Η ελιά: Ένα επίκαιρο φθινοπωρινό θέμα

«Αν αποσυνθέσεις την Ελλάδα, στο τέλος θα δεις να σου απομένουν μια ελιά, ένα αμπέλι κι ένα καράβι. Που σημαίνει: με άλλα τόσα την ξαναφτιάχνεις», γράφει ο Οδυσσέας Ελύτης.
Στολίσαμε τα ανθοδοχεία του σχολείου με μια αγκαλιά κορωνέϊκους κλάδους αγλαόκαρπης ελαίας. Σήμερα είχε πλούσια βιωματική μάθηση με… ολίγη αυτοαναφορικότητα για την μοναχική οδύσσεια της συλλογής ελαιοκάρπου. Εξηγήσαμε στα παιδιά τη λειτουργία του ελαιοτριβείου και πήρανε και ένα δωράκι για τους γονείς, το φρέσκο χυμό βιολογικά καλλιεργημένης κουρμαδοελιάς
Απ’ όποια όχθη κι αν πλησιάσεις την τυχερή νήσο Χίο, από Ανατολή, Βορά ή Νότο, οι ηλικιωμένες κουρμαδοελιές – με τους κορμούς ρυτιδωμένους από τις εμπειρίες των προγόνων μας – αγγέλλουν τη Μεσόγειο. https://www.alithia.gr/politismos/toy-oktovrianoy-ladi-allos-minas-den-vgazei
ΜΑΖΕΜΑ ΕΛΙΑΣ 11ελ2αλ1αλ2αλ3αλ4

Κάτι διαφορετικό από τούρτα..!

Αυτόν τον Οκτώβρη μάλλον έχουμε ρεκόρ γενεθλίων🥰-έξι παιδιά γιόρτασαν ή θα γιορτάσουν τα γενέθλιά τους- και συνεπώς ρεκόρ κατανάλωσης τούρτας, αν και το σχολείο μας δίνει οδηγίες για πολύ μικρά κομμάτια, περίπου τρεις κοφτές κουταλιές της σούπας. Κάποτε, όμως, πολύ σπάνια, έχουμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε και μια πιο ιδιαίτερη, γκουρμέ, γεύση που έχει παρατεθεί σε δείπνα Ευρωπαίων πρωθυπουργών.
Ο γράφων, με καταγωγή από ορεινή Νάξο, τη δεκαετία του ’70 είχε την εμπειρία του συμμετοχικού παρατηρητή σε χαρμόσυνες κυρίως τελετές όπου κοβόταν και μοιράζονταν από τους βοσκούς στα μιτάτα το αρσενικό Νάξου, ένα προϊόν προστατευόμενης ονομασίας προέλευσης (ΠΟΠ).
Το Αρσενικό Νάξου είναι σκληρό κεφαλοτύρι με βουτυρένια, απαλή υφή, πικάντικη γεύση και υπέροχη επίγευση γίδινου αρωματικού γάλακτος. Παρασκευάζεται στα βουνά της Νάξου από αιγοπρόβειο γάλα σε αναλογία 70-30% που θερμαίνεται και πήζει με πυτιά. Η μάζα αυτή αφήνεται να στραγγίσει σε καλούπια από καλάθια, από τα οποία παίρνει και το τελικό της σχήμα. Αφού στραγγίξει και αποκτήσει την απαιτούμενη συνοχή, το τυρόπηγμα αλείφεται με ελαιόλαδο και τοποθετείται για ωρίμανση. Εκεί, αλλάζει θέση κάθε τρεις μέρες ενώ αλείφεται συνεχώς για να ποτίσει. Το Αρσενικό Νάξου έχει αξία παλαίωσης όπως τα κρασιά, δηλαδή όταν δοκιμάστηκε τυρί 24 μηνών παλαίωσης αξιολογήθηκε ότι η παλαίωση «δουλεύει», αναδεικνύοντας μια απαλή γλυκύτητα με την υφάλμυρη δομή της που σε συνδυασμό με την πικάντικη τάση της αγγίζει το umami, δηλαδή το παλαιωμένο τυρί αποκτά πιο βαθιά γεύση και χαρακτηριστικά αρώματα. Ένα τέτοιο μυθικό δώρο της ελληνικής γαστρονομίας, από τον φημισμένο τυροκόμο και φίλο Αντώνη Τσιμπλάκη, κόψαμε σήμερα την ώρα του διαλείμματος. Η πλάκα ήταν ότι μόνο ένα παιδί, η Αλεξάνδρα, μπόρεσε έστω και καθυστερημένα να δώσει την σωστή απάντηση και να ταυτίσει το κυλινδρικό αντικείμενο με τυρί.😄
Όπως αναμενόταν, καθώς στα μικρά δεν έχει καλλιεργηθεί ο ουρανίσκος και δεδομένου ότι το παραδοσιακό αρσενικό-όχι αυτό που φτάνει στην Αθήνα να πουληθεί ως δήθεν “αρσενικό”-είναι ιδιαίτερα αλμυρό, κανένα παιδί δεν ενθουσιάστηκε από τη δοκιμή!😆
maxresdefault 1 461188245 1727495177995521 3645483615664337266 n 462555229 3755126091367543 7583454822246667322 n 462546799 531667489456157 8925595683568293028 n

Τίς αγορεύειν βούλεται;

Συζητούσαμε χθες με ένα εκλεκτό μέλος του Πυργίου, τον Ναύαρχο κ. Νίκο Λαγούδη, ο οποίος έχει αποφοιτήσει μάλιστα από το τοπικό Δημοτικό των τριπλάσιων τότε μαθητών εν σχέσει με το σήμερα. Σχολίασε την είδηση για την συντηρητική στροφή κάποιου σχολείου να επιβάλλει ομοιόμορφη στολή:
Η πολλή δημοκρατία και μάλιστα η κακώς εννοούμενη βλάπτει. Αλίμονο εάν για την διοίκηση των Ενόπλων δυνάμεων, των Σωμάτων ασφαλείας και στη φρεγάτα έπρεπε να λαμβάνονται αποφάσεις από τις λαϊκές συνελεύσεις ή τις επιτροπές πλώρης!»
«Ναύαρχε, του απάντησα, υπηρέτησες σε ένα θεσμό-όπως επίσης η εκκλησία που βοηθώ στο ψαλτήρι-που είναι Ιεραρχικός. Εκκλησία και Σώματα ενόπλων δυνάμεων δεν έχουν δημοκρατία. Όμως, η δημοκρατία παραμένει το πιο πολύτιμο αγαθό για τα πετυχημένα έθνη γιατί αποτρέπει τη στάση, τον εμφύλιο. Και στο σχολείο συμβάλλει στη δημιουργία υπεύθυνων πολιτών που γνωρίζουν να διοικούν αλλά και να διοικούνται όπως έλεγε ο Αριστοτέλης»
Έχουμε πολλές δημοκρατικές πρακτικές στο Νηπιαγωγείο: Την εναλλαγή, βάσει καταλόγου, στο άρχεσθαι, δημοψηφίσματα, ψηφοφορίες. Σήμερα προσθέσαμε τον θεσμό «Τίς αγορεύειν βούλεται», παρών ιδρυτικά στην αρχαία Αθηναϊκή Δημοκρατία. Εδώ, ο επιμελητής παραχωρεί τον λόγο σε όποιο παιδί επιθυμεί να μιλήσει (μέχρι τρία) για ένα ζήτημα που το απασχολεί ή μια αξιοσημείωτη εμπειρία του/της. Ο χρόνος είναι τρεις κλεψύδρες, περίπου 5 λεπτά ο οποίος εξαντλείται υποχρεωτικά, χρόνος κατά τον οποίο ακούγεται μόνο ο ομιλητής/η ομιλήτρια. Σήμερα, πήρε τον λόγο η Μαρία που μας μίλησε για την αγγλική εμπειρία της,💗 με αναφορά στο ιπποδρόμιο. Επίσης ο Νικόλας με αναφορά στην εγκράτεια που έδειξε,💗 αρνούμενος δεύτερο γλυκό στα γενέθλια και πλένοντας τα δόντια του. Ο τρίτος, ο Γιώργος, διασταύρωσε 💗την εμπειρία των γενεθλίων του δεύτερου ομιλητή και θυμήθηκε την συμμετοχή του στο τραμπολίνο και την τσουλήθρα. Εκτιμάμε ότι η συγκεκριμένη δραστηριότητα θα οδηγήσει βαθμιαία στην θαρραλέα εκφορά κοινωνικού λόγου, μια δεξιότητα γνωστή ως παρρησία.
Ο Επιμελητής, αμέσως μετά επέλεξε την ανάγνωση του κλασσικού παραμυθιού «Τα τρία γουρουνάκια» και παρέδωσε τρεις γαντόκουκλες γουρουνάκια σε έμπειρα παιδιά (δευτεροετή στο νηπιαγωγείο) για να μας παίξουν κουκλοθέατρο, με τη βοήθεια γραπτού σεναρίου που υπαγορεύαμε
.SAM 2761 SAM 2762 SAM 2763 SAM 2764

Προσεγγίζοντας την δυσλειτουργική οικογένεια με αγάπη

Ο μεγάλος Ρώσος συγγραφέας Λέων Τολστόι ξεκινά το διάσημο, κάποτε, μυθιστόρημα «Άννα Καρένινα» με την εναρκτήρια φράση:
«Όλες οι ευτυχισμένες οικογένειες μοιάζουν μεταξύ τους. Κάθε δυστυχισμένη οικογένεια, όμως, είναι δυστυχισμένη με το δικό της τρόπο».
Αγγίξαμε σήμερα, υπό την θεματική ενότητα της οικογένειας, το ευαίσθητο ζήτημα της δυσλειτουργικής οικογένειας, με δύσμοιρους γονείς που ενίοτε έχουν σπάσει τα νεύρα τους από κάποια παιδιά τύραννους που βανδαλίζουν ασύστολα.
Πώς μπορούμε να συνετίσουμε αυτά τα δύσκολα παιδιά; Πώς τελικά θα βρουν τον ενάρετο δρόμο;
Eδώ μας βοήθησε ένα ανατρεπτικό παραμύθι, «τα τρία απαίσια γουρουνάκια», ένα ακόμη βιβλίο της μοντέρνας παιδικής λογοτεχνίας που παραλλάσσει την αρχετυπική ιστορία, όπως έκανε και «ο δικός μας» Ευγένιος Τριβιζάς στο παγκοσμίου φήμης παραμύθι του «Τα τρία μικρά λυκάκια». Και στις δύο ιστορίες έχουμε ανατροπή των παραδοσιακών μοτίβων: O λύκος καλοπροαίρετος- το γουρούνι πάλι «χοίρος», 😁όπως λένε στα Μαστιχοχώρια κάποιους αγενέστατους χαρακτήρες.
Τα τρία απαίσια γουρουνάκια είναι και πολύ τεμπέλικα: τα δυο πρώτα κλέβουν άχυρο και κλαριά-καταστρέφοντας την φωλιά των πουλιών- για να φτιάξουν τα σπίτια τους.
Όσο για το τρίτο, κάνει κατάληψη στο κοτέτσι, διώχνοντας τις κοτούλες-ιδιοκτήτες!
Μάταια ο λύκος προσπαθεί να τα βοηθήσει…
Τι απαράδεκτα γουρουνάκια! Η αλαζονεία τους γρήγορα τα οδηγεί στην απορία και βρίσκονται στην θέση του ικέτη.
Αμέσως μετά ακολούθησε η πρωτόλεια προσπάθεια να δημιουργήσουν τα παιδιά με ρητές, σύνθετες οδηγίες μια εικαστική απόδοση του γουρουνιού. Έπρεπε, με τη σειρά να φτιάξουν το κεφάλι- μια μικρή μπαλίτσα, μετά το σώμα-ένα «μακρόστενο λουκάνικο», μετά τα αυτιά- δυο «μπιζέλια πηλού» που πατικώνουμε. Αξιοσημείωτη η επιμονή των παιδιών να δαμαστεί ο λευκός πηλός και να αναδυθεί εκ του μηδενός η μορφή!🥰

Οι μαμάδες μας! (από την θεματική ενότητα που αφορά την οικογένειά μας)

Ο Φοίβος και η μαμά του παίζουν κρυφτό! Η μαμά έχει κρυφτεί και ο Φοίβος την ψάχνει παντού! Παντού εκτός από. . .

Μόλις την βρει θα πέσει στην αγκαλιά της: «Πού ήσουνα μαμά;  Σ’ έψαχνα παντού!» «Είμαι εδώ και θα είμαι πάντα κοντά σου!» λέει η μαμά και αγκαλιάζει τον Φοίβο.  «Η υπέροχη μαμά μου»  αποδείχθηκε  ένα  διασκεδαστικό βιβλίο για όλες τις μαμάδες και για την αγάπη που μας δίνουν κάθε μέρα. Μαμάδες που ανησυχούν, μαμάδες που όλα τα μπορούν. Μαμάδες που νοιάζονται, μαμάδες που δεν αλλάζονται!

Με την ευκαιρία ανάγνωσης του βιβλίου που προτάθηκε από τη βοηθό, συζητήσαμε για τις μαμάδες και ο εκπαιδευτικός λειτούργησε ως γραφέας ο οποίος κατέγραψε τα ονόματα των μαμάδων, έτσι όπως μας τα ανέφεραν τα παιδιά.

461186875 1050194523567392 7786888230074599814 n

Στην μετάβαση από το δεκατιανό κολατσιό προς την ακαδημαϊκή ώρα

Η ώρα του δεκατιανού κολατσιού είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για χαλαρωτική 😃 κοινωνική αλληλεπίδραση ανάμεσα στα παιδιά. Αν επιθυμεί ο/η βοηθός μπορούμε να ακούμε και τον Άθω Δανέλλη να παίζει Καραγκιόζη, όποιο παιδί πάλι επιθυμεί μπορεί να επισκεφτεί έναν φίλο του και να έχει μια αμοιβαία💕 ανταλλαγή κάποιας λιχουδιάς.
Εκεί που καινοτομούμε είναι στις μεταβατικές δραστηριότητες μέχρι την ώρα που θα φτάσουμε στην αίθουσα εργασίας που σηματοδοτεί το πέρασμα στην ακαδημαϊκή δραστηριότητα. Το πρώτο κουδούνι, δεκαπέντε λεπτά μετά την ευχαριστήρια τελετουργία επιτρέπει σε όσα παιδιά είναι γρηγοροχόρταγα😄 να επιλέξουν ανάμεσα σε ένα ιδιαίτερα περιορισμένο αριθμό δραστηριοτήτων: Nα παίξουν ντόμινο ή ντάμα με τη βοήθειά μας ή να ζωγραφίσουν με κιμωλία σε πινακάκι ή και να παίξουν με τις κατασκευές lego.
Μόλις τελειώσει το κολατσιό και το τελευταίο παιδί, χωρίς να καταστρατηγηθεί ο εύλογος χρόνος που προβλέπει το Αναλυτικό πρόγραμμα για τον χρόνο σίτισης, τα παιδιά συντεταγμένα μεταβαίνουν στην διπλανή αίθουσα διδασκαλίας. Με αυτό τον τρόπο ευελπιστούμε ότι σεβόμαστε τους ρυθμούς κάθε μαθητή/τριας και λειτουργούμε υπέρ των εξατομικευμένων αναγκών κάθε παιδιού.
461194346 1190795465326403 3965819141661487482 n 460321414 1063759285414811 6334074873798948912 n

Παγκόσμια Ημέρα Τρίτης Ηλικίας

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Τρίτης Ηλικίας την Τρίτη 1 Οκτωβρίου συζητήσαμε στην τάξη για την οικογένειά μας και εστιάσαμε το ενδιαφέρον μας στα πιο αγαπητά μας πρόσωπα, τον παππού και τη γιαγιά. Η γιορτή της ημέρας των ηλικιωμένων ήταν η αφορμή για να έρθουμε όλοι κοντά, μικροί και μεγάλοι, και να δείξουμε το σεβασμό και την αγάπη που πηγάζει από τις παιδικές  ψυχούλες για τα δυο αυτά λατρεμένα πρόσωπα. Ετοιμάσαμε και μια μικρή καρτούλα-δώρο από τα χεράκια των παιδιών!

Εικόνα2 πα3 πα7 πα4 1 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ ΗΜΕΡΑ ΤΡΙΤΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ Σελίδα 09 1

Σμιλεύοντας το ομαδικό πνεύμα

Επιμένουμε στο κτίσιμο της ομάδας! Είναι πρωτίστως μια ομαδική δουλειά από όλον τον Σύλλογο διδασκόντων, με τη δασκάλα του Ολοήμερου τμήματος κα Σοφία να συμπληρώνει την ουσιαστική γνωριμία των μαθητών μεταξύ τους με δομημένα παιχνίδια:
-Στο πρώτο από αυτά, έχουμε τοποθετήσει στο πάτωμα ένα λυπημένο λουλούδι που θα γίνει χαρούμενο όταν το κάθε παιδί διαλέξει ένα χρωματιστό πέταλο κι άλλο ένα για ένα συμμαθητή του και πλαισιώσουν με αυτά το λουλούδι. Όταν τα ζευγάρια των μαθητών βάλουν τα πέταλα, η κυρία γυρνάει την όψη που ακουμπά στο πάτωμα και φανερώνεται ένα χαρούμενο λουλούδι.
– Στο δεύτερο παιχνίδι της παρεούλας, ρίχνουμε ένα ζάρι πάνω στο χρωματιστό τετραγωνάκι του πίνακα και παίρνουμε το αντίστοιχο χρώμα το οποίο το δίνουμε σε έναν/μία συμμαθητή μας. Πρόκειται για μια δραστηριότητα που φανερώνει σε μας και τον βαθμό εκμάθησης των χρωμάτων αλλά και της ελληνικής γλώσσας από τα προνήπια.
Τα πιο κινητικά παιχνίδια γνωριμίας, με τον πιο ξέφρενο ρυθμό,😄 τα κρατάμε για την ώρα της πρωινής γυμναστικής, όπως ένα διασκεδαστικό παραδοσιακό παιχνίδι κυνηγητού από τα Ιόνια νησιά που περιγελά τη θνητότητα αλλά και τονίζει την ιερότητα και το απαραβίαστο του σώματος: Tα παιδιά δεν ακουμπάνε τον ψευτοκοιμισμένο που θα τα κυνηγήσει και απαγγέλουν:
“Αντώνη, Αντώνη, τυλιγμένος στο σεντόνι,
είσαι κάτω ψυχομαχάς, είσαι πάνω μας κυνηγάς!”
458619634 1701775197280885 2376337369206895063 n 1 461144583 9081637025193477 4369388546549557311 n 1 459284659 1050439929947584 1884753571788255596 n 1 459555814 425606376801099 3245977453278474380 n 460352336 1521984968678318 8801250290017866037 n 460361156 254693531072783 243766861442859244 n 1

Αξιοποιώντας τα γενέθλια του παιδιού ως αφορμή για παιδαγωγικές δραστηριότητες

Αναμφισβήτητα τα γενέθλια αποτελούν ένα από τα πιο ευχάριστα και ξεχωριστά γεγονότα 💗 στη ζωή ενός παιδιού. Γι’ αυτό και στο χώρο του νηπιαγωγείου τα αξιοποιούμε ποικιλοτρόπως αφού τα παιδιά μπορούν:
-να εξοικειωθούν με την έννοια του χρόνου,
-να προσεγγίσουν τον αναδυόμενο εγγραμματισμό, καθώς τα παρακινούμε να ζωγραφίσουν κάτι για το φίλο που γιορτάζει γράφοντας την ευχή “ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ”,
-να μετρήσουν τα κεράκια της τούρτας για να βρουν πόσο χρονών γίνεται το παιδί που γιορτάζει,
-να ενδυναμώσουν τις φιλικές σχέσεις, τραγουδώντας «να ζήσεις Καλλιόπη..!»,
-να ζωγραφίσουν και να εκφράσουν τα θερμά συναισθήματά τους μέσα από τα εικαστικά.
Γι αυτό το λόγο δημιουργήσαμε πίνακα αναφοράς γενεθλίων των μαθητών της τάξης και έτσι μπορούν να τον παρακολουθούν ανακαλύπτοντας εποχές, μήνες, ημερομηνίες και τα ονόματα των φίλων τους. Ο Πίνακας Γενεθλίων γίνεται δηλαδή μία θαυμάσια χρονική ακολουθία. Με αφορμή τα πρώτα γενέθλια της φετινής χρονιάς φτιάξαμε τον πίνακα γενεθλίων της τάξης μας και ευχηθήκαμε στην αγαπημένη μας Καλλιόπη “Χρόνια Πολλά”, προσφέροντας της με αγάπη το δώρο μας, μια κάρτα με τροχό που φανερώνει τους αριθμούς 4,5,6,7!
Η μανούλα της έφερε, εκτός από την υπέροχη τούρτα, μπαλόνια, καπελάκια και ένα σακουλάκι με δώρα για κάθε παιδί. Η Καλλιόπη έσβησε τα κεράκια της τούρτας της και δέχτηκε τις πιο εγκάρδιες ευχές μας για υγεία, τύχη και ευτυχία!
Χρόνια σου πολλά Καλλιόπη!❤️🧡💙💚 Να τα εκατοστήσεις! Να είσαι πάντα καλά, να χαμογελάς και να είσαι τυχερή στη ζωή σου! Ότι επιθυμείς και να σε χαίρονται όλοι όσοι σε αγαπούν!!
458618695 1037216001417643 3640617495526556734 n 460039023 3782042242018012 3934279783671139342 n 460328279 1576828356602067 8778424276443568574 n 460334697 1947621952329364 1441936021568890105 n

“Ρώτα πρώτα μαϊμουδάκι!”: Η σημασία της συναίνεσης

Ξεκινήσαμε με τη γυμναστική μας παίζοντας με το τόσο αγαπημένο παλιότερα λαστιχάκι σε τριάδες και απαγγέλλοντας το παραδοσιακό «τσαφ-τσουφ-το τρένο περνά-μέσα- έξω-πατά». Μετά από λίγη εξάσκηση τα παιδιά, αρχάρια ακόμη με λαστιχάκια -όπως και με τις νερομπογιές και τα πινέλα, προτίμησαν να αυτοσχεδιάσουν:😄 To λαστιχάκι μετατράπηκε στη στιγμή σε σκοινί του αμαξά και παίξανε αλογάκια!
458165605 887743359443226 4792712808970567174 n 458285963 831178385750335 7874228758817736266 n 459050912 1187590395841059 8342352793001361289 n 458285948 1684519735704430 3682401690201157522 n 460333031 1686193165568256 35603438369705941 n 459525902 520092490623853 7823059718192186117 n
Λίγο αργότερα, σην ακαδημαϊκή ώρα, ο Νικόλας, ο σημερινός βοηθός, καθώς δουλεύουμε στην κατάκτηση δεξιοτήτων φιλίας, επέλεξε ένα μοντέρνο παιδικό βιβλίο. Έτσι, γνωρίσαμε το μαϊμουδάκι. Το σουπεργαργαλιστικό μαϊμουδάκι που αυτοπαινευόταν ως ο καλύτερος γαργαλίτσας στον κόσμο- ακόμα και η μητέρα του το έλεγε! Και, πιο πολύ απ’ όλα, του αρέσει να γαργαλάει όλους τους φίλους του την ώρα που παίζουν, που τρώνε, που μιλάνε..!
460002728 1203237650882817 4126008738180909175 n
Τι γίνεται, όμως, αν σε κάποιους φίλους του δεν αρέσει το γαργαλητό;
Αυτό το εικονογραφημένο βιβλίο δείχνει στα μικρά παιδιά τί σημαίνει συναίνεση και γιατί είναι τόσο σημαντική. Ότι δηλαδή πρέπει ΠΡΩΤΑ να ρωτάμε 🆘 αν επιθυμούμε να δείξουμε σωματική οικειότητα, όπως να αγκαλιάσουμε, να γαργαλίσουμε ή να χαϊδέψουμε έναν συμμαθητή μας.
Tα βιβλία για το σημαντικότατο ζήτημα της συναίνεσης συνήθως είναι σοβαρά και όχι τόσο διασκεδαστικά στην ανάγνωση αλλά το συγκεκριμένο θεωρούμε ότι επιτυγχάνει μια καλή ισορροπία. Είναι μια ιστορία για έναν μικρό πίθηκο που του αρέσει να γαργαλάει τον πλησίον του. Αλλά όταν κάποιο ζωάκι του λέει να σταματήσει, δεν το καταλαβαίνει στην αρχή. Προσπαθεί να προσφέρει διαφορετικούς τρόπους για να γαργαλήσει, αλλά τελικά συνειδητοποιεί ότι δεν το απολαμβάνουν όλοι όσο εκείνος. Το βιβλίο αγγίζει επίσης το γεγονός ότι μπορεί να είναι δύσκολο να πει κανείς όχι ή να καταλάβει πότε κάποιος άλλος λέει όχι. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να δίνουμε προσοχή στη γλώσσα του σώματος και να λέμε ένα ξεκάθαρο ναι ή όχι. Γιατί, όπως ομολόγησαν κάποια, φοβόντουσαν να πουν «όχι» γιατί ήταν μικρόσωμα και ευάλωτα❗️
Το βιβλίο διδάσκει στα παιδιά ότι το σωστό σήμερα είναι να ρωτούν πριν γαργαλήσουν κάποιον. Ευελπιστούμε ότι ήταν ένας απλός αλλά αποτελεσματικός τρόπος για να δείξουμε στα παιδιά τη σημασία της συναίνεσης.