στο πληροφοριακό σύστημα του ΥΠΑΙΘ. Αν οι απουσίες ξεπεράσουν τον αριθμό 100 η φοίτηση στο νηπιαγωγείο επαναλαμβάνεται (άρθ. 204 του νόμου 4610/07-05-2019). Η ελλιπής φοίτηση και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, δυσχεραίνει τόσο το σχολικό έργο όσο και την πρόοδο των μαθητών. Την ουσιαστική αλλά και την τυπική ευθύνη απέναντι στο σχολείο και την πολιτεία για τη φοίτηση των μαθητών, φέρουν κατά το νόμο οι γονείς/κηδεμόνες τους.
Το Σχολείο αποδίδει πρωταρχική σημασία στην τακτική και ανελλιπή φοίτηση των νηπίων. Όταν ένας μαθητής απουσιάζει συστηματικά και αδικαιολόγητα από το σχολείο ο εκπαιδευτικός της τάξης επικοινωνεί άμεσα με τους γονείς/κηδεμόνες και ενημερώνει τον Διευθυντή ή τον Προϊστάμενο του σχολείου. Εφόσον δεν επιλύεται το πρόβλημα της συστηματικής και αδικαιολόγητης απουσίας, αναζητείται ο μαθητής και η οικογένεια του μαθητή μέσω της αστυνομικής και της δημοτικής αρχής καθώς και της αρμόδιας κοινωνικής υπηρεσίας.
Οι γονείς οφείλουν να φροντίζουν για την έγκαιρη προσέλευση των παιδιών τους στο Σχολείο. Οφείλουν επίσης, σε περίπτωση ασθένειας των παιδιών τους, να ενημερώνουν το Νηπιαγωγείο για την απουσία τους από τα μαθήματα, όσο πιο έγκαιρα γίνεται, ενώ σεβόμενοι τη μαθητική κοινότητα, να κρατούν τα παιδιά τους στο σπίτι έως τη λήξη του κύκλου αποθεραπείας τους, προς αποφυγή μετάδοσης νοσημάτων.
Κατά την αρχή του πρώτου τριμήνου του διδακτικού έτους και για διάστημα όχι μεγαλύτερο των δύο εβδομάδων, μπορεί να εφαρμόζεται ευέλικτο ωράριο παραμονής στο νηπιαγωγείο, προκειμένου η προσαρμογή των παιδιών να είναι ομαλή. Το ευέλικτο ωράριο καθορίζεται από τον εκπαιδευτικό της τάξης και το σύλλογο διδασκόντων σύμφωνα με το ΠΔ79/2017, όπως τροποποιήθηκε με το νόμο 4559/2018, άρθρο 23.

 

4. Ωράριο λειτουργίας
Η έναρξη, η λήξη, η διάρκεια μαθημάτων του βασικού υποχρεωτικού προγράμματος και του ολοήμερου νηπιαγωγείου, τα διαλείμματα, ο χρόνος διδασκαλίας ανά διδακτική ώρα καθώς και η έναρξη και λήξη του διδακτικού έτους καθορίζονται από τις κείμενες διατάξεις και αποφάσεις του ΥΠΑΙΘ.

Για το τρέχον σχολικό έτος το πρόγραμμα του σχολείου, διαμορφώνεται ως εξής:

Πρόωρη Υποδοχή (ισχύει μόνο για τους μαθητές/μαθήτριες που παρακολουθούν το ολοήμερο πρόγραμμα και είναι προαιρετικό). Ο ελάχιστος αριθμός για τη λειτουργία του Τμήματος είναι τα 5 νήπια/ προνήπια.

  • Προσέλευση των μαθητών/τριών: 7:45 – 8:00

Υποχρεωτικό πρόγραμμα

  • Υποδοχή των μαθητών και των μαθητριών στο σχολείο: 8:15 – 8:30 
  • Λήξη υποχρεωτικού προγράμματος- αποχώρηση μαθητών και μαθητριών: 13:00

Ολοήμερο πρόγραμμα

  • Έναρξη λειτουργίας των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος: 13:00
  • Λήξη των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος: 16:00

