Μικροσενάριο: Λογικές Πύλες – Ημιαθροιστής

Γνωστικό Αντικείμενο

Το μικροσενάριο αφορά την απόκτηση γνώσεων σχετικές με τις λογικές πύλες και την πρόσθεση δυαδικών αριθμών

Προφίλ Μαθητών

Η δραστηριότητα απευθύνεται σε μαθητές της Β τάξης του ΕΠΑΛ του τομέα της Πληροφορικής. Η προτεινόμενη διάρκεια είναι 1 διδακτική ώρα.

Ψηφιακά και Άλλα Εργαλεία

Χρησιμοποιείται το PowerPoint για το θεωρητικό μέρος της δραστηριότητας (εμπλουτισμένη εισήγηση) και ο δικτυακός τόπος https://logic.ly/demo για την προσομοίωση του ημιαθροιστή.

Βασική Ιδέα

Οι μαθητές εισάγονται σε βασικές έννοιες της πληροφορικής όπως είναι η άθροιση δυαδικών αριθμών μέσα από την κατασκευή απλών ψηφιακών κυκλωμάτων με λογικές πύλες.

Στόχοι

Οι μαθητές με το πέρας της διδασκαλίας θα μπορούν να:

  • Ολοκληρώνουν πρόσθεση διψήφιων δυαδικών αριθμών
  • Κατανοήσουν την έννοια του ημιαθροιστή

Σύντομη Περιγραφή της διδακτικής πορείας

Η διδακτική πορεία που θα ακολουθηθεί θα αναλυθεί σε τρεις φάσεις:

Φάση Α

Οι μαθητές μέσω του PowerPoint γνωρίζουν την άθροιση των δυαδικών αριθμών και τις πύλες XOR και AND.

Φάση Β

Οι μαθητές σε ομάδες καταγράφουν τους πίνακες αλήθειας για τις πύλες XOR και AND

Φάση Γ

Οι μαθητές προσπαθούν να κατασκευάσουν έναν ημιαθριστή στην διαδικτυακή εφαρμογή logic.ly/demo

Επεκτασιμότητα

Οι μαθητές μπορούν να αναβαθμίσουν το κύκλωμα σε κανονικό αθροιστή συνδυάζοντας δύο ημιαθροιστές.

Κατηγορίες: Β1 Επίπεδο, Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Μικροσενάριο: Λογικές Πύλες – Ημιαθροιστής

μ-Σενάριο: Δεδομένα και πληροφορίες

μ-Σενάριο

 

 

Θέμα: Δεδομένα και πληροφορίες

 

Ενότητα: Χρήση Υπολογιστών

 

Χρόνος Υλοποίησης: 2 ώρες

 

 

Χριστόδουλος Πανταζής, Καθηγητής Πληροφορικής, MSc

Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Αχαρνών

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Τίτλος

«Βασικές Έννοιες Πληροφορικής»

 

Γνωστικό Αντικείμενο

Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών

 

Διδακτικοί Στόχοι – Προσδοκώμενα αποτελέσματα

 

 

Με το πέρας της εκπαιδευτικής δραστηριότητας οι μαθητές θα είναι ικανοί

 

Γνώσεις Δεξιότητες Στάσεις
Να αναγνωρίζουν τα δεδομένα

 

Να περιγράφουν την επεξεργασία των δεδομένων

 

Να προσδιορίζουν τις πληροφορίες ως αποτέλεσμα της επεξεργασίας των δεδομένων

 

Να μετατρέπουν τα δεδομένα σε πληροφορίες

 

Να αναπαριστούν τα δεδομένα και τις πληροφορίες

 

 

Να εκτιμήσουν τη σημασία του κύκλου της επεξεργασίας των δεδομένων

 

Να υιοθετήσουν τον κύκλο της επεξεργασίας των δεδομένων στην καθημερινότητά τους.

