Παιχνίδι και Εκπαίδευση

Η λέξη παιχνίδι προέρχεται από την αρχαία ελληνική λέξη <<παίγνιον>> που προέρχεται από τη λέξη παίζω, η οποία προέρχεται από τη λέξη παις που σημαίνει παιδί. Επομένως η λέξη παιχνίδι σημαίνει κάποια δραστηριότητα που είναι συνδεδεμένη με το παιδί. Επίσης, με τον όρο παιχνίδι εννοούμε και τα είδη των διαφόρων παιχνιδιών.

Το παιχνίδι αποτελεί για τα παιδιά το κύριο μέσο με το οποίο εκφράζουν και φανερώνουν την αυθόρμητη δημιουργική τους σκέψη. Οι ιστορίες που πλάθουν, οι ήρωες που επινοούν, οι σχέσεις των ηρώων που συνθέτουν, τα υλικά που χρησιμοποιούν και μεταπλάθουν καθώς και οι δράσεις αποτελούν μια σύνθετη έκφραση και δείγμα της δημιουργικότητας τους. Το παιχνίδι επιλέγεται ελεύθερα από το παιδί, έχει ένταση, ενθουσιασμό, ανεμελιά, δίνει χαρά και είναι η διασκέδαση του παιδιού.

Πολλοί αρχαίοι φιλόσοφοι μίλησαν για τα θετικά του παιχνιδιού, για την πνευματική και εκφραστική ανάπτυξη των παιδιών που προωθεί. Ο ψυχολόγος Φρέντρικ Σκίννερ υποστήριξε ότι το παιχνίδι βοηθά το παιδί στο να κοινωνικοποιηθεί. Η Μαρία Μοντεσόρι υποστήριξε ότι το παιδί με το παιχνίδι αναπτύσσει τις κλίσεις του καθώς δρα μόνο του και ανακαλύπτει τον κόσμο γύρω του με τις δικές του δυνάμεις. Ο Ζαν Πιαζέ συσχετίζει διάφορους τύπους παιχνιδιού με τα αντίστοιχα στάδια ανάπτυξης και θεωρεί τους κανόνες υποχρεωτικούς για τη σωστή ανάπτυξη του παιδιού. Με το παιχνίδι το παιδί αφομοιώνει τις υπάρχουσες δομές και τις εφαρμόζει στην καθημερινότητά του, σε ό,τι αντιμετωπίζει καθημερινά. Ο Freud θεωρούσε το παιχνίδι έναν τρόπο έκφρασης του παιδιού. Έναν τρόπο να εκφράσει το παιδί συναισθήματα και σκέψεις που δυσκολεύεται να εκφράσει με λόγια. Σύμφωνα με τον Βιγκότσκι το παιχνίδι δημιουργεί τη ζώνη επικείμενης ανάπτυξης.

Τα παιδιά με το παιχνίδι κινούνται, καταλαβαίνουν τα όρια τους, επικοινωνούν, αλληλεπιδρούν, συνεργάζονται, αντιμετωπίζουν προβληματικές καταστάσεις, καταθέτουν ιδέες και πρότερες γνώσεις,  συσκέπτονται για να πάρουν τη σωστή απόφαση, σχεδιάζουν και πράττουν. Με το παιχνίδι και μέσα από το παιχνίδι αποκτούν δεξιότητες χωρίς να τις διδάσκει κανείς ενσωματώνοντας γνωστικά, συναισθηματικά και κοινωνικά ερεθίσματα.

Η ενδεχόμενη απουσία του παιχνιδιού έχει αρνητικές συνέπειες στις φυσικές, γνωστικές και κοινωνικές ικανότητες του παιδιού. Επίσης, η ενασχόληση με τα παθητικά παιχνίδια, όπως τα παιχνίδια των παιχνιδομηχανών, στερούν από τα παιδιά την έκφραση και την δημιουργικότητα, γιατί το ενεργητικό – συνεργατικό παιχνίδι είναι μια ουσιαστική συνιστώσα της αναπτυξιακής πορείας του παιδιού.

Έχοντας αυτά υπόψιν μας μπορούμε να ενσωματώσουμε το παιχνίδι στη διδασκαλία μας. Οι εκπαιδευτικοί μπορούμε να δίνουμε χώρο και χρόνο για παιχνίδι στην τάξη, να δίνουμε υλικό, να ενθαρρύνουμε τον προφορικό λόγο, να προωθούμε την δραματοποίηση παραμυθιών για παράδειγμα, ή το παιχνίδι ρόλων, όπου οι μαθητές με τη δική μας  βοήθεια και καθοδήγηση θα διερευνήσουν το θέμα, θα σχεδιάσουν και θα παρουσιάσουν ένα αποτέλεσμα συμμετοχής, συνεργασίας και αλληλεπίδρασης. Μπορούμε να ”εκμεταλλευτούμε ” τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των μαθητών, να αναπαραστήσουμε καταστάσεις της καθημερινότητας, να προωθήσουμε κατάλληλα την κοινωνική αλληλεπίδραση που θα οδηγήσει στη μάθηση.

Κατηγορίες: Εκπαίδευση | Ετικέτες: | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Παιχνίδι και Εκπαίδευση

Κάλαντα της Ελλάδας

Σε αυτό το άρθρο θα δούμε κάλαντα από διάφορες περιοχές της χώρας ,



Λήψη αρχείου

Χριστουγεννιάτικες ευχές μαθητών,

Η Άλφα – βήτα των Χριστουγέννων

Δημιουργός: evatsala, στις: 24-12-2023, διάρκεια: 00:03:33

Οι μαθητές της Στ΄1 τάξης του 13ου Δημοτικού σχολείου Βόλου εύχονται Χρόνια πολλά και καλή χρονιά με μια Άλφα βήτα που έφτιαξαν με χαρά και ενθουσιασμό.

Κατηγορίες: Έθιμα | Ετικέτες: | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Κάλαντα της Ελλάδας

Ελληνικά Κάλαντα

Τα κάλαντα, δημιουργία του λαού,  είναι  δημοτικά άσματα που εκφράζουν ευχές και επαίνους σε αυτόν που τα ακούει. Είναι ένα από τα έθιμα του ελληνικού πολιτισμού. Ψάλλονται την παραμονή θρησκευτικών εορτών όπως είναι τα Χριστούγεννα, η Πρωτοχρονιά και τα Φώτα. Μοραΐτικα κάλαντα Χριστουγέννων .Επίσης ψάλλονται την παραμονή των Βαΐων στη γιορτή του Λαζάρου.

Τα κάλαντα απαγγέλλονται με συνοδεία  μουσικών  οργάνων όπως  είναι το τρίγωνο, το λαούτο, το τύμπανο, το ακορντεόν η φλογέρα, η κιθάρα κ.ά. Οι καλαντιστές, οι τραγουδιστές των καλάντων,  ξεκινούν πρωί πρωί και γυρνούν από σπίτι σε σπίτι και ρωτάνε << να τα πούμε;>> και αφού πάρουν θετική απάντηση <<να τα πείτε>> , αρχίζουν την απαγγελία.

Το θεματικό περιεχόμενο έχει να κάνει αρχικά  με χαιρετισμό (καλήν εσπέρα άρχοντες), κατόπιν με την αναγγελία του χαρμόσυνου γεγονότος (Χριστού τη Θεία γέννηση να πω… ) και ολοκληρώνεται με ευχές και επαίνους στο νοικοκύρη του σπιτιού και την οικογένειά του ( ο νοικοκύρης να ζήσει χίλια χρόνια σε ένα γερό σπίτι..).

Ο σκοπός της όλης διαδικασίας είναι εκτός από την τήρηση του εθίμου και η αμοιβή. Στις παλαιότερες εποχές οι καλαντιστές έπαιρναν ως φιλοδώρημα αυγά, καρύδια, σύκα, σταφίδες και πολύ σπάνια χρήματα. Στην εποχή μας το φιλοδώρημα είναι συνήθως χρήματα που συνοδεύεται κάποιες φορές και με γλυκά όπως κουραμπιέ και μελομακάρονο.

Επειδή κάθε περιοχή έχει τα δικά της κάλαντα και επειδή υπάρχουν πολλές παραλλαγές, αξίζει να τα διατηρήσουμε κρατώντας έτσι ζωντανό ένα χαρακτηριστικό έθιμο που αποτελεί και είναι γέννημα του ελληνικού πολιτισμού.

Κατηγορίες: Έθιμα | Ετικέτες: | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ελληνικά Κάλαντα

Σκάκι, ”ένα παιχνίδι΄΄

σκακι

Το σκάκι είναι ένα κατεξοχήν πνευματικό παιχνίδι. Παίζεται από μικρούς και μεγάλους ανεξάρτητα από κοινωνικές τάξεις ή άλλες διαφορές. Οι παίκτες αναπτύσσουν πολλές γνωστικές και κοινωνικές δεξιότητες που αποτελούν στόχο για τα περισσότερα σύγχρονα εκπαιδευτικά προγράμματα. Οι μαθητές ειδικότερα αναπτύσσουν τη στρατηγική τους σκέψη, σχεδιάζουν και εκτελούν κινήσεις που είναι αποτέλεσμα σκέψης και ορθολογικής κρίσης. Η λογική και αφαιρετική σκέψη αναπτύσσεται καθώς και η χωροαντιληπτική ικανότητα τους. Ενισχύεται η μνήμη και οι μαθητές κατανοούν ότι το αποτέλεσμα έρχεται μέσα από τη δουλειά τους και την προσπάθειά τους. Οι μαθητές αλληλεπιδρούν μέσα από το παιχνίδι, καλλιεργούν την ευγενή άμιλλα παίρνοντας μέρος σε σκακιστικούς αγώνες.

Ολοκληρώνοντας, το σκάκι αναπτύσσει και ενισχύει την κριτική σκέψη, την έρευνα , τη φαντασία και την έμπνευση ενώ οι μαθητές μαθαίνουν να αναστοχάζονται και να διαμορφώνουν ανάλογα τις στρατηγικές τους.

Κατηγορίες: Εκπαίδευση, Σκάκι | Ετικέτες: | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Σκάκι, ”ένα παιχνίδι΄΄