Τι είναι επιτέλους η φιλαναγνωσία;

Ένας από τους βασικότερους στόχους του αναλυτικού προγράμματος του νηπιαγωγείου είναι και η καλλιέργεια του λόγου (προφορικού και γραπτού) καθώς και η επαφή του παιδιού με τη λογοτεχνία. Το παραμύθι λοιπόν είναι το πιο αρεστό λογοτεχνικό είδος για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Στα πλαίσια της διαθεματικής και πολυαισθητηριακής προσέγγισης στο νηπιαγωγείο επιλέξαμε να επεξεργαστούμε κυρίως κλασσικά και παραδοσιακά παραμύθια, ενισχύοντας με παιγνιώδη τρόπο την γλωσσική ανάπτυξη. Αναπτύχθηκαν λοιπόν δραστηριότητες που βελτιώνουν την πολυσύνθετη λειτουργία της αντίληψης, κεντρίζουν το ενδιαφέρον του παιδιού, επιτρέποντάς του ταυτόχρονα και με τη χρήση των ΤΠΕ να αναδείξει πλήρως όλες τις ικανότητες του γνωστικές, γλωσσικές- αφηγηματικές, αντιληπτικές, κιναισθητηκές. Σύμφωνα, με το ψυχαναλυτικό μοντέλο προσέγγισης, τα παραμύθια μεταφέρουν σημαντικά μηνύματα στο συνειδητό, στο προσυνειδητό και στο ασυνείδητο. (1) Με απλά λόγια, το παραμύθι παίρνει πολύ σοβαρά τα υπαρξιακά άγχη και βοηθά στο να εξομαλυνθούν και να ομαλοποιηθούν, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί άριστο ψυχοπαιδαγωγικό μέσο διδασκαλίας. Το παραμύθι έχει μια ρομαντική και συγκινησιακή γοητεία, ασχολείται με τις εμπειρίες και τη ζωή ενός ατόμου κάθε φορά , που διαθέτει τέτοια χαρακτηριστικά ώστε να μπορεί να ταυτιστεί με τον αναγνώστη και να τον κάνει να φτάσει στην ψυχική κορύφωση και να συγκινηθεί. (2) Το ευτυχισμένο τέλος στην ιστορία δίνει στο παιδί-ακροατή ή αναγνώστη ένα ευχάριστο και ικανοποιητικό συναίσθημα, πώς δηλ. όλη η δράση κινείται σε ευτυχισμένη ατμόσφαιρα. Στην παρούσα εργασία συμμετείχαν 25 νήπια. Τα παιδιά αυτά προέρχονταν από διάφορα πολυπολιτισμικά και από διαφορετικά κοινωνικο-οικονομικά στρώματα.Στην εργασία αυτή, αξιοποιήσαμε σε υψηλό βαθμό τις δυνατότητες που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες σε συνδυασμό με την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας, καθώς είναι γενικά παραδεκτό ότι η χρήση ΤΠΕ συμβάλλει σημαντικά σε όλη την εκπαιδευτική διαδικασία. Συγκεκριμένα, προάγει τη γνώση, τη συνεργατική μάθηση, τη δημιουργικότητα, και βελτιώνει τις μεθόδους διδασκαλίας, οι οποίες αξιοποιούμενες ως εκπαιδευτικά εργαλεία καθιστούν τον μαθητή ικανό να ανταποκρίνεται με εύκολη προσπελασιμότητα στις δυσκολίες.

Τα Χριστούγεννα του Θοδωρή!- Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία γεμάτη καλοσύνη

“Τα Χριστούγεννα του Θοδωρή”

“Καλημέρα! Για ξυπνήστε!

Τις αυλές σας καθαρίστε!

Ο Χειμώνας πλησιάζει

και όλο δύσκολα μας βάζει.

Κικιρίκου! Μην κοιμάστε

τις φωλιές σας ετοιμάστε.

Άντε έχουμε δουλειά

τέρμα η ανεμελιά.”

Φωνάζει ο κόκορας ο Πέτρος,

“να προλάβουμε και φέτος.

Κικιρίκου! Μαζευτείτε!

Άντε μη χρονοτριβείτε!”

Πρώτος βγαίνει ο Θοδωρής

λες και το’ξερε θαρρείς.

Πρώτος τη δουλειά να πιάσει

τον Χειμώνα να προφτάσει.

Το παχνί του καθαρίζει

την αυλή του συγυρίζει.

Τα δεμάτια ξεφορτώνει

και το άχυρο απλώνει.

Κι αφού όλα τα τελειώνει

το σαμάρι του ισιώνει.

Κι έξω βγαίνει στην αυλή

έπεσε δουλειά πολλή!

Ο Θοδωρής το γαϊδουράκι,

έχει όρεξη, μεράκι.

Αγαπάει τις δουλειές

και τις πιο κουραστικές.

Σ’όλους βοήθεια προσφέρει.

Όλες τις δουλειές τις ξέρει.

Τρέχει όπου τον φωνάζουν,

οι δουλειές δεν τον τρομάζουν.

“Χωρίς τρύπα το ταβάνι σου, Κοτούλα!”

“Έτοιμο το κρεβάτι σου, Γατούλα!”

“Καθάρισα τις λάσπες σου, κυρία Γουρουνίτσα!”

“Έλα Παπάκι, μη φοβάσαι τη νυφίτσα!

Πια δεν έχει πρόβλημα η φωλιά σου.

Έλα εντάξει, φτάνουν τα φιλιά σου!”

“Καλή μου Πάπια εγώ δε θέλω δώρα…

Το γέλιο σου αρκεί, και φεύγω τώρα!”

Η Πόπη η πάπια όμως τον κοιτάζει

και γνώμη όχι δεν αλλάζει.

Ο Θοδωρής αξίζει ένα δωράκι,

τόσο καλοσυνάτο γαϊδουράκι!

Αξίζει δώρο πολύ ξεχωριστό,

κι όχι ένα απλό “ευχαριστώ”.

“Ξέρω ποιος θα βοηθήσει,

Αυτός το δώρο θα χαρίσει…”

…Έφτασε ο Χειμώνας κι ήρθε ο χιονιάς,

όλοι μαζευτήκαν στη ζέστη της φωλιάς.

Έφτασαν Χριστούγεννα, ήρθε η Παραμονή,

δώρα όλοι σκέφτονται, μεγάλη η προσμονή.

Ο Θοδωρής στον στάβλο του, κοιμάται στα ζεστά.

Ξάφνου ακούει μια φωνή, να λέει ψιθυριστά:

“Ξύπνα καλέ μου Θοδωρή, και άλλο μην κοιμάσαι,

την αποψινή βραδιά για πάντα θα θυμάσαι!

Ο Μπλινγκ είμαι το μικρό ξωτικό.

Τον Αη Βασίλη έχω αφεντικό.

Με έστειλε να σου δώσω ένα δωράκι.

Άντε φόρα λοιπόν το σαμαράκι!

Έξω σε περιμένει κάτι θαυμαστό,

απ’όλα τα δώρα το πιο ξεχωριστό.

Η Πόπη η πάπια το είχε ζητήσει,

με όλη της την αγάπη θέλει να στο χαρίσει”

Μα μόλις βγουν ο Θοδωρής σαστίζει

αυτό είναι πιο πολύ απ’όλα όσα ελπίζει.

Έξω… ο Αη Βασίλης περιμένει,

κι οι τάρανδοι στην άμαξα δεμένοι!

“Έλα Θοδωρή μου, πλάι στον τάρανδό μου.

Απόψε σε θέλω συνοδό μου,

Έλα! Την άμαξα μου να τραβήξεις!

Έλα! Εσύ τον δρόμο να μου δείξεις!

Απόψε μαζί θα μοιράσουμε τα δώρα.

Έλα κοντά μου, το κουδουνάκι φόρα!”

Ο Θοδωρής πολύ συγκινημένος

νιώθει τόσο ευτυχισμένος!

Μεγάλη τιμή για ένα γαϊδουράκι,

με το ταπεινό του σαμαράκι.

Του αξίζει όμως όλη η χάρη

και όλη η ευτυχία που μπορεί να πάρει.

Απόλαυσε το δώρο σου καλέ μας Θοδωρή!

Η καλοσύνη στην καρδιά σου, όλα τα μπορεί.

Μας δίδαξες να κάνουμε σε όλους το καλό,

αυτό είναι για τη Γη μας το πιο σημαντικό!

Φιλαναγνωσία

Ονομάζομαι Μπόζιου Μαρίνα και εργάζομαι στο 2ο νηπιαγωγείο Κόνιτσας. Εύχομαι σε όλους καλή και δημιουργική χρονιά και μια και πλησιάζουν τα Χριστούγεννα “καλές γιορτές” σε όλους. Το ατομικό μάθημα πρακτικής μου ονομάζεται Φιλαναγνωσία και σχετίζεται με δράσεις εντός και εκτός τάξης για να αγαπήσουν τα παιδιά το βιβλίο.Filanagnosias-logo