Είναι ορατή η διαβάθμιση ανάμεσα στις τρεις έννοιες. Η ανάγνωση με προέλευση από το αρχαίο ελληνικό ρήμα αναγιγνώσκω βρίσκεται σε ένα πρώτο επίπεδο της γνωστικής διαδικασίας καθώς δηλώνει κυρίως την αναγνώριση των βασικών γραμματικών και συντακτικών λειτουργιών της γλώσσας, αλλά και αναγνώριση της νοηματοδότησης των λέξεων. Η ανάγνωση αποτελεί ουσιαστική κατάκτηση για τους μαθητές των πρώτων τάξεων του δημοτικού σχολείου. Υπάρχουν πολλών ειδών και επιπέδων αναγνώσεις.
Το διάβασμα με προέλευση από το μεσαιωνικό ρήμα διαβάζω το οποίο προήλθε από την απλοποίηση του αρχαίου ελληνικού ρήματος διαβιβάζω ανεβάζει το επίπεδο την γνωστικής διαδικασίας καθώς τα νοήματα των εννοιών μεταφέρονται και αποθηκεύονται στη μνήμη δημιουργώντας τη γνώση.
Η μελέτη με προέλευση από το αρχαίο ελληνικό ρήμα μελετώ δεν αφήνει και πολλά περιθώρια για εξατομικεύσεις, καθώς εστιάζει στην ουσιαστική διερεύνηση των εννοιών, στην αναζήτηση των συσχετισμών, στην ανακάλυψη ακόμη και των λανθανόντων νοημάτων. Απαιτεί προσήλωση, πειθαρχία, κριτικό και διαυγές νου.