     

 

 

Θεωρητικό Πλαίσιο

Το σενάριο αυτό σκοπεύει να ενεργοποιήσει τους μαθητές μέσα από την ομαδική συνεργασία, τη βιωματική μάθηση, τη διερεύνηση αλλά και την κοινωνική αλληλεπίδραση. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού εδώ είναι καθοδηγητικός, συμβουλευτικός και κυρίως διευκολυντικός.

 

Ομάδα στόχος.

Μικτή ομάδα μαθητών  της Α τάξης του Γυμνασίου.

 

Πρόσθετο Υλικό

http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/945

http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/758

http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/946

http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/4688

Συνοπτική Περιγραφή

Το μ-Σενάριο έχει χρονική διάρκεια τις 4 ώρες συνολικά και χωρίζεται σε 2 περιόδους των 2 ωρών η κάθε μία.

1ο 2ωρο

Ατομικά οι μαθητές θα ολοκληρώσουν τις δραστηριότητες του μαθησιακού αντικειμένου που βρίσκεται στο φωτοδεντρο.

 

Στην τελευταία δραστηριότητα που είναι εννοιολογικός χάρτης οι μαθητές θα συνεργαστούν σε ομάδες για να προσθέσουν επιπλέον στο χάρτη τις παρακάτω έννοιες:

Οντότητες: Δεδομένο, Φάκελος, CD-ROM

Ιδιότητες: Δημιουργεί, Βρίσκεται σε, όπως,

 

2ο 2ωρο

Στο 2ο 2ωρο οι μαθητές σε ομάδες των 3-4 ατόμων θα πρέπει να πάρουν συνέντευξη από τους συμμαθητές τους με σκοπό να αναλύσουν τα δεδομένα και να εξάγουν ουσιαστικά συμπεράσματα με τη χρήση του προγράμματος Microsoft Excel.

Κάθε ομάδα θα ασχοληθεί με μια διαφορετική ερώτηση. Μερικές δίνονται παρακάτω:

 

Τι ομάδα είσαι;

 

Πόσα βιβλία διάβασες το τελευταίο εξάμηνο; Ποιο είναι το αγαπημένο σου άθλημα; Προτιμάς τη θάλασσα ή το βουνό;
 

– ΑΕΚ

– ΠΑΟ

– ΟΣΦΠ

– ΠΑΟΚ

– Άλλη

– Δεν ασχολούμαι

 

 

–          1

–          2

–          3

–          Πάνω από 3

–          Κανένα

 

–          Ποδόσφαιρο

–          Μπάσκετ

–          Γυμναστική

–          Στίβος

–          Τέννις

–          Βόλλευ

–          Πολεμικές τέχνες

–          Άλλο

–          Κανένα

 

 

–          Θάλασσα

–          Βουνό

–          Και τα δυο το ίδιο μου αρέσουν

 

 

Κάθε ομάδα θα επιλέξει μια ερώτηση την οποία θα αναλάβει να μάθει την απάντηση από κάθε συμμαθητή. Στο τέλος τα δεδομένα θα περαστούν στο εξέλ σε γράφημα όπως στο παράδειγμα.

Ερωτήσεις Αυτοαξιολόγησης

Στο τέλος θα συμπληρώσουν ένα ερωτηματολόγιο / φύλλο αυτοαξιολόγησης με ερωτήσεις για να δούμε αν επιτεύχθηκαν οι μαθησιακοί στόχοι.

 Κυκλώστε το Σ (Σωστό) ή το Λ(λάθος)

 

Μπορεί μια πληροφορία να χρησιμοποιηθεί ως δεδομένο ση δημιουργία μιας άλλης πληροφορίας; 

Σ    Λ

 

 

Τα δεδομένα αποθηκεύονται στον υπολογιστή στη μορφή που τα χρησιμοποιούμε όταν τα γράφουμε

Σ    Λ

 

Η εύρεση της ελάχιστης ή της μέγιστης θερμοκρασίας μιας μέρας είναι μια πληροφορία που την έχουμε επεξεργαστεί

