Ορισμοί

Παιδική λογοτεχνία 

Η παιδική λογοτεχνία διακρίνεται από αυτή των ενηλίκων καθώς το αναγνωστικό της κοινό είναι σαφώς διαφορετικό. Από την ετυμολογία και μόνο του όρου καθορίζεται πως τα άτομα που θα τη διαβάσουν θα είναι παιδιά. Υπάρχουν διάφοροι ορισμοί οι οποίοι συγκλίνουν στο ότι η παιδική λογοτεχνία είναι το σύνολο των αισθητικά δικαιωμένων προφορικών ή γραπτών έργων ενηλίκων τα οποία διδάσκουν και ψυχαγωγούν τα παιδιά.[1] Παλαιότερα, ο διδακτισμός στην παιδική λογοτεχνία ήταν έντονος, αν όχι αυτοσκοπός. Πλέον, οι περισσότεροι ιστορικοί της παιδικής λογοτεχνίας όπως η Mary F. Thwaite, η Patricia Demers, ο Gordon Moyles και ο John Newbery

συμφωνούν πως η παιδική λογοτεχνία, πέρα από τη διδακτική της άποψη, στοχεύει πρωταρχικά στην απόλαυση του μικρού αναγνώστη.[2]

Σε γενικές γραμμές, η παιδική λογοτεχνία υπάρχει επειδή κάποιοι πιστεύουν ότι τα παιδιά χρειάζονται ένα συγκεκριμένο είδος βιβλίου.[3]  Κι αυτό είναι αλήθεια, καθώς ο μικρός αναγνώστης δεν έχει ούτε τις εμπειρίες ούτε τη γλωσσική δύναμη του ενήλικα, έχει διαφορετικά ενδιαφέροντα, γνωρίζει πολύ λιγότερα πράγματα για τον κόσμο γύρω του, τους μύθους, την ιστορία, ακόμα και για τον ίδιο του τον εαυτό. Παρόλα αυτά, η παιδική λογοτεχνία δεν είναι κατώτερη της λογοτεχνίας των ενηλίκων, ούτε υποείδος της. Η φαντασία των παιδιών είναι περισσότερο γόνιμη και επιρρεπής σε φαντασιακές καταστάσεις και ονειρικά σύμπαντα τα οποία τείνουν να πιστεύουν με μεγαλύτερη ευκολία. Ενθουσιάζονται από πράγματα που ίσως αφήνουν αδιάφορους τους ενήλικες, έχουν τις δικές τους αξίες, που διαφέρουν από τις δικές μας, ζουν σε μια εποχή αθωότητας, που τους επιτρέπει να πιστεύουν πως το καθετί μπορεί να πραγματοποιηθεί, αν το θελήσουν πολύ. Ο συγγραφέας της παιδικής λογοτεχνίας θα αντιμετωπίσει μεγαλύτερες προκλήσεις από κάποιον που γράφει αποκλειστικά για ενήλικες. Αυτή είναι η άποψη και της Ζ. Βαλάση η οποία γράφει:

 «Η Παιδική Λογοτεχνία ή Λογοτεχνία για Παιδιά είναι ένα είδος της Λογοτεχνίας. Δεν είναι κατώτερο, όπως υπάρχει η τάση να θεωρείται από ορισμένους, αλλά ισάξιο και μάλιστα, θα λέγαμε, πιο απαιτητικό, γιατί το κοινό του είναι ιδιαίτερα χαρισματικό. Πράγματι, τα έργα της παιδικής λογοτεχνίας θα πρέπει να ανταποκρίνονται στην εκρηκτική προσωπικότητα του παιδιού, την πλούσια σε φαντασία, την αστείρευτη σε ευρηματικότητα, με τον ευαίσθητο και απρόβλεπτο ψυχισμό και τη συναισθηματική της πολυπλοκότητα».[4]

Καθώς ο ψυχικός κόσμος, η αντίληψη και οι γλωσσικές δεξιότητες ενός μικρού παιδιού διαφέρουν από αυτές ενός μεγαλύτερου παιδιού ή ενός έφηβου, παρατηρούμε πως σε κάποιους εκδοτικούς οίκους και βιβλιοπωλεία υπάρχει πλέον ο διαχωρισμός της παιδικής λογοτεχνίας ανάλογα με τις ηλικίες των παιδιών που τη διαβάζουν. Ο διαχωρισμός αυτός φαίνεται αυθαίρετος και τυχαίος, καθώς ποικίλλει από την απλή διάκριση σε παιδικά και νεανικά ή εφηβικά, ως τη διάκριση σε πέντε με έξι κατηγορίες ηλικιών (Παράρτημα 1). Συνήθως η γραφή της παιδικής λογοτεχνίας ακολουθεί τη μαθησιακή πρόοδο των παιδιών σε σχέση με τη δυσκολία των θεμάτων, των εκφράσεων και των γραμματικών δομών της γλώσσας, έχει συγκεκριμένο αριθμό λέξεων ή σελίδων του βιβλίου αντίστοιχα, ενώ υπάρχει ένας επιπλέον διαχωρισμός που αφορά τα είδη. Ξεκινώντας από τις μικρές ηλικίες περιλαμβάνει βιβλία με ομοιοκαταληξίες, με CD μουσικής, παραμύθια, παροιμίες, μυθολογία, βιβλία διδακτικού ή θρησκευτικού περιεχομένου, κόμικς, μικρές ιστορίες, στην πλειοψηφία τους εικονογραφημένα. Όταν απευθύνεται σε παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας, που μπορούν πλέον να χειρίζονται με άνεση τον λόγο, η παιδική λογοτεχνία αρχίζει να έχει όλο και λιγότερες εικόνες και γίνεται πλέον διηγήματα και μυθιστορήματα είτε ρεαλιστικά, είτε περιπέτειας, είτε φανταστικά.

Παρόλα αυτά, τα έργα της λογοτεχνίας για παιδιά μοιράζονται κάποια κοινά χαρακτηριστικά ανεξάρτητα από το είδος στο οποίο ανήκουν και τα οποία της προσδίδουν την ιδιαιτερότητά της. Τα περισσότερα έργα της παιδικής λογοτεχνίας έχουν για πρωταγωνιστές παιδιά που βρίσκονται συνήθως με μια παρέα φίλων τους και αναζητούν την περιπέτεια χωρίς να αναλογίζονται τους κινδύνους που ίσως αυτή εμπεριέχει, κατά ένα μεγάλο μέρος εκτυλίσσονται στη φύση και περιλαμβάνουν κάποιο ταξίδι ή απομάκρυνση από την οικογενειακή εστία. Τα χαρακτηριστικά αυτά των έργων της παιδικής λογοτεχνίας ταξινομούνται από τον Perry Nodelman[5] ως εξής: Η λογοτεχνία για τα παιδιά είναι 1) απλή και έχει ευθύτητα, 2) επικεντρώνεται στη δράση, 3) αφορά την παιδική ηλικία, 4) εκφράζει τις απόψεις των παιδιών, 5) είναι αισιόδοξη, 6) τείνει προς το φαντασιακό, 7) προσομοιάζει με βουκολικό ειδύλλιο, 8) θεωρεί τον κόσμο με αθωότητα, 9) είναι διδακτική, 10) εμπεριέχει επαναλήψεις, 11) τείνει να ισορροπεί το ειδυλλιακό με το διδακτικό. Επίσης, στα έργα της παιδικής λογοτεχνίας αποφεύγονται οι βωμολοχίες και το θέμα του σεξ (εάν υπάρχει έρωτας παρουσιάζεται στη ρομαντική του εκδοχή), θέτονται προβληματισμοί σε θέματα που απασχολούν τα παιδιά (π.χ. προστασία περιβάλλοντος), υπάρχουν γλωσσικά λογοπαίγνια και χιούμορ, ενώ η νέα τεχνολογία είναι πλέον παρούσα (μια μαγική σκούπα μπορεί κάλλιστα να αντικατασταθεί με μια ηλεκτρική μαγική σκούπα, όπως στη Μάγισσα Φουφήχτρα του Ε. Τριβιζά).

