ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ ΠΡΩΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΡΕΒΕΝΩΝ

ΓΡΕΒΕΝΑ 25η ΜΑΡΤΙΟΥ 2011

Εορτή της 25ης Μαρτίου 2011 στα Γρεβενά (για το πρόγραμμα βλ. http://grevenamedia.gr/archives/1612).

Θαυμάσιος καιρός κι εντυπωσιακή η φιλαρμονική του Δήμου, μέλος της οποίας και δάσκαλος του 4ου ΔΣ Γρεβενών.

Στη σκιερή εξέδρα καθορισμένες οι θέσεις. Παρέλαση, οι μαθητές με γαλάζια τζιν παντελόνια, εξελικτική πρακτικότητα του χρώματος.

Πλήθος θεατών στην παρέλαση και πλημμύρα έπειτα στα καφέ της πλατείας. Αν κάποτε καταργηθούν οι παρελάσεις, τι θα τις αντικαταστήσει;

Υ.Γ. οι δύο πρώτες φωτό ελήφθησαν από το http://greveniotis.gr/grevena/5433-grevena-parelasi-25-3-2011.html

Σχόλια

ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Δειλινό 24ης Μαρτίου 2011 στο Συνεταιριστικό Βιβλιοπωλείο της Κοζάνης. Ο συγγραφέας πρόσφατου λογοτεχνικού έργου περί του εκ Λαγκαδά εκτελεσθέντος Αριστείδη Παγκρατίδη σε μία συζήτηση με τον ιδιοκτήτη του τοπικού περιοδικού Παρέμβαση και με το κοινό επίσης.

Από όσα ακούστηκαν εκεί ορισμένα, αρκετά σύνθετα θέματα, χρειάζονται περαιτέρω συζήτηση: 

α) η διατήρηση, κατεδάφιση ή μετατροπή μνημείων παλαιότερων εποχών. Παράδειγμα ο τεκές των Μπεκτασίδων στο Σουφλάρ (Καπνοχώρι) Κοζάνης, του οποίου σήμερα μόνο ένα υπόγειο έχει απομείνει.

β) η πολυπολιτισμικότης (όρος του συρμού) δεν είναι πρωτόγνωρη στην περιοχή μας. Στα Σέρβια συμβιούσαν ανά τους αιώνες κάτοικοι με μητρική γλώσσα την ελληνική, σλαβική, αλβανική, εβραϊκή, βλάχικη, αθιγγανική, τουρκική.

γ) η σχέση Λογοτεχνίας και Ιστορίας: Ο λογοτέχνης είναι ελεύθερος να φαντάζεται, παραφράζει ή ακολουθεί πιστά τα ιστορικά γεγονότα;

Σχόλια

ΕΟΡΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ 2011

Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος μαθητές της Περιφερειακής Ενότητας Γρεβενών έγραψαν και ζωγράφισαν για τη Δημοκρατία.

Από τα έργα που εστάλησαν στο Γραφείο των Σχολικών Συμβούλων επιλέχθηκαν τρεις εκθέσεις και τρεις ζωγραφιές και προωθήθηκαν αυθημερόν στην τοπική Διεύθυνση της ΠΕ.

Οι ζωγραφιές παρατίθενται κατωτέρω. Οι εκθέσεις θα αναρτηθούν προσεχώς.

Σχόλια

ΗΜΕΡΑ ΠΟΙΗΣΗΣ 21.03.11

Ποιητικό δειλινό στο Λαογραφικό Μουσείο Κοζάνης την 21η Μαρτίου 2011 (ισημερία), οργανωμένο από το περιοδικό της Κοζάνης Παρέμβαση και το Συνεταιριστικό Βιβλιοπωλείο.

Περισσότεροι από 100 οι ακροατές (μερικοί όρθιοι), αριθμός αρκετά ικανοποιητικός για εκδηλώσεις του είδους. Η έντυπη πρόσκληση εντυπωσίαζε -σχεδιάστηκε από το γραφίστα Σωτήρη Σιουτζιούκη.

Ανάγνωση ποιημάτων και μουσικές παρενθέσεις. Σέρβος, κάτοικος Τριγωνικού κατά δήλωσίν του, διάβασε δικό του ποίημα, μάλλον η έκπληξη της σκηνής, αφού ντύθηκε με μεσαιωνική στολή.

Παράλληλα μοιράζονταν δωρεάν δύο συλλογές ποιημάτων, πρόσφατες εκδόσεις της Παρέμβασης, Το ημιυπόγειο της οδού Μιχαήλ Περδικάρη 5 (Ποιήματα) του Κοζανίτη συμμαθητή μας στις μεταπτυχιακές σπουδές Πάνου Τσιανάκα και του Βασίλη Καλογήρου 21 εγκλήματα και μια ντουζίνα δώρα του θανάτου (Ποιήματα).

Σταχυολογώντας από το πρώτο: «Αυτοπυρπολείσαι άδικα. /Κανείς δεν προσέχει.», σ. 10 κι από το έτερο: «δεν τελειώνουν ποτέ οι λέξεις και οι ρίμες και τα νοήματα», σ. 26.

Έλειπε ο διάλογος, δηλαδή ως ακροατές ακούγαμε και βλέπαμε, αλλά εκτός του χειροκροτήματος δεν παρεμβαίναμε. Μήπως την επόμενη φορά να βρεθεί τρόπος ώστε να συμμετέχει και το κοινό;

Σχόλια

ΥΠΟΨΗΦΙΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ

Κατατέθηκε υποψηφιότητα για τις νέες κρίσεις των Σχολικών Συμβούλων. Εδώ παρατίθενται τα δύο τελευταία κεφάλαια από το “Υπόδειγμα Βιογραφικού Σημειώματος Για Την Επιλογή Σχολικών Συμβούλων”, ήτοι η έκθεση αυτοαξιολόγησης και ο προγραμματισμός του έργου σε περίπτωση επιλογής: 

I. ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ (μέχρι 300 λέξεις)

Ορίστηκα το 2007 Σχολικός Σύμβουλος στο νότιο τμήμα του νομού Γρεβενών, περιοχή εκτεταμένη με πληθώρα ολιγοθεσίων Σχολείων και σχετικώς απομονωμένη εξαιτίας του ορεινού εδάφους.

Επί τρία έτη χωρίς γραμματειακή υποστήριξη κι επί δύο με μία μόνο συσκευή τηλεφώνου στο Γραφείο των Σχολ. Συμβούλων δεν φείσθηκα χρόνου, κόπου κι εξόδων (πέρα των υπηρεσιακών) για να διακονήσω την κοινότητα των μαθητών και των εκπαιδευτικών της Περιφέρειάς μου, τους γονείς και τους πολίτες.

Με συχνότατες λοιπόν επισκέψεις, επιμορφώσεις και διδασκαλίες στις Σχολικές Μονάδες, με ημερίδες και συναντήσεις εντός κι εκτός αυτών, εν διαλόγω κι ελευθερία πάντοτε, προσέφερα τόσο στη διδακτική πρακτική όσο και στη θεωρητική αντίληψη των εκπαιδευτικών δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη διαθεματικότητα, τη σύνδεση με το περιβάλλον και τον ψηφιακό κόσμο.

Όπως ακριβώς με τους δασκάλους έτσι συνεργαζόμουν και με τους γονείς εντός κι εκτός των κτηρίων για ζητήματα της τρέχουσας κι ερχόμενης Παιδείας (Νέο Σχολείο). Παράλληλα συνεισέφερα στην τοπική κοινωνία των Γρεβενών λαμβάνοντας μέρος ενεργώς ή δια λόγου σε ποικίλες εκφάνσεις του βίου της, στον Πολιτισμό, την Ιστορία, την Οικολογία και τον Αθλητισμό.

Μέρος της εργασίας μου έχει αναρτηθεί στο «Ιστολόγιο Σχολικών Συμβούλων ΠΕ Γρεβενών» (https://blogs.sch.gr/sspegrev), του οποίου τυγχάνω δημιουργός και διαχειριστής.

 

II. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΕΠΙΛΟΓΗΣ (μέχρι 300 λέξεις) 

Επιδίωξη για άριστη (μηχανο)οργάνωση στο Γραφείο των Σχολικών Συμβούλων

Διακονία στις Σχολικές Μονάδες (ιδιαίτερα στα Σχολεία με  Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα και στα αντίστοιχα που συμμετέχουν στην Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού τους Έργου).

Έμπρακτη συμμετοχή σε Καινοτόμες Δράσεις και Καλές Διδακτικές Πρακτικές.

Ψηφιακά Δίκτυα Επικοινωνίας μεταξύ μαθητικών τμημάτων, Σχολείων, Εκπαιδευτικών.

Διάλογος επί των ζητημάτων της Παιδείας, του Πολιτισμού, της Φύσης και της Τεχνολογίας με τους εκπαιδευτικούς. Επιμορφώσεις των εντός κι εκτός Σχολείων –ενδεικτικές διδασκαλίες στην τάξη.

Συνεργασία με στελέχη Εκπαίδευσης, γονείς, Τοπική Αυτοδιοίκηση και όλους τους πολίτες για τα ανωτέρω αναφερόμενα ζητήματα.

Έντυπη κι ηλεκτρονική δημοσίευση πεπραγμένων, προτάσεων και σκέψεων.

Ημερομηνία: 17.03.11

Υπογραφή: [Θανάσης Καλλιανιώτης]

Σχόλια

ΔΙΑΤΡΙΒΗ ΚΩΣΤΑ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗ

Τιμής ένεκεν μας εδόθη (ευχαριστούμε πολύ) η διατριβή του Δρ. Τουρκολογίας Κώστα Καμπουρίδη Η νεότερη Ελλάδα μέσα από οθωμανικές αρχειακές πηγές: Οικονομία, θεσμοί και κοινωνία στη Θεσσαλία του 17ου αιώνα, που εξεδόθη στη Θεσσαλονίκη από τον εκδοτικό οίκο του Αντώνη Σταμούλη το 2009.

Στον καλοδεμένο και πολυσέλιδο αυτό τόμο ο συγγραφέας, προϊστάμενος των ΓΑΚ/Αρχείων Νομού Κοζάνης και καταγόμενος από τον Κλείτο μεταφράζει κι αναλύει -για πρώτη φορά- οθωμανικούς ιεροδικαστικούς κώδικες των περιοχών Λάρισας -Καρδίτσας από το έτος 1663 και μετέπειτα (από τη Δυτική Μακεδονία αναφέρεται μόνον τρις η Δεσκάτη).

Το ενδιαφέρον πολλαπλό για όσους, επιστήμονες ή φιλίστορες, ασχολούνται με τη Γεωγραφία, τη Διοίκηση, την Οικονομία, την Επικονωνία στο πλαίσιο της γραπτής επαφής της εξουσίας με τη βάση, εν τέλει με την Ιστορία.

Σύμφωνα με όσα φέρνει στο φως ο συγγραφέας πλευρές της δεδομένης (και διαδεδομένης) έως τώρα ιστορίας χρειάζονται αναθεώρηση: τα θεωρούμενα π.χ. έως τώρα απάτητα από τον κατακτητή Άγραφα ήταν μέχρι τελευταίας λεπτομέρειας στην Οθωμανική Εφορία της εποχής γνωστά.

Ελκυστική για μας που μόλις αρχίσαμε την ανάγνωση του έργου φαίνεται η γκρίζα ζώνη μεταξύ κατακτητών και κατακτημένων, πέρασμα για πολλούς από τη θεωρία στην πράξη, από τον ανακαινισμένο άνθρωπο στον αυχμηρό διαχειριστή -γκρίζες ζώνες γεμάτες γύρω μας!

Σχόλια

ΒΡΑΔΙΑ ΠΟΙΗΣΕΩΣ

Ελήφθη χθες ιντερνετικώς πρόσκληση ως εξής:

παρουσίαση βιβλίου ποίησης «Πινελιές  αγάπης και νοσταλγίας» της Σίμπα Ναρντούτσι-Βαϊνά

Την Τετάρτη  9 Μαρτίου 2011 στο ισόγειον του Λαογραφικού Μουσείου Κοζάνης την 7ην νυχτερινήν θα γίνει η παρουσίαση  του βιβλίου ποιήσεως της κ. Σίμπα Ναρντούτσι-Βαϊνά «Πινελιές αγάπης και νοσταλγίας».

Ο Β. Π. Καραγιάννης συνομιλεί με την κυρία Σίμπα για την ποίηση, τους τόπους της και τα χαρτιά της.

περιοδικό Παρέμβαση  συνεταιριστικό βιβλιοπωλείο

Απαντήσαμε ότι θα έρθουμε. Επαγγελματικώς επειδή το Μάρτιο διαλεγόμαστε περί των Λεξικών στις Σχολικές Μονάδες, δηλαδή για τις λέξεις (οι λέξεις σαρκώνουν την Ποίηση), και προσωπικώς διότι η εκδήλωση ανήκε στον Πολιτισμό.

Ήμασταν εκεί. Ο Β.Π. Καραγιάννης ομίλησε περί της ποίησης και της ποιήτριας κι έπειτα η δεύτερη διάβασε αποσπάσματα του έργου της απαντώντας σε ερωτήσεις του πρώτου.

Έκπληξη προκάλεσε η μαρτυρία της Ιταλίδας ποιήτριας ότι από μαθήτρια διάβαζε στο πρωτότυπο αρχαίους Έλληνες συγγραφείς, τον Όμηρο π.χ. ή το Θουκιδίδη.

Κατάμεστη η αίθουσα. Η μνήμη και η νοσταλγία δε θα πάψουν ποτέ να συγκινούν.

Σχόλια

ΛΑΖΑΡΟΚΑΛΑΝΤΑ ΑΙΑΝΗΣ

Στο βιβλίο του δασκάλου «Μουσικό Ανθολόγιο Α΄ -ΣΤ΄ Δημοτικού», έκδοση 2009, σ. 124, εγγράφεται με τον τίτλο “Λαζαροκάλαντα Αιανής Κοζάνης” παραδοσιακό άσμα καταγραμμένο στην Αιανή Κοζάνης.

Στην επόμενη έκδοση του βιβλίου θα ήταν ορθόν να διορθωθούν ελαφρώς οι δύο πρώτοι στίχοι του άσματος, διότι στο τοπικό ιδίωμα εκφέρονται διαφορετικά.

Με κόκκινο λοιπόν χρωματίζεται η χρεία αλλαγών, ενώ η πρόταση του γράφοντος δίδεται μέσα στις παρενθέσεις:

Η κουτίτσα σας αβγά γεννάει (Η κουτίτσας σας αβγά γιννάει)

κι η φουλίτσα σας δεν τα χωράει (κι η φουλίτσα σας δεν τα χουράει)

Σχόλια

ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ Β΄ ΤΡΙΜΗΝΟΥ ΣΧΟΛ. ΕΤΟΥΣ 2010 -2011

αναγνώστε τον απολογισμό του εκπαιδευτικού έργου του ΣΣ Δρ. Θανάση Καλλιανιώτη για το Β΄ τρίμηνο του σχολικού έτους 2010 -2011

Ημερίδες κι επιμορφώσεις

Για τη διοργάνωση ημερίδας σχετικής με τα Εικαστικά στο Δημοτικό Σχολείο ήλθαμε σε ψηφιακή και τηλεφωνική επικοινωνία με τη Σχολική Σύμβουλο Εικαστικών, με την οποία ομιλήσαμε και δια ζώσης την 20ή Δεκεμβρίου 2010. Συμφωνήσαμε να πραγματοποιηθεί στα Γρεβενά την άνοιξη του τρέχοντος έτους, οργανωμένη από το Γραφείο των ΣΣ ΠΕ Γρεβενών.

Παρακολούθησα ενεργά τις ημερίδες των Σχολικών Συμβούλων Αγγλικών, Πληροφορικής[1] και Φυσικής Αγωγής Δυτικής Μακεδονίας,[2] που πραγματοποιήθηκαν αντίστοιχα την 19η Ιανουαρίου 2010 κι 9η Φεβρουαρίου 2011 στα Γρεβενά.

Ακόμη ακροάστηκα την ημερίδα που οργανώθηκε από την ΠΔΕ Δυτ. Μακεδονίας την 21η Δεκεμβρίου 2010 στην Αίθουσα Νομαρχιακού Συμβουλίου Κοζάνης με θέμα την τροποποίηση των Προεδρικών Διαταγμάτων 200 και 201/1998. Εκεί οι ΣΣ ΠΕ Γρεβενών εγχειρίσαμε στο ΤΕΠΚ τις προτάσεις μας.[3]

Το Δεκέμβριο του 2010 ως συντονιστής στην Επιμόρφωση[4] των Αναπληρωτών Εκπαιδευτικών, η οποία διεξαγόταν στα Γρεβενά, και μέλος του Συντονιστικού Συμβουλίου του ΠΕΚ Κοζάνης παρευρισκόμουν απογεύματα στο ΕΠΑΛ Γρεβενών και επισκεπτόμουν πρωινές ώρες το ΠΕΚ Κοζάνης.[5] Μάλιστα τη 2α Δεκεμβρίου 2010 δίδαξα στο πρώτο τμήμα των Αναπληρωτών τις «Αρχές διαχείρισης σχολικής τάξης» και τις «Σύγχρονες μέθοδοι διδασκαλίας».[6]

Τον Ιανουάριο του 2011 ασχολήθηκα με τις «Γλωσσικές Διαθεματικές Δραστηριότητες» κατά τις επισκέψεις μου στις Σχολικές Μονάδες,[7] ενώ τον επόμενο μήνα με τη «Γραμματική της Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού».[8]

Ενδιαμέσως εντρύφησα στο μάθημα της Μουσικής Αγωγής στο Δημοτικό Σχολείο σκοπεύοντας σε μία προσεχή προσφορά αρωγής σε δασκάλους Σχολικών Μονάδων όπου ελλείπει εκπαιδευτικός της Μουσικής. Κοπιωδώς συγκεντρώθηκε, τροποποιήθηκε, μελετήθηκε και ταξινομήθηκε το συνοδευτικό του Μουσικού Ανθολογίου ακουστικό υλικό κι οσονούπω ετοιμάζεται προς δημοσίευσιν και διαμοιρασμόν. Η συνεργασία μου με τη Σχολική Σύμβουλο της Μουσικής περί του πρακτέου συνεχίζεται αγαστώς.[9]

Καινοτόμα προγράμματα

Ως Πρόεδρος της Επιτροπής Σχολικών Δραστηριοτήτων συγκάλεσα τα μέλη της την 16η Δεκεμβρίου 2010 προς έγκρισιν των προγραμμάτων Αγωγής Υγείας, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Πολιτιστικών Θεμάτων που εφαρμόζονται σε 13 Σχολικές Μονάδες της Περιφερειακής Ενότητας Γρεβενών.[10] Έκτοτε ακολούθησαν συναντήσεις με τα μέλη της Επιτροπής για την πορεία των προγραμμάτων.

Συνεργασία με στελέχη Εκπαίδευσης

Για θέματα της Παιδείας ήρθα σε επαφή με τον ομότιμο Διευθυντή Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας (1), τους Προϊσταμένους ΣΣ ΠΕ και ΔΕ Δυτικής Μακεδονίας (2), τους  ΣΣ Αγγλικών, Πληροφορικής, Φυσικής Αγωγής, Μουσικής και Εικαστικών (3), με τον ομότιμο διευθυντή Εκπαίδευσης ΠΕ Γρεβενών και με τον ενεστώτα αντίστοιχο (4).[11]

Με τον παρόντα Διευθυντή της ΠΕ Γρεβενών (όπως επίσης με Διευθυντές, δασκάλους και τον πρόεδρο του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Γρεβενών) συζητήσαμε για το νέο χάρτη των Σχολικών Μονάδων της Α΄ Περιφέρειας ΔΕ Γρεβενών. Δικές μου σχετικές σκέψεις, από τις οποίες όμως λείπουν σημαντικές μεταβλητές όπως η μετακίνηση των μαθητών κι ο αριθμός των νηπίων που θα αφιχθούν το Σεπτέμβριο του 2011 στα Σχολεία, αναρτήθηκαν στο διαδίκτυο.[12]

Επισκέψεις στις Σχολικές Μονάδες

Σε 36 εν συνόλω αριθμούνται οι επισκέψεις μου στις Σχολικές Μονάδες της Α΄ Περιφέρειας (για την ακρίβεια 37, αν προστεθεί μία στο 4ο ΔΣ Γρεβενών για λήψη μαθητικών βιβλίων).[13] Τις περισσότερες όπως φαίνεται και στο κάτωθι διάγραμμα γνώρισε το 1ο ΔΣ Γρεβενών, Σχολείο με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα. 

Στις Σχολικές Μονάδες συνεργάστηκα με Διευθυντές, Δασκάλους κι Εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων. Οι επαφές μας συνεχίστηκαν κι έξω από το κτήριο για ειδικά και γενικά ζητήματα περί της Παιδείας, της Φύσης, του Πολιτισμού και της καθημερινότητας.

Εφαπτόμενες δραστηριότητες

Την 30ή Ιανουαρίου 2011 μετά τη δοξολογία στο Μητροπολιτικό Ναό των Γρεβενών παρευρέθηκα σε εκδήλωση βράβευση αριστούχων μαθητών στο Δημαρχείο Γρεβενών δίδοντας ο ίδιος έπαινο.[14]

Για θέματα εφαπτόμενα της Παιδείας επισκέφτηκα τους Ορίζοντες, την Πυροσβεστική, το ΚΕΣΥΠ και το Δημαρχείο Γρεβενών.[15] Ακόμη τα ΓΑΚ Γρεβενών και Κοζάνης για μία προσεχή κοινή μας δράση περί του αρχειακού υλικού.[16]

Για ζητήματα της Παιδείας επισκέφτηκα το ΚΠΕ Γρεβενών και το ΚΕΔΔΥ, ενώ το ΚΕΠΛΗΝΕΤ για λήψη εφαρμογών και προγραμμάτων.[17]

Ακόμη ανέπτυξα συνεργασία με τον υπεύθυνο πληροφορικής της Περιφερειακής Ενότητας Γρεβενών προς λύσιν προβλημάτων του παλαιού υπολογιστή του Γραφείου των ΣΣ. Στον αναφερόμενο υπολογιστή προσέθεσα ιδιοχείρως για πρώτη φορά ηλεκτρονικό φαξ, το οποίο απαντά στο 2462 353 116. Πρώτα όμως χρειάζεται να τηλεφωνήσει κανείς στον ίδιο αριθμό.

Δράση εκτός Σχολείου

Ορισμένος την 27η Ιανουαρίου 2011 εκ του νόμου ως μέλος της Συντονιστικής Ομάδας Εργασίας της Υπηρεσίας Στατιστικής (νυν Ελληνικής Στατιστικής Αρχής) Νομού Γρεβενών έλαβα μέρος σε συσκέψεις[18] και συνεδρίες για διάφορα ζητήματα της Γενικής Απογραφής που διεξάγεται το ενεστός έτος 2011.

Ορισθείς από το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία προς εντοπισμόν αρχειακό υλικού, το οποίο θα φιλοξενηθεί στο Πάρκο Εθνικής Συμφιλίωσης, συμμετείχα σε σχετικές συσκέψεις με πανεπιστημιακούς καθηγητές και συναδέλφους μου διδάκτορες.[19]

Την 19η Ιανουαρίου 2011 παρευρέθηκα σε εκδήλωση της Πνευματικής Επιθεώρηση Παρέμβαση στο Συνεταιριστικό Βιβλιοπωλείο της Κοζάνης. Εκεί δέχτηκα πρόταση για σύνεδρος σε προσεχές διοργανωθέν από την Επιθεώρηση συνέδριο.

Δια Βίου Μάθηση

Στα πλαίσια της δια βίου μάθησης παρακολούθησα ενεργά τις εξής εκδηλώσεις:

Αίθουσα Κοβεντάρειο Κοζάνης 19η Δεκεμβρίου 2010: Παρουσίαση του βιβλίου (ένας από τους συγγραφείς ο συντοπίτης μας Πασχάλης Μανδραβέλης) Υπό το Μηδέν: τέσσερα σχόλια για την κρίση, Ωκεανίδα, Αθήνα 2010.[20]

Αίθουσα Κοβεντάρειο Κοζάνης 23 Δεκεμβρίου 2010: Από τον Όλυμπο στο Έβερεστ, ντοκιμαντέρ  του Παύλου Τσιαντού.[21]

Δημοτική Χαρτοθήκη Κοζάνης 16η Ιανουαρίου 2011: Ο Δούναβης: ποτάμι πολέμων και ειρήνης, γέφυρα ψυχών και ειδών, ομιλία Όλγας Κατσιαρδή.[22]

Εταιρία Μακεδονικών Σπουδών 4η Φεβρουαρίου 2011: παρουσίαση του βιβλίου του Ιωάννη Κολιόπουλου Δυτικά της ΕΔΕΜ, η ανακαίνιση του Ελληνικού Έθνους και η νοσταλγία του ανατολικού παρελθόντος, δοκίμια της περιόδου 1989 -2004, Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη 2010.[23]

Δημοτική Βιβλιοθήκη Κοζάνης 22α Φεβρουαρίου 2011: Ο Γρηγόρης Βαλτινός διαβάζει Αλ. Παπαδιαμάντη.[24]

Συγγραφική δραστηριότης

Την 8η Δεκεμβρίου 2010 ανάρτησα στο διαδίκτυο αδημοσίευτη εργασία μου με τίτλο Βιβλιοκριτική του έργου του Αθανασίου Φροντιστού «ΠΑΟ: Πανελλήνιος Απελευθερωτική Οργάνωσις, Ιστορία και προσφορά της εις την Εθνικήν Αντίστασιν 1941 –1945, την οποία εκπόνησα κατά τη διάρκεια του μεταπτυχιακού κύκλου σπουδών μου στο Τμήμα Ιστορίας της Φιλοσοφικής Σχολής Θεσσαλονίκης.[25]

Την 23η Ιανουαρίου 2011 στην εφημερίδα Η Καθημερινή, σ. 31, δημοσιεύτηκε ιστορικής υφής κείμενό μου με τίτλο «Η βραχεία ζωή της ΠΕΕΑ στην ορεινή Ελλάδα».[26]

