ΠΗΓΗ ΚΕΙΜΕΝΩΝ ΚΑΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ – ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ
Χωρισμός
Τώρα είναι Μάης κι άνοιξη, τώρα είναι καλοκαίρι,
τώρα φουντώνουν τα κλαδιά κι ανθίζουν τα λουλούδια.
Τώρα κι ο ξένος βούλεται στον τόπο του να πάγει.
Νύχτα σελώνει τ’ άλογο, νύχτα το καλιγώνει,
φκιάνει ασημένια πέταλα, καρφιά μαλαματένια,
βάνει τα φτερνιστήρια του, ζώνει και το σπαθί του.
Κι η κόρη, όπου τον αγαπάει, κρατεί κερί και φέγγει·
με το ’να χέρι το κερί, με τ’ άλλο το ποτήρι.
Κι όσα ποτήρια τον κερνάει, τόσες βολές του λέγει:
– Πάρε μ’, αφέντη, πάρε με, πάρε κι εμέ κοντά σου,
να μαγειρεύω να δειπνάς, να στρώνω να κοιμάσαι,
να γένω γης να με πατάς, γιοφύρι να διαβαίνεις,
να γένω κι ασημόκουπα να πίνεις το κρασί σου·
εσύ να πίνεις το κρασί κι εγώ να λάμπω μέσα.
– Κει που πηγαίνω, λυγερή, γυναίκες δε διαβαίνουν·
εκεί είναι λύκοι στα βουνά και κλέφτες στα δερβένια,
και σένα παίρνουν, κόρη μου, και μένα με σκλαβώνουν.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
α
α.1. Να εντοπίσετε τα πρόσωπα της αφήγησης. (10 μονάδες)
α.2. Να επισημάνετε τον χρόνο της αφήγησης παραπέμποντας στα αντίστοιχα σημεία
του κειμένου. (5 μονάδες)
α.3. Στο ποίημα παρατηρείται η τεχνική της αφηγηματικής επιτάχυνσης, δηλαδή
γεγονότα που έχουν μεγάλη διάρκεια παρουσιάζονται σύντομα. Να εντοπίσετε την
τεχνική αυτή παραπέμποντας στους αντίστοιχους στίχους. (10 μονάδες)
ΣΥΝΟΛΟ ΜΟΝΑΔΩΝ: 25
β
β.1. Να περιγράψετε τον χαρακτήρα της βασικής ηρωίδας του ποιήματος. (20
μονάδες)
β.2. Nα διακρίνετε σε ποιο κοινωνικό στερεότυπο ανταποκρίνεται ο βασικός
πρωταγωνιστής του ποιήματος. (5 μονάδες)
ΣΥΝΟΛΟ ΜΟΝΑΔΩΝ: 25
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
α
α.1. Να κατατάξετε το ποίημα στην παραδοσιακή ή τη μοντέρνα ποίηση. (5 μονάδες)
α.2. Να αιτιολογήσετε την παραπάνω απάντηση σας εντοπίζοντας τέσσερα σχετικά
χαρακτηριστικά στο ποίημα. (12 μονάδες)
α3. Να αξιολογήσετε αν ο τίτλος του κειμένου ανταποκρίνεται στο περιεχόμενο
παραπέμποντας στους σχετικούς στίχους. (8 μονάδες)
ΣΥΝΟΛΟ ΜΟΝΑΔΩΝ: 25
β
β.1. Να εντοπίσετε στο κείμενο τρεις (3) εικόνες και τρεις (3) επαναλήψεις. (12
μονάδες)
β.2. Να εντοπίσετε στο κείμενο τον διάλογο και να σχολιάσετε τη λειτουργία του. (8
μονάδες)
β.3. Ποιο ρηματικό πρόσωπο χρησιμοποιείται στην πρώτη στροφή; Δικαιολογήστε τη
χρήση του. (5 μονάδες)
ΣΥΝΟΛΟ ΜΟΝΑΔΩΝ: 25
ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ (1798 – 1857)
Ο θάνατος της ορφανής
Πες μου, θυμάσαι, αγάπη μου, εκείνη την παιδούλα,
Οπούχε στα ξανθά μαλλιά νεοθέριστη μυρτούλα;
Οπούχε σαν παρθενικό τραντάφυλλο το στόμα,
Πούχε τα μάτια γαλανά σαν τ’ ουρανού το χρώμα;
Που προς το βράδυ πάντοτε μονάχη επερπατούσε,
Κι είχε κοντά της έν’ αρνί που την ακολουθούσε;
Που καθισμένη εβρίσκαμε στο έρμο περιγιάλι,
Και λυπηρά ετραγούδαε της άνοιξης τα κάλλη;
Αχ! το τραγούδι ακλούθαε, κοιτάζοντας το κύμα
Με τόση λύπη, που έλεγες οπώς εκοίταε μνήμα.
Τη μαύρη! την απάντησα το χάραμα στο δρόμο,
Αλλά την κόρη τέσσεροι την είχανε στον ώμο·
Χυμένα ήταν σ’ όλο της το λείψανο που ευώδα
Γιούλια, μοσκούλες και γαντσιές, τραντάφυλλα και ρόδα.
Σβημένα ήταν τα μάτια της που φέγγαν σαν αστέρια,
Και με κορδέλες κόκκινες δεμένα είχε τα χέρια.
Αχ! κατεβάζοντάς τηνε οι τέσσεροι απ’ το βράχο,
Κανείς δεν την ακλούθαε πάρεξ το αρνί μονάχο,
Και μαραμένα ήτανε τα ανθηρά στολίδια,
Που κάθε αυγή του εμάζωνε και του έπλεκεν η ίδια.
Τ’ αρνί μόνον ακλούθαε, μπε μπε, μπε μπε φωνάζει,
Πάντα μπε μπε, πάντα μπε μπε, και την παιδούλα κράζει.
Με το κουδούνι στο λαιμό εις τους γκρεμούς περπάτει·
Ν τ ι ν ντιν κουδούνιζε κοντά εις το στερνό κρεβάτι.
Ετούτη είναι, κόρη μου, η όμορφη παιδούλα,
Οπούχε στα ξανθά μαλλιά νεοθέριστη μυρτούλα.
(Τα ευρισκόμενα, 1859)
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
α
α.1. Να εντάξετε το ποίημα στην παραδοσιακή ή στη μοντέρνα ποίηση. (5 μονάδες)
α.2. Να εντοπίσετε στο ποίημα δύο (2) χαρακτηριστικά της μορφής του που
δικαιολογούν την απάντηση που δώσατε παραπάνω.(10 μονάδες)
α.3. Να δείξετε πώς ο τίτλος του ποιήματος συνδέεται με το περιεχόμενό του. (10
μονάδες)
ΣΥΝΟΛΟ ΜΟΝΑΔΩΝ:25
ΛΟΡΕΝΤΖΟΣ ΜΑΒΙΛΗΣ (1860-1912)
Πατρίδα
Πάλε ξυπνάει της άνοιξης τ᾿ αγέρι
στην πλάση μυστικής αγάπης γλύκα,
σαν νύφ᾿ η γη, πόχει άμετρα άνθη προίκα,
λάμπει ενώ σβηέται της αυγής τ᾿ αστέρι.
Πεταλούδες πετούν ταίρι με ταίρι,
εδώ βουίζει μέλισσα, εκεί σφήκα·
τη φύση στην καλή της ώρα εβρήκα,
λαχταρίζει η ζωή σ᾿ όλα τα μέρη.
Κάθε μοσχοβολιὰ και κάθε χρώμα,
κάθε πουλιού κελάηδημα ξυπνάει
πόθο στα φυλλοκάρδια μου κι ελπίδα
να σου ξαναφιλήσω τ᾿ άγιο χώμα,
να ξαναϊδώ και το δικό σου Μάη,
όμορφή μου, καλή, γλυκειά πατρίδα.
Μόναχο, 5 Ιουν. 1888.
(Άπαντα. , επιμ. Μιχ. Περάνθης)
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
α
α.1. Το ποίημα είναι ένα σονέτο. Να καταγράψετε τα μορφικά χαρακτηριστικά του
ποιητικού αυτού είδους, αφού παρατηρήσετε προσεκτικά στο συγκεκριμένο ποίημα:
τον αριθμό των στροφών,
τον αριθμό των στίχων εκάστης στροφής,
τον συνολικό αριθμό των στίχων του ποιήματος και
το είδος της ομοιοκαταληξίας (20 μονάδες)
α.2. Να αξιολογήσετε αν ο τίτλος του κειμένου ανταποκρίνεται στο περιεχόμενο
παραπέμποντας στους σχετικούς στίχους. (5 μονάδες).
ΣΥΝΟΛΟ ΜΟΝΑΔΩΝ: 25
β
β.1. Να εντοπίσετε στη δεύτερη στροφή δύο (2) εικόνες και ν’ αναφερθείτε στο είδος
τους (οπτική, ακουστική) (6 μονάδες) επισημαίνοντας τι επιτυγχάνει με τη χρήση
τους ο ποιητής. (4 μονάδες)
β.2. Ο Λορέντζος Μαβίλης υπήρξε υπέρμαχος της δημοτικής γλώσσας και στα
ποιήματα του χρησιμοποιεί λαϊκές ιδιωματικές λέξεις. Να καταγράψετε τρεις τέτοιες
λέξεις από το κείμενο. (6 μονάδες)
β.3. Να σχολιάσετε, αφού την εντοπίσετε, τη συσσώρευση επιθέτων στον τελευταίο
στίχο του ποιήματος. (9 μονάδες) ΣΥΝΟΛΟ ΜΟΝΑΔΩΝ: 25
Πρόσφατα σχόλια