Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία, στις 3 Δεκεμβρίου,
το σχολείο μας «άνοιξε την αγκαλιά του» στη διαφορετικότητα μέσα από ένα
σύνολο δράσεων που στόχο είχαν την ευαισθητοποίηση των μαθητών και την
καλλιέργεια της αποδοχής.
Οι δράσεις οργανώθηκαν με πολλή αγάπη και φροντίδα από τους
εκπαιδευτικούς του σχολείου, υλοποιήθηκαν κατά το πρώτο δεκαήμερο του
Δεκεμβρίου. Στις δράσεις συμμετείχαν όλες οι τάξεις ενεργά, γεμίζοντας
τόσο την καθιερωμένη ημέρα εορτασμού, όσο και τις ημέρες που ακολούθησαν
με θετικά μηνύματα, συνεργασία και χαμόγελα.
Τι κάναμε:
Η ειδική παιδαγωγός του τμήματος ένταξης Γερασίμου Στυλιανή με την
πολύτιμη αρωγή των ειδικών παιδαγωγών παράλληλης στήριξης (Δαδανά
Χρυσοβαλάντου, Μαυροκεφαλίδου Φρειδερίκη, Αμπεριάδου Δέσποινα) και με
την βοήθεια των εκπαιδευτικών των τμημάτων του σχολείου συντόνισε
δράσεις ευαισθητοποίησης προσεγγίζοντας το θέμα της Αναπηρίας. Όλες οι
τάξεις συμμετείχαν ενεργά και με ενθουσιασμό, οι δράσεις έλαβαν μέρος
εντός των τμημάτων, μέσα από παρουσιάσεις προσαρμοσμένες σε κάθε
ηλικία, με απλό και κατανοητό τρόπο, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να έρθουν
σε επαφή με τις έννοιες της αναπηρίας και των δικαιωμάτων. Υλοποιήθηκαν
βιωματικά/αισθητηριακά παιχνίδια που βοήθησαν τα παιδιά να μπουν για λίγο
"στα παπούτσια του άλλου", να συνεργαστούν και να σκεφτούν με
ενσυναίσθηση, προβλήθηκαν ταινίες μικρού μήκους καθώς και βίντεο που
μιλούν για τη δύναμη, το θάρρος και τη σημασία της διαφορετικότητας.

Η εμπειρία αυτή έγινε αφορμή για όμορφους προβληματισμούς και άνοιξε τον
δρόμο για περισσότερες δράσεις που ενισχύουν την αποδοχή, την
ενσυναίσθηση και την ισότητα οι οποίες εξαπλώθηκαν και στα υπόλοιπα
μαθήματα του ωρολόγιου προγράμματος του σχολείου μας.
Στο μάθημα της πληροφορικής υπό την καθοδήγηση του πληροφορικού μας
Δουβλετή Χαράλαμπου οι μαθητές των μεγαλύτερων τμημάτων του σχολείου
μας εργάστηκαν ομαδικά χρησιμοποιώντας τις νέες τεχνολογίες και
δημιούργησαν ένα συννεφόλεξο λέξεων σχετικών με την Αναπηρία. Η
δημιουργία των παιδιών εκτυπώθηκε σε αφίσα και αναρτήθηκε στις τάξεις
των συμμετεχόντων.

Στο μάθημα των Αγγλικών οι μαθητές του Ε2 μαζί με την δασκάλα των
Αγγλικών Κατσαπάκη Θεοδώρα παρακολούθησαν στον Διαδραστικό πίνακα
στο ΥοuTube την βραβευμένη ταινία “Α chance” με θέμα την αναπηρία
“Disability”. Ακολούθησε συζήτηση και ερμηνεία της ταινίας. Μετά οι
μαθητές έκαναν ατομικές ζωγραφιές για την αναπηρία και την ευκαιρία που
πρέπει να δίνουμε στα ΑμεΑ.

Στο μάθημα της μουσικής, η μουσικός μας Αγγελίδου Σοφία πραγματοποίησε
εκτενής αναφορά σε συνθέτες που η αναπηρία τους δεν τους εμπόδισε να
δημιουργήσουν έργα που έμειναν στην ιστορία της μουσικής, όπως ο
Μπετόβεν, ο Σμέτανα, ο Ραβέλ, ο Τσαϊκόφσκι κ.ά. αλλά και σύγχρονους
καλλιτέχνες όπως ο Μποτσέλι, ο Πετρουτσιάνι, ο Στίβι Γουόντερ κ.ά. Οι
μαθητές μας άκουσαν έργα που έγραψαν οι συγκεκριμένοι συνθέτες όταν η
πάθησή τους ήταν σε έξαρση και βρήκαν τα σημάδια να αποτυπώνονται στη
μουσική. Ακόμη άκουσαν τους ερμηνευτές να τραγουδούν ή να παίζουν και
καταλήξαν στο ότι η αναπηρία τους δεν αποτυπώνεται στη φωνή ή στοπαίξιμό τους. Τέλος, έγινε αναφορά στον Δημήτριο Χρυσαφίδη, Έλληνα τυφλό
ψάλτη, που η μέθοδός του για μεταγραφή της βυζαντινής μουσικής σε Μπράιγ,
γίνεται επίσημα αποδεκτή και διδάσκεται παγκοσμίως.
Στο μάθημα της φυσικής αγωγής οι εκπαιδευτικοί φυσικής αγωγής,
Καθαρόπουλος Σταμάτιος και Στρύφων Αλέξανδρος έφεραν σε επαφή τους
μαθητές με παρολυμπιακά αθλήματα όπως το Καθιστό Βόλεϊ(πραλλαγή του
Μπάσκετ σε αμαξίδιο) Boccia, GoalBoall, Τρέξιμο με καλυμμένα μάτια με
βοηθό (άτομα με μειωμένη ή χωρίς όραση). Οι μαθητές με παρακολούθησαν
ολιγόλεπτα βίντεο στην τάξη από τα προαναφερθέντα αθλήματα και μετά τα
εφάρμοσαν και πρακτικά στο χώρο του γυμναστηρίου.

Στο πλαίσιο του μαθήματος των εικαστικών υπό την καθοδήγηση της εικαστικού μας Αγάπης Μαυρουδή τα παιδιά μας δημιούργησαν εικόνες αγάπης και συμπαράστασης σε όλους εκείνους που το έχουν ανάγκη. Οι δημιουργίες τους φέρουν τα δικά τους προσωπικά μηνύματα έπειτα από διεξαγωγή συζήτησης και ανταλλαγή προσωπικών εμπειριών μεταξύ της εικαστικού μας και των μαθητών.

Μέσα από όλα αυτά, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να κατανοήσουν πως κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός και πολύτιμος, και πως η διαφορετικότητα δεν μας χωρίζει — μας ενώνει.
Ένα μεγάλο μπράβο σε όλους τους μαθητές μας για τη συμμετοχή τους, και ένα ευχαριστώ στους εκπαιδευτικούς μας που με τόση φροντίδα έστησαν αυτές τις τόσο σημαντικές δράσεις. Συνεχίζουμε να μαθαίνουμε, να σεβόμαστε και να στηρίζουμε ο ένας τον άλλο — γιατί το σχολείο είναι για όλους! 💙