Την 16η Φεβρουαρίου 2011 ανάρτησα στο διαδίκτυο κείμενό μου με τίτλο «Περπερούνα ή Πιρπιρούνα» προτείνοντας διορθώσεις σε στίχους παραδοσιακού άσματος, το οποίο υπάρχει στο βιβλίο του δασκάλου Μουσικό Ανθολόγιο Α΄ -ΣΤ΄ Δημοτικού, ΟΕΣΒ, Αθήνα 2009, σ. 21.[27]

Την 22α Φεβρουαρίου 2011 δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα του Πολιτιστικού -Αθλητικού Συλλόγου Χρωμίου Κοζάνης Η Ρωμιοσύνη 4 (Οκτ. -Δεκ 2010) 13, κείμενό μου με τίτλο «Δάσκαλος στο Χρώμιο».[28]

Γενικά

Την περίοδο αυτή (βλ. γράφημα) ένα σημαντικό μέρος των επισκέψεών μου σχετίστηκε με την Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών (28%), ενώ σε μικρότερο βαθμό (8%) χρειάστηκαν επαφές με το προσωπικό της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής. Οι επισκέψεις στα Σχολεία της υπαίθρου λιγόστεψαν, εξ αιτίας της μείωσης του αριθμού των μετακινήσεων σε τρεις μηνιαίως. Τέλος επί τρεις ημέρες (13, 16, 17.12.2010) τα Σχολεία των Γρεβενών δε λειτούργησαν λόγω χιονόπτωσης.


[1] Βλ. https://blogs.sch.gr/sspegrev/2011/01/19/%ce%b4%ce%b9%cf%89%cf%81%ce%b1-%ce%b1%ce%b3%ce%b3%ce%bb%ce%b9%ce%ba%ce%b7%cf%83-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%cf%80%ce%bb%ce%b7%cf%81%ce%bf%cf%86%ce%bf%cf%81%ce%b9%ce%ba%ce%b7%cf%83

[2] https://blogs.sch.gr/sspegrev/2011/02/09/%ce%b7%ce%bc%ce%b5%cf%81%ce%b9%ce%b4%ce%b1-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%ce%bc%ce%b1%ce%b8%ce%b7%cf%84%ce%b5%cf%83-%ce%bc%ce%b5-%ce%b1%ce%bd%ce%b1%cf%80%ce%b7%cf%81%ce%b9%ce%b5%cf%83

[3]  https://blogs.sch.gr/sspegrev/2010/12/21/%cf%84%cf%81%ce%bf%cf%80%ce%bf%cf%80%ce%bf%ce%b9%ce%b7%cf%83%ce%b7-%cf%80%ce%b4-200-2011998

[4] Για την πορεία της Επιμόρφωσης στα Γρεβενά βλ. https://blogs.sch.gr/sspegrev/2011/01/10/%ce%b5%ce%ba%ce%b8%ce%b5%cf%83%ce%b7-%ce%b5%cf%80%ce%b9%ce%bc%ce%bf%cf%81%cf%86%cf%89%cf%83%ce%b7%cf%83-%ce%b5%ce%ba%cf%80%ce%b1%ce%b9%ce%b4%ce%b5%cf%85%cf%84%ce%b9%ce%ba%cf%89%ce%bd-2010

[5] Οι επισκέψεις στο ΠΕΚ Κοζάνης διεξήχθησαν στις 01, 03, 10, 13, 15, 17, 24.12.2010, 17.01.2011, 07.02.2011, ενώ στο ΕΠΑΛ στις 01, 2, 6, 7, 8, 9, 14, 20.12.2010 και 04.02.2011

[6] https://blogs.sch.gr/sspegrev/2010/12/04/%ce%b1%cf%81%cf%87%ce%b5%cf%83-%ce%b4%ce%b9%ce%b1%cf%87%ce%b5%ce%b9%cf%81%ce%b9%cf%83%ce%b7%cf%83-%cf%83%cf%87%ce%bf%ce%bb%ce%b9%ce%ba%ce%b7%cf%83-%cf%84%ce%b1%ce%be%ce%b7%cf%83

[7] https://blogs.sch.gr/sspegrev/2011/01/13/%ce%b3%ce%bb%cf%89%cf%83%cf%83%ce%b9%ce%ba%ce%b5%cf%83-%ce%b4%ce%b9%ce%b1%ce%b8%ce%b5%ce%bc%ce%b1%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%b5%cf%83-%ce%b4%cf%81%ce%b1%cf%83%cf%84%ce%b7%cf%81%ce%b9%ce%bf%cf%84%ce%b7%cf%84

[8] https://blogs.sch.gr/ssgr1/2011/02/23/%ce%b7-%ce%b3%cf%81%ce%b1%ce%bc%ce%bc%ce%b1%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%b7-%cf%84%ce%b7%cf%83-%ce%b5%ce%84-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%cf%83%cf%84%ce%84-%ce%b4%ce%b7%ce%bc%ce%bf%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%bf%cf%85

[9] Συναντηθήκαμε προς συνεργασίαν στις 16.02.1011 και 22.02.2011

[10] Αναλυτικότερα βλ.  https://blogs.sch.gr/sspegrev/2011/01/27/%ce%ba%ce%b1%ce%b9%ce%bd%ce%bf%cf%84%ce%bf%ce%bc%ce%b1-%cf%80%cf%81%ce%bf%ce%b3%cf%81%ce%b1%ce%bc%ce%bc%ce%b1%cf%84%ce%b1-2010-2011

[11] Οι ημερομηνίες έχουν ως εξής: 1. (15.02.2011), 2 (27.01.2011), 3 (19.01.2011, 09.02.2011, 16, 22.02.2011, 20.12.2010) 4 (22.12.2010, 25.02.2011, 1, 6, 14, 22.12.2010, 04, 21.02.2011)

[12] https://blogs.sch.gr/sspegrev/2011/02/01/%cf%80%cf%81%ce%bf%cf%83%cf%87%ce%b5%ce%b4%ce%b9%ce%b1-%ce%bd%ce%b5%ce%bf%cf%85-%cf%87%ce%b1%cf%81%cf%84%ce%b7-%cf%83%cf%87%ce%bf%ce%bb%ce%b9%ce%ba%cf%89%ce%bd-%ce%bc%ce%bf%ce%bd%ce%b1%ce%b4%cf%89

