ΤΟΥ ΓΙΟΦΥΡΙΟΥ ΤΗΣ ΑΡΤΑΣ

Τα δημοτικά τραγούδια:

  • έκφραση της λαϊκής δημιουργίας
  • συνδύαζαν την ποίηση με τη μουσική και κάποτε με το χορό
  • στη δουλειά, στο σπίτι, στις γιορτές, στους γάμους και στις κηδείες, σε όλες τις ανθρώπινες εκδηλώσεις και καταστάσεις, τα δημοτικά τραγούδια συντρόφευαν, ψυχαγωγούσαν, παρηγορούσαν και εξασφάλιζαν τη συνέχεια του πολιτισμού και των παραδόσεων
  • εκφράζουν τα βιώματα, τις ιδέες, τις αισθητικές προτιμήσεις και τα συναισθήματα του λαού και όχι ενός ξεχωριστού δημιουργού
  • έχουν σταθερά, επαναλαμβανόμενα μοτίβα και διαχρονικό χαρακτήρα
  • παρουσιάζουν μεγάλο θεματικό πλούτο. Μπορούμε ωστόσο να τα χωρίσουμε σε τρεις μεγάλες κατηγορίες:
  1. τα τραγούδια που αναφέρονται στις διάφορες εκδηλώσεις της ζωής (της αγάπης, νυφιάτικα, νανουρίσματα, παιδικά, κάλαντα, αποκριάτικα και άλλα εορταστικά, τραγούδια της ξενιτιάς, μοιρολόγια, γνωμικά, τραγούδια της δουλειάς)
  2. τα ιστορικά τραγούδια, δηλαδή αυτά που δημιουργήθηκαν εξαιτίας ενός ιστορικού γεγονότος ή αναφέρονται σε μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο, όπως είναι τα ακριτικά ή τα κλέφτικα.
  3. τις παραλογές, ένα ιδιαίτερο είδος δημοτικού τραγουδιού.

Κοινά χαρακτηριστικά όλων είναι: η λιτότητα των εκφραστικών μέσων και τρόπων, η οικονομία και η πύκνωση του ποιητικού λόγου.

 

Χαρακτηριστικά παραλογών:

α) είναι συνήθως πολύστιχα ποιήματα με αφηγηματικό και επικολυρικό χαρακτήρα.

β) αναπτύσσουν ένα μύθο (=μια υπόθεση, μια ιστορία) που εξελίσσεται σταδιακά και έχει όλα τα γνωρίσματα και τα στοιχεία της αφηγηματικής ποιητικής γραφής: αρχή και δέση του μύθου, σταδιακή εξέλιξη και κορύφωση και, τέλος, λύση

 

γ) αντλούν το περιεχόμενό τους από αρχαίους ελληνικούς μύθους, από νεότερες παραδόσεις, από διάφορα δραματικού χαρακτήρα κοινωνικά περιστατικά, από την ιστορική μνήμη, ή έχουν υπόθεση εντελώς πλαστή

 

δ) παρουσιάζουν έντονα παραμυθιακά στοιχεία, δηλαδή στοιχεία που η λογική μας δεν τα δέχεται ως πραγματικά και φυσικά

 

ε) παρουσιάζουν το χαρακτηριστικό της αφηγηματικής πυκνότητας στην πλοκή του μύθου, με αποτέλεσμα να διακρίνονται από έναν γρήγορο και γοργό ρυθμό στην όλη ροή και εξέλιξη του μύθου

 

στ) παρουσιάζουν στοιχεία έντονης δραματικότητας

 

 

 

Του γιοφυριού της Άρτας

Φύλλο εργασίας

  1. Ποια στοιχεία του τραγουδιού μαρτυρούν ότι ανήκει στις παραλογές;
  • …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
  • …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
  • …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
  • …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
  • …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
  • …………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

  1. Ποιο είναι το θέμα της παραλογής;

 

 

 

 

  1. Να χωρίσετε το τραγούδι σε ενότητες και να δώσετε έναν πλαγιότιτλο για κάθε ενότητα.

 

1η ενότητα, στίχοι:

Πλαγιότιτλος:

 

2η ενότητα, στίχοι:

Πλαγιότιτλος:

 

3η ενότητα, στίχοι:

Πλαγιότιτλος:

 

4η ενότητα, στίχοι:

Πλαγιότιτλος:

 

 

  1. Να συμπληρώσετε τον παρακάτω πίνακα.
Χώρος  

 

Χρόνος  

 

Πρόσωπα  

 

Αφηγητής  

 

Μαγικά στοιχεία α.

 

β.

 

 

Συναισθήματα προσώπων: l Πρωτομάστορας:

 

 

 

 

 

 

l Λυγερή (γυναίκα πρωτομάστορα):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Να βρείτε τα εκφραστικά μέσα που υπάρχουν στο δημοτικό τραγούδι (πάνω στο βιβλίο).

 

  1. Να υποθέσετε ότι είστε στη θέση του πρωτομάστορα και γράφετε τις σκέψεις και τα συναισθήματά σας για την απόφαση που πήρατε.

 

ή

Να υποθέσετε ότι είστε η γυναίκα του πρωτομάστορα και γράφετε τις σκέψεις και τα συναισθήματά σας, όταν συνειδητοποιείτε την απόφαση του συζύγου σας.

 

Η ΕΞΑΠΛΩΣΗ ΤΩΝ ΑΡΑΒΩΝ



Λήψη αρχείου

 

 

 

 

 

 

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ 1821

-ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ-8ης-ΕΝΟΤΗΤΑΣ

αρχείο λήψης 7

ΦΙΛΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ

ΙΣΤΟΡΙΑ Γ’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ- ΕΝΟΤΗΤΑ 7

Η Φιλική Εταιρεία και η κήρυξη της ελληνικής επανάστασης στις παραδουνάβιες ηγεμονίες

Η ίδρυση και η ανάπτυξη της Φιλικής Εταιρείας

Ορισμός της Φιλικής Εταιρείας:

Η Φιλική Εταιρεία ήταν μια μυστική οργάνωση που είχε σκοπό την προετοιμασία του ένοπλου αγώνα των Ελλήνων για ανεξαρτησία. Δημιουργήθηκε στην Οδησσό της Ρωσίας το 1814 με πρωτεργάτες τους Νικόλαο Σκουφά, Αθανάσιο Τσακάλωφ, Εμμανουήλ Ξάνθο και Παναγιώτη Αναγνωστόπουλο.

 

Οι δυσκολίες που αντιμετώπιζε:

    Οι Φιλικοί έπρεπε να:

 

  1. κάνουν μεγάλες οργανωτικές προσπάθειες} ο Ελληνισμός ήταν διάσπαρτος σ’ έναν ευρύ γεωγραφικό χώρο.
  2. δράσουν με μεγάλη μυστικότηταώστε να μη γίνουν αντιληπτοί από την  Οθωμανική διοίκηση και τις Ευρωπαϊκές απολυταρχίες.
  3. υπερνικήσουν τους δισταγμούς των Ελλήνων› είχαν δει προγενέστερα επαναστατικά κινήματα να αποτυγχάνουν.
  4. κινητοποιήσουν ανθρώπους προερχόμενους από διάφορες κοινωνικές ομάδες, με διαφορετικά οικονομικά-κοινωνικά συμφέροντα και επιδιώξεις.

 

Οι ευνοϊκές προϋποθέσεις για το έργο της:

α)   Τα εσωτερικά προβλήματα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

β)    Η διάδοση των ιδεών της γαλλικής επανάστασης μεταξύ των Ελλήνων.

γ)    Η ωρίμανση του αιτήματος για τη δημιουργία ανεξάρτητου ελληνικού κράτους.

 

Στοιχεία  οργάνωσής της:

  • Υιοθέτησε το οργανωτικό πρότυπο μυστικώνεταιρειών, όπως οι καρμπονάροι.
  • Τα υποψήφια μέλη δοκιμάζοντανγια ένα διάστημα και στη συνέχεια εντάσσονταν στην οργάνωση, αφού ορκίζονταν πίστη και αφοσίωση σ’ αυτήν › Δοκιμασία, ένταξη και όρκος πίστης.
  • Προβλεπόμενη τιμωρίαγια τους παραβάτες ο θάνατος.
  • Χρησιμοποιούσαν ψευδώνυμακαι επικοινωνούσαν με κρυπτογραφικό αλφάβητο.
  • Μέχρι τα 1817-1818, απευθύνονταν κυρίως σε πλούσιους Έλληνες εμπόρους για να εξασφαλίσουν τα οικονομικά μέσα για την ανάπτυξή της  οι περισσότεροι ήταν αρνητικοί. Στη συνέχεια απευθύνθηκαν σε όλες τις κοινωνικές ομάδες του ελληνισμού, κυρίως σε μικρέμπορους και διανοούμενους. Γυναίκες: δεκτές κατ’ εξαίρεση.

 

 Η ηγεσία της:

 Αρχικά: η Αόρατη Αρχή› παρέμενε μυστική και αφηνόταν σκόπιμα να εννοηθεί ότι αποτελούνταν από ισχυρά πρόσωπα.

Στη συνέχεια: η ηγεσία ανατέθηκε στον Ιωάννη Καποδίστρια (τότε υπουργό Εξωτερικών της Ρωσίας), αλλά εκείνος αρνήθηκε θεωρώντας ότι οι συνθήκες δεν ήταν ώριμες για επανάσταση.

Τελικά: ανατέθηκε στον Αλέξανδρο Υψηλάντη, αξιωματικό του ρωσικού στρατού, ο οποίος ανακηρύχθηκε Γενικός Επίτροπος της Αόρατης Αρχής.

Η κήρυξη της ελληνικής επανάστασης στις Ηγεμονίες

 Λόγοι για τους οποίους η επανάσταση ξεκίνησε από τις παραδουνάβιες ηγεμονίες:

  • Δεν υπήρχε εκεί οθωμανικός στρατός.
  • Η περιοχή ήταν κοντά στα σύνορα με τη Ρωσία.
  • Θα μπορούσαν να βοηθήσουν την επανάσταση διάφοροι Βαλκάνιοι ηγέτες.

 Η έναρξη της επανάστασης:

 Ο Αλέξανδρος Υψηλάντης κήρυξε την επανάσταση στο Ιάσιο της Βλαχίας (σημερινή Ρουμανία) στις 24 Φεβρουαρίου 1821.

 Τα προβλήματα που αντιμετώπισε το κίνημα του Υψηλάντη:

Α)  Οι πλούσιοι Έλληνες των Ηγεμονιών δεν ανταποκρίθηκαν υλικά και η στρατολόγηση δεν προχωρούσε.

Β)  Ο Τσάρος αποκήρυξε την επανάσταση και επέτρεψε την είσοδο τουρκικού στρατού στις Ηγεμονίες για την καταστολή της.

Γ)   Ο Πατριάρχης Γρηγόριος Ε΄ πιεζόμενος από τον σουλτάνο αναγκάστηκε να αφορίσει τους επαναστάτες.

Δ)   Ο τοπικός ηγέτης Βλαντιμηρέσκου θεωρήθηκε προδότης και με εντολή της Φιλικής Εταιρείας εκτελέστηκε.

Το τέλος της επανάστασης στις Ηγεμονίες:

Μετά την ήττα στο Δραγατσάνι (7 Ιουνίου 1821) ο Υψηλάντης συνελήφθη στην Αυστρία και η επανάσταση απέτυχε.