Τίτλος: Σχεδιάζοντας Διδ@σκαλίες για το Δημοτικό
ISBN: 978-618-5040-73-4
Συντελεστές
Εξώφυλλο, σελιδοποίηση: Μίνως-Αθανάσιος Καρυωτάκης
4 Σεπτεμβρίου 2014 από Ταξίδι με τη Γλώσσα
Τίτλος: Σχεδιάζοντας Διδ@σκαλίες για το Δημοτικό
ISBN: 978-618-5040-73-4
Συντελεστές
Εξώφυλλο, σελιδοποίηση: Μίνως-Αθανάσιος Καρυωτάκης
Κατηγορία e-Books | 5 Σχόλια »
17 Σεπτεμβρίου 2013 από Ταξίδι με τη Γλώσσα
Περισσότεροι από 100 νηπιαγωγοί του Νομού Λασιθίου μοιράζονται
διάφορες διαθεματικές γλωσσικές δραστηριότητες που σχεδίασαν σύμφωνα με
το Αναλυτικό Πρόγραμμα του νηπιαγωγείου και υλοποίησαν με τα νήπιά
τους.
Κατηγορία e-Books | 5 Σχόλια »
3 Σεπτεμβρίου 2013 από Ταξίδι με τη Γλώσσα
Αν και με την ολιγωρία και τις παλινωδίες του Υπουργείου χλωμό το βλέπω…
Κατηγορία Γενικά | 5 Σχόλια »
9 Αυγούστου 2013 από Ταξίδι με τη Γλώσσα
ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΕΙ ΤΗΝ ΠΡΟΘΕΣΗ ΓΙΑ ΠΡΙΜΟΔΟΤΗΣΗ ΤΩΝ ΣΧΟΛΑΡΧΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΦΟΠΛΙΣΤΩΝ ΜΕ ΔΕΚΑΔΕΣ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ ΕΥΡΩ-ΓΙΑ ΜΙΑ ΑΚΟΜΑ ΦΟΡΑ ΨΕΥΔΕΤΑΙ Η ΗΓΕΣΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Η Ελληνική Κυβέρνηση φαίνεται πως ανησυχεί ιδιαίτερα για την οικονομική «επιβίωση» ορισμένων κοινωνικών ομάδων στην περίοδο της κρίσης. Και φυσικά στις «εκλεκτές» κοινωνικές ομάδες δεν συμπεριλαμβάνονται…
Κατηγορία ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ, ΜΝΗΜΟΝΙΚΑ | 5 Σχόλια »
14 Ιουνίου 2013 από Ταξίδι με τη Γλώσσα
Ένας άντρας πορεύεται με βάση τη θεωρία του: Όπου πατώ είναι δικός μου δρόμος.
Τον
έζωσε το άστραμμα του θανάτου. Καπνοί, κασμάδες, φτυάρια, ζεμπίλια,
δεμάτια μπαμπάκι και τόνοι χώματος υψώθηκαν ωσάν τεράστιος ανθός της
ροδιάς. “Θε μου!” πρόλαβε να πει κι ομοίαζε όπως έπεφτε ν’ απλώνει τα
χέρια, θαρρείς και καρτερούσε τον Θεό να τον αρπάξει και να τον απιθώσει
παράμερα, απείραχτο κι ολόσωστο.
Έμπηξε τα δάχτυλα στον σωλήνα
και τράβηξε κάμποσα κιτρινισμένα χαρτιά. Ξέστριψε μια κόλλα και πάσχισε
να τη διαβάσει. Ανήμπορος να μετρηθεί με τις αράδες της αναρωτιόταν:
Πόσο καιρό να βρίσκονταν κει μέσα; Τι να έγραφαν;
Πήρε να της
βγάζει ένα ένα τα ρούχα ωσότου έμεινε ολόγυμνη ομπρός του. Θαρρείς κι ο
αφρός της θάλασσας ορθώθηκε και σχημάτισε τ’ ολόλευκο κορμί της.
“Αφροδίτη!” αναφώνησε και… γίνηκε πυροτέχνημα στην αγκάλη της μέχρι τα
ξημερώματα.
“Έχει δρόμο που ορίζεις την πατημασιά σου και δρόμο
όπου σου την ορίζουν άλλοι. Στοχάσου και διάλεξε σε ποιον θέλεις να
πατάς”. “Όπου πατώ είναι δικός μου δρόμος!” αποκρίθηκε.
Κριτικές – Παρουσιάσεις του βιβλίου Μανώλης Πιμπλής, Με το βλέμμα στο παρελθόν, “Τα Νέα”/ “Βιβλιοδρόμιο”, 20.4.2013
Κατερίνα Μυγιάκη, Οδοιπορικό αυτογνωσίας, “Ελεύθερος Τύπος”, 14.4.2013
Τέσυ Μπάιλα, Ουρανόπετρα, http://www.culturenow.gr, 9.4.2013
Πασχαλία Τραυλού, Ουρανόπετρα, www.diavasame.gr, Απρίλιος 2013
Μαρίνα Τσικλητήρα, Τα όνειρα, οι ελπίδες και οι περιπέτειες του Ελληνισμού, “Realnews”, 23.3.2013
Ελένη Πριοβόλου, Ένας… κοχλασμός ιστορίας, “6 Μέρες”, 22.3.2013
Μανώλης Πιμπλής, Με πρωταγωνιστή την Κύπρο και την Ιστορία, “Τα Νέα”/ “Βιβλιοδρόμιο”, 9.3.2013
O Γιάννης Καλπούζος μιλά για την “Ουρανόπετρα στο cylturenow.gr¨Δείτε το Video
Ο Γιάννης Καλπούζος γεννήθηκε στο χωριό Μελάτες της Άρτας το 1960. Από το 1982 ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Το 2000 από τις εκδόσεις “Ελληνικά Γράμματα” εκδόθηκε η ποιητική συλλογή “Το νερό των ονείρων” και το μυθιστόρημα του “Μεθυσμένος δρόμος”. Το 2002 από τις εκδόσεις “Κέδρος” εκδόθηκε η συλλογή διηγημάτων του “Μόνο να τους άγγιζα”. Το 2005 από τις εκδόσεις “Άγκυρα”, εκδόθηκε το μυθιστόρημά του “Παντομίμα Φαντασμάτων”. Από τις εκδόσεις “Ίκαρος” εκδόθηκαν οι ποιητικές συλλογές του “Το παραμιλητό των σκοτεινών Θεών” (2006) και “Έρωτας νυν και αεί” (2007). Με τη δεύτερη συλλογή ήταν υποψήφιος στη “μικρή λίστα” για το κρατικό βραβείο ποίησης 2008. Ακόμη, από το 1995 έχει υπογράψει τους στίχους 67 τραγουδιών μεταξύ των οποίων τα: “Ό,τι αγαπώ είναι δικό σου” που ερμήνευσε η Γλυκερία, “Δέκα μάγισσες” με τον Γιάννη Σαββιδάκη, “Τι μου ‘χει λείψει” με την Ελένη Πέτα, “Γιατί πολύ σ’ αγάπησα” με τον Ορφέα Περίδη κ.ά. καθώς και 18 στίχους για το παιδικό θεατρικό “Τρυφεράκανθος”. Στα μέσα Νοεμβρίου 2008 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις “Μεταίχμιο” το ιστορικό μυθιστόρημά του με τίτλο “Ιμαρέτ” και υπότιτλο “Στη σκιά του ρολογιού”, που κέρδισε το Βραβείο Αναγνωστών του ΕΚΕΒΙ το 2009. Το “Ιμαρέτ” μεταφράζεται στα τουρκικά και στα ιταλικά, ενώ κυκλοφορεί και σε audio book. Το Μάιο του 2011 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις “Μεταίχμιο” το ιστορικό μυθιστόρημά του με τίτλο “Άγιοι και δαίμονες” και υπότιτλο “Εις ταν Πόλιν”.Τον Μάρτιο του 2013 κυκλοφορεί την “Ουρανόπετρα. Η δωδέκατη γενιά”.
ΒΙΒΛΙΟΔΙΑΔΡΟΜΕΣ
Κατηγορία ΒΙΒΛΙΟ-ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ | 5 Σχόλια »
14 Ιουνίου 2013 από Ταξίδι με τη Γλώσσα
1. Ακούς πίσω σου 25 φωνές και ξέρεις ακριβώς σε ποιόν ανήκει η κάθε μια.
2. Σε λένε μαμά 20 φορές την ημέρα και δεν έχεις καν παιδιά.
3. Μπορείς να πας τουαλέτα και να επιστρέψεις σε λιγότερο από 30 δευτερόλεπτα
4. Φυλάς τα σκουπίδια σου ( αλλά και τα σκουπίδια των άλλων) γιατί όλο και κάτι θα σου χρησιμεύσει στην τάξη σου
5. Έχεις ξεχάσει πώς είναι να διαβάζεις βιβλίο κανονικά και όχι ανάποδα, δείχνοντάς το στους άλλους, υποδεικνύοντας τον τίτλο, συγγραφέα, εικονογράφο και εκδόσεις.
6. Ξοδεύεις περισσότερα λεφτά για πράγματα για την τάξη σου παρά για σένα
7. Δεν μπορείς να περάσεις από βιβλιοπωλείο και να μην μπεις να πάρεις τουλάχιστον πέντε πράγματα
8. Παίρνεις κρυφή ικανοποίηση όταν πλαστικοποιείς κάτι
9. Φτιάχνεις τον καφέ στις 7.30, πίνεις την πρώτη γουλιά στις 9 και τον τελειώνεις 12.30.
10. Όταν στο σουπερμάρκετ ακούς..”ααα, η κυρία”…ξέρεις οτι σε τσάκωσαν
11. Πλένεις τα χέρια σου τουλάχιστον 15 φορές μέχρι να σχολάσεις
12. Προτιμάς να κάθεσαι οκλαδόν
13. Έχεις καταστρέψει όλα σου τα ρούχα με κόλλες
14. Έχεις ιδιαίτερο ενθουσιασμό όταν ανοίγεις καινούργιο κουτί με μαρκαδόρους
15. Κάνεις τη δασκάλα και στους φίλους σου
16. Γυρνάς σπίτι σου και έχεις στις τσέπες σου όλα τα πράγματα που κατέσχεσες από παιδιά
17. Στο αυτοκίνητό σου τραγουδάς “για που, για που, για που…τραβάει η αλεπού”
18. Ξέρεις απέξω όλα σχεδόν τα βιβλία του Τριβιζά
19. Λες “ευχαριστώ” και “παρακαλώ” πάνω από 30 φορές την ημέρα!
20. Υπενθυμίζεις και στους φίλους σου ότι φτερνιζόμαστε στον αγκώνα
21. Ο Σεπτέμβριος είναι ο χειρότερός σου μήνας
22. Σε παίρνουν τηλέφωνο στην τάξη και σου λένε “πωπω καλέ τι φασαρία είναι αυτή” αλλά εσύ ξέρεις ότι τα παιδιά σου είναι ήσυχα
23. Σου φτιάχνει την ημέρα ένα 5χρονο όταν σου λέει…”κυρία είσαι όμορφη”
24. Σου λένε “σ’ αγαπώ” κάθε μέρα και λιώνει η καρδιά σου
25. Σε ρωτούν οι φίλοι σου τι κάνεις και τους λες για τα κατορθώματα των μαθητών σου
26. Δεν μπορείς να φανταστείς τον εαυτό σου να κάνει άλλη δουλειά
Petropoulou Maria
Κατηγορία ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ | 5 Σχόλια »
17 Μαΐου 2012 από Ταξίδι με τη Γλώσσα
* Ανάλογη είναι η πορεία του έγγαμου, απλώς έχει περίπου 100 ευρώ περισσότερα λόγω γάμου και παιδιών. Για παράδειγμα, ένας έγγαμος δάσκαλος με δύο παιδιά θα ξεκινήσει με 634 ευρώ (734 μείον τα 100 ευρώ από τις κρατήσεις ΙΚΑ), στα 20 χρόνια θα παίρνει 1.215 ευρώ και στα 35 χρόνια 1.429 ευρώ. Ο ίδιος πατέρας πριν από το 2009 μπορούσε να ξεκινήσει με πρώτο μισθό 1.100 και να συνεχίσει με 1.215 ευρώ στην 20ετία και 1.705 ευρώ στην 35ετία.
Καθηγητές
* Ενας καθηγητής σε γυμνάσιο-λύκειο ξεκινά με 581 ευρώ (681 ευρώ μείον τα 100 των κρατήσεων ΙΚΑ) έναντι 1.099 ευρώ προ Μνημονίου, (μέχρι τον Δεκέμβριο του 2009). Υστερα από δύο χρόνια θα φτάσει στα 783 ευρώ, ενώ από τον τέταρτο χρόνο θα παίρνει πάνω από 800 ευρώ. Στη δεκαετία θα πάρει μια… γενναία αύξηση και θα σπάσει το φράγμα των 900 ευρώ (980 ευρώ). Το δε πέρασμα στην κατηγορία άνω των 1.000 ευρώ θα το κάνει στα 14 χρόνια. Από τότε και μέχρι τα 23 χρόνια δεν θα ξεπεράσει τα 1.300 ευρώ. Στα 24 χρόνια εργασίας θα πατήσει την υψηλότερη μισθολογική κλίμακα και θα αμείβεται με 1.304 ευρώ το μήνα. Συνταξιοδιοτείται στα 35 χρόνια εργασίας με 1.371 ευρώ.