[13] 1ο ΔΣ Γρεβενών (08, 14, 20, 22.12.2010, 25, 27, 28.01.2011, 17, 28.02.2011), 3ο ΔΣ Γρεβενών (14, 27.01.2011, 18, 21.02.2011), 7ο ΔΣ Γρεβενών (14.01.2010, 11, 17, 25.02.2011), 1ο ΔΣ Δεσκάτης (21, 24.01.2011, 03.02.2011), 2ο ΔΣ Δεσκάτης (24.01.2011, 03.02.2011), 3ο Δεσκάτης (21, 24.01.2001, 03.02.2001), ΔΣ Καρπερού (25.01.2011, 08.02.1011), ΔΣ Παλιουριάς (21, 26.01.2011, 04.02.2011), ΔΣ Αγίων Θεοδώρων (19.01.2001), ΔΣ Ανθρακιάς (19.01.2001), ΔΣ Δήμητρας (26.01.2001, 08.02.2011), ΔΣ Κρανιάς (18.01.2001), ΔΣ Φελλίου (19.01.2001)

[14] https://blogs.sch.gr/sspegrev/2011/01/30/%ce%b5%ce%bf%cf%81%cf%84%ce%b7-%cf%84%cf%81%ce%b9%cf%89%ce%bd-%ce%b9%ce%b5%cf%81%ce%b1%cf%81%cf%87%cf%89%ce%bd-2011

[15] Οι ημερομηνίες έχουν ως εξής; Ορίζοντες 08.12.2010, Πυροσβεστική 21.02.2011, ΚΕΣΥΠ 09.12.2010, Δημαρχείο 08.12.2010

[16] Τα ΓΑΚ Γρεβενών επισκέφτηκα στις 11, 17, 24.02.2011, ενώ τα αντίστοιχα της Κοζάνης στις 23.02.2011. Με την Προϊσταμένη και την αρχειονόμο της πρώτης Υπηρεσίας είχαμε περισσότερες επαφές κι εκτός των γραφείων

[17] Οι ημερομηνίες έχουν ως εξής: ΚΕΔΔΥ 31.01.2011, 21.02.2011, ΚΕΠΛΗΝΕΤ 2 19.01.2010, 18.02.1011 και ΚΠΕ 31.01.2011

[18] Οι πρωινές συσκέψεις έλαβαν χώραν τις εξής ημερομηνίες: 27, 28.01.2011,17, 24 και 28.02.2011

[19] https://blogs.sch.gr/sspegrev/2011/01/14/%cf%80%ce%b1%cf%81%ce%ba%ce%bf-%ce%b5%ce%b8%ce%bd%ce%b9%ce%ba%ce%b7%cf%83-%cf%83%cf%85%ce%bc%cf%86%ce%b9%ce%bb%ce%b9%cf%89%cf%83%ce%b7%cf%83

[20] https://blogs.sch.gr/sspegrev/2010/12/19/%cf%85%cf%80%ce%bf-%cf%84%ce%bf-%ce%bc%ce%b7%ce%b4%ce%b5%ce%bd-%cf%80%ce%b1%cf%81%ce%bf%cf%85%cf%83%ce%b9%ce%b1%cf%83%ce%b7-%ce%b2%ce%b9%ce%b2%ce%bb%ce%b9%ce%bf%cf%85

[21] https://blogs.sch.gr/sspegrev/2010/12/23/%ce%bc%ce%b5%cf%84%ce%b1%ce%ba%ce%b9%ce%bd%ce%b7%cf%83%ce%b5%ce%b9%cf%83-%ce%b9%ce%b1%ce%bd%ce%bf%cf%85%ce%b1%cf%81%ce%b9%ce%bf%cf%85-2011 

[22] https://blogs.sch.gr/sspegrev/2011/01/16/%ce%bf-%ce%b4%ce%bf%cf%85%ce%bd%ce%b1%ce%b2%ce%b7%cf%83-%cf%80%ce%bf%cf%84%ce%b1%ce%bc%ce%b9-%cf%80%ce%bf%ce%bb%ce%b5%ce%bc%cf%89%ce%bd-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%ce%b5%ce%b9%cf%81%ce%b7%ce%bd%ce%b7%cf%83

[23] https://blogs.sch.gr/sspegrev/2011/02/06/%ce%b4%cf%85%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%b1-%cf%84%ce%b7%cf%83-%ce%b5%ce%b4%ce%b5%ce%bc

[24] https://blogs.sch.gr/ssgr1/2011/02/23/%ce%b2%ce%b1%ce%bb%cf%84%ce%b9%ce%bd%ce%bf%cf%83-%ce%b4%ce%b9%ce%b1%ce%b2%ce%b1%ce%b6%ce%b5%ce%b9-%cf%80%ce%b1%cf%80%ce%b1%ce%b4%ce%b9%ce%b1%ce%bc%ce%b1%ce%bd%cf%84%ce%b7

[25] https://blogs.sch.gr/thankall/2010/12/03/%ce%b2%ce%b9%ce%b2%ce%bb%ce%b9%ce%bf%ce%ba%cf%81%ce%b9%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%b7-%ce%b1%ce%b8%ce%b1%ce%bd%ce%b1%cf%83%ce%b9%ce%bf%cf%85-%cf%86%cf%81%ce%bf%ce%bd%cf%84%ce%b9%cf%83%cf%84%ce%bf%cf%85

[26] http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_2_23/01/2011_429873

[27] https://blogs.sch.gr/ssgr1/2011/02/19/%cf%80%ce%b5%cf%81%cf%80%ce%b5%cf%81%ce%bf%cf%85%ce%bd%ce%b1-%ce%b7%ce%84-%cf%80%ce%b9%cf%81%cf%80%ce%b9%cf%81%ce%bf%cf%85%ce%bd%ce%b1

[28] https://blogs.sch.gr/ssgr1/2011/02/22/%ce%b4%ce%b1%cf%83%ce%ba%ce%b1%ce%bb%ce%bf%cf%83-%cf%83%cf%84%ce%bf-%cf%87%cf%81%cf%89%ce%bc%ce%b9%ce%bf

Σχόλιο (1)

Η ΑΙΑΝΗ ΣΤΗ ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ

Καθώς το Υπουργείο Παιδείας ανακήρυξε χθες το 2011 ως “Έτος της Ψηφιακής Εγκυκλοπαίδειας”, παρατίθεται εδώ παλαιό (του 2007) κείμενο του ΣΣ Δρ. Θανάση Καλλιανιώτη στη Βικιπαίδεια, λήμμα Αιανή Κοζάνης, βλ. http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%B9%CE%B1%CE%BD%CE%AE_%CE%9A%CE%BF%CE%B6%CE%AC%CE%BD%CE%B7%CF%82.

Οικισμοί

Ως πρώτοι οικισμοί αναφέρονται κατοικίες κυνηγών και αγροτών στις όχθες του ποταμού Αλιάκμονα, όπως η Βέρβιρ(η), η Πουλιμίστρα κι ο Καραματσούκς. Στην Κλασική Εποχή δημιουργήθηκε ακρόπολη στο λόφο Ράχ(η) Μιγάλ(η), όπου τοποθετείται η Αιανή (ή ίσως η αναζητούμενη Ελίμεια). Πολιτισμική δραστηριότητα κατά τη διάρκεια της Ρωμαϊκής εποχής εντοπίζεται σε τομές στις θέσεις Ούτσινου και Ράχ(η) Τσέικα.

Αιώνες αργότερα κατοικήθηκαν οι θέσεις Κάλιαν(η) όπου βρίσκεται σήμερα η Αιανή, και οι περιφερειακές αντίστοιχες Σιλιό, Φτιλιά, Βέρβιρ(η) και Τούχλ(η). Προς το τέλος των Βυζαντινών χρόνων οικοδομήθηκε έξω από το χωριό ο ναός του Αγίου Δημητρίου και μέσα, στη σημερινή πλατεία, η “Κοίμησις της Θεοτόκου”. Ο ναός της Αγίας Παρασκευής, όπου ευρίσκεται παλαιό, ανενεργό κοιμητήριο, ίσως οικοδομήθηκε επάνω σε πρότερο αρχαιοελληνικό ιερό.

Επί Τουρκοκρατίας η Κάλιανη ήταν τσιφλίκι Οθωμανών που συνυπήρχε με χριστιανικά εκκλησιαστικά κτήματα και μετόχια στα οποία ξεκουράζονταν μοναχοί οδοιπορώντας από και προς τις μονές της Ζάμπουρντας και του Ζντιανιού ή Ζιδανίου. Κατά την παλαιότερη γραπτή πηγή (Συνοπτικό Οθωμανικό Φορολογικό Κατάστιχο ΤΤ 167) το 1530 η Κάλιανη είχε 457 χριστιανικά και 3 μουσουλμανικά νοικοκυριά.

Το 1927 το χωριό μετονομάστηκε σε Αιανή.

[Επεξεργασία] Πληθυσμός

Ένας πυρήνας κατοίκων της Αρχαίας Εποχής φαίνεται ότι αναμίχθηκε με αλλόφωνους επήλυδες (κυρίως Σλάβους), που ονομάτισαν αρκετές τοποθεσίες και όλους σχεδόν τους περίγυρους οικισμούς (Σιλιό =χωριό, Τούχλη =τούβλο, Βέρβιρη =σκίουρος, Κάλιανη= λασπότοπος. Αλλόφωνη και μία από τις παλαιότερες ήταν κατά πάσα πιθανότητα η πατριά των Κυράδων όπως συνάγεται από τον τόπο που κατοικούσαν κι εκ του επωνύμου τους.

Έκτοτε η Κάλιανη ενισχυόταν αριθμητικά με κατοίκους από τους περίγυρους της οικισμούς, που σταδιακά εγκαταλείπονταν, και για ένα διάστημα ονομαζόταν Χώρα Κάλιανης. Στο χωριό προσήλθαν επίσης προς μόνιμη διαμονή αγρότες και κτηνοτρόφοι: από τον, πιθανόν αρβανίτικο, οικισμό Τσιαρίδα του σημερινού Χρωμίου ήρθε μάλλον ο Τσιαρίδας ή Σουλάκς (αργότερα Καλιανιώτς) κι από τα θερινά καλύβια του όρους Μπούρινος (Μπούρνους) ο Μπουρνιώτς.

Άλλοι κατέφθασαν από τη Βλάστη (Μπουκαίοι και Σταμάδις) κι έτεροι από την ευρύτερη Ήπειρο (Κουντοί – Βαβλιαράδις) – οι Αθίγγανοι είναι ελάχιστοι. Από τη Σαμαρίνα επέλεξε την Κάλιανη ως χειμαδιό μία δεκάδα οικογενειών Βλάχων, που εγκαταστάθηκαν στη θέση «Χάρλου μαχαλάς».

Όμως όλοι οι ξενόφωνοι κάτοικοι της Κάλιανης κατόπιν αυστηρής ενδογαμίας, εμφανούς από την εκτεταμένη αιμοφιλία, εκχριστιανίστηκαν κι εξελληνίστηκαν πλήρως, αφήνοντας γλωσσικά ίχνη μόνο στην τοπωνυμία και το λεξιλόγιο του τοπικού ιδιώματος. Τη διάφορη καταγωγή των κατοίκων σηματοδοτούσαν ως τα μέσα του 20ού αιώνα τα τρία απομεμακρυσμένα μεταξύ τους κοιμητήρια του χωριού -έτερα δύο λειτουργούσαν παλαιότερα.

[Επεξεργασία] Εργασία

Στην πλειοψηφία τους οι κάτοικοι καλλιεργούσαν δημητριακά, βαμβάκι, αραβόσιτο, κρόκο, φακές και στα νεότερα χρόνια καπνό. Ως τα τέλη σχεδόν του 20ού αιώνα αρκετοί θέριζαν στον κάμπο της Βέροιας, ενώ τα γυναικόπαιδα συνέλεγαν τους καρπούς της γης. Οι Βλάχοι κτηνοτρόφοι δεν άργησαν να βρουν εντόπιους μιμητές: τους Γκουλιαφάδις, Μπουκάδις, Βαβλιαράδις και Τζιβελάδις Λίγοι μόνο εργάστηκαν στις αρχές του 20ού αιώνα στα μεταλλεία Μπάλια της Προποντίδας κι άλλοι τόσοι στην Αμερική.

Από το 1940 περισσότεροι κάτοικοι απασχολούνταν με την εξόρυξη χρωμίου στους οικισμούς Χτένι και Ροδιανή και και στις θέσεις Σκούμτζια, Ξηρουλίβαδου και Βουϊδόλακκας. Στις ανατολικές χώρες κατέφυγαν δέκα περίπου κάτοικοι που είχαν ενταχθεί στο ΔΣΕ. Αρκετοί κατευθύνθηκαν στη δεκαετία του ΄60 στη Γερμανία και την Αυστραλία -λιγότεροι στο Βέλγιο-, ενώ άλλοι εργάζονταν στα μεταλλεία αμιάντου στο Ζντιάνι και στην εξόρυξη λιγνίτη στην Εορδαία. Πριν από 20 περίπου χρόνια μερικές δεκάδες δραστηριοποιήθηκαν ως οικοδόμοι ανά την Ελλάδα και τις αραβικές χώρες.