Σ    Λ

 

Κατηγορίες: Β1 Επίπεδο, Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο μ-Σενάριο: Δεδομένα και πληροφορίες

μ-Σενάριο

Θέμα: Εισαγωγή στη Διαχείριση Φακέλων και Αρχείων

Ενότητα: Χρήση Υπολογιστών

Χρόνος Υλοποίησης: 4 ώρες

Τίτλος

«Φάκελοι και Αρχεία»

Οι μαθητές θα έρθουν σε επαφή με τις έννοιες «φάκελος», «αρχείο», «κατηγοριοποίηση» και «αναζήτηση». Έννοιες που αποτελούν θεμέλιο στην κατανόηση της χρήσης των υπολογιστών.

 

Γνωστικό Αντικείμενο

Πληροφορική – Χρήση Υπολογιστών.

 

Διδακτικοί Στόχοι – Προσδοκώμενα αποτελέσματα

Γνώσεις: Με την ολοκλήρωση της μικροδιδασκαλίας οι συμμετέχοντες θα

  • μπορούν να αναγνωρίζουν τους φακέλους
  • μπορούν να αναγνωρίζουν τα αρχεία
  • μπορούν να δημιουργούν φακέλους και υποφακέλους

 

Ικανότητες: Με την ολοκλήρωση της μικροδιδασκαλίας οι συμμετέχοντες θα είναι σε θέση να εφαρμόζουν την τεχνική της αρχειοθέτησης και να αρχειοθετούν τα έγγραφά τους.

Στάσεις: Με την ολοκλήρωση της μικροδιδασκαλίας οι συμμετέχοντες θα έχουν εκτιμήσει τη σημαντικότητα της αρχειοθέτησης και θα μπορούν να την υιοθετήσουν στην καθημερινότητά τους χωρίς να φοβούνται ότι θα χάσουν τα έγγραφά τους.

 

Θεωρητικό Πλαίσιο

Το σενάριο αυτό σκοπεύει να ενεργοποιήσει τους μαθητές μέσα από την ομαδική συνεργασία που ενισχύει τη διερευνητική μάθηση αλλά και την κοινωνική αλληλεπίδραση. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού εδώ είναι καθοδηγητικός, συμβουλευτικός και διευκολυντικός.

Ομάδα στόχος

Μαθητές του Α’ Κύκλου σε σχολείο δεύτερης ευκαιρίας. Μεικτή ομάδα 15 μαθητών σε διάφορες ηλικίες (18-55) με ελάχιστη εμπειρία στον τομέα της πληροφορικής. Οι μαθητές γνωρίζουν τη χρήση των κινητών τηλεφώνων και τον “tablets” όμως οι συγκεκριμένες συσκευές “κρύβουν” την έννοια του φακέλου και της αρχειοθέτησης. Κατά τη χρήση των υπολογιστών, όμως, αυτές οι έννοιες είναι επικρατούσες και η κατανόησή τους κρίνεται επιβεβλημένη.

Πρόσθετο Υλικό

http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/9554

Σύνθετη εφαρμογή που στοχεύει στην εξοικείωση των μαθητών με την οργάνωση και ταξινόμηση ηλεκτρονικών αρχείων και φακέλων.

Συνοπτική Περιγραφή

Το μΣενάριο έχει χρονική διάρκεια τις 4 ώρες συνολικά και χωρίζεται σε 2 περιόδους των 2 ωρών η κάθε μία.

