Πιάτα της Επανάστασης

.jpg

Σουπιές

 

https://www.morias21.com/gastronomia/

Κατηγορίες: Γαστρονομία | Ετικέτες: | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Πιάτα της Επανάστασης

Το παράπονο του Καββαδία……

.jpg

ο Καββαδίας ασυρματιστής

Οι διαπροσωπικές σχέσεις των καταξιωμένων λογοτεχνών πάντα έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Ο Νίκος Καββαδίας διηγήθηκε ένα περιστατικό με πρωταγωνιστές τον ίδιο και τον νομπελίστα ποιητή Γιώργο Σεφέρη το οποίο τον πίκρανε πολύ. Συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια των ταξιδιών του, και συγκεκριμένα το 1954, συνέβη το εξής περιστατικό: Ενώ ο ποιητής εργαζόταν σε “ποστάλι” (καράβι μικρών αποστάσεων, επιβατηγό),ταξίδεψε με το καράβι του ο Γιώργος Σεφέρης.

Τόσο κατά την τυπική υποδοχή των ταξιδιωτών, όσο και κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, ο Σεφέρης δεν μπήκε καν στη διαδικασία να χαιρετίσει τον Καββαδία.

Αυτό ήταν κάτι που τον στεναχώρησε ιδιαίτερα, καθώς θεωρούσε πως η λογοτεχνική του γενιά (γενιά του ’30)  με την στάση της, τον απαξίωνε.

 

(Μαρτυρία Γιώργου Γεωργουσόπουλου, φιλόλογου – καθηγητή Πανεπιστημίου Αθηνών)

 

Το καράβι κατέπλευσε στη Βηρυτό όπου ο Σεφέρης ήταν διορισμένος ως πρεσβευτής (1954). Ο Καββαδίας που γνώριζε καλύτερα την πόλη προσφέρθηκε να συνοδέψει τον Σεφέρη μέχρι το προξενείο. Το ταξί που μίσθωσαν τους πήρε μέσα από μια συνοικία όπου υπήρχε έντονο το ελληνικό στοιχείο (ελληνικές σημαίες, άνθρωποι που μιλούσαν ελληνικά κτλ). Ο Σεφέρης εντυπωσιάστηκε και ρώτησε τον Καββαδία τι ήταν εκεί. Όταν ο Καββαδίας του αποκάλυψε ότι βρίσκονταν στην περιοχή με τα μπουρδέλα, ο Σεφέρης θύμωσε και τον κατέβασε κάτω από το αυτοκίνητο.

 

(Μαρτυρία της Λίτσας Χατζοπούλου, φιλολόγου Πανεπιστημίου Ρεθύμνου)

 

Τα γεγονότα αυτά πίκραναν ιδιαίτερα τον Καββαδία, που θεωρούσε ότι η λογοτεχνική γενιά του ’30, στην οποία ανήκε και ο ίδιος, τον υποτιμούσε.

 

 

Κατηγορίες: Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου | Ετικέτες: | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Το παράπονο του Καββαδία……

Για τον Νίκο Καββαδία….

Λίγα λόγια για τον Νίκο Καββαδία……

Ο Νίκος Καββαδίας γεννήθηκε το 1910 σε μια επαρχιακή πόλη της περιοχής του Χαρμπίν στην Κίνα, από γονείς Κεφαλλονίτες. Το 1914 με το ξέσπασμα του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου η οικογένεια έρχεται στην Ελλάδα, στο Αργοστόλι, ενώ ο πατέρας επιστρέφει στις επιχειρήσεις του στη Ρωσία, όπου καταστρέφεται οικονομικά. Το 1921 γυρίζει και πάλι στην Ελλάδα, τσακισμένος και ανίκανος να προσαρμοσθεί στην ελληνική πραγματικότητα. Ύστερα από εκεί εγκαθίστανται στον Πειραιά.Ο Καββαδίας πηγαίνει στο Δημοτικό κι είναι συμμαθητής με το Γιάννη Τσαρούχη και τον Παπά-Γιώργη Πυρουνάκη. Επηρεάζεται από αναγνώσματα του Ιούλιου Βερν και άλλα βιβλία περιπέτειας. Στην ηλικία των δεκαοκτώ αρχίζει να δημοσιεύει ποιήματα στο περιοδικό της Μεγάλης Ελληνικής Εγκυκλοπαίδειας με το ψευδώνυμο Πέτρος Βαλχάλας και εκδίδει ο ίδιος το σατυρικό φυλλάδιο «Σχολικός Σάτυρος«, γράφοντας ποιήματα για τους συμμαθητές του.

Το πρώτο ποίημά του δημοσιεύεται στην εφημερίδα Σημαία με τίτλο «Ο Θάνατος της Παιδούλας». Αποφοιτώντας από το Γυμνάσιο δίνει εξετάσεις στην Ιατρική Σχολή. Την ίδια περίοδο όμως πεθαίνει ο πατέρας του και ο Καββαδίας αναγκάζεται να εργαστεί σε ναυτικό γραφείο.

Παράλληλα συνεχίζει να συνεργάζεται με διάφορα φιλολογικά περιοδικά, όπως Ο Διανοούμενος. Το 1931 το περιοδικό Ναυτική Ελλάς δημοσιεύει το έργο του Ν. Καββαδία, «Τραγούδια». Την επόμενη χρονιά ο ποιητής ξεκινά να δημοσιεύει τις ταξιδιωτικές του εντυπώσεις στην εφημερίδα Πειραϊκόν Βήμα, μαζί με το μυθιστόρημά του (σε συνέχειες) «Η Απίστευτη Περιπέτεια του Λοστρόμου Νακαχαναμόκο», όμως η εφημερίδα διακόπτει την έκδοσή της και το πόνημά του μένει ημιτελές.

Δυο χρόνια αργότερα μαζί με την οικογένειά του μετακομίζουν στην Αθήνα και το σπίτι τους γίνεται τόπος συνάντησης διαφόρων καλλιτεχνών της εποχής, λογοτεχνών, ζωγράφων και ποιητών. Τον Ιούνιο της ίδιας χρονιάς κυκλοφορεί η πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο «Μαραμπού».

Στον πόλεμο του ’40 φεύγει για την Αλβανία, όπου υπηρετεί αρχικά ως ημιονηγός τραυματιοφορέας και αργότερα, λόγω της ειδικότητάς που είχε ως ασυρματιστής, χρησιμοποιείται στο σταθμό υποκλοπής της ΙΙΙ Μεραρχίας. Στο περιοδικό Λόγχη δημοσιεύει το πεζογράφημά του «Στο Άλογό μου».Στη διάρκεια της Κατοχής, ο Καββαδίας περνάει στις γραμμές της Εθνικής Αντίστασης και γίνεται μέλος του ΕΑΜ. Την ίδια ακριβώς περίοδο γίνεται και μέλος του ΚΚΕ. Εντάσσεται, επιπλέον, στην Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών, παρά το γεγονός ότι είχε τυπώσει τότε μόνο ένα βιβλίο, το «Μαραμπού», ενώ το όριο ήταν τα τρία βιβλία.

Τα έργα του γνώρισαν μεγάλη αναγνώριση μετά τον θάνατό του και πολλά ποιήματά του μελοποιήθηκαν από τους Θάνο Μικρούτσικο, Γιάννη Σπανό, αδελφούς Κατσιμίχα και Δημήτρη Ζερβουδάκη

 

 

 

 

 

Kuro Siwo

 

Πρώτο ταξίδι έτυχε ναύλος για το Νότο,
δύσκολες βάρδιες, κακός ύπνος και μαλάρια.
Είναι παράξενα της Ίντιας τα φανάρια
και δεν τα βλέπεις, καθώς λένε με το πρώτο.

Πέρ’ απ’ τη γέφυρα του Αδάμ, στη Νότιο Κίνα,
χιλιάδες παραλάβαινες τσουβάλια σόγια.
Μα ούτε στιγμή δεν ελησμόνησες τα λόγια
που σου ‘πανε μια κούφια ώρα στην Αθήνα

Στα νύχια μπαίνει το κατράμι και τ’ ανάβει,
χρόνια στα ρούχα το ψαρόλαδο μυρίζει,
κι ο λόγος της μες’ το μυαλό σου να σφυρίζει,
“ο μπούσουλας είναι που στρέφει ή το καράβι; ”

Νωρίς μπατάρισε ο καιρός κι έχει χαλάσει.
Σκατζάρισες, μα σε κρατά λύπη μεγάλη.
Απόψε ψόφησαν οι δυο μου παπαγάλοι
κι ο πίθηκος που ‘χα με κούραση γυμνάσει.

Η λαμαρίνα! …η λαμαρίνα όλα τα σβήνει.
Μας έσφιξε το kuro siwo σαν μια ζώνη
κι συ κοιτάς ακόμη πάνω απ’το τιμόνι,
πως παίζει ο μπούσουλας καρτίνι με καρτίνι.

.jpg

ο Καββαδίας ασυρματιστής

Κατηγορίες: Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου | Ετικέτες: | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Για τον Νίκο Καββαδία….

ΜΟΡΙΑΣ΄21

ΤΑ ΔΕΝΤΡΑ ΜΙΛΟΥΝ ΓΙΑ ΤΟ 1821

Από το ταξίδι σας στα χρόνια της Επανάστασης δεν θα μπορούσε να λείπει ο ίδιος ο τόπος και η φύση του Μοριά. Και τα δέντρα της Πελοποννήσου, αυτοί οι αιωνόβιοι σιωπηλοί μάρτυρες, έχουν πολλές ιστορίες να διηγηθούν.

Η μητρική ελιά της Κορονέϊκης ποικιλίας στην Καλαμάτα, ο φοίνικας που φύτεψε ο Καποδίστριας στο Ναύπλιο, ο ιστορικός πλάτανος στον Άγιο Φλώρο, μάρτυρας των μαχών με το στρατό του Ιμπραήμ Πασά, είναι μόνο μερικά από αυτά. Ελιές, δρύες, μουριές, πλάτανοι, συνολικά 27 αιωνόβια δέντρα έχουν μελετηθεί, φωτογραφηθεί και καταγραφεί σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Καλαμάτας και το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.Ο πλάτανος του Αγίου Φλώρου Μεσσηνίας αφηγείται

Στα πλαίσια των εορτασμών «Μοριάς 21» για τα 200 έτη από την έναρξη του αγώνα για την ανεξαρτησία, «Τα δέντρα της Επανάστασης» φέρουν ειδική σήμανση και έχουν ενσωματωθεί στις 21 ειδικές διαδρομές του προγράμματος. Θα τα δείτε να στέκουν αγέρωχα μπροστά σας, τέως σιωπηλοί μάρτυρες, σήμερα πρωταγωνιστές που ενώνουν τις ένδοξες στιγμές της ιστορίας της Ελλάδας με το σήμερα.

Τέλος, ο Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός «Τα δέντρα μιλούν» καλεί τους μαθητές να δημιουργήσουν τα δικά τους έργα τέχνης!

 

Κατηγορίες: Μαθητικός διαγωνισμός | Ετικέτες: | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΜΟΡΙΑΣ΄21

Καλημέρα κόσμε!

Καλωσήρθατε στο Blogs.sch.gr. Αυτό είναι το πρώτο σας άρθρο. Αλλάξτε το ή διαγράψτε το και αρχίστε το “Ιστολογείν”!

Κατηγορίες: Γενικά νέα | 1 σχόλιο