Εφόσον επιλεγεί από τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών το Προαιρετικό Ολοήμερο Πρόγραμμα, το ωράριο λειτουργίας και η υποχρεωτικότητα της φοίτησης τηρούνται καθ’ όλο το χρονικό διάστημα της συμμετοχής σε αυτό και δεν επιτρέπεται πρόωρη αποχώρηση νηπίων/προνηπίων από το Ολοήμερο Πρόγραμμα. Σε περίπτωση που ο εκάστοτε μαθητής συμπληρώσει περισσότερες από 15 απουσίες στο Ολοήμερο Πρόγραμμα σε έναν μήνα, οι οποίες δεν δικαιολογούνται από ιατρική γνωμάτευση, η φοίτησή του στο Ολοήμερο Πρόγραμμα διακόπτεται.
Με την έναρξη του Σχολικού Έτους, ο Σύλλογος Διδασκόντων του Νηπιαγωγείου αποφασίζει τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας της 1ης διδακτικής ώρας του Ολοήμερου Προγράμματος (προετοιμασία γεύματος/γεύμα) των μαθητών του
Ολοήμερου Προγράμματος. Το Σχολικό Συμβούλιο δύναται να εισηγείται προς τον Σύλλογο Διδασκόντων το πλαίσιο υλικοτεχνικής οργάνωσης της διαδικασίας του γεύματος. Η συγκεκριμένη διδακτική ώρα μπορεί, αφενός να βοηθήσει στην ανάπτυξη υγιών διατροφικών συνηθειών απαραίτητων για την ατομική ανάπτυξη και υγεία των παιδιών και αφετέρου να συμβάλει θετικά στην ενίσχυση κοινωνικών δεξιοτήτων όλων των μαθητών και των μαθητριών. Ιδιαίτερα ζητήματα που αφορούν στην υλοποίηση της δραστηριότητας, αντιμετωπίζονται από τον Σύλλογο Διδασκόντων εντός του πλαισίου που ορίζουν οι κείμενες διατάξεις.

Διάλειμμα
Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές βγαίνουν στο προαύλιο, όπως έχει καθοριστεί από το Ωρολόγιο Πρόγραμμα.
Σε περίπτωση κακοκαιρίας ορίζονται από τους εκπαιδευτικούς οι προκαθορισμένοι χώροι παραμονής των μαθητών και μαθητριών. 
Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού και ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων όπου οι μαθητές και οι μαθήτριες αλληλεπιδρούν, παίζουν αρμονικά και για οποιοδήποτε πρόβλημα ή δυσκολία αντιμετωπίζουν απευθύνονται στους εκπαιδευτικούς που βρίσκονται στο προαύλιο.
Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος δεν επιτρέπεται κανένας ανήλικος ή ενήλικος να παρακολουθεί, να συνομιλεί ή να δίνει αντικείμενα σε μαθητές και μαθήτριες του σχολείου από τα κάγκελα του προαύλιου χώρου.

 

5. Προσέλευση- Αποχώρηση
Η έγκαιρη προσέλευση και η καλά οργανωμένη και ελεγχόμενη αποχώρηση είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για την πραγματοποίηση του διδακτικού έργου και την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου γενικότερα και διασφαλίζει την ασφάλεια των μαθητών και μαθητριών και του προσωπικού του σχολείου.
Για λόγους ασφαλείας των μαθητών/μαθητριών αλλά και για την ομαλή λειτουργία του προγράμματος η είσοδος του σχολείου/οι είσοδοι του σχολείου κλείνουν στις 8:30 ώστε να μην παρακωλύεται το παιδαγωγικό έργο του σχολείου. 

Οι μαθητές και οι μαθήτριες σε καμία περίπτωση δεν αποχωρούν από το σχολείο πριν τη λήξη του ωραρίου. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο γονέας/κηδεμόνας για να προσέλθει στο Σχολείο και να συνοδεύσει το παιδί στο σπίτι του, αφού προηγουμένως συμπληρώσει το σχετικό έντυπο (υπεύθυνη δήλωση). Εάν κάποιος γονέας/κηδεμόνας χρειαστεί, για ειδικό λόγο να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως τη Διεύθυνση του Σχολείου και να συμπληρώσει σχετικό έντυπο όπου θα αναγράφονται οι λόγοι (υπεύθυνη δήλωση).
Οι εκπαιδευτικοί υποδέχονται τους μαθητές και τις μαθήτριες στην είσοδο του Σχολείου και οι γονείς/κηδεμόνες- συνοδοί αποχωρούν. Κατά τη διάρκεια του χρόνου προσέλευσης των μαθητών/μαθητριών δεν παρευρίσκεται χωρίς άδεια στον χώρο του σχολείου κανένας επισκέπτης.
Οι γονείς/κηδεμόνες προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή των μαθητών και των μαθητριών, παραμένουν έξω από τις εισόδους του σχολείου, χωρίς να παρεμποδίζουν τη διαδικασία αποχώρησης. Κάθε καθυστέρηση στην προσέλευση των συνοδών δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών/μαθητριών που παρακολουθούν το σχολικό πρόγραμμα και παρεμποδίζει τη λειτουργία της σχολικής μονάδας. Σε περιπτώσεις δυσμενών καιρικών συνθηκών, το σχολείο δύναται να τροποποιήσει τη διαδικασία προσέλευσης/αποχώρησης ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο η έκθεση γονέων και μαθητών στις καιρικές συνθήκες δίχως να τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια των μαθητών.
Τα παιδιά παραδίδονται μόνο στους αναγραφόμενους ενήλικες στην υπεύθυνη δήλωση προσέλευσης/ αποχώρησης που συμπλήρωσαν οι γονείς τους κατά την εγγραφή τους. Η ευθύνη για την ασφάλεια των παιδιών μετά το ωράριο λειτουργίας ανήκει αποκλειστικά στον γονέα ή κηδεμόνα.

 

6. Ζητήματα συμπεριφοράς

Τα ζητήματα συμπεριφοράς στο σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας των γονέων/κηδεμόνων με τον εκπαιδευτικό της τάξης, τη Διευθύντρια της σχολικής μονάδας, τον Σύλλογο Διδασκόντων, τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου και τα οικεία ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση του θέματος. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού.
Ειδικότερα σε περίπτωση προβλημάτων συμπεριφοράς ενός νηπίου καλείται ο γονέας/κηδεμόνας στο σχολείο και ενημερώνεται με στόχο την από κοινού συνεργασία για την επίλυσή τους. Αν η συμπεριφορά επαναλαμβάνεται και εγκυμονεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών, ο Σύλλογος Διδασκόντων μπορεί να αναθεωρήσει τον τρόπο συμμετοχής του παιδιού σε εξωτερικές δραστηριότητες του σχολείου (επισκέψεις), όπως με ενδεχόμενη συνοδεία των γονέων του. Σε κάθε περίπτωση και πριν από κάθε απόφαση λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού. Σοβαρά ζητήματα συμπεριφοράς καταγράφονται στο Ημερολόγιο Σχολικής Ζωής.
Η αλλαγή περιβάλλοντος του μαθητή είναι μέτρο παιδαγωγικού ελέγχου και μπορεί να γίνει με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων: α) όταν πρόκειται για αλλαγή τμήματος, β) με τη συναίνεση του γονέα/κηδεμόνα όταν πρόκειται για αλλαγή σχολείου (άρθρο 14, ΠΔ 79/2017). Η ανάπτυξη θετικού σχολικού κλίματος αποτελεί σημαντικό παράγοντα της διαδικασίας πρόληψης ή/και αντιμετώπισης φαινομένων βίας, εξαναγκασμού και σχολικού εκφοβισμού. Χαρακτηριστικά του θετικού και υγιούς σχολικού κλίματος είναι ο αμοιβαίος σεβασμός, η αποδοχή της διαφορετικότητας, η προώθηση της συνεργασίας σχολείου- οικογένειας, η προώθηση της συνεργασίας σχολείου με Φορείς όπου κρίνεται σκόπιμο. Στόχος η πρόβλεψη αλλά και η αντιμετώπιση φαινομένων βίας και σχολικού εκφοβισμού μέσα από κατάλληλες δραστηριότητες, συζητήσεις με τους μαθητές και ενημερώσεις των γονέων.
Τέλος, σοβαρό παράπτωμα στη συμπεριφορά των νηπίων αποτελεί η καταστροφή ή παραμόρφωση περιουσιακού στοιχείου του Σχολείου, με οποιοδήποτε τρόπο ή μέσο. Στην περίπτωση αυτή το κόστος αποκατάστασης των ζημιών επιβαρύνει τους γονείς. Επισημαίνεται ρητά, ότι η άσκηση οποιασδήποτε μορφής βίας (σωματικής, λεκτικής ή ψυχολογικής) στο σχολείο, δεν επιτρέπεται.

 

7. Ξένη Γλώσσα

Από το σχολικό έτος 2021-2022 εισάγεται στο πρωινό υποχρεωτικό πρόγραμμα των Νηπιαγωγείων της χώρας η Αγγλική γλώσσα μέσα από δημιουργικές δραστηριότητες, βιωματικού χαρακτήρα (ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ TΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ Τεύχος B’ 3311/ 26.07. 2021).
Η Αγγλική γλώσσα εισάγεται για δύο διδακτικές ώρες την εβδομάδα, σε κάθε τμήμα του πρωινού υποχρεωτικού προγράμματος των Νηπιαγωγείων και επιτυγχάνεται με με τη διάθεση εκπαιδευτικών ΠΕ06 σε πλαίσιο συνεργασίας με τη νηπιαγωγό του τμήματος.

 

Λειτουργία της Σχολικής Μονάδας

1. Άδεια εισόδου στα σχολεία
Οι γονείς/κηδεμόνες μπορούν να εισέρχονται στο χώρο του σχολείου κατά τις προκαθορισμένες ημέρες και ώρες επικοινωνίας με τους/τις εκπαιδευτικούς, καθώς και για τις συναντήσεις- ενημερώσεις που προγραμματίζονται τακτικά από το διδακτικό προσωπικό του σχολείου.
Η αναίτια είσοδος-έξοδος τρίτων προσώπων (πλην των μαθητών και των εκπαιδευτικών) στο σχολείο δεν επιτρέπεται. Σε περιπτώσεις που απαιτείται είσοδος τρίτων, στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών δράσεων που πραγματοποιούνται εντός του σχολικού χώρου, αυτό προϋποθέτει τη σύμφωνη γνώμη του Συλλόγου Διδασκόντων.
Σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπεται η διαφήμιση ή πώληση προϊόντων/ υπηρεσιών εντός του σχολικού χώρου.

2. Φαρμακευτική Αγωγή

Οι εκπαιδευτικοί δεν χορηγούν φάρμακα από το στόμα ή σε ενέσιμη μορφή στους μαθητές του σχολείου. Αυτό δεν αποκλείει την υποχρέωσή τους όμως να παρέχουν τις στοιχειώδεις πρώτες βοήθειες όταν παραστεί ανάγκη. Για το λόγο αυτό, σε περιπτώσεις που απαιτείται φαρμακευτική αγωγή, οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών οφείλουν να αιτούνται την άδεια των Διευθυντών των σχολικών μονάδων, προκειμένου να εισέρχονται στο χώρο του σχολείου οι ίδιοι ή άλλο πρόσωπο το οποίο θα υποδείξουν, ώστε να τη χορηγήσουν.

3. Χρήση ηλεκτρονικών μέσων

Στους χώρους του Νηπιαγωγείου δεν επιτρέπεται η κατοχή και η χρήση κινητών τηλεφώνων καθώς και άλλων ηλεκτρονικών μέσων.
Επίσης, απαγορεύεται η φωτογράφηση, ηχογράφηση και βιντεοσκόπηση σε όλους τους σχετιζόμενους που εισέρχονται στους χώρους της Σχολικής Μονάδας (δασκάλους, μαθητές, γονείς, κηδεμόνες κ.ά.). Η χρήση κινητών ή άλλων μέσων καταγραφής συνιστά σοβαρό πειθαρχικό παράπτωμα, ιδίως όταν προσβάλλει τους μαθητές ή οποιοδήποτε μέλος της Σχολικής Κοινότητας και επισύρει αυστηρές κυρώσεις. Ειδικότερα σε περιπτώσεις παραπτωμάτων που εμπίπτουν σε παράβαση ποινικού δικαίου, σε ότι αφορά τη χρήση του διαδικτύου, ακολουθούνται οι προβλεπόμενες από το νόμο διαδικασίες.
Στο πλαίσιο της τήρησης των κανόνων προστασίας των προσωπικών δεδομένων, αποφεύγεται η ανάρτηση φωτογραφιών και βίντεο με μαθητές/τριες στους δικτυακούς τόπους των σχολικών μονάδων. Η επεξεργασία και κατά συνέπεια η ανάρτηση, η αποθήκευση σε ψηφιακά μέσα δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα (πχ αναμνηστικού τύπου φωτογραφίες, βίντεο και δραστηριότητες της σχολικής ζωής) δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, επιτρέπεται μόνον με τη συγκατάθεση των γονέων/κηδεμόνων των μαθητών/τριών.

4. Σχολικές εκδηλώσεις- Δραστηριότητες

Σχολικές δράσεις θεωρούνται όλες οι προγραμματισμένες και κατάλληλα σχεδιασμένες δράσεις του σχολείου που συμπληρώνουν και εμπλουτίζουν τα προγράμματα σπουδών και πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια του διδακτικού ωραρίου, εντός ή/ και εκτός του σχολείου. Οι δράσεις αυτές έχουν διεπιστημονικό/ διαθεματικό, βιωματικό χαρακτήρα και ενθαρρύνουν τη διερεύνηση. Αποσκοπούν στον εμπλουτισμό του περιεχομένου των προγραμμάτων σπουδών, στην ανάπτυξη των ικανοτήτων και δεξιοτήτων των μαθητών, στην αισθητική καλλιέργεια, στην έκφραση της δημιουργικότητας, στη συνεργατικότητα, στην ανάπτυξη της αυτονομίας και της υπευθυνότητας και στην ευαισθητοποίηση σε θέματα που αφορούν το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον. Οι σχολικές δράσεις συντελούν στην ανάπτυξη του δημοκρατικού ήθους, στο άνοιγμα του σχολείου στην τοπική κοινότητα και επιτελούν αντισταθμιστικό ρόλο παρέχοντας τη δυνατότητα σε όλους τους μαθητές να συμμετέχουν σε δραστηριότητες που διευρύνουν τους ορίζοντές τους.
Η συμμετοχή των μαθητών στις σχολικές δράσεις αποτελεί μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας και προϋποθέτει την έγγραφη συναίνεση συμμετοχής από τους γονείς/κηδεμόνες.
Επιπλέον, τα νήπια κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους συμμετέχουν σε ενδοσχολικές εκδηλώσεις, όπως οι σχολικές, εθνικές και θρησκευτικές γιορτές. Η υλοποίηση γιορτών στο νηπιαγωγείο, όπως και ο τρόπος με τον οποίο θα πραγματοποιηθούν, αποφασίζεται από το σύλλογο διδασκόντων.
Οι εθνικές γιορτές, 28η Οκτωβρίου και 25η Μαρτίου πραγματοποιούνται την παραμονή των εθνικών επετείων στο χώρο του σχολείου. Γιορτές με την παρουσία γονέων ορίζονται η 25η Μαρτίου, η γιορτή των Χριστουγέννων και η γιορτή λήξης. Οι γιορτές αυτές δύναται να πραγματοποιηθούν και απογευματινές ώρες με μεταφορά ωραρίου εργασίας έως δύο (2) φορές ανά διδακτικό έτος με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων και ενημέρωση του οικείου Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

5. Περιπτώσεις Έκτακτης Ανάγκης

Η Διευθύντρια του Νηπιαγωγείου, στην αρχή του σχολικού έτους σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων του Σχολείου, προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου. Στις περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, κανένα παιδί δεν αποχωρεί από το σχολείο μόνο του. Τα παιδιά παραδίδονται στους γονείς/κηδεμόνες τους ή σε άλλα πρόσωπα που οι γονείς/ κηδεμόνες έχουν ορίσει γραπτώς για τον σκοπό αυτό.
Όσον αφορά στην προστασία από σεισμούς και φυσικά φαινόμενα, επικαιροποιείται το Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη Διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου στη σχολική μονάδα, με την υλοποίηση τριών (3) ασκήσεων ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους. Επίσης, η Διευθύντρια ενημερώνει τους μαθητές, καθώς και τους γονείς/κηδεμόνες, για τους βασικούς κανόνες και τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των φαινομένων αυτών.
Σε καταστάσεις πανδημίας ή ακραίων- επικίνδυνων φαινομένων οι εκπαιδευτικοί, μαθητές/ μαθήτριες, γονείς/κηδεμόνες, Διευθυντές/ Διευθύντριες, Προϊστάμενοι/Προϊστάμενες οφείλουν να συμμορφώνονται και να ακολουθούν ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/ υπηρεσίες: π.χ. ΕΟΔΥ, ΥΠΑΙΘ, Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, κ.λ.π., για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την ασφάλεια των μελών της.
Σχετικά αναφέρεται ότι από το σχολικό έτος 2020-2021 και μέχρι τη λήξη των μέτρων πρόληψης διασποράς του ιού COVID-19, κατά την προσέλευση και αποχώρηση των μαθητών χρησιμοποιούνται για την αποφυγή συνωστισμού και οι δύο είσοδοι – έξοδοι της Σχολικής Μονάδας (Σωκράτους και Σουλίου αντίστοιχα). Επιπρόσθετα, μαθητές και εκπαιδευτικοί φορούν μάσκα σε εσωτερικούς κι εξωτερικούς χώρους καθ’ όλη τη διάρκεια του ωρολογίου προγράμματος. Ο εκπαιδευτικός οφείλει να υπενθυμίζει στα παιδιά την τήρηση αποστάσεων και την ορθή χρήση του αντισηπτικού. Αερίζει ανά τακτά χρονικά διαστήματα την αίθουσα.
Σε κάθε σχολική μονάδα ορίζεται από τον σύλλογο Διδασκόντων Υπεύθυνος διαχείρισης COVID-19, τα καθήκοντα του οποίου έχουν καθοριστεί από τον Εθνικό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας.

 

Η συνεργασία με το σπίτι

1.Γενικά 

Η σύγχρονη εκπαιδευτική έρευνα αποκαλύπτει ότι τα πιο αποτελεσματικά εκπαιδευτικά προγράμματα για την πρώιμη παιδική ηλικία, δηλαδή για την ηλικία από τριών έως οκτώ ετών, είναι εκείνα που εμπλέκουν τους γονείς στις διαδικασίες μάθησης των παιδιών τους.

Οι γονείς είναι τα πιο σημαντικά πρόσωπα στον κόσμο των παιδιών και οι πρώτοι τους δάσκαλοι. Μπορούν να δώσουν σημαντικές πληροφορίες για στοιχεία της προσωπικότητας και του χαρακτήρα του παιδιού τους, για τις συνήθειες και τα
ενδιαφέροντά του, για τις μαθησιακές και άλλες εμπειρίες που βιώνει στο σπίτι και σε άλλους χώρους εκτός σπιτιού και σχολείου.
Απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάπτυξη αποδοτικής συνεργασίας των εκπαιδευτικών με τους γονείς θεωρείται η δημιουργία κλίματος αμοιβαίου σεβασμού και εμπιστοσύνης. Για να επιτύχουν να δημιουργήσουν ένα τέτοιο κλίμα οι εκπαιδευτικοί επιδιώκουν να καταστήσουν τους γονείς συμμέτοχους στην εκπαιδευτική διαδικασία ενημερώνοντάς τους συστηματικά με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους για το πρόγραμμα που ακολουθείται, για τους στόχους που θέτουν, για τις δραστηριότητες που αναπτύσσονται και για τη βοήθεια που θα ήθελαν από εκείνους, προτρέποντάς τους να διατυπώνουν ερωτήσεις και να αναφέρονται στους προβληματισμούς και στις προσδοκίες τους (Dodge & Colker, 1998 QCA, 2004).

Αν κάποιοι γονείς δε μιλούν ελληνικά, σε κάθε περίπτωση επικοινωνίας με το σπίτι η εκπαιδευτικός φροντίζει να εξασφαλιστεί η δυνατότητα διερμηνείας: 

  • ζητώντας από κάποιον άλλο ομόγλωσσο γονέα που μιλά και ελληνικά να μεταφράσει,
  • παροτρύνοντας το γονέα που δε μιλά ελληνικά να φέρει μαζί του ένα άτομο που θα μπορεί να μεταφράσει γι’ αυτόν,
  • απευθυνόμενη σε σχετικούς φορείς, που ενδέχεται να υπάρχουν στην περιοχή.

Όταν τα παιδιά αντιλαμβάνονται ότι το σχολείο και το σπίτι συνεργάζονται αρμονικά, νιώθουν πιο ασφαλή, καθώς οι δύο τους κόσμοι ενώνονται (Dodge & Colker, 1998).

 

2. Παιδαγωγικές συναντήσεις
Η ενημέρωση είναι δικαίωμα των γονέων, αλλά και υποχρέωση και καθήκον των εκπαιδευτικών. Γίνεται εκτός διδακτικού ωραρίου, μετά από πρόσκληση εκ μέρους του/ της εκπαιδευτικού, σε χρόνο που επιτρέπει τη μεγαλύτερη συμμετοχή των γονέων και κηδεμόνων. Οι συναντήσεις των γονέων/κηδεμόνων με τους εκπαιδευτικούς προγραμματίζονται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων:
α) Στην αρχή του διδακτικού έτους γίνεται ενημέρωση συλλογικά για θέματα λειτουργίας του Νηπιαγωγείου.
β) Μια φορά το μήνα σε προκαθορισμένη από τον εκπαιδευτικό του τμήματος ημέρα και ώρα, για θέματα που αφορούν στην αγωγή και πρόοδο των μαθητών.
γ) Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους και εντός δέκα (10) ημερών από τη λήξη του τριμήνου με ευθύνη της Διευθύντριας/ Προϊσταμένης του σχολείου και του εκπαιδευτικού του τμήματος προκειμένου να ενημερωθούν για την πρόοδο των παιδιών τους. Οι συναντήσεις αυτές με τους γονείς των μαθητών προγραμματίζονται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων και πραγματοποιούνται εκτός διδακτικού ωραρίου και εντός του εργασιακού ωραρίου των εκπαιδευτικών και σε χρόνο που επιτρέπει τη μεγαλύτερη συμμετοχή των γονέων/ κηδεμόνων σε αυτές.
δ) Κάθε φορά που ο/η εκπαιδευτικός της τάξης κρίνει αναγκαία μια έκτακτη συνάντηση ενώ αυτονόητο είναι ότι ο/η νηπιαγωγός δέχεται και εκτάκτως σε συνεργασία γονείς που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα.

 

3. Συνεργασία με την οικογένεια

Οι γονείς/κηδεμόνες οφείλουν να συμπεριφέρονται προς όλους τους εκπαιδευτικούς με την δέουσα ευγένεια, σοβαρότητα και σεβασμό που επιβάλλει το λειτούργημά τους και ο χώρος του σχολείου.
Πρέπει να διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις που αναρτώνται στις εισόδους του σχολείου και τις ανακοινώσεις που μεταφέρουν οι μαθητές. Οφείλουν να γνωστοποιούν εμπιστευτικά στη Νηπιαγωγό της τάξης και στη Διευθύντρια/Προϊσταμένη κάθε ιδιαιτερότητα που αφορά τη σωματική και ψυχική υγεία του μαθητή αλλά και  οποιαδήποτε αλλαγή στη ζωή του παιδιού (π.χ. διαζύγιο, νέο μωρό κ.λπ.), προκειμένου η νηπιαγωγός να γνωρίσει καλύτερα τις ψυχικές του ανάγκες και να τις συμπεριλάβει στην παιδαγωγική της προσέγγιση. Σε περίπτωση διαζευγμένων γονέων πρέπει το Νηπιαγωγείο να γνωρίζει ποιος από τους δυο γονείς έχει την κηδεμονία.
Επιπλέον οι γονείς/κηδεμόνες προσκομίζουν στο σχολείο τους αριθμούς τηλεφώνων για άμεση επικοινωνία μαζί τους και ενημερώνουν το σχολείο για κάθε αλλαγή αυτών. Οι γονείς/ κηδεμόνες των μαθητών θα πρέπει να προσκομίζουν έγκαιρα τα διάφορα έγγραφα (π.χ. Α.Δ.Υ.Μ., Βιβλιάρια Εμβολίων, Υπεύθυνες Δηλώσεις, κ.ά.) που τους ζητούνται από το σχολείο

 

Θέματα σχετικά με τους εκπαιδευτικούς

α) Οι νηπιαγωγοί που εργάζονται στο ίδιο νηπιαγωγείο έχουν συνεχή επικοινωνία και ανταλλάσσουν απόψεις και εμπειρίες που αφορούν τόσο την εργασία τους όσο και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν μέσα στην τάξη. Πέραν αυτής της αυτονόητης συνεργασίας, ο σύλλογος διδασκόντων πραγματοποιεί τακτικές και έκτακτες συνεδριάσεις. Έκτακτα ο σύλλογος διδασκόντων συνεδριάζει κάθε φορά που οι συνθήκες το επιβάλλουν.

β) Υπεύθυνος για την υποδοχή των νηπίων, την ασφαλή αποχώρησή τους και παραλαβή τους από τους γονείς ή από το συνοδό που αυτοί έχουν ορίσει είναι η νηπιαγωγός του εκάστοτε τμήματος.

γ) Υπεύθυνος για την επιτήρηση των παιδιών στα διαλείμματα είναι η νηπιαγωγός, η οποία παίρνει όλα τα μέτρα για την προστασία και τη σωματική ακεραιότητα των νηπίων, τον έλεγχο καθαριότητας των σχολικών χώρων και ότι έχει σχέση με την υγιεινή και την ασφάλειά τους.

δ) Οι εκπαιδευτικοί ενδιαφέρονται για την προστασία του σχολικού χώρου και της περιουσίας του Νηπιαγωγείου, καθώς και για την ευκοσμία της τάξης μέσα στην οποία διδάσκουν αλλά και του Σχολείου γενικότερα. Παράλληλα, προσπαθούν να ευαισθητοποιήσουν τους μαθητές σε θέματα που αφορούν την καθαριότητα, την υγιεινή και την αισθητική του χώρου μέσα στον οποίο φοιτούν.

ε) Οι εκπαιδευτικοί συνεργάζονται με τους μαθητές, σέβονται την προσωπικότητά τους, καλλιεργούν και εμπνέουν σε αυτούς, κυρίως με το παράδειγμά τους, δημοκρατική συμπεριφορά.

στ) Οι εκπαιδευτικοί μεριμνούν για τη δημιουργία κλίματος αρμονικής συνεργασίας και συνεχούς και αμφίδρομης επικοινωνίας με τους γονείς/ κηδεμόνες των μαθητών, και τους ενημερώνουν για τη φοίτηση, τη συμπεριφορά και την εξέλιξη των παιδιών τους.

ζ) Οι εκπαιδευτικοί φροντίζουν για την πρόοδο όλων των μαθητών τους και τους προσφέρουν παιδεία διανοητική, ηθική και κοινωνική. 

η) Οι εκπαιδευτικοί συμβάλλουν στην εμπέδωση ενός ήρεμου, θετικού, συνεργατικού, συμπεριληπτικού, εποικοδομητικού σχολικού κλίματος. 

θ) Οι εκπαιδευτικοί ενδιαφέρονται για τις συνθήκες ζωής των μαθητών τους στην οικογένεια και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, λαμβάνουν υπόψη τους παράγοντες που επηρεάζουν την πρόοδο και συμπεριφορά των μαθητών τους και υιοθετούν κατάλληλες παιδαγωγικές ενέργειες, ώστε να αντιμετωπισθούν πιθανά προβλήματα.

ι) Οι εκπαιδευτικοί ενθαρρύνουν τους μαθητές να συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση και λήψη αποφάσεων για θέματα που αφορούν τους ίδιους και το σχολείο και καλλιεργούν τις αρχές και το πνεύμα αλληλεγγύης και συλλογικότητας. 

ια) Οι εκπαιδευτικοί συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής προκειμένου να υποστηριχθούν οι μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες καθώς και οι οικογένειές τους.

ιβ) Οι εκπαιδευτικοί συνεργάζονται με τη Διευθύντρια ή την Προϊσταμένη, τους γονείς και τα αρμόδια Στελέχη Εκπαίδευσης για την καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς, σεβόμενοι την προσωπικότητα και τα δικαιώματα των μαθητών.

ιγ) Οι εκπαιδευτικοί ανανεώνουν και εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους, σχετικά με τις επιστήμες της αγωγής τόσο μέσω των διάφορων μορφών επιμόρφωσης, που παρέχονται θεσμικά από το σύστημα της οργανωμένης εκπαίδευσης, όσο και
μέσω της ενδοσχολικής επιμόρφωσης ή και της αυτοεπιμόρφωσης.

ιδ) Οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να είναι ενήμεροι για την εκπαιδευτική νομοθεσία, τις εγκυκλίους και τις αποφάσεις που αφορούν τη λειτουργία του Σχολείου και τις αρμοδιότητες του Συλλόγου Διδασκόντων.

Η Αναπληρώτρια Δ/ντρια
Ξανθή Λιόλιου
Νηπιαγωγός