1ο 2ωρο

  1. Οι μαθητές που βρίσκονται στην αίθουσα θα χωριστούν σε ομάδες των 4-5 ατόμων και θα τους ζητηθεί να εκλέξουν εκπρόσωπο.
  2. Κάθε ομάδα θα λάβει 2 μεγάλους φακέλους Α4, 6 μικρότερους Α5 και διάφορα έγγραφα, όπως λογαριασμοί, αποδείξεις, εικόνες, συνταγές κλπ. Αυτά θα είναι προκαθορισμένα για κάθε ομάδα από τον συντονιστή της άσκησης.
  3. Οι ομάδες θα πρέπει να ταξινομήσουν τα έγγραφα και τις εικόνες σε μικρούς φακέλους με όποιον τρόπο θεωρούν ότι είναι ο καλύτερος
  4. Θα ζητηθεί από κάθε ομάδα να αναζητήσει κάποιο (συγκεκριμένο) έγγραφο ή εικόνα από τους φακέλους
  5. Στις ομάδες εσκεμμένα δεν δόθηκε μολύβι για να σημειώσουν έξω από κάθε φάκελο τι περιέχει, επομένως θα υπάρξει καθυστέρηση στην αναζήτηση του εγγράφου.
  6. Κατόπιν θα δοθούν μολύβια στις ομάδες και χρόνο για σημειώσουν έξω από κάθε φάκελο το περιεχόμενό του (π.χ. «Λογαριασμοί ΔΕΚΟ»).
  7. Οι μαθητές τοποθετούν τους μικρότερους φακέλους στους μεγαλύτερους και σημειώνουν το περιεχόμενό τους, επίσης.
  8. Ο εκπαιδευτικός φορτώνει το υλικό που υπάρχει στον παρακάτω σύνδεσμο http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/9554  και το εμφανίζει στο διαδραστικό πίνακα της τάξης όπου και επιδεικνύει ένα προς ένα τα βήματα της ενότητας.
  9. Τέλος ζητάει από τους μαθητές να ανοίξουν τον παραπάνω σύνδεσμο ο κάθε ένας μόνος του και να προχωρήσει στα βήματα της δραστηριότητας

2ο 2ωρο

  1. Οι μαθητές πρέπει να δημιουργήσουν στον υπολογιστή τους την παρακάτω δομή φακέλων.

  1. Αφού δημιουργηθεί η ιεραρχία, αντιγράψτε το έγγραφο κειμένου «Ήρωες του 21» από το φάκελο «Μακεδονία» στο φάκελο «Αρκαδία»
  2. Τέλος, πρέπει να ανοίξουν ξανά τον προσωπικό τους φάκελο και με τη βοήθεια της αναζήτησης να εντοπίσουν το αρχείο με τίτλο «Ήρωες του 21».

Φύλλα Εργασίας

Στους μαθητές το 1ο 2ωρο θα δοθούν μόνο φάκελοι Α4 και Α5, και τα σχετικά έγγραφα που θα πρέπει να κατηγοροποιηθούν στους φακέλους (αποκόμματα εφημερίδων, λογαριασμοί, φωτογραφίες κλπ).

Στο 2ο 2ωρο θα δοθεί η παραπάνω δομή φακέλων σε φύλλο εργασίας, καθώς και μια ομάδα ερωτήσεων αυτοαξιολόγησης για να συμπληρωθεί από τους μαθητές και να επιστραφεί στον συντονιστή.

 Ερωτήσεις Αυτοαξιολόγησης

  • Γιατί είναι σημαντική η αρχειοθέτηση;
  • Μπορώ να αναγνωρίζω έναν φάκελο;
  • Μπορώ να αναγνωρίζω ένα αρχείο;
  • Πόσα αρχεία μπορώ να αποθηκεύσω σε κάθε φάκελο;
  • Μπορούν δυο αρχεία να έχουν το ίδιο όνομα;
Κατηγορίες: Β1 Επίπεδο, Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο μ-Σενάριο

Μικροδιδασκαλία: Εισαγωγή στις έννοιες “Φάκελος” και “Αρχείο”

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Εισαγωγή στη Χρήση των Υπολογιστών

Τίτλος Μικροδιδασκαλίας: Εισαγωγή στη διαχείριση αρχείων και φακέλων

Προφίλ Εκπαιδευομένων: Μαθητές του Α Κύκλου σε σχολείο δεύτερης ευκαιρίας. Μεικτή ομάδα 15 μαθητών σε διάφορες ηλικίες (18-55) με ελάχιστη εμπειρία στον τομέα της πληροφορικής. Οι μαθητές γνωρίζουν τη χρήση των κινητών τηλεφώνων και τον “tablets” όμως οι συγκεκριμένες συσκευές “κρύβουν” την έννοια του φακέλου και της αρχειοθέτησης. Όμως στην πληροφορική αυτές οι έννοιες είναι επικρατούσες και η κατανόησή τους κρίνεται επιβεβλημένη.