Όσον αφορά την επίδρασή της στους αναγνώστες της -τα ίδια τα παιδιά-  η παιδική λογοτεχνία, αρχής αρχομένης από το παραμύθι, μπορεί να μην έχει πλέον τον διδακτισμό που είχε παλαιότερα, τουλάχιστον όχι εμφανή, αλλά, όπως λέει και ο Ε. Παπανούτσος, «Για όλες τις ψυχικές λειτουργίες προνοεί: οδηγεί την αντίληψη, τρέφει τη μνήμη, διεγείρει τη φαντασία, αλλά και την κρίση γυμνάζει και το συναίσθημα καλλιεργεί µε απώτερο σκοπό να προπονήσει τη βούληση, καθώς αυτή ετοιμάζεται να αποτολμήσει το μεγάλο άλμα: από το ενστιγµατικό να πηδήσει και να κινηθεί στο συνειδητό επίπεδο της ζωής»

Τα βιβλία που διαβάσαμε στην τάξη

Πέντε από τα αγαπημένα βιβλία της τάξης. 

 

Ένα τριαντάφυλλο για την δασκάλα μου:

Εμφάνιση της εικόνας προέλευσης

” Κάθε πρωί τα παιδιά προσφέρουν ένα λουλούδι στη δασκάλα τους , την κυρία Ρένα. Είναι τόσο γλυκιά και όμορφη! Εκείνη χαμογελά και τα αγκαλιάζει. Ο Αιμίλιος όμως μπαίνει στην τάξη με σκυμμένο το κεφάλι. Δεν έχει τριαντάφυλλο να της δώσει. Κι αν η κυρία Ρένα νομίζει πως δεν την αγαπά.” 

ΘΕΜΑ: ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ – ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ – ΣΧΟΛΙΚΗ ΖΩΗ 

Συγγραφέας – Ιωάννα Μπαμπέτα 

Εκδόσεις – ΜΙΝΩΑΣ  

 

Ανάποδα: 

” Που κρύβεται η ομορφιά; Τι αξίζει στ’ αλήθεια; Το σκαθάρι ο Μέλιος αναποδογύρισε. Και τι παράξενο… όταν είσαι ανάποδα βλέπεις πιο καθαρά… και μπορείς να ανακαλύψεις πολλά! 

Συγγραφέας – Θοδωρής Παπαϊωάννου 

Εκδόσεις – ΙΚΑΡΟΣ

 

Φεγγαροσκεπαστής:

Εμφάνιση της εικόνας προέλευσης

” Ο μικρός Τιμολέων είναι ο καινούριος φεγγαροσκεπαστής . Μόλις πήρε το πτυχίο του από την μεγάλη του κόσμου σχόλη και είναι πανέτοιμος να πιάσει δουλειά στο φεγγάρι. Απόψε κιόλας. Μόνο που μία αναποδιά θα τα χαλάσει όλα . Ο Τιμολέων πρέπει ως το χάραμα να βρει τρόπο να φτάσει στο φεγγάρι. Θα τα καταφέρει; Ένα ποιητικό παραμύθι για τη δύναμη της φιλίας και της αλληλεγγύης. ” 

Συγγραφέας – Eric Puybaret

Εκδόσεις – ΑΙΣΩΠΟΣ 

 

Τα κίτρινα καπέλα: 

Εμφάνιση της εικόνας προέλευσης

” Μια ιστορία που μιλάει για φόβο και θάρρος, για φιλιά που δεν γνωρίζει όρια, για ευγνωμοσύνη και μνήμη. Μιλάει για αυτούς που , όταν βρίσκονται αντιμέτωποι με το θεριό, ακούν την εσωτερική τους φωνή , την καρδιά τους , και βρίσκουν τη δύναμη να αποφασίσουν για την τύχη τους. Μιλάει όμως και για εκείνους που βάζουν σε κίνδυνο τον εαυτό τους , υπερασπίζοντας το δικαίωμα στη ζωή. ”  

Συγγραφέας – ΚΕΛΛΥ ΜΑΤΑΘΙΑ-ΚΟΒΟ 

Εκδόσεις  – ΠΑΤΑΚΗ

 

Ο βασιλιάς των αριθμών:

Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΤΩΝ ΑΡΙΘΜΩΝ

” Το μαθηματικό παραμύθι Ο βασιλιάς των αριθμών εμπνέεται από τις γνώσεις και τις καθημερινές εμπειρίες των παιδιών για τους μικρούς, μεγάλους και πολύ μεγάλους αριθμούς. Τα παιδιά μιας τάξης πραγματοποιούν μαζί με τη δασκάλα τους έναν πρωτότυπο διαγωνισμό προκειμένου να ανακηρύξουν βασιλιά τον αγαπημένο τους αριθμό. Παραθέτουν τις απόψεις τους και αιτιολογούν τις απαντήσεις τους. Απαντήσεις αναμενόμενες αλλά και ανατρεπτικές, σαν αυτές που μόνο εκείνα δίνουν. Τι γνωρίζουν τα παιδιά για τους αριθμούς; Είναι οι αριθμοί παντού στον κόσμο ίδιοι; Τι είναι το 0, το 1.000.000 και το 1.000.000.000; Ποιος αριθμός θα αναδειχθεί νικητής; Στόχος του παραμυθιού είναι τόσο η καλλιέργεια και η διεύρυνση της μαθηματικής γνώσης όσο και η ευαισθητοποίηση των παιδιών σε ζητήματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Αποτελεί ένα πολύτιμο βοήθημα, που χωρίς διδακτισμό προτρέπει τα παιδιά να αναστοχαστούν για το διαφορετικό που υπάρχει παντού γύρω μας, ακόμα και στα μαθηματικά.”

  • Το βιβλίο απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας, αλλά και σε όσους τα πλαισιώνουν, γονείς και εκπαιδευτικούς. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως αφορμή για την ανάπτυξη και εμπέδωση των αριθμητικών εννοιών και δεξιοτήτων που περιλαμβάνονται στο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών. Συνοδεύεται από μαθηματικές δραστηριότητες που μπορούν να αξιοποιηθούν ατομικά και ομαδικά.

Δυο λόγια για τη σειρά

Η σειρά Μαθηματικά παραμύθια απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας, στους γονείς και στους εκπαιδευτικούς τους. Αποτελεί μια εναλλακτική πρόταση στην αποσπασματική προσέγγιση μαθηματικών εννοιών χωρίς κάποιο πλαίσιο αναφοράς. Οι μαθηματικές έννοιες που παρουσιάζονται στη σειρά αυτή αποτελούν αναπόσπαστο στοιχείο της πλοκής του παραμυθιού. Τα μαθηματικά παραμύθια καλλιεργούν τη διασκεδαστική και ταυτόχρονα δημιουργική ενασχόληση των παιδιών με τις μαθηματικές έννοιες και δεξιότητες. Mε τα παραμύθια της σειράς αυτής επιδιώκεται να αγαπήσουν τα παιδιά τα μαθηματικά πριν ακόμη τα διδαχθούν.

Κάθε παραμύθι πραγματεύεται μία μαθηματική έννοια και χρησιμοποιείται ως πρόσχημα για την εξερεύνηση της μαθηματικής γνώσης με τρόπο εύληπτο και δημιουργικό. Οι εκπαιδευτικοί, που ενσωματώνουν στη διδασκαλία τους παιδικά βιβλία με μαθηματικό περιεχόμενο, έχουν ένα εκπληκτικό απόθεμα από πηγές, που τους βοηθούν με τον πλέον δημιουργικό τρόπο στην εκπλήρωση των στόχων του αναλυτικού προγράμματος που σχετίζονται με τα μαθηματικά.

Στο τέλος κάθε βιβλίου περιλαμβάνονται μαθηματικές δραστηριότητες, οι οποίες μπορούν να αξιοποιηθούν από τα παιδιά ατομικά ή ομαδικά. Ο στόχος είναι διττός: η καλλιέργεια και η διεύρυνση της μαθηματικής γνώσης που απορρέει από κάθε παραμύθι, αλλά και η ευαισθητοποίηση σχετικά με τη διαφορετικότητα χρησιμοποιώντας ως όχημα τα μαθηματικά.

Συγγραφέας – Γεωργία Μουντζούρη

Εκδόσεις – ΚΕΔΡΟΣ