Συγγραφέας – Αφηγητής – Εστίαση/οπτική γωνία

 

αρχείο λήψης 1

Συγγραφέας – Αφηγητής

Ο αφηγητής είναι δημιούργημα του συγγραφέα, πλαστό πρόσωπο που μεσολαβεί ανάμεσα στο συγγραφέα και τον αναγνώστη.

  • Ο συγγραφέας είναι αυτός που γράφει την ιστορία, είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ο αφηγητής είναι το πρόσωπο που αφηγείται τα γεγονότα της ιστορίας, είναι φανταστικό πρόσωπο – δημιούργημα του συγγραφέα.

 

 

Τα είδη του αφηγητή

  • Ομοδιηγητικός /δραματοποιημένος αφηγητής: συμμετέχει στην ιστορία που αφηγείται είτε ως πρωταγωνιστής είτε ως αυτόπτης μάρτυρας ( πρώτο/ α΄ πρόσωπο – πρωτοπρόσωπη αφήγηση)
  • Ετεροδιηγητικός / μη δραματοποιημένος αφηγητής : δεν έχει καμία συμμετοχή στην ιστορία που αφηγείται (τρίτο /γ΄ πρόσωπο –τριτοπ΄ροσωπη αφήγηση) και Παντογνώστης αφηγητής: γνωρίζει τα πάντα αλλά δε συμμετέχει στην ιστορία που αφηγείται, είναι πανταχού παρόν σα μικρός Θεός, βλέπει και γνωρίζει τα πάντα ακόμη και τις πιο κρυφές σκέψεις, συναισθήματα των ηρώων (τρίτο/ γ΄πρόσωπο – τριτοπρόσωπη αφήγηση).

 

Εστίαση/ οπτική γωνία    

Ποιος βλέπει και από ποια σκοπιά;

  • Εσωτερική: ο αφηγητής ξέρει όσα ξέρουν και οι ήρωες της ιστορίας (α΄ πρόσωπο)
  • Μηδενική: ο αφηγητής ξέρει περισσότερα από όσα γνωρίζουν τα πρόσωπα της ιστορίας ( γ ΄πρόσωπο)
  • Εξωτερική: ο αφηγητής γνωρίζει λιγότερα από τους ήρωες της ιστορίας (αστυνομικά μυθιστορήματα, θρίλερ κ.ά.)

 

            ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ

Ας αναζητήσουμε τον αφηγητή και την εστίαση/οπτική γωνία στα παρακάτω αποσπάσματα:

 ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΗ,  «Κυράνω»

 Οι παλιοί βοσκοί που γίνανε γεωργοί και στέριωσαν σε έναν τόπο, άρχισαν να σκέφτονται τα γράμματα και για τις θυγατέρες τους. Είχε πει η γιαγιά μου για την κόρη της: – Ας είναι κορίτσι, να πάει στο σχολείο! Εγώ την Κυράνω δεν την αφήνω αγράμματη! Να ‘ναι το κούτσουρο που είμαι εγώ!

Στη γειτονική κωμόπολη ήταν το σχολείο και τα παιδιά περπατούσαν έξι χιλιόμετρα να πάνε και να γυρίσουν· κινούσαν στ’ άφεγγα ακόμα. Κι αυτήν την ξέβγαζε ως μακριά η μάνα της, κι έπειτα – «Άντε, μάνα», της έλεγε, «γύρισε πίσω, έφεξε, δε φοβάμαι».

 Κρεμασμένη στον ώμο τη σάκα του το παιδί, πηγαίνει στον καρόδρομο, ανάμεσα στα χωράφια. Της έχει υφάνει τη σάκα η μάνα της. Εκάθισε στον αργαλειό και την ύφανε. Σχέδια του νου της· τρίγωνα χρωματιστά και στη μέση κύκλος. Και τα ρούχα της η μάνα της τα ύφαινε.

 Έτσι πορεύονταν τότε αυτοί. Και σα θαύμα για τ’ άλλα παιδιά, που κορίτσι πράμα, πάει να μάθει γράμματα.

 

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΤΖΗΣ , «Ο Κάσπαρ Χάουζερ στην έρημη χώρα»

Περνώντας αποκεί στέκομαι μια στιγμή και κοιτάζω πάλι τη βιτρίνα του – κάθε βράδυ την κοιτάζω. ΑΟΥΤΕΛ απάνω με νέον και μέσα στη βιτρίνα του όλες οι λάμπες που φτιάχνουμε, μικρές και μεγάλες, αναμμένες γύρω γύρω σαν να ‘ναι κανένα χριστουγεννιάτικο δέντρο. Στέκομαι και τις κοιτάζω. Σκέφτομαι πως όλες οι λάμπες αυτές, όλες όσες έρχονται σ’ αυτό το κατάστημα, μικρές και μεγάλες, κόκκινες, άσπρες ή πράσινες, έχουν όλες περάσει από τις δικές μου τις πλάτες. Κοιτάζω, λοιπόν, σαν να κοιτάζω, να ψάχνω μέσα τον εαυτό μου. Κάπου, λέω, πρέπει να βρίσκεται μέσα κι αυτός. Κάνω πάλι λογαριασμούς. […]Είμαστε  διακόσιες χιλιάδες άνθρωποι. Είμαστε όλος ο κόσμος μέσα σ’ αυτό το λαμπιόνι των δύο κηρίων. Και μας χωράει. Το ‘δα σ’ ένα φιλμ την περασμένη βδομάδα, που πήγαμε σινεμά με κάτι Ρωμιούς. 

Κατηγορίες: Λογοτεχνία | Ετικέτες: , , , | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Συγγραφέας – Αφηγητής – Εστίαση/οπτική γωνία

Οδυσσέας Ελύτης, ” Το Άξιον Εστί”

 

White Black World Poetry Day Instagram Post

Ο Οδυσσέας Ελύτης εξηγεί πως έγραψε το Άξιον Εστί:

«Όσο κι αν μπορεί να φανεί παράξενο, την αρχική αφορμή να γράψω το ποίημα μου την έδωσε η διαμονή μου στην Ευρώπη τα χρόνια του ’48 με ’51. Ήταν τα φοβερά χρόνια όπου όλα τα δεινά μαζί – πόλεμος, κατοχή, κίνημα, εμφύλιος – δεν είχανε αφήσει πέτρα πάνω στη πέτρα. Θυμάμαι την μέρα που κατέβαινα να μπω στο αεροπλάνο, ένα τσούρμο παιδιά που παίζανε σε ένα ανοιχτό οικόπεδο.

Το αυτοκίνητό μας αναγκάστηκε να σταματήσει για μια στιγμή και βάλθηκα να τα παρατηρώ. Ητανε κυριολεκτικά μες τα κουρέλια. Χλωμά, βρώμικα, σκελετωμένα με γόνατα παραμορφωμένα, με ρουφηγμένα πρόσωπα. Τριγυρίζανε μέσα στις τσουκνίδες του οικοπέδου ανάμεσα σε τρύπιες λεκάνες και σωρούς σκουπιδιών. Αυτή ήταν η τελευταία εικόνα που έπαιρνα από την Ελλάδα. Και αυτή, σκεπτόμουνα, ήταν η μοίρα του Γένους που ακολούθησε το δρόμο της Αρετής και πάλεψε αιώνες για να υπάρξει.

Πριν περάσουν 24 ώρες περιδιάβαζα στο Ουσί της Λωζάννης, στο μικρό δάσος πλάι στη λίμνη. Και ξαφνικά άκουσα καλπασμούς και χαρούμενες φωνές. Ηταν τα Ελβετόπαιδα που έβγαιναν να κάνουν την καθημερινή τους ιππασία. Αυτά που από πέντε γενεές και πλέον, δεν ήξεραν τι θα πει αγώνας, πείνα, θυσία. Ροδοκόκκινα, γελαστά, ντυμένα σαν πριγκηπόπουλα, με συνοδούς που φορούσαν στολές με χρυσά κουμπιά, περάσανε από μπροστά μου και μ’ άφησαν σε μια κατάσταση που ξεπερνούσε την αγανάκτηση.

Ήτανε δέος μπροστά στην τρομακτική αντίθεση, συντριβή μπροστά στην τόση αδικία, μια διάθεση να κλάψεις και να προσευχηθείς περισσότερο, παρά να διαμαρτυρηθείς και να φωνάξεις. Ήτανε η δεύτερη φορά στη ζωή μου – η πρώτη ήτανε στην Αλβανία – που έβγαινα από το ατόμό μου, και αισθανόμουν όχι απλά και μόνο αλληλέγγυος, αλλά ταυτισμένος κυριολεκτικά με τη φυλή μου. Και το σύμπλεγμα κατωτερότητας που ένιωθα, μεγάλωσε φτάνοντας στο Παρίσι. Δεν είχε περάσει πολύς καιρός από το τέλος του πολέμου και τα πράγματα ήταν ακόμη μουδιασμένα. Όμως τι πλούτος και τι καλοπέραση μπροστά σε μας! Και τι μετρημένα δεινά επιτέλους μπροστά στα ατελείωτα τα δικά μας! Δυσαρεστημένοι ακόμα οι Γάλλοι που δεν μπορούσαν να ‘χουν κάθε μέρα το μπιφτέκι και το φρέσκο τους βούτυρο, δυσανασχετούσανε. Υπάλληλοι, σωφέρ, γκαρσόνια, με κοιτάζανε βλοσυρά και μου λέγανε: Εμείς περάσαμε πόλεμο Κύριε! Κι όταν καμμιά φορά τολμούσα να ψιθυρίσω ότι ήμουν Ελληνας κι ότι περάσαμε κι εμείς πόλεμο με κοιτάζανε παράξενα: α, κι εσείς έ; Καταλάβαινα ότι ήμασταν αγνοημένοι από παντού και τοποθετημένοι στην άκρη-άκρη ενός χάρτη απίθανου. Το σύμπλεγμα κατωτερότητας και η δεητική διάθεση με κυρίευαν πάλι. Ξυπνημένες μέσα παλαιές ενστικτώδεις διαθέσεις άρχισαν να αναδεύονται και να ξεκαθαρίζουν.

Η παραμονή μου στην Ευρώπη με έκανε να βλέπω πιο καθαρά το δράμα του τόπου μας. Εκεί αναπηδούσε πιο ανάγλυφο το άδικο που κατάτρεχε τον ποιητή. Σιγά-σιγά αυτά τα δύο ταυτίστηκαν μέσα μου. Το επαναλαμβάνω, μπορεί να φαίνεται παράξενο, αλλά έβλεπα καθαρά ότι η μοίρα της Ελλάδας ανάμεσα στα άλλα έθνη ήταν ότι και η μοιρα του ποιητή ανάμεσα στους άλλους ανθρώπους – και βέβαια εννοώ τους ανθρώπους του χρήματος και της εξουσίας. Αυτό ήταν ο πρώτος σπινθήρας, ήταν το πρώτο εύρημα. Και η ανάγκη που ένιωθα για μια δέηση, μου ‘δωσε ένα δεύτερο εύρημα. Να δώσω, δηλαδή, σ’ αυτή τη διαμαρτυρία μου για το άδικο τη μορφή μιας εκκλησιαστικής λειτουργίας. Κι έτσι γεννήθηκε το  Αξιον Εστί ».

Κατηγορίες: Λογοτεχνία Α' Λυκείου | Ετικέτες: , | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Οδυσσέας Ελύτης, ” Το Άξιον Εστί”

Από την κήρυξη της Ελληνικής Επανάστασης έως τον Καποδίστρια

Με αφορμή το μάθημα της Ιστορίας της Γ΄ γυμνασίου δημιουργήσαμε ένα padlet με θέμα την Ελληνική επανάσταση του 1821 από την έναρξή της έως τον Καποδίστρια. Οι μαθητές/τριες επέλεξαν τους αγαπημένους τους ήρωες, τα πιο σημαντικά γεγονότα της επανάστασης, τις μεγάλες νίκες των Ελλήνων κ.ά. και τα ανέβασαν στον τοίχο  του padlet.

Μετάβαση στο padlet.com

Κατηγορίες: Ιστορία Γ γυμνασίου | Ετικέτες: | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Από την κήρυξη της Ελληνικής Επανάστασης έως τον Καποδίστρια

Εκπαιδευτική επίσκεψη στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών

Με αφορμή τον Όμιλο Δημιουργικής Γραφής με θέμα : “Ο Κούρος του Ακραιφνίου επιστρέφει στον τόπο του” και το Πολιτιστικό πρόγραμμα : ” Μία ώρα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών. Αρχαϊκή εποχή – Ακραίφνιο” την Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου οι μαθητές/τριες της α και β Γυμνασίου του σχολείου μας επισκέφτηκαν το Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών. Οι μαθητές/τριες αναζήτησαν τα εκθέματα από το Ακραίφνιο, τα φωτογράφισαν, τα ζωγράφισαν και συμπλήρωσαν Φύλλα Εργασίας. Στο  σύνδεσμο που ακολουθεί μπορείτε να  δείτε τα Φύλλα Εργασίας:

ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΘΗΒΩΝ

Κατηγορίες: Πρόγραμμα Πολιτιστικό | Ετικέτες: , , | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Εκπαιδευτική επίσκεψη στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών

Καλώς ήρθατε στον Κόσμο της Σοφίας!!

Καλώς ήρθατε στον Κόσμο της Σοφίας !! Έναν κόσμο μαγικό (όχι, όχι…), έναν κόσμο φανταστικό (όχι!) ή μήπως εντυπωσιακό… Καλύτερα να ξεκινήσουμε όλοι /όλες αυτό το ταξίδι και αποφασίζουμε στο τέλος!!

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Καλώς ήρθατε στον Κόσμο της Σοφίας!!