Με το εμπόριο και τις μεταφορές ασχολήθηκαν παλαιότερα οι Βλάχοι, αλλά Γκρέκοι μάλλον θα ήταν οι έμποροι (κρόκου πιθανόν ή δερμάτων) Ιωάννης Καλλιανώτης και Δήμος Τολιόπουλος που πέθαναν στο εξωτερικό. Εντός του χωριού σταδιοδρόμησαν οι παντοπώλες Αργύριος Καλλιανιώτης και Ιωάννης Πάσχος. Επιτυχέστερα προστέθηκε ο Γεώργιος Βαβλιάρας. Αρκετοί σήμερα μισθοδοτούνται μόνιμα από το Δημόσιο (εργάτες της ΔΕΗ) και ισάριθμοι ως ευκαιριακά εργαζόμενοι στην τοπική Κλασική και Βυζαντινή Αρχαιολογία.

[Επεξεργασία] Πολιτισμός

Τα παλαια ήθη και έθιμα, όπως π.χ. τα Κόλιαντα, τα Σόρβα, η Χιλιδόνα, οι Απουκριές, οι Λαζαρίνις, εντάσσονται στον καμβά μίας προκαπιταλιστικής βαλκανικής ενδοχώρας. Οι ανδρικές στολές (μαύρες φουστανέλες) ομοιάζουν με τις αντίστοιχες των Καμβουνίων και των Χασίων, ενώ οι αντίστοιχες γυναικείες, προφανώς παλαιότερες, είναι εμφανώς επηρεασμένες από το Βορρά. Οι μαζικές αυτές συνήθειες ατόνησαν κατά τον Εμφύλιο Πόλεμο, όταν τα κορίτσια κατέφυγαν για προστασία στις πόλεις, αλλά, κυρίως, μετά τον εξηλεκτρισμό του χωριού στις αρχές της δεκαετίας του ΄70.

Τα περισσότερα έθιμα, ιδιαίτερα οι Λαζαρίνες, έγιναν ευρύτερα γνωστά χάρη στη ρωμαλέα δραστηριότητα ενός επίμονου αρχαιολάτρη και ρομαντικού ζηλωτή, του δασκάλου Κωνσταντίνου Σιαμπανόπουλου, που είχε παρακινηθεί συν τοις άλλοις από το Χρίστο Μανώλη, έναν ανύπαντρο γερμανομαθή, που καταγόταν από το χωριό, αλλά ζούσε στην Θεσσαλονίκη. Τη σημερινή ύπαρξή τους τα μεσαιωνικά έθιμα οφείλουν σχεδόν αποκλειστικά στην αφειδή οικονομική αρωγή της Δημοτικής Αρχής μέσω του συλλόγου «η Πρόοδος» και στην άοκνη εργασία των εκάστοτε χοροδιδασκάλων όπως π.χ. του Αργύριου Παπαζήση.

Νέα δρώμενα όπως ο Δρόμος του Απολλόδωρου και οι Γιορτές των Νερών στηρίζονται κι αυτά σε κρατικούς πόρους. Ορισμένα όμως όπως η Καμήλα, οι φανοί Μυρμήγκου και Λακκουστά και η έφιππη μεταφορά των οστών του Οσίου Νικάνορος από τη Ζάμπουρντα, ανήκουν – σωστότερα ανήκαν ως πρότινος – πλήρως στην ιδιωτική πρωτοβουλία.

[Επεξεργασία] Ιδεολογία

Με φόντο τις δύο ενορίες του χωριού εκτυλίχτηκαν θρησκευτικές έριδες στις αρχές του 20ού αιώνα, παρομοίου σχεδόν πάθους με τις πρόσφατες ως προς τη διατήρηση ή έγερση νέου ενοριακού ναού στη θέση του πυροπαθούς Αγίου Γεωργίου.

Προπολεμικά οι κάτοικοι ψήφιζαν πότε τους Φιλελεύθερους πότε τους Λαϊκούς συμπλέοντας με το εκάστοτε ρεύμα. Αιματηρές αντιπαλότητες συναντώνται μόνο στην Κατοχή όπου ανάμεσα σε πολλούς δραστηριοποιήθηκαν αρκετοί που επιθυμούσαν εξουσία ή αναζητούσαν μιαν ανέλπιστα γρήγορη καλοτυχία.

Μόνο έπειτα από τη δεκαετία του 1940 μέρος των κατοίκων στράφηκε προς την Αριστερά, ενώ άλλοι οδοιπόρησαν με το καθεστώς των συνταγματαρχών. Αρκετοί από τους τελευταίους εντάχθηκαν αρχικά στη Χριστιανική Δημοκρατία κι έπειτα διαμοιράστηκαν στα μεγάλα κόμματα. Ο μεγάλος αναλογικά αριθμός υποψηφίων στο κόμμα ΛΑΟΣ φαίνεται μάλλον παροδικός.

Σοβαρή σήμερα επίδραση στις πολιτικές και πολιτισμικές προτιμήσεις του χωριού εξασκούν Αιανιώτες που μένουν μόνιμα στις πόλεις, όπως π.χ. το λόμπι της Κοζάνης. Στην επιρροή του τελευταίου προφανώς, αν για λίγο μείνουν ανεξέταστες μερικές μεταβλητές όπως η επίπονη προεργασία, η εμπειρία, οι οικογενειακοί κύκλοι και οι προσωπικές ικανότητες, οφείλεται κατά ένα μέρος η ανάδειξη της νέας Δημοτικής Αρχής.

[Επεξεργασία] Μελλοντικές προκλήσεις

Αν και οι βιολογικές καλλιέργειες θα μπορούσαν να προσφέρουν λύσεις, η προσφορότερη επιλογή για την Αιανή ως αυθύπαρκτης οντότητας λογίζεται προς το παρόν ο τουρισμός, εφόσον υποστηριχτεί σθεναρά από έναν επικοινωνιακό καταιγισμό – έντυπο και (πρώτιστα) ηλεκτρονικό – με βασικές αιχμές: α) τη μεταμοντέρνα προβολή των καταλοίπων του παρελθόντος β) τη δημιουργία οικολογικών -ιστορικών κι αρχαιολογικών πάρκων, οικισμών ή τοπίων γ) τη χάραξη ελκυστικών διαδρομών για οδοιπόρους, ιππείς, ποδηλάτες ή αυτοκινητιστές δ) τη διαπλάτυνση των ηθών και των εθίμων με αξιοποίηση εντοπίων καλλιτεχνών ε) την, εκπαιδευτική τουλάχιστον, εκμετάλλευση των σοβαρών περιβαλλοντολογικών προβλημάτων ανάμεσα στα οποία είναι: η ασταθής στάθμη της τεχνητής λίμνης, η εναέρια κι επίγεια μόλυνση, και οι (μελλοντικές) ταφές αμιάντου και ραδιενεργών υλικών.

Σχόλια

« Παλιότερα άρθρα Επόμενη σελίδα: »

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων