Εκπαιδευτικά Προγράμματα Ενημέρωσης & Εξοικείωσης με την Αναπηρία
που απευθύνονται σε μαθητές και μαθήτριες Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης,
εντός σχολικού ωραρίου
Σύμφωνα με την μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής – Discrimination in the European Union – 2006,76% των Ελλήνων πιστεύουν ότι το σχολείο παίζει σημαντικό ρόλο στην καταπολέμηση των διακρίσεων. Όλες οι έρευνες που πραγματοποιήθηκαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση επισημαίνουν ότι η απουσία προγραμμάτων ευαισθητοποίησης των μαθητών, αλλά και γενικά ενός ευρύτερου συνόλου, απέναντι στα άτομα με αναπηρία:
– Διαιωνίζει τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις
– Ισχυροποιεί τον στιγματισμό και την περιθωριοποίηση
Ο Σ.Κ.Ε.Π. στηρίζεται στον ρόλο και τη σημασία του σχολείου ως δυναμικού μοχλού δημοκρατικής συνείδησης και απαραίτητου θεσμού κοινωνικοποίησης των νέων. Το σχολείο πρέπει να είναι ένας ανοιχτός χώρος διαλόγου, συμβίωσης, αποδοχής και σεβασμού στην μοναδικότητα του καθενός. Οφείλει να συμβάλλει στην διαμόρφωση ενός μελλοντικού ενιαίου κοινωνικού τοπίου, με συνειδητοποιημένους πολίτες.
Ισλάμ σημαίνει υποταγή στο Θεό. Το Ισλάμ είναι η θρησκεία της υποταγής στο θέλημα του Θεού, όπως αυτό αποκαλύφθηκε στον προφήτη Μωάμεθ. Αριθμεί πάνω από 700.000.000 πιστούς ανά τον κόσμο. Η θρησκεία των Μουσουλμάνων αναγνωρίζει ως τελευταίο προφήτη τον Μωάμεθ (570 μ.Χ-632 μ.Χ). Παραθέτω εδώ δυο παλαιότερες συνοπτικές παρουσιάσεις, αναφορικά με το Ισλάμ:
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα: Στο πλαίσιο της δ.ε. 3.2 Στερεότυπα θα μπορέσετε να:
διερευνάτε τα αίτια και τις συνέπειες των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων στο χώρο της θρησκείας,
διακρίνετε τις προτάσεις της Ορθόδοξης χριστιανικής παράδοσης για την υπέρβαση των στερεοτύπων,
αποκτήσετε την δεξιότητα τις κριτικής στάσης απέναντι σε απόψεις και στάσεις που στηρίζονται σε θρησκευτικά στερεότυπα.
ΟΡΙΣΜΟΣ: Λέγοντας στερεότυπα εννοούμε τον συμβολικό χαρακτηρισμό που αποδίδεται στα μέλη μιας ομάδας ανθρώπων και βασίζεται σε γενικεύσεις ενδεχομένως αυθαίρετες. Ο όρος χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει τις ιδέες, τις αντιλήψεις και τις εικόνες τις οποίες έχουμε ήδη και δεν μας επιτρέπουν τη λειτουργία της κρίσης εφόσον υπάρχει μια εκ των προτέρων διαμορφωμένη εικόνα.
Ιδεοθύελλα: Ποια στερεότυπα υπάρχουν για το κάθε φύλο; Στερεότυπα για χώρες ή περιοχές, μπορείτε να αναφέρετε κάποια; Φυλετικά στερεότυπα, ποια γνωρίζετε;
Γιατί υπάρχουν και συντηρούνται τα στερεότυπα;
Η παράδοση chhaupadi (τσοπάντι), που σήμερα είναι μια απαγορευμένη αλλά διαδεδομένη πρακτική στο δυτικό Νεπάλ, προβλέπει την απομόνωση των γυναικών και των νεαρών κοριτσιών, κατά τη διάρκεια της εμμήνου ρήσεως. Ο εγκλεισμός τους σε αποθήκες, στάβλους και παραπήγματα, συχνά εγκυμονεί κινδύνους ακόμα και για την ίδια τη ζωή των κοριτσιών. Navesh Chitrakar/Reuters.
Άδικη νομοθεσία
«Ου δέχομαι ταύτην την νομοθεσίαν, ουκ επαινώ την συνήθειαν. Άνδρες ήσαν οι νομοθετούντες, διά τούτο κατά γυναικών η νομοθεσία». Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος, Λόγος 37.
Στα βίντεο που ακολουθούν βλέπουμε δύο περιστατικά από τη ζωή Του Χριστού στα οποία φανερώνεται τόσο η στάση Του Χριστού απέναντι στη γυναίκα όσο και η στάση του περιβάλλοντος.
Ομαδοσυνεργατική εργασία: Ποιες περιπτώσεις στερεότυπων διακρίνονται μέσα από τα κείμενα των παραβολών και των γεγονότων από τη ζωή Του Χριστού στις σελίδες 89-91 του ΦΜ; Ποια είναι η στάση Του Χριστού απέναντι σε κάθε περίπτωση;
Κριτική στα στερεότυπα της θρησκευτικής ταυτότητας Η Αγία Γραφή για τα στερεότυπα:
Γαλ. 3, 28 Δεν υπάρχει πια Ιουδαίος και ειδωλολάτρης, δεν υπάρχει δούλος και ελεύθερος, δεν υπάρχει άντρας και γυναίκα· όλοι σας είστε ένας, χάρη στον Ιησού Χριστό.
Ματθ. 7, 12 «Όλα όσα θέλετε να σας κάνουν οι άλλοι άνθρωποι, αυτά να τους κάνετε κι εσείς· σ’ αυτό συνοψίζονται ο νόμος και οι προφήτες».
Εργασία στο εργαστήριο πληροφορικής: (χρόνος 25 λεπτά) Συνδεθείτε στην online εφαρμογή http://www.toondoo.com και δημιουργήστε μια ιστορία στην οποία θα αναφέρεστε σε ένα συγκεκριμένο στερεότυπο. Στην ιστορία σας: α) εμφανίζεται ένας διάλογος μεταξύ προσώπων εκ των οποίων ο ένας τουλάχιστον έχει στερεότυπα. β) στην εξέλιξη της ιστορίας σας, εμπλουτίστε τους διαλόγους εκθέτοντας τα επιχειρήματα του Χριστιανισμού απέναντι στο συγκεκριμένο στερεότυπο που επιλέξατε.
Παραθέτω μια εξαιρετική εργασία, η οποία παρουσιάζει συνοπτικά την ιουδαϊκή θρησκεία καθώς και τις ιδιαιτερότητες στη διατροφή των ιουδαίων (το κοσέρ).
Εργασία Α Λυκείου στη δ.ε. 5.4 Φανατισμός. Οδηγίες-υλικό
Στο πλαίσιο της δ.ε. 5.4 Φανατισμός, ετοιμάστε μια αφίσα στο PosterMyWall, στην οποία θα εκφράζεστε αναφορικά με το πολιπολιτισμικό πρόσωπο του Χριστιανισμού, όπως φαίνεται μέσα από το κείμενο του σεβ. Μητροπολίτου Δημητριάδος Ιγνατίου το οποίο σας δίνετε εδώ: Κείμενο σεβ Ιγνατίου
Επίσης μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τις εικόνες που σας δίνονται κάτωθι, πατώντας πάνω στην κάθε μία και επιλέγοντας download κάτω δεξιά:
Εκπαιδευτικός σημαίνει να γεμίζει η καρδιά σου από αγάπη όταν βλέπεις παιδιά!
Εκπαιδευτικός σημαίνει να έχεις υπομονή και πραότητα!
Εκπαιδευτικός σημαίνει να εργάζεσαι με όρεξη και φαντασία για να τους ετοιμάσεις το καλύτερο μάθημα!
Εκπαιδευτικός σημαίνει να μελετάς συνέχεια, να επιμορφώνεσαι διαρκώς και να διευρύνεις τις γνώσεις σου!
Εκπαιδευτικός σημαίνει να ξέρεις ότι η γνώση είναι δύναμη!
Εκπαιδευτικός σημαίνει να κάνεις τα παιδιά να αγαπήσουν το σχολείο!
Εκπαιδευτικός σημαίνει να συμβάλλεις στη δημιουργία ελεύθερα σκεπτόμενων ανθρώπων!
Εκπαιδευτικός σημαίνει να αγαπάς όλους/όλες τους/τις μαθητές/ μαθήτριες σου το ίδιο!
Εκπαιδευτικός σημαίνει να εφαρμόζεις εσύ πρώτος αυτά που διδάσκεις!
Εκπαιδευτικός σημαίνει: