ΘΠ4: Λεξιλόγιο
ΘΕ4.2: Σημασίες λέξεων, σημασιολογικές σχέσεις/πεδία
Τέταρτη διδακτική παρέμβαση κατά την πιλοτική εφαρμογή των νέων προγραμμάτων σπουδών στο γνωστικό αντικείμενο της Γλώσσας Στ΄ τάξης. Η παρέμβαση αφορούσε τη Θ.Ε. 4.2: Σημασίες λέξεων, σημασιολογικές σχέσεις/πεδία του ΘΠ.4.: Λεξιλόγιο. Οι λέξεις ως σημασίες συσχετίζονται με ποικίλους τρόπους, οι οποίοι γενικά καλούνται σημασιολογικές σχέσεις. Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα της διδακτικής παρέμβασης αναφέρονται: 1. Οι μαθητές να δηλώνουν αντίθετες έννοιες επιλέγοντας τα καtάλληλα αντώνυμα (λέξεις ή φράσεις) σε σχέση με το κειμενικό ύφος του κειμένου, 2. Να δημιουργούν λεξικά πεδία πολυσημίας, ομωνυμίας, παρωνυμίας, υπονυμίας, 3. Να αξιοποιούν τα σχήματα λόγου (π.χ. ομοηχία, επανάληψη, παρομοίωση, προσωποποίηση, υπερβολή) στη δημιουργική γραφή κειμένων ή ποιημάτων. Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων της διδακτικής παρέμβασης σχεδιάστηκαν δραστηριότητες για: 1.τη δημιουργία σημασιολογικής κλίμακας συνωνύμων ή αντωνύμων βάσει επιλεγμένων λέξεων του κειμένου, 2.την αναζήτηση των ποικίλων σημασιών/χρήσεων μιας λέξης ή φράσης μέσα σε έντυπα ή ψηφιακά κείμενα και 3.την παραγωγή λόγου με τη χρήση σχημάτων λόγου. Η διδακτική παρέμβαση σχεδιάστηκε από συναδέλφους εκπαιδευτικούς του Πειραματικού Δ.Σ. Πανεπιστημίου Αθηνών (Μαράσλειο).