Εκπαιδευτικοί Στόχοι Μικροδιδασκαλίας:

Γνώσεις:

  1. Να μπορούν οι μαθητές να διακρίνουν τους φακέλους από τα αρχεία
  2. Να μάθουν οι μαθητές πως να δημιουργούν φακέλους και υποφακέλους

Δεξιότητες:

  1. Οι μαθητές θα κατανοήσουν τη σημασία της αρχειοθέτησης
  2. Οι μαθητές θα μπορούν να αρχειοθετούν τα έγγραφά τους

Στάσεις:

  1. Οι μαθητές θα εντάξουν την αρχειοθέτηση εγγράφων στην καθημερινότητά τους
  2. Οι μαθητές δεν θα φοβούνται πλέον ότι θα χάσουν τα αρχεία τους

Θέματα (Υποενότητες) Μικροδιδασκαλίας

Α/Α Θέμα Διάρκεια (λεπτά) Εκπ.  Τεχνικές Εκπ. μέσα
1 Αφόρμιση: “Τι θα μάθουμε σήμερα” 3 Εισήγηση Προβολέας
2 Α’ Μέρος Ενότητας 5 Ομάδες Εργασίας
3 Β’ Μέρος Ενότητας 3 Ομάδες Εργασίας
4 Συζήτηση για τη σημαντικότητα  της αρχειοθέτησης 2 Συζήτηση Προβολέας
5 Φάκελοι και Αρχεία 5 Εμπλουτισμένη Εισήγηση Προβολέας
6 Ανακεφαλαίωση – Στόχοι – Αξιολόγηση 2 Εμπλουτισμένη Εισήγηση Προβολέας

Βήματα εκτέλεσης ενότητας

1.Οι μαθητές που βρίσκονται στην αίθουσα θα χωριστούν σε ομάδες των 4-5 ατόμων και θα τους ζητηθεί να εκλέξουν εκπρόσωπο.

2.Κάθε ομάδα θα λάβει 2 μεγάλους φακέλους Α4, 6 μικρότερους Α5 και διάφορα έγγραφα, όπως λογαριασμοί, αποδείξεις, εικόνες, συνταγές κλπ. Αυτά θα είναι προκαθορισμένα για κάθε ομάδα από τον συντονιστή της άσκησης.

3.Οι ομάδες θα πρέπει να ταξινομήσουν τα έγγραφα και τις εικόνες σε μικρούς φακέλους με όποιον τρόπο θεωρούν ότι είναι ο καλύτερος (10 λεπτά)

4.Θα ζητηθεί από κάθε ομάδα να αναζητήσει κάποιο (συγκεκριμένο) έγγραφο ή εικόνα από τους φακέλους (2 λεπτά)

5.Στις ομάδες εσκεμμένα δεν δόθηκε μολύβι για να σημειώσουν έξω από κάθε φάκελο τι περιέχει, επομένως θα υπάρξει καθυστέρηση στην αναζήτηση του εγγράφου.

6.Κατόπιν θα δοθούν μολύβια στις ομάδες και χρόνο για σημειώσουν έξω από κάθε φάκελο το περιεχόμενό του (π.χ. «Λογαριασμοί ΔΕΚΟ»).

7.Οι μαθητές τοποθετούν τους μικρότερους φακέλους στους μεγαλύτερους και σημειώνουν το περιεχόμενό τους, επίσης.

8.Ο εκπαιδευτικός φορτώνει το υλικό που υπάρχει στον παρακάτω σύνδεσμο http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/9554  και το εμφανίζει στο διαδραστικό πίνακα της τάξης όπου και επιδεικνύει ένα προς ένα τα βήματα της ενότητας.

9.Τέλος ζητάει από τους μαθητές να ανοίξουν τον παραπάνω σύνδεσμο ο κάθε ένας μόνος του και να προχωρήσει στα βήματα της δραστηριότητας

Κατηγορίες: Β1 Επίπεδο, Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Μικροδιδασκαλία: Εισαγωγή στις έννοιες “Φάκελος” και “Αρχείο”

Υλικό που εχει παραχθεί κατά την 5η Συνεδρία

Δραστηριότητα 1 (Ερωτηματολόγιο Google)

Να δημιουργήσετε ένα online ερωτηματολόγιο με τη χρήση των Φορμών Google. Μπο-ρείτε να αναζητήσετε οδηγίες στο Διαδίκτυο για τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα online ερωτηματολόγιο με τη χρήση των Φορμών Google.

https://goo.gl/forms/HoUeQa8GxLFlylD12

Δραστηριότητα 2 (Σχολιασμός Ιστολογίου)

Διεύθυνση Ιστολογίου: https://blogs.sch.gr/elekyr/

Διαχειριστής: 6ο Δημοτικό Σχολείο Νάουσας

Αξιολόγηση  

Πρόκειται για ένα πολύ ενδιαφέρον ιστολόγιο, το οποίο ενημερώνεται συνεχώς με εκπαιδευτικό υλικό. Απευθύνεται σε παιδιά του δημοτικού σχολείου και η θεματολογία του είναι σχεδόν πλήρης. Εκτός από το τυπικό εκπαιδευτικό περιεχόμενο, περιλαμβάνει, επίσης, και τις εργασίες των μαθητών από διάφορες δραστηριότητες.

Μου άρεσε η ποικιλία του εκπαιδευτικού υλικού, το οποίο ο μαθητής μπορεί να έχει πρόσβαση από το δικό του χώρο σε οποιαδήποτε στιγμή. Επίσης, μου άρεσε που περιλαμβάνει υλικό από μαθητικές δραστηριότητες. Πιστεύω πως είναι σημαντικό για τους μαθητές να βλέπουν δημοσιευμένο τον κόπο της δουλειάς τους. Είναι κάτι που μπορεί να τους κάνει να αισθανθούν όμορφα με τον εαυτό τους και να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση.

Μου άρεσε, τέλος, η ύπαρξη πεδίου αναζήτησης το οποίο είναι λειτουργικό και μάλιστα σε σημείο που είναι εύκολα ορατό και άμεσα προσβάσιμο.

Δεν μου άρεσε ο σχεδιασμός του ιστότοπου καθώς το φόντο επιβάλλεται στο ορατό πεδίο το χρήστη με κίνδυνο να αποσπάει το βλέμμα του χρήση από την ουσιαστική πληροφορία που βρίσκεται στο κέντρο της οθόνης.

Δεν μου άρεσε, επίσης, η κατηγοριοποιήση των θεμάτων. Δεν γίνεται εύκολα ξεκάθαρο το υλικό σε ποιο εκπαιδευτικό επίπεδο αντιστοιχεί.

Τέλος, δεν μου άρεσε το γεγονός ότι η πρώτη σελίδα είναι υπερ-φορτωμένη με υλικό με αποτέλεσμα να αργεί να ανοίξει στον υπολογιστή.

Συμπέρασμα

Πρόκειται για μια εξαιρετική προσπάθεια της δασκάλας Ελένης Τσάντζου που εξυπηρετεί μαθητές και δασκάλους σε όλη την Ελλάδα.

Κατηγορίες: Β1 Επίπεδο, Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Υλικό που εχει παραχθεί κατά την 5η Συνεδρία