Πανεπιστημιακοί
* Σε ό,τι αφορά τους πανεπιστημιακούς, επισημαίνουν οι ίδιοι ότι το 2010, μεταξύ των ειδικών μισθολογίων, μόνο για τα μέλη ΔΕΠ η μισθολογική δαπάνη ήταν χαμηλότερη από τα επίπεδα του 2006 και «κάθε περαιτέρω περιστολή της είναι αδιανόητη». Τονίζουν δε πως «οι πληροφορίες για περαιτέρω περικοπή των επιδομάτων (που συνιστούν το 45% των καθαρών αποδοχών) θα οδηγήσει σε εξαθλίωση τους πανεπιστημιακούς δασκάλους που καλούνται να προσφέρουν το επιστημονικό έργο τους για την ανάπτυξη της χώρας». Σημειωτέον ο πρώτος μισθός, δηλαδή του λέκτορα, έχει διαμορφωθεί στα 1.660 ευρώ, ενώ του καθηγητή με 25ετία στα 2.239 ευρώ.
Περικοπές
*Ανατριχιαστικά εντυπωσιακός είναι ο κατάλογος των περικοπών τα τελευταία χρόνια.
* Με το νέο μισθολόγιο καταργούνται τα επιδόματα εξωδιδακτικής (356 ευρώ), διδακτικής προετοιμασίας (105 ευρώ ), ειδικής αγωγής (195 ευρώ ) και γάμου (35 ευρώ ).
* Το 2010 είχε γίνει μείωση σε όλα τα επιδόματα εκτός του κινήτρου απόδοσης, μείωση επιδομάτων Χριστουγέννων, Πάσχα και άδειας και επιπλέον μείωση επιδομάτων.
* Το 2011 ακολούθησαν: κράτηση 2% στο σύνολο αποδοχών (εισφορά αλληλεγγύης ανέργων), κράτηση 1% (υπέρ ΤΠΔΥ), μείωση του κινήτρου απόδοσης στο μισό (από 100 ευρώ σε 50), μείωση αφορολόγητου, έκτακτη εισφορά.*
Κατηγορία Γενικά | 5 Σχόλια »
17 Οκτωβρίου 2011 από Ταξίδι με τη Γλώσσα
Πιστεύω στη σημασία της Ιστορίας
Κυνηγώ τους ανέμους
http://www.enet.gr/?i=issue.el.home&date=14/05/2011&id=274782
Για το Ιμαρέτ διαβάστε κριτική από τον Librofan εδώ:
Κατηγορία ΒΙΒΛΙΟ-ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ, Γενικά | 5 Σχόλια »
17 Απριλίου 2011 από Ταξίδι με τη Γλώσσα
“Κορίτσι απ’ αλλού…” Διήγημα της Κωνσταντίνας Γιαννακούρα
http://nineserenades.blogspot.com/
Είναι δεκαεννιά κι ας λέει είκοσι πέντε. Το γραφείο που μου την έστειλε, τηρώντας κάποιο εμπνευσμένο επαγγελματικό πρωτόκολλο -αστεία παρατήρηση για μια χώρα σαν την Ελλάδα και… ξεκαρδιστική για το εν λόγω γραφείο – μου παρέδωσε και φωτοτυπία του διαβατηρίου της, “για να ξέρεις ποιά βάζεις σπίτι σου”, όπως χαρακτηριστικά είπε ο κύριος Γαβρίλης, ο υπεύθυνος του γραφείου, ένας τύπος με βλαχαδερή προφορά κι ελαφρώς γλοιώδεις τρόπους. Υποθέτω ότι κάποτε κουράστηκε από την περιορισμένη και κοπιώδη αγροτική ζωή του χωριού του και βρέθηκε στο γραφείο της πρωτεύουσας, ελπίζοντας σε καλύτερες μέρες. Η διακίνηση κι εύρεση εργασίας σε παράνομους -ίσως και μη- αλλοδαπούς πρέπει να φλάσαρε στο νου του ως ιδανική περίπτωση επαγγέλματος: δεν χρειάζεται γνώσεις, ούτε πτυχία, ούτε προϋπηρεσία, ούτε παρουσιαστικό, ούτε επικοινωνιακές ή άλλες δεξιότητες. Το μόνο που χρειάζεται είναι κάποιες σωστές διασυνδέσεις…κι ένα τηλέφωνο. Α! βεβαίως να μην ξεχάσω: και μια εμφανίσιμη αλλοδαπή, ομιλούσα στοιχειώδη ελληνικά για να εισπράττει από τους πελάτες το μερτικό του γραφείου, καθώς ο Γαβρίλης πρωτίστως δεν ασχολείται πια με τέτοια ποταπά καθήκοντα και κατά δεύτερον, δεν επιθυμεί διόλου να φαίνεται. Είναι κάτι σαν τον αόρατο άνθρωπο. Ο άνθρωπος-φωνή. Δεν θα τον δεις ποτέ! Μόνο θα τον ακούσεις στο τηλέφωνο υπερβολικά πολλές φορές μέχρι να σου βρει το κελεπούρι που γυρεύεις και που εκείνος πάντα διαθέτει, όπως ισχυρίζεται με σιγουριά.
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ
Διαβάστε ολόκληρο το διήγημα εδώ:
http://sequelstory.blogspot.com/2011/04/blog-post.html
Κατηγορία e-Books | 5 Σχόλια »
8 Μαρτίου 2011 από Ταξίδι με τη Γλώσσα
Αποσπάσματα από την εισαγωγή του βιβλίου:
«Ο κατά μόνον το γένος και το θρήσκευμα του διαφέρων είναι ένας άγιος, μπρος στον κατά μόνο το «κατεστημένο» του διαφέροντα.
– Οι Τούρκοι δεν ήσαν οι χειρότεροι… Ο ελληνικός λαός δε θάκανε την επανάσταση για ν’ αποκαταστήσει και πολιτικά τους κοτζαμπάσηδες. Οι λέγοντες ότι η Επανάσταση ήταν μόνον Εθνική, ή είναι αδιάβαστοι, ή δε μας λένε την αλήθεια. Σκοτώνοντας τους Τούρκους ήξερε ότι σκοτώνει το σύμμαχο των κοτζαμπάσηδων. Χωρίς τον αφανισμό πρώτα αντουνού, δεν μπόραε να ξεπάτωνε τους άλλους. Το ότι σ’αυτό η Επανάσταση γελάστηκε, δεν παει ναπεί διόλου ότι τους εφείσθη. Θα τους πέρναε εν στόματι μαχαίρας. Το ότι νόμισε ότι για τούτο είχε καιρό, αυτό την έφαγε… Η Επανάσταση απότυχε…»
«Τα δύο Εικοσιένα
Το Εικοσιένα, όπως το ξέρουμε μέσα από την επίσημη ιστορική παράδοση, μοιάζει με τ’ αναστραμμένο είδωλο που βλέπουμε να καθρεφτίζεται στα θαμπά νερά μιας λίμνης. Είναι βέβαια η ίδια εικόνα, μα δοσμένη από την ανάποδη. Για να γνωρίσει κανείς τ’ αληθινό Εικοσιένα πρέπει να σκύψει πάνω σ’ άλλα κείμενα, σ’ εκείνα που προετοίμασαν το σηκωμό, σ’ αυτά που γράφτηκαν όσο βρόνταγε το καρυοφύλλι κι άστραφτε το γιαταγάνι και στ’ απομνημονεύματα των αγωνιστών – του Μακρυγιάννη, του Κασομούλη, του Κολοκοτρώνη, του Φωτάκου, τον Σπυρομήλιου, του Περραιβού, του Σπηλιάδη και τόσων άλλων.
Δύο ήταν τα Εικοσιένα: Το ένα του λαού και των πιο προοδευτικών ανθρώπων εκείνου του καιρού, το άλλο των κοτζαμπάσηδων και των πολιτικάντηδων. Του πρώτου οι ρίζες αντλούνε τους χυμούς τους από τα «Δίκαια του ανθρώπου» του Ρήγα Βελεστινλή, πάνω στ’ άλλο πέφτει βαρύς ο ίσκιος της «Πατρικής Διδασκαλίας» του Μακαριωτάτου Πατριάρχη της Αγίας Πόλης Ιερουσαλήμ Κυρ Ανθίμου – ή πιο σωστά του Γρηγορίου.»
«Το θαύμα του ‘21 δεν έγκειται στη στρατιωτική ήττα της Τουρκιάς -πράγμα ευκολότερο -αλλά στο (ως εκ θαύματος) σώσιμο του από την εχθρότητα των κοτζαμπάσηδων, των λογίων και του Κλήρου.»
Διαβάστε το πατώντας στον παρακάτω σύνδεσμο:
Κατηγορία e-Books | 5 Σχόλια »
6 Μαρτίου 2011 από Ταξίδι με τη Γλώσσα
Είναι πουλιά
που δεν πετάνε
είναι πουλιά
θαμμένα
μεσ’ σε κουτιά
Είναι δωμάτια
και είναι λέξεις
που σκίζουνε το κεφάλι
σαν καρφιά
Είναι καρφιά
που δεν πονάνε
είναι καρφιά
π’ ανακουφίζουν
Όταν χτυπήσουν
πάλι οι καμπάνες
θα πεταχτούμε
σαν τα πουλιά
Μίλτος Σαχτούρης, από τους μεγαλύτερους έλληνες ποιητές που εμφανίστηκαν στα γράμματα προπολεμικά και διάβηκαν τα μεταπολεμικά αλλά και μεταπολιτευτικά χρόνια με περίσση ένδοξα και έντονα διεθνώς αναγνωρισμένη ποίηση. Στενός φίλος του Εγγονόπουλου, κατ’ επάγγελμα ποιητής και λογοτέχνης, μια δυνατή φωνή του τόπου μας που θα την θυμόμαστε για πάντα, ύστερα από το θάνατο που βρήκε δυο χρόνια πριν σε ηλικία 86 ετών. Η συλλογή “Τα Φάσματα ή η Χαρά στον Άλλο Δρόμο” γράφτηκε σε μια πολύ δημιοθργική περίοδο για τον ποιητή Σταχτούρη.
Μίλτος Σαχτούρις – Τα φάσματα Πατήστε εδώ για να κατεβάσετε το βιβλίο: Staxtouris – fasmata
Κατηγορία e-Books | 5 Σχόλια »
6 Μαρτίου 2011 από Ταξίδι με τη Γλώσσα
Γιά τους μεγάλους, γιά τους ελεύθερους, γιά τους γενναίους, τους δυνατούς,
Αρμόζουν τα λόγια τα μεγάλα, τα ελεύθερα, τα γενναία, τα δυνατά,
Γι’ αυτούς η απόλυτη υποταγή κάθε στοιχείου, η σιγή, γι’ αυτούς τα δάκρυα,
γι’ αυτούς οι φάροι, κι οι κλάδοι ελιάς, και τα φανάρια
Οπου χοροπηδούνε με το λίκνισμα των καραβιών και γράφουνε στους σκοτεινούς ορίζοντες των λιμανιών,
Γι’ αυτούς είναι τ’ άδεια βαρέλια που σωριαστήκανε στο πιό στενό, πάλι του λιμανιού σοκάκι,
Γι’ αυτούς οι κουλούρες τ’ άσπρα σκοινιά, κι οι αλυσίδες, οι άγκυρες, τ’ άλλα μανόμετρα,
Μέσα στην εκνευριστικιάν οσμή του πετρελαίου,
Γιά ν’ αρματώσουνε καράβι, ν’ ανοιχτούν, να φύγουνε,
Ομοια με τραμ που ξεκινάει, άδειο κι ολόφωτο μέσ’ στη νυχτερινή γαλήνη των μπαχτσέδων,
Μ’ ένα σκοπό του ταξιδιού: π ρ ο ς τ’ ά σ τ ρ α.
*
Νέοι θα ξυπνάνε, με μαθηματικήν ακρίβεια, τις άγριες νύχτες, πάνω στην κλίνη τους,
Να βρέχουνε με δάκρυα το προσκέφαλό τους, αναλογιζόμενοι ποιός ήμουν, σκεφτόμενοι
Πως υπήρξα κάποτες, τι λόγια είπα, τι ύμνους έψαλα
*
Σαν μιλάς, φοβεροί σεισμοί ρημάζουνε το παν,
Από τις επιβλητικές ερημιές της Παταγονίας μέχρι τα πολύχρωμα νησιά,
Ηφαίστεια ξεπετιούνται στο Περού και ξερνάνε στα ουράνια την οργή τους,
Σειούνται τα χώματα παντού και τρίζουν τα εικονίσματα στην Καστοριά,
Τη σιωπηλή πόλη κοντά στη λίμνη.
Μ π ο λ ι β ά ρ, είσαι ωραίας σαν Ελληνας.
Νίκος Εγγονόπουλος – Μπολιβάρ
Κατηγορία Γενικά | 5 Σχόλια »
26 Φεβρουαρίου 2011 από Ταξίδι με τη Γλώσσα
Σ’ αυτό το βιβλιαράκι διασκεύασα μερικά παραμύθια που συγκέντρωσαν ο μεγάλος Tούρκος λαογράφος Μπορατάβ και οι μαθητές του. Θεώρησα απαραίτητη αυτή τη διασκευή, διότι νομίζω ότι μ’ αυτόν τον τρόπο δίνουν μια πιο σωστή απάντηση στα προβλήματα του καιρού μας. Χωρίς να μιμούμαι την τεχνική γραφή των παραμυθιών, αλλά επωφελούμενος απ’ αυτή, επιχείρησα να γράψω κι εγώ μερικά. Δεν ξέρω αν θα σας αρέσουν, σίγουρα όμως θα σας ευχαριστήσουν εκείνα που μάζεψε ο Μπορατόβ. Όμως τα παραμύθια είναι προτιμότερο να τ’ ακούς παρά να τα διαβάζεις. Ας αρχίσουμε λοιπόν: Μια φορά και έναν καιρό…”
Ναζίμ Χικμέτ
Με το “Ερωτευμένο σύννεφο”, ο Ναζίμ Χικμέτ παρουσιάζεται μπροστά στον αναγνώστη του από μιαν άλλη πλευρά: σαν συγγραφέας παιδικού βιβλίου, παραμυθιού. Το ατοιχείο αυτό έρχεται για να επιβεβαιώσει τη μεγάλη αλήθεια: ότι ο Ναζίμ Χικμέτ είναι ένας μεγαλόπνοος, συμπαντικός, πνευματικός δημιουργός. Κι ότι, ακόμα, με την ίδια λεπταίσθητη λυρική φλέβα που θα μας δώσει το ποίημά του, μ’ αυτή την ίδια διάθεση θα ξετυλίξει και τον πεζό του λόγο και, πάρα πέρα, σε φυσική προέκταση, το παραμύθι του, όπου ο μεγάλος τούρκος ρεαλιστής παρουσιάζεται σε αρμονική σύζευξη με την πλούσια λαϊκή θυμοσοφία, και γενικότερα με την πλούσια λαογραφία του γειτονικού λαού.
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΣΥΝΔΕΣΜΟ:
https://blogs.sch.gr/petrakis64/files/2011/02/Ναζίμ-Χικμέτ-Το-ερωτευμένο-σύννεφο.pdf
Κατηγορία e-Books, Γενικά | 5 Σχόλια »
26 Φεβρουαρίου 2011 από Ταξίδι με τη Γλώσσα
“Ένα μυθιστόρημα με φόντο την κοσμοπολίτικη Αθήνα της Μπελ Επόκ (1890-1910). Μια ιστορία γεμάτη ιστορίες. Ο τίτλος του βιβλίου αναταποκρίνεται μόνο στο δεύτερο μισό. Αναφέρεται σε μια «θυσία», αν μπορεί να πει κανείς έτσι το γάμο από συμφέρον κι όχι από αγάπη, μια «θυσία» που γεννά ένα μεγάλο πείσμα κι έναν έρωτα που προσπαθεί να βρει διέξοδο για να εκδηλωθεί.
Η ιστορία αρχίζει το 1870, όταν ο άρχοντας Εμμανουήλ Χρυσολωράς, σπουδαίος γιατρός, έχοντας χάσει τη γυναίκα του, έρχεται από την Κωνσταντινούπολη στην Αθήνα, μαζί με τις δυο του κόρες, Μαργιόλα και Κατίγκω. Κατοικεί σ’ ένα εντυπωσιακό μέγαρο, στην αρχή της οδού Πανεπιστημίου, ένα από τα ωραιότερα νεοκλασικά της Αθήνας. Λίγο αργότερα θα φθάσει και η ανύπαντρη αδελφή του, η Κρυσταλλένια, μια ενδιαφέρουσα φυσιογνωμία, που θα σταθεί σύμβουλος και συμπαραστάτης στις περιπέτειες της οικογένειας.
Η μια από τις δύο κόρες, η Κατίγκω ερωτεύεται και τελικά παντρεύεται τον ωραίο Φραγκίσκο Αλφιέρι, κόμη του Μονρεάλε της Σικελίας και εγκαθίσταται εκεί. Τη συνοδεύει η θεία της, η Κρυσταλλένια. Η Κατίγκω αποκτά τρεις κόρες, όμως η ζωή της κοντά στον κόμη δεν ήταν τόσο ρόδινη όσο ονειρεύτηκε. Το πάθος εκείνου για το τζόγο εξανεμίζει την περιουσία που η Κατίγκω είχε πάρει ως προίκα. Η αυτοκτονία του, που στον κόσμο παρουσιάστηκε ως ατύχημα, αναγκάζει την Κατίγκω να πάρει τις κόρες της και, πάντα με τη συντροφιά της Κρυσταλλένιας, να πάρει το δρόμο της επιστροφής για την Αθήνα.
Αθήνα, 1902. H Kατίγκω προσπαθεί να κρατήσει μια επίφαση αριστοκρατικής ζωής, την οποία δεν ήθελε να απαρνηθεί παρά τα χρέη που έτρεχαν φτάνοντάς την στην οικονομική εξαθλίωση. Το μόνο που μπορεί να τη σώσει είναι να βρει ένα καλό γαμπρό για τη μεγάλη και πανέμορφη κόρη της, τη Λάουρα, που είχε κληρονομήσει από τον πατέρα της τον τίτλο: Κοντέσα Λάουρα Αλφιέρι.
Η Λάουρα Αλφιέρι, μια γυναίκα απαράμιλλης ομορφιάς, αναγκάζεται να παντρευτεί τον ταπεινής καταγωγής αλλά ζάπλουτο Ζακυνθινό Φίλιππο το γαμπρό που θα “αγόραζε” τον τίτλο και που θα μπορούσε να ξελασπώσει την οικογένεια από τα χρέη της. Αυτή τον παντρεύεται για χάρη της οικογένειας αλλά τον απορρίπτει σαν άντρα αποκαλώντας τον με θυμό «καρβουνιάρη» και «ανορθόγραφο βάτραχο», μια και ο γάμος γίνεται μόνο και μόνο για να σώσει την οικογένειά της από την οικονομική καταστροφή. Αντιστέκεται με πείσμα στην αγάπη και το ενδιαφέρον του. Όμως, δίχως να το καταλάβει, ο βάτραχος θα μεταμορφωθεί σταδιακά σε πρίγκιπα μέσα στην καρδιά της… Η Λάουρα θα ανταποκριθεί στην παράφορη αγάπη του «παρακατιανού», η δε μητέρα της θα ζήσει έναν νέο έρωτα : « Την έγδυσε απ’ όλα: ρούχα, δισταγμούς, ενοχές, τύψεις, λανθασμένες αντιλήψεις για τα «πρέπει» και τα «μη» της ζωής, και ένιωσε τη δόνηση της φυσικής ένωσης με κόκαλα που έτριζαν, καθώς εξαφανίζονται οι αντιστάσεις της κι έλειωνε η σκουριά των χρόνων που είχε περάσει αφίλητη και ανέραστη».
Για όλους τους ήρωες όμως υπάρχει ένα καλό και μάλλον προβλέψιμο τέλος.
Η Φιλομήλα Λαπατά μάς ξεναγεί στην Αθήνα την «πόλη των πόνων» όπως την αποκαλεί και μας περιγράφει τους χαρακτήρες ενός πλήθους ηρώων που θα σχετιστούν με την οικογένεια Χρυσολωρά. Οι περιγραφές είναι λεπτομερείς και η δράση τοποθετείται σε πραγματικές τοποθεσίες της εποχής. Από ό,τι φαίνεται η Λαπατά έχει κάνει αρκετή έρευνα σε αξιόπιστες πηγές, (πχ βιβλία του Γιάννη Καιροφύλα), για να αναπαραστήσει τη ζωή της κοσμοπολίτικης Αθήνας της Μπελ Επόκ. Μερικές φορές όμως η πληθώρα των πληροφοριών αυτών γίνεται ανιαρή για τον αναγνώστη. Στην προσπάθειά της να αποφύγει την κατηγορία “άρλεκιν” εμπλουτίζει το βιβλίο της με ομολογουμένως εντυπωσιακά ιστορικά στοιχεία για την παλαιά Αθήνα. Για παράδειγμα, η λεπτομερής γεωγραφική θέση της Αθήνας (“στα βόρεια βρίσκεται η Πάρνηθα, δυτικά ο λόφος του Αιγάλεω με τον Ελαιώνα” κ.λπ.) η αναφορά των δρόμων και τοποθεσιών με τα παλιά τους ονόματα (οδός Προαστίου-σημερινή οδός Εμμανουήλ Μπενάκη, Χασάνι-σημερινό Ελληνικό, Ξηροτάγαρο-σημερινό Παλαιό Φάληρο κ. ά.) μπορεί να έχουν εγκυκλοπαιδική αξία, όχι όμως και λογοτεχνική. Το ίδιο κι όταν μέσα από τις επιστολές της Μαργιόλας προς την Κατίγκω όταν αυτή βρισκόταν στη Σικελία, γίνονται αναφορές για τα πρώτα τραμ με άλογα της Αθήνας (1882), για τα εγκαίνια της διώρυγας της Κορίνθου (1893), για την οικονομική χρεοκοπία της Ελλάδας (1893), για τους πρώτους Ολυμπιακούς (1896) κ.λπ. κ.λπ. Χρήσιμα βέβαια όλα αυτά, αλλά η τεχνητή παρεμβολή τους μειώνει τη λογοτεχνική τους αξία.
Γενικά πρόκειται για ένα καλογραμμένο βιβλίο με χρήσιμες πληροφορίες, εύπεπτο, με αρκετά στοιχεία σοβαρής ροζ λογοτεχνίας που δικαιολογεί την κατάταξή του στα ευπώλητα. ¨
Κατηγορία ΒΙΒΛΙΟ-ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ | 5 Σχόλια »