Διδακτική αξιοποίηση του Ιστολογίου μέσα στην τάξη

Το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο μας παρέχει (σχολικές μονάδες, εκπαιδευτικοί, μαθητές) τη δυνατότητα να αποκτήσουμε εύκολα και σε διάστημα δευτερολέπτων το δικό μας ιστολόγιο (blog) μέσω της διεύθυνσης https://blogs.sch.gr. Έτσι, το ιστολόγιο είναι ένα ψηφιακό εργαλείο δεύτερης γενιάς (Web 2.0) που μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην παιδαγωγική διαδικασία λόγω της διαδραστικότητας του και της δυνατότητας για ομαδική εργασία.

Μερικοί τρόποι με τους οποίους τα ιστολόγια μπορούν να χρησιμοποιηθούν στη διδασκαλία είναι:

  • Ιστολόγιο αντί για πίνακα ανακοινώσεων (ως μέσο αποδοτικότερης διδασκαλίας) – Οι μαθητές μπορούν να δημοσιεύσουν τα σχόλιά τους και τις παρατηρήσεις τους και να προτείνουν ιδέες.
  • Ιστολόγιο ως μέσο καθοδήγησης με την ανάρτηση οδηγιών (για τους μαθητές που δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν στις ασκήσεις τους και χρειάζονται περισσότερη βοήθεια) – Με αυτόν τον τρόπο έχουμε τη δυνατότητα να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον των μαθητών μας και να τους δώσουμε περισσότερα ερείσματα για περαιτέρω μελέτη.
  • Ιστολόγιο ως μέσο παρότρυνσης για προβληματισμό και διάλογο – Είναι ένας ωραίος τρόπος να ενθαρρύνουμε τους μαθητές να προβληματιστούν καταγράφοντας τις απόψεις τους, τις αντιδράσεις τους, τα σχόλια τους και τις ιδέες τους.
  • Ιστολόγιο ως συνεργατικό εργαλείο – Οι μαθητές μπορούν να χωριστούν σε ομάδες και να αναλάβουν τμήματα μιας εργασίας. Με αυτόν τον τρόπο δίνουν και παίρνουν γνώση – υλικό από τις υπόλοιπες ομάδες της τάξης. Ακόμη και εμείς οι εκπαιδευτικοί μπορούμε να δημιουργήσουμε ιστολόγια στα οποία θα περιγράφουμε αλλά και θα ανταλλάσουμε τις εμπειρίες μας (σχήματα μαθημάτων, μέθοδοι διδακτικής) από την εκπαίδευση.
  • Ιστολόγιο ως τόπος δημοσιότητας των εργασιών της τάξης – Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές έχουν στη διάθεσή τους επιτυχημένα παραδείγματα άλλων εργασιών αλλά και διορθώσεις, σχόλια και προσθήκες στις δικές τους εργασίες. Ειδικότερα, όταν οι ίδιοι οι μαθητές φτιάξουν το δικό τους ιστολόγιο, ουσιαστικά θα έχουμε καθοδηγήσει τους μαθητές να φτιάξουν τον ηλεκτρονικό τους φάκελο (e-portfolio) από τον οποίο θα διαφαίνεται η πρόοδος τους κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής περιόδου.

Συμπερασματικά, το ιστολόγιο μας δίνει τη δυνατότητα να δημοσιοποιούμε τις ιδέες, σκέψεις, απόψεις, γνώσεις μας χρησιμοποιώντας το λόγο και την εικόνα ως μέσα έκφρασης. Μας παρέχει επομένως τη δυνατότητα να ενισχύσουμε τη διδασκαλία μας με απώτερο στόχο την αφορμή για αυτόνομη μάθηση και συνεργασία, στοιχεία που αποτελούν θεμελιώδη συστατικά για την εξέλιξη των ανθρώπων και της κοινωνίας.

Βιβλιογραφικές Αναφορές: Προτάσεις χρήσης του Ιστολογίου

 

Κατηγοριοποίηση Εκπαιδευτικών Περιβαλλόντων

Τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της ενσωμάτωσης της αναζήτησης πληροφοριών στη διδακτική-μαθησιακή διαδικασία.

Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής είναι ένα εξαιρετικό μέσο της μαθησιακής διαδικασίας και ένα ξεχωριστό εργαλείο στα χέρια του εκπαιδευτικού, το οποίο του παρέχει άπειρες δυνατότητες βελτιστοποίησης της διδακτικής του προσπάθειας. Τα κυριότερα επομένως πλεονεκτήματα της ενσωμάτωσης της αναζήτησης πληροφοριών στη διδακτική-μαθησιακή διαδικασία είναι τα εξής:

  • δίνονται κίνητρα στους μαθητές για παρακολούθηση και ενεργή συμμετοχή αφού ο υπολογιστής αποτελεί πλέον το πιο ελκυστικό μέσο
  • το μάθημα γίνεται πλέον μια ευχάριστη και συναρπαστική διαδικασία
  • οι μαθητές συγκεντρώνουν, επιλέγουν αλλά και συγκρίνουν πληροφορίες με απώτερο σκοπό τη διεύρυνση της εμπειρίας τους, της πληροφόρησης
  • οι μαθητές αποκτούν πρόσβαση σε νέες πηγές γνώσης
  • ενισχύει την αυτοσυγκέντρωση των μαθητών, προάγει τη συνεργατικότητα μεταξύ των μαθητών αλλά και τη διαθεματικότητα
  • οι μαθητές μπορούν να εργάζονται ανάλογα με τον προσωπικό ρυθμό μάθησης τους γεγονός που μειώνει και την εξάρτησή τους από τον εκπαιδευτικό

Αντίθετα, θα μπορούσαμε να πούμε ότι η ενσωμάτωση του υπολογιστή στη μαθησιακή διαδικασία εγκυμονεί και κινδύνους. Τα κυριότερα μειονεκτήματα είναι τα εξής:

  • Η συνεχής ενασχόληση των μαθητών με τους υπολογιστές ενδέχεται να δημιουργήσει άτομα απομονωμένα και μοναχικά
  • Ελλοχεύει ο κίνδυνος του εθισμού καθώς και προβλημάτων υγείας που μπορεί να προκληθούν από τη συνεχή ενασχόληση των παιδιών με τους υπολογιστές
  • Αβεβαιότητα για την εγκυρότητα και αλήθεια των πληροφοριών
  • Έκθεση μαθητών σε ιστοσελίδες με ακατάλληλο περιεχόμενο

Συμπερασματικά, εμείς ως εκπαιδευτικοί οφείλουμε να εκπαιδεύσουμε το μαθητή με κύριο στόχο να έχει κριτική στάση απέναντι στην πληροφορία, να ελέγχει τις διάφορες πηγές και να κατανοεί το περιεχόμενό τους. Βασική προϋπόθεση είναι εμείς οι εκπαιδευτικοί να είμαστε γνώστες του Η/Υ και να εξασφαλίζουμε την ισότιμη συμμετοχή όλων των μαθητών, τη δημιουργία ενός κατάλληλου περιβάλλοντος μάθησης με τον απαραίτητο υλικοτεχνικό εξοπλισμό. Απαραίτητη η συνεχής επίβλεψη των μαθητών καθώς και η προετοιμασία των υπολογιστών (τείχος προστασίας-firewall, χρήση λογισμικού προστασίας, συνεχής ενημέρωση του υπολογιστή) για την προστασία των παιδιών από ιούς και κακόβουλα προγράμματα.

Ακολουθεί ένας εννοιολογικός χάρτης σχετικός με την κατηγοριοποίηση των υπολογιστικών περιβαλλόντων μάθησης με βάση τις σύγχρονες θεωρίες μάθησης μαζί με κάποια χαρακτηριστικά παραδείγματα:



Λήψη αρχείου

Η αξιοποίηση του εκπαιδευτικού βίντεο…

Καλωσήρθατε στην Επιμόρφωση Β1!

 pc

Το έργο αφορά στη συνέχιση και την μετεξέλιξη της ολοκληρωμένης επιμόρφωσης για την αξιοποίηση και εφαρμογή των Τ.Π.Ε. στη διδακτική πράξη, η οποία είναι ευρύτερα γνωστή ως «Επιμόρφωση Β’ επιπέδου Τ.Π.Ε.» και υλοποιήθηκε τα προηγούμενα χρόνια1 για ένα μέρος των Ελλήνων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση», ΕΣΠΑ (2014-2020) με τη συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και του Ελληνικού Δημοσίου, με τίτλο Πράξης «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών για την Αξιοποίηση και Εφαρμογή των Ψηφιακών Τεχνολογιών στην Διδακτική Πράξη (Επιμόρφωση Β’ επιπέδου Τ.Π.Ε.)» και τελικό δικαιούχο το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων – «Διόφαντος» (Ι.Τ.Υ.Ε. – «Διόφαντος»).

Για περισσότερες πληροφορίες πατήστε εδώ.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση