Έτσι και εμείς δειλά δειλά στο νηπιαγωγείο μας ξεκινήσαμε αυτήν την περίεργη και όλο εκπλήξεις χρονιά το ταξίδι μας με την Πλαστικούρα. Η Πλαστικούρα όπως λέει και το όνομα της λατρεύει τα πλαστικά. Αφού λοιπόν της κλείσαμε ραντεβού την αγαπημένη της μέρα την Πέμπτη(που αρχίζει και από την ίδια φωνούλα με το όνομα της), αποφασίσαμε ότι θα μας κάνει εβδομαδιαίες επισκέψεις. Κάθε Πέμπτη λοιπόν διαβάζαμε τις περιπετειές της από το βιβλίο της Μαρίας Καρυωτάκη και συγχρόνως ασχολιόμασταν με τις αποστολές που μας άφηνε η Πλαστικούρα σε φωνητικό μήνυμα στο κινητό. Μέσα από αυτές ασχοληθήκαμε με την Ανακύκλωση, την ξαναχρησιμοποίηση, την μόλυνση του περιβάλλοντος και με εναλλακτικές για τη μείωση της χρήσης των πλαστικών στην καθημερινή μας ζωή. Το ταξίδι μας ξεκίνησε από την ίδια μας την αίθουσα, όπου σύμφωνα με την πρώτη αποστολή της Πλαστικούρας, έπρεπε να εντοπίσουμε αντικείμενα που είναι τα αγαπημένα της, δηλαδή πλαστικά. Έτσι προχωρήσαμε σε μια πρώτη κατηγοριοποίηση με βάση το υλικό πλαστικό. Καθώς ψάχναμε για πλαστικά συνειδητοποιήσαμε και από τι υλικό είναι φτιαγμένα τα παγούρια μας, από αλουμίνιο.
Πρίν κλείσουν τα σχολεία λόγω πανδημίας ίσα που προλάβαμε να φτιάξουμε έναν μικρό σταθμό ανακύκλωσης στην τάξη μας όπου αρχίσαμε να ξεχωρίζουμε τα υλικά που ανακυκλώνονται στον μπλε κάδο(πλαστικά, χάρτινα, αλουμινένια) και καταγράφοντας τα σε έναν πίνακα διπλής εισόδου, όπου περιείχε τις μέρες και τα υλικά που ανακυκλώναμε. Έτσι σιγά σιγά αρχίσαμε να κατανοούμε και να κατηγοριοποιούμε τα υλικά μαθαίνοντας και για τις εξαιρέσεις στην ανακύκλωση όπως π.χ ότι τα πλαστικά καλαμάκια δεν ανακυκλώνονται και ότι τα χαρτιά πρέπει να είναι όσο μεγάλα είναι τα χαρτιά που ζωγραφίζουμε και παραπάνω για να τα βάλουμε στην ανακύκλωση. Μάθαμε επίσης πετώντας και τα περιτυλίγματα του πρωινού μας, ότι αν έχει το χαρτί φαγητά ή είναι λερωμένο, το βάζω στον πράσινο κάδο, όπου βάζω τα λερωμένα. Έτσι βγήκαν σταδιακά και αυθόρμητες σκέψεις των παιδιών ότι στον μικρό μας κάδο τον πράσινο βάζουμε τα μικρά χαρτάκια.
Κατά την περίοδο της πανδημίας, ασχοληθήκαμε και πάλι με παιχνίδια κατηγοριοποίησης, όπου ψάχναμε κάτι γυάλινο, πλαστικό, χάρτινο ή αλουμινένιο σε όλο μας το σπίτι.
Επίσης αποφασίσαμε να φτιάξουμε μουσικά όργανα για να συνοδεύουμε το τραγούδι που μαθαίναμε κάθε βδομάδα κατά την τηλεκπάιδευση, εφαρμόζοντας την έννοια της ξαναχρησιμοποίησης, του αγαπημένου υλικού της Πλαστικούρας ,του πλαστικού.
Επίσης παίξαμε kahoot με ερωτήσεις ανακύκλωσης που αφορούσαν τις εξαιρέσεις, όπως και ένα επιτραπέζιο παιχνίδι που βρήκαμε στο φωτόδεντρο και αφορά την ανακύκλωση, το τι γνωρίζεις για την ανακύκλωση
Κατά την περίοδο πριν τα Χριστούγεννα και αφού επεξεργαζόμασταν την θεματική των Χριστουγέννων, στην προσπάθεια να κάνουμε κατασκευές με απλά υλικά που έχουμε σπίτι μας, αποφασίσαμε να συνδυάσουμε υλικά με ρολά χαρτιού που είχαμε φυλάξει για να ξαναχρησιμοποιήσουμε.
Κατά την περίοδο που τα σχολεία ξανανοιξαν, αποφασίσαμε να δούμε την έννοια της ξαναχρησιμοποίησης σε εφαρμογή στην τάξη μας. Εντοπίσαμε ότι οι μολυβοθήκες μας ήταν αλουμινένια τενεκεδάκια που παλιά είχαν πουράκια. Όπως επίσης και διάφορα κουτιά που παλιά είχαν κάτι άλλο τα οποία εμείς ξαναχρησιμοποιήσαμε για αποθήκευση.
Προσπαθώντας να δούμε στην πράξη γιατί είναι ανάγκη να περιορίσουμε την υπερβολική χρήση πλαστικού και το πόσος καιρός πρέπει να περάσει για να λιώσει στο χώμα όπου εμείς το πετάξαμε σαν σκουπίδι, κάναμε ένα πείραμα. Θάψαμε στον κήπο του σχολείου μας μια μπανανόφλουδα από το πρωινό μας, ΄ένα γυάλινο βάζο, ένα χαρτί που είχαμε σκουπιστεί, ένα αλουμινένιο τενεκεδάκι και ένα πλαστικό καπάκι. Κρατήσαμε ημερολόγιο και είπαμε ότι μόλις περάσει ένας μήνας, θα πάμε να τα ξεθάψουμε για να δούμε ποια εξαφανίστηκαν και ποια όχι. Αφού είδαμε ότι τα μόνα που δεν βρήκαμε ήταν η μπανανόφλουδα και το χαρτί, προβληματιστήκαμε για το τι έπρεπε να κάνουμε.
Κατά τη διάρκεια της επόμενης διακοπής μαθημάτων λόγω covid 19, παρακολουθήσαμε στο youtube, ενημερωτικά βιντεάκια και παίξαμε παιχνίδια για την ανακύκλωση όπως και για την κομποστοποίηση. Έτσι αποφασίσαμε να συγκεντρώσουμε και να δείξουμε στους φίλους μας υλικά για κομποστοποίηση που συγκεντρώσαμε μέσα σε λίγες μέρες από το σπίτι μας, καθώς μας το είχε αφήσει σαν αποστολή η Πλαστικούρα.
Καθώς επεξεργαζόμασταν από απόσταση, τη θεματική των ανοιξιάτικων φρούτων, ακολουθώντας τις οδηγίες που μας είχε αφήσει η Πλαστικούρα φτιάξαμε ένα αυτοποτιζόμενο γλαστράκι από μεγάλο πλαστικό μπουκάλι, για να φυτέψουμε τη φραουλιά μας. Επίσης φτιάξαμε λουλούδια από ανακυκλώσιμα υλικά όπως ρολό χαρτί και πλαστικά καλαμάκια.
Συνεχίζοντας τα μαθηματά μας από απόσταση, εξασκηθήκαμε στη γραφή συμπληρώνοντας εικονολέξεις που αφορούν την ανακύκλωση. Μιλώντας για την ανακύκλωση των ρούχων, η Πλαστικούρα μας άφησε οδηγίες για το πώς να μετατρέψουμε ένα παλιό μπλουζάκι σε τσάντα για τα ψώνια μας στο σούπερ μάρκετ.
Όταν γυρίσαμε ξανά στην τάξη μας, κατά την περιήγηση μας στο νότιο πόλο, φτιάξαμε πιγκουίνους ,χρησιμοποιώντας πλαστικά μπουκαλάκια νερού. Καθώς ασχοληθήκαμε με παιχνίδια που μπορούμε να φτιάξουμε για την τάξη μας από ανακυκλώσιμα υλικά, παίξαμε Bowling με τους πιγκουίνους και τρίλιζα με τα πλαστικά καπάκια από τα μπουκάλια.
Κατά την θεματική των Αποκριών αφού στην ιστορία η Πλαστικούρα ήταν στενοχωρημένη, αποφασίσαμε να της φτιάξουμε ένα αποκριάτικο καπέλο, από το αγαπημένο της υλικό για να της φτιάξουμε τη διάθεση από τα σπασμένα μας ζωάκια και από πλαστικές συσκευασίες που είχαμε συγκεντρώσει στην τάξη μας.
Μάθαμε παραπάνω πράγματα για την ανακύκλωση, διαβάζοντας το παραμύθι: “Η κυρία Ανακύκλωση και οι φίλοι της”, που βρήκαμε στη βιβλιοθήκη μας, και ζωγραφίζοντας ότι μας έκανε εντύπωση.
Καθώς μας το επέτρεψε ο καλός καιρός, αποφασίσαμε να βάλουμε τα γάντια του γίγαντα( όπως είπαν και τα ίδια τα παιδιά), τα οποία ήταν πολύ μεγάλα για τα χέρια μας και να καθαρίσουμε την αυλή και το γήπεδο μας από τα σκουπίδια. Συγχρόνως κατηγοριοποιήσαμε αυτά που ανακυκλώνονται.
Τέλος, μάθαμε το τραγούδι της ανακύκλωσης και παίξαμε το σκέτσ ΟΙ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΑΣΤΙΚΟΥΡΑΣ ” όπου παίξαμε μια δικιά μας εκδοχή της ιστορίας όπου ενσωματώσαμε όλα όσα είχαμε μάθει και επεξεργαστεί όλη